Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Z-sukupolvea pidetään laiskoina ja saamattomina, mutta tuskin itsekään olisitte jaksaneet ponnistella, jos

Vierailija
30.10.2025 |

olisitte tienneet, että teillä ei koskaan tule olemaan rahaa ostaa asuntoa, hankkia perhettä, työpaikasta ei ole varmuutta, kouluttautuminen on turhaa ja eläkkeelle ette koskaan tule pääsemään.

Ennen riitti, että menee töihin ja sitten oli hyvät mahdollisuudet saavuttaa kaikki noista, etenkin jos kouluttautui hyvin.

Kommentit (153)

Vierailija
121/153 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on täysin ulkona todellisuudesta. Ihan oikeasti, LOPETTAKAA NYT JO TUO SAIRAS UHRIUTUMINEN JA NUORTEN LOPUTON HYYSÄÄMINEN! Ei ennenkään elämä ole ollut yhtään sen helpompaa.

Oli ja on ainakin suurilla ikäluokilla. Vielä ikäänkuin loppukaneettina pitkä  muiden kustantama senioriloma. Eihän sen helpompaa olekaan.

Mikä hiton senioriloma? ----vanhuuseläke se on, jonka eteen on tehty opiskelut, niiden aikana hanttihommia laidasta laitaan. Yli 40 vuotta painettu omaa työtä. 

Senioriloma. Keskim 59-vuotiaana muiden maksamalle seniorilomalle. Mikään muu ikäluokka ei ikinä ole saanut niin paljon vapaata ja lomaa kuin te. Näyttää ettö vain teidän ikäluokalle opiskelu ja työ antaa nuo eläke-edut. Meidän niitä sitten pitää vain maksaa. Muista kun heräät taas uuteen lomailupäivään, että sen kustantaminen on meidän harteilla. Pitää jopa 7å vuotiaaksi asti olla työssä, ettö saadaan se kuitattua , ettö sinä saat vauraana lomailla.

Vierailija
122/153 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Zetat ei ikinä olisi selvinneet 70- ja 90-lukujen lamoista, kun ei ollut kunnon sossua eikä terapiaakaan

Höpöhöpö. On ollut terapiat ja sosiaalituet silloinkin. Ja oli ikuinen opiskeluoikeus yliopistoissa, kun kerran pääsi sisälle. 

Eikö meillä ollut vähän aikaa sitten joku ns boomeri, joka on ollut yliopiston kirjoilla tyyliin yli 50 vuotta? Hän vie iloisesti joltain opiskelijalta asunnon ja kurssipaikan. Ei nykyopiskelijat voi unelmoidakaan asuvansa, syövänsä ja opiskelevansa lähes ilmaiseksi valtion piikkiin 50 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/153 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää on ihan höpö-höpö juttuja. Nykyiset nuoret sukupolvet eivät ole yhtään sen huonompia (jotkut aina parjaa nuoria) tai huonommassa asemassa/tilanteessa kuin aiemmatkaan. Samaa itkuvirttä on väännetty aina ja etenkin silloin, kun on ollut taloudessa vähän taantumaa. Ja niitähän aina välillä on, kuten tälläkin hetkellä. Itse olen 50-vuotias ja omassa nuoruudessa oli 90-luvun lama, hyvin vastaava tilanne.

Jos oma ala menee alta, kouluttaudu muuhun. Osaava ja yritteliäs saa kyllä töitä jopa huonommalla koulutuksella, nykyisin ehkä jopa helpommin.

Vanhempani olivat korkeakoulutettuja, itsekin olen ja omista lapsista osa korkeakouluttautuu. Olen lisäksi tehnyt töitä paljon koulutuksen parissa. Tiedän hyvin, mikä on muuttunut ja mikä ei. Korkeakoulut ovat helpottuneet vuosikymmenten saatossa huomattavasti. Osin siksi korkeakoulutus ei edes joillakin perinteisesti arvostetuilla aloilla ole nykyään kovinkaan kummoinen meriitti, eikä pe

Vähän taantumaa..20 vuotta kohta kestänyt tämä taantuma ja huoltosuhde vain huononee. Ei täällä ole mitään toivoa.

Vierailija
124/153 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on täysin ulkona todellisuudesta. Ihan oikeasti, LOPETTAKAA NYT JO TUO SAIRAS UHRIUTUMINEN JA NUORTEN LOPUTON HYYSÄÄMINEN! Ei ennenkään elämä ole ollut yhtään sen helpompaa.

Oli ja on ainakin suurilla ikäluokilla. Vielä ikäänkuin loppukaneettina pitkä  muiden kustantama senioriloma. Eihän sen helpompaa olekaan.

Mikä hiton senioriloma? ----vanhuuseläke se on, jonka eteen on tehty opiskelut, niiden aikana hanttihommia laidasta laitaan. Yli 40 vuotta painettu omaa työtä. 

Senioriloma. Keskim 59-vuotiaana muiden maksamalle seniorilomalle. Mikään muu ikäluokka ei ikinä ole saanut niin paljon vapaata ja lomaa kuin te. Näyttää ettö vain teidän ikäluokalle opiskelu ja työ antaa nuo eläke

Puhuin äidistäni. Kasvatti nuorena neljä lasta, ohella opiskeli ammatin. Jäi eläkkeelle 64v. Ei ole varakas, eikä lomakuntoinen. On siis eläkkeellä.

Vierailija
125/153 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, ja mä kun olen kuullut että on meneillään suuri varallisuudensiirto kun vauraat vanhemmat jättävät fyrkat Gen Z:lle? Nykyperheissä on lapsia vähemmän kuin aiemmin eli vähemmän jaettavaakin.

Kouluttautumisen pitäisi olla nykyistä helpompaa, kiitos netin ja tekoälyn jotka mahdollista asioiden opettelun. (Minun aikanani piti mennä kirjastoon ja tietämys pohjautui siihen antiin mikä kirjaston valikoimissa oli, olipa se uutta tai vanhaa.)

Eläkkeelle tuskin kukaan enää boomereiden jälkeen pääsee. Kuollaan työpaikalla latauspiuha korvassa.

Kouluttautuminen on helpompaa, mutta koulutuksesta ei ole samanlaista hyötyä ja etua kuin mitä aiemmin. Aiemmin pystyi ajattelemaan, että kun käy koulut kunnolla, niin elämä on turvattu.

Aikaisemmin oli kyllä niin, että kerran akateemiseen koulut

Aika moni tämän päivän yliopisto-opiskeljoista käy töissä samalla. Ja kyllä siellä näkyy toista tutkintoa suorittavia myös, on iäkkäämpääkin porukkaa. Itsekin opiskelin kandin ja maisterin työn ohessa, en hakenut opintorahoja tai -lainoja. Lapseni olivat pieniä tuolloin, mutta ehdin hoitamaan työn, opiskelut ja lapset; mihinkään muuhun ei niinä neljänä vuonna ollut aikaa.

Vierailija
126/153 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Senioriloma. Keskim 59-vuotiaana muiden maksamalle seniorilomalle. Mikään muu ikäluokka ei ikinä ole saanut niin paljon vapaata ja lomaa kuin te. Näyttää ettö vain teidän ikäluokalle opiskelu ja työ antaa nuo eläke

Älä kademieli uhriudu. Näinhän se systeemi toimii, ei kohta puoliin eläköityvä porukka mikään ensimmäinen ole vaan ihan samalla tavalla niiden makselu on hoitunut. Itse olen 58-vuotias, eläkeikään reilu 7 vuotta. Olen maksanut vapaaehtoista eläkevakuutusta kohta 25 vuotta. Jospa sinäkin sijoittaisit rahojasi niin ei tarvitse surra.

Vierailija
127/153 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vain on ollut, kun ruoka on ollut n. 200% halvempaa ja vuokrat samaten. Peruskoulun penkiltä tai peruskoulutuksella pääsit hommiin helposti. :D Nykyään saat kärvistellä videohaastattelujen, persoonallisuustestien, radiohiljaisuuden ja hylkyviestien jne sarjatulessa. Pariutumisesta puhumattakaan.

Minä olen elänyt tuon ajan ja voin sanoa, ettei se helppoa aikaa ollut 70- ja 90- luku, 80- luvun loppu oli helpompi. Ei voi verrata tätä aikaa entiseen. Palkat eivät todellakaan olleet hääppösiä ha siksi ei ruuan eikä vuokran hinta voinut olla korkea. 

Vierailija
128/153 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin valittaa ja uhriutua nuoret sukupolvet osaavat. Ja keksiä tekosyitä.

Vierailija
129/153 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvetin nillitystä tuo on, kateen paskat pullamössömussuttajat jaksavat jauhaa silkkaa keksittyä omaa mielikuvitustarinaa. Eikö teillä ole muuta elämää? Oletteko työtä tekeviä vai työttömiä? Avatkaapa hieman omaa elämäänne, niin tiedetään ketkä siellä luulee tietävänsä tietämättä mitään. 

Vierailija
130/153 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin valittaa ja uhriutua nuoret sukupolvet osaavat. Ja keksiä tekosyitä.

Ei ole nuorten vika että itse olet jo niin seniili ettet tajua maailman muuttuneet sinun nuoruudestasi. :D

Vierailija
131/153 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää on ihan höpö-höpö juttuja. Nykyiset nuoret sukupolvet eivät ole yhtään sen huonompia (jotkut aina parjaa nuoria) tai huonommassa asemassa/tilanteessa kuin aiemmatkaan. Samaa itkuvirttä on väännetty aina ja etenkin silloin, kun on ollut taloudessa vähän taantumaa. Ja niitähän aina välillä on, kuten tälläkin hetkellä. Itse olen 50-vuotias ja omassa nuoruudessa oli 90-luvun lama, hyvin vastaava tilanne.

Jos oma ala menee alta, kouluttaudu muuhun. Osaava ja yritteliäs saa kyllä töitä jopa huonommalla koulutuksella, nykyisin ehkä jopa helpommin.

Vanhempani olivat korkeakoulutettuja, itsekin olen ja omista lapsista osa korkeakouluttautuu. Olen lisäksi tehnyt töitä paljon koulutuksen parissa. Tiedän hyvin, mikä on muuttunut ja mikä ei. Korkeakoulut ovat helpottuneet vuosikymmenten saatossa huomattavasti. Osin siksi korkeakoulutus ei edes joillakin perinteisesti arvostetuilla aloilla

No jos ei ole toivoa, niin pitää elää toivottomana. Jos se on parempi valinta, niin siitä vaan, kuka estää. Mitä täällä kannattaa valittaa eipä me tilanteelle mitään voida. Mielialalääkkeet jakoon vaan kaikille, niin alkaa naurattaa, vaikka olisi kurat housussa... Sanoi eno 89v. 

Vierailija
132/153 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Zetat ei ikinä olisi selvinneet 70- ja 90-lukujen lamoista, kun ei ollut kunnon sossua eikä terapiaakaan

Höpöhöpö. On ollut terapiat ja sosiaalituet silloinkin. Ja oli ikuinen opiskeluoikeus yliopistoissa, kun kerran pääsi sisälle. 

Eikö meillä ollut vähän aikaa sitten joku ns boomeri, joka on ollut yliopiston kirjoilla tyyliin yli 50 vuotta? Hän vie iloisesti joltain opiskelijalta asunnon ja kurssipaikan. Ei nykyopiskelijat voi unelmoidakaan asuvansa, syövänsä ja opiskelevansa lähes ilmaiseksi valtion piikkiin 50 vuotta.

Niin että kun oli yksi boomeri joskus? Sekö nyt teidän elämää niin haittaa? 

Jos on mallillaan. Hankkikaa elämä! 

Vierailija
133/153 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on täysin ulkona todellisuudesta. Ihan oikeasti, LOPETTAKAA NYT JO TUO SAIRAS UHRIUTUMINEN JA NUORTEN LOPUTON HYYSÄÄMINEN! Ei ennenkään elämä ole ollut yhtään

sen helpompaa.

Täällä ovat eniten pätemässä juuri ne joilla

ei ole mitään kokemusta edellisten sukupolvien elämästä.Kuvittelevat tietävänsä asioita vaikka eivät tiedä yhtään mitään.

Vierailija
134/153 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen heitto on että kolmas sukupolvi tuhoaa menestyneen yrityksen. Nyt tämä Z-sukupolvi tulee tuhoamaan hyvinvointivaltion saamattomuudellaan. Pitkäjänteisyys puuttuu ja kaikki pitää saada heti, tai lattialla huudetaan itkupotkuraivareissa ja syytetään muita omista epäonnistumisista, joilla lähtökohtaisesti ei ole pienintäkään mahdollisuutta toteutua, koska ei kestetä elämää.

Vierailija
135/153 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, ja mä kun olen kuullut että on meneillään suuri varallisuudensiirto kun vauraat vanhemmat jättävät fyrkat Gen Z:lle? Nykyperheissä on lapsia vähemmän kuin aiemmin eli vähemmän jaettavaakin.

Kouluttautumisen pitäisi olla nykyistä helpompaa, kiitos netin ja tekoälyn jotka mahdollista asioiden opettelun. (Minun aikanani piti mennä kirjastoon ja tietämys pohjautui siihen antiin mikä kirjaston valikoimissa oli, olipa se uutta tai vanhaa.)

Eläkkeelle tuskin kukaan enää boomereiden jälkeen pääsee. Kuollaan työpaikalla latauspiuha korvassa.

Kouluttautuminen on helpompaa, mutta koulutuksesta ei ole samanlaista hyötyä ja etua kuin mitä aiemmin. Aiemmin pystyi ajattelemaan, että kun käy koulut kunnolla, niin elämä on turvattu.

Aikaisemm

Nostan sinulle hattua! Hyvin tehty! 

Vierailija
136/153 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten mummoni pari vuotta sitten sanoi: tulisi se sota, että nuoret huomaisi, että elämä voi olla oikeasti vaikeaa. 

Z-sukupolven ongelmana on se, että he ovat saaneet aivan kaiken, ei heillä ole tarvetta tehdä mitään. 

Vierailija
137/153 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samat sukupolvet sekä elivät helpomman ja vauraamman elämän, että veivät sen mahdollisuudet pois omilta lapsiltaan. Äärettömät huutikset. 

Sulla on selvästi jotain henkilökohtaista tuon typerehtimisesi takana. 

Mt-ongelmia sillä on.

Vierailija
138/153 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uteliaisuudesta, mitkä on vääriä aloja?

Kulttuuri ja taidealoille on viime vuosikymmeninä koulutettu ihan liikaa väkeä. Myös tutkijoita on liikaa. Jos sosiaalituki ei olisi niin passivoiva, he voisivat edes harjoittaa ammattiaan johon heidät on koulutettu tai markkinoida osaamistaan. Toinen lääke on suunnata koulujen rahoitusta aloille, jotka työllistää, sen sijaan, että isoimman rahoituksen saa koulu, joka kouluttaa nopeasti ja paljon. 

Kaikki toisen asteen amiskoulutukset ja toisen asteen amisten osatutkinnot työvoimakoulutuksina on pääsääntöisesti ihan turhia. Niillä on erittäin heikko työllistämisvaikutus. On silkkaa hulluutta kouluttaa ensin akateemisesti ja sitten kouluttaa uudelleen amiksessa. 

Kaikki alat jotka vielä työllistää, on sellaisia jotka vaatii korkeakoulututkinnon. Toisen asteen kouluttautuneista on ylitarjontaa ja aikuisten 1,5v

Tuota... Kyllä ainakin mulle oli selvää junnuna että taide ja tutkimus eivät mitään helpoimpia uravaihtoehtoja ole, olettaisin että tuo on aika peruskauraa. 

Toki voi olla että koulutuspeli on muuttunut raadollisemmaksi nykyisin.

Vierailija
139/153 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen myös ihmetellyt!

Tuskin vanhempi sukupolvi edes ymmärtää, millaista z-sukupolvella on. Synnytään tai ollaan lapsia 2008 vuoden lamassa, sit iskee korona rajoituksineen. Samalla koulutus on romutettu, ei ole mitään omaa pulpettia tai luokkatilaa vaan kaikki ovat samassa säilössä + olet s2 ympäröimänä, mutta sun pitäisi suvaita heitä, koska "suvaitsevaisuus", kun todellisuudessa s2-ryhmä jarruttaa kielen opettelua ja ryöstää reppusi/ pahoipitelee ryhmänä sinut. 

Ja vaikka osaat 3 kieltä c1 tasolla, parit korkeakoulupaperit kädessä ja lista suosittelijoita niin et pääse alasi töihin, koska "haemme dynaamista tiimipelaajaa, joka on alle 25v, mutta yli 20 vuoden kokemuksella". Jos taas haet siivoojaksi, mäkkärin kassaksi tai talkkariksi, kielitaidoton ja Suomen lainsäädännöstä ymmärtämätön menee aina edellesi, koska tulevat yhtiölle halvemmaksi, eikä työlainsäädäntöä tarvitse noudattaa kuin paperilla.

Kyllä sillä tarjoilijan työtä vastaavalla palkalla on mahdollista saada talo,autot,lapset ja koira ym.Mikä estää?Luuletko että vaikka kaupan myyjillä ei ole ok-talot ja hyvät autot?

Jos työssäkäyvä ei saa mitään näistä niin vika on kyllä hänessä .

Vierailija
140/153 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan itse että rahoitin opiskelut ihan työssä käymällä, en siis ottanut lainoja koska en pidä velasta. Olihan se kai suht raskasta ja ei ne duunit (siivous) mitään ihmeellisiä olleet. Mutta toisaalta saipa työkokemusta. Löytyi sitten lopulta se työpaikkakin kun esimies arveli että hyvät arvosanat ja työtodistukset ovat reippaan ihmisen merkki.