Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

40 vuotta sitten minulle opetettiin että puhelimeen pitää vastata koko nimellä. Nyt niin ei kuulemma enää saisi tehdä

Vierailija
30.10.2025 |

Tytär  ystävineen opasti että jos tuntematon numero,pitää sanoa vain "haloo" Eikä paljastaa nimeä. On kuulemma turvallisuusriski.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ne ei minun nimeä lähtökohtaisesti tunnu tietävän niin ei se niille kuulu jos kyselevät ensin toisen perään, en ala kadulla feissareillekkään esittäytymään.

Juu, mutta ei siitä sulle edelleenkään mitään haittaa ole, vaikka esittäytyisit sekä puhelimeen vastatessa, että feissareille. Sillä ei vielä mitään kauppoja tehdä.

Vierailija
42/58 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin vastaan haloo tuntemattomille ja tutuille etunimellä. Jos edes vastaan. Tintemattomille en edes vastaa yleensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään pitää pelätä kaikkea. Aivan kaikkea. Ennen vanhaan jaettiin kotiin paksuja kirjoja, joissa oli ihmisten nimet, osoitteet ja puhelinnumerot.

Myös vihkonen missä verotettavat tulot. 

Vierailija
44/58 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painan vihreää luuria, olen hetken aikaa hiljaa ja sanon sitten haloo. Leikin, että olisin muka jo sanonut nimeni, mutta se olisi mennyt soittajalta ohi.

Jokainen tyylillään. 

Vierailija
45/58 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pieraisen puhelimeen.

Vierailija
46/58 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran  kun  halusin kuulla kuka on oven takana sanoin, haloo ja raotin postiluukkua. Ei ollut ovisilmää. 

Vierailija
47/58 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M-1965 kirjoitti:

Neljäkymmentä vuotta sitten eli vuonna 1985 puhelimeen ei tullut kovinkaan usein soittoja huijareilta, jotka nauhoittavat puhelimeen sanotut sanat myöhempää vastaajan haitaksi koituvaa käyttöä varten.

Täältä löytyy näköjään lisää irrationaalisia pelkoja.

Tuo on kyllä ihan käsittämätöntä, miten jotkut uskovat näihin huuhaajuttuihin.

Kerropa se Erkki Liikaselle.

Suomen Pankin ex-pääjohtajalle nää pankkijutskat on niin tuntemattomia että se menetti juuri puhelimessa 40 000€ turvatilihuijareille.

"Ei kai kukaan nyt oikein puhelimella osaisi soittaa minun numerooni ellei olisi rehellisellä asialla" .

Vierailija
48/58 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olivat 80-luvulla USAssa kauhuissaan, kun vastasin etu- ja sukunimellä. Piti vastata: "Hello". Nykyään vastaan etunimellä, jos on tunnistamaton kumero, muuten tyyllin: "No heippa!".

Vierailija
49/58 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan lankapuhelimeen vastattiin sukunimellä. Jotkut lisäsivät vielä "Maija puhelimessa", lapset lähinnä.

Jos minulle kännykkään soittaa joku tuttu, kuten äiti, anoppi, kaveri, "läheinen" niin vastaan vaan moi tms.

Jos vähän etäisempi esim. Pomo, tai vaikka terveyskeskuksen takaisinsoittopalvelu niin vastaan etunimellä.

Jos täysin tuntematon numero ja odottamaton soitto niin sitten sukunimellä.

Vierailija
50/58 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaako jotkut muka vielä puhelimeen? Itse pidän aina äänettömällä.

Entä jos soittaja onkin vaikka joku johon pitää oikeasti reagoija? Lääkäri, verotoimisto, poliisi? 

Lääkärissä olen sanonut että en vastaa jos en tunnista numeroa. Verottaja imekööt veret muualta, omaverosta kyllä näkyy viestit ja poliisi tulkoon oven taakse jo joku on kuollut. Mitä muuta asiaa poliisilla olisi, jotain vähäpätöistä ehkä.

Vierailija
51/58 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M-1965 kirjoitti:

Neljäkymmentä vuotta sitten eli vuonna 1985 puhelimeen ei tullut kovinkaan usein soittoja huijareilta, jotka nauhoittavat puhelimeen sanotut sanat myöhempää vastaajan haitaksi koituvaa käyttöä varten.

Täältä löytyy näköjään lisää irrationaalisia pelkoja.

Tuo on kyllä ihan käsittämätöntä, miten jotkut uskovat näihin huuhaajuttuihin.

Kerropa se Erkki Liikaselle.

Suomen Pankin ex-pääjohtajalle nää pankkijutskat on niin tuntemattomia että se menetti juuri puhelimessa 40 000€ turvatilihuijareille.

"Ei kai kukaan nyt oikein puhelimella osaisi soittaa minun numerooni ellei olisi rehellisellä asialla" .

Eipä tämä nyt liity mitenkään siihen, että vastaako puhelimeen omalla nimellä. Tai että puhelimeen nauhoitetut sanat olisi myöhemmin käytetty vastaajan haitaksi.

Ihan täysin eri juttu on soitella takaisin mahdollisiin maksullisiin numeroihn tai antaa pankkitunnuksia tms. puhelimitse.

Toki jos ei ymmärrys riitä noiden asioiden erottamiseen, niin saahan sitä pelätä.

Vierailija
52/58 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku voi helposti laittaa automaatin soittamaan esimerkiksi miljoonaan numeroon, tallentaa vastaukset ja poimia datasta tekoälyn avulla omalla nimellään vastaavat. Niistä voidaan sitten muodostaa tietokanta, joka myydään huijareille. Kohta tulee sitten puhelu "pankista", jossa sinua puhutellaan nimelläsi ja varoitellaan ties mistä ja kalastellaan tietosi.

Vierailija
53/58 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vastaan - Suurpeto seuranta, ilmoittakaa nimi, paikkakunta ja havinto. 

Vierailija
54/58 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvipuistohullu kirjoitti:

Mä vastaan yleensä "joo" 😃 tai jos joku työkkärikela soittaa, ni etunimellä. Päikyn puhelimeen päikyn nimi ja etunimi 

Tapa ittes jo!!!

Vierailija
55/58 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku voi helposti laittaa automaatin soittamaan esimerkiksi miljoonaan numeroon, tallentaa vastaukset ja poimia datasta tekoälyn avulla omalla nimellään vastaavat. Niistä voidaan sitten muodostaa tietokanta, joka myydään huijareille. Kohta tulee sitten puhelu "pankista", jossa sinua puhutellaan nimelläsi ja varoitellaan ties mistä ja kalastellaan tietosi.

Ja joku voisi myös ihan suoraan katsoa fonectasta numerot ja soitella niihin ja kalastella tietoja. En edelleenkään ymmärrä, miten se, että joku vastaa omalla nimellään puhelimeen, liittyy siihen, että joku esim. antaa huijarille pankkitunnukset.

Vierailija
56/58 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kun tekoäly voi siepata ääniprofiilisi ja äänelläsi tilailla netistä laskuusi vaikka mitä roskaa. On saatu aikaan oikein helvetin hieno digiutopia prkele!!

Vierailija
57/58 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miun äiti sai soiton jossa puhuttiin englantia ja toisteltiin koko ajan "are you there Eva,yes? Do you here me,Eva,Yes?" (Äiti on Eeva oikeasti).

Kuulemma soittaja tuntui haluavan äitini vastaavaan koko ajan "kyllä" ja äidille tuli niin kumma olo,että katkaisi puhelun.

Vierailija
58/58 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vastaan vaan tutuille ja numeroihin jotka tunnistan. En tosin niihinkään koskaan nimelläni enkä tuntemattomiin lainkaan. Sillä poikkeuksella että jos tiedän odottaa yhteydenottoa jostain tiettyyn kellon aikaan niin vastaan tuntemattomaan, mutten tuolloinkaan nimelläni. Ylipäätään mulla on 99% ajasta äänettömällä ja puhun puhelimessa niin harvoin kun mahdollista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi