Z-sukupolvea pidetään laiskoina ja saamattomina, mutta tuskin itsekään olisitte jaksaneet ponnistella, jos
olisitte tienneet, että teillä ei koskaan tule olemaan rahaa ostaa asuntoa, hankkia perhettä, työpaikasta ei ole varmuutta, kouluttautuminen on turhaa ja eläkkeelle ette koskaan tule pääsemään.
Ennen riitti, että menee töihin ja sitten oli hyvät mahdollisuudet saavuttaa kaikki noista, etenkin jos kouluttautui hyvin.
Kommentit (153)
Tuo "ennen ei tarvinut kuin mennä töihin" on ollut joskus reilusti yli 40 vuotta sitten, joten ei kosketa kuin hyvin pientä osaa työikäisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, ja mä kun olen kuullut että on meneillään suuri varallisuudensiirto kun vauraat vanhemmat jättävät fyrkat Gen Z:lle? Nykyperheissä on lapsia vähemmän kuin aiemmin eli vähemmän jaettavaakin.
Kouluttautumisen pitäisi olla nykyistä helpompaa, kiitos netin ja tekoälyn jotka mahdollista asioiden opettelun. (Minun aikanani piti mennä kirjastoon ja tietämys pohjautui siihen antiin mikä kirjaston valikoimissa oli, olipa se uutta tai vanhaa.)
Eläkkeelle tuskin kukaan enää boomereiden jälkeen pääsee. Kuollaan työpaikalla latauspiuha korvassa.
Kouluttautuminen on helpompaa, mutta koulutuksesta ei ole samanlaista hyötyä ja etua kuin mitä aiemmin. Aiemmin pystyi ajattelemaan, että kun käy koulut kunnolla, niin elämä on turvattu.
Aikaisemmin oli kyllä niin, että kerran akateemiseen koulut
Opintotukiaika on aina ollut rajattu. Ei sillä voinut opiskella montaa akateemista tutkintoa.
Miettikää 1800-lukua ja sitä edeltävää aikaa.
Kyllä nykynuorilla on paremmat näkymät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, ja mä kun olen kuullut että on meneillään suuri varallisuudensiirto kun vauraat vanhemmat jättävät fyrkat Gen Z:lle? Nykyperheissä on lapsia vähemmän kuin aiemmin eli vähemmän jaettavaakin.
Kouluttautumisen pitäisi olla nykyistä helpompaa, kiitos netin ja tekoälyn jotka mahdollista asioiden opettelun. (Minun aikanani piti mennä kirjastoon ja tietämys pohjautui siihen antiin mikä kirjaston valikoimissa oli, olipa se uutta tai vanhaa.)
Eläkkeelle tuskin kukaan enää boomereiden jälkeen pääsee. Kuollaan työpaikalla latauspiuha korvassa.
Kouluttautuminen on helpompaa, mutta koulutuksesta ei ole samanlaista hyötyä ja etua kuin mitä aiemmin. Aiemmin pystyi ajattelemaan, että kun käy koulut kunnolla, niin elämä on turvattu.
Milloin t
Sukulainen pääsi töihin 19-vuotiaana suoraan lukiosta, koska osasi kirjoittaa nopeasti kirjoituskoneella. Työpaikka? Ministeriö. Oli siellä eläkeikään saakka. Ei mitään muita vaatimuksia kuin nopea kirjoitustaito.
Mummoni sai siivoojan työnä kasvatettua 4 lasta yksinhuoltajana, ostettua kaksi asuntoa, aina oli kalliita takkeja ja vaatteita kaapit niin täynnä ettei ehtinyt edes käyttää niitä, sekä sai isot eläkesäästöt. Rahasta ei ollut ikinä pula ja töitä riitti eläkeikään saakka. Enoni on samoin ollut ilman koulutusta samassa tehtaassa töissä parikymppisestä lähtien, työantaja tarjosi vielä ilmaisen asunnonkin, kunnes eno päätti ostaa asunnon. On moottoripyörää, venettä, useita rotukoiria, kulttuurimatkoja jne. Jäi viime vuonna hyvälle eläkkeelle.
Iso-isovanhemmat elivät ihan kaupungin keskustassa hienostoalueella pelkällä duunarityöllä. Kyseinen 1800-luvun lopun arvotalo on edelleen pystyssä, koska se on kulttuurillisesti niin merkittävä, vaikka kaupunki on innolla hävittänyt vanhoja taloja.
Äidilläni oli töitä 16v lähtien peruskoulupohjalla aina.
Minä olen koulutettu, pätkätyöllistetty keski-ikäinen, joka voi tässä vaiheessa vaan haaveilla vaikka omasta asunnosta, jos en voita lotossa tai nai rikasta miestä. Yrittämistä ja kovaa puurtamista on ollut enemmän kuin töihin suoraan eläkeikään saakka päässeillä sukulaisilla - ja silti ei riitä.
No. Eletään sitten työttömänä, kun työnantajatkin ottavat 95/100 tapauksissa töihin työpaikanvaihtajan.
Nykynuoret ovat aina, siis ihan koko historian ajan, olleet laiskoja ja saamattomia. Heidän käsissään tulevaisuus ja yhteiskunnat ovat aina, siia koko historian ajan, olleet vaarassa.
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoret ovat aina, siis ihan koko historian ajan, olleet laiskoja ja saamattomia. Heidän käsissään tulevaisuus ja yhteiskunnat ovat aina, siia koko historian ajan, olleet vaarassa.
Näinhän se on, aina se nuoriso on ollut pilalla. Siitä tietää että on itse keski-ikäinen.
Kyllä tässä kieltämättä on ollut kummat tunnelmat viimeiset viisi vuotta. Tuntuu, että kaikki hajoaa käsiin ja tahti kiihtyy vain. Työelämä on sellaisessa murroksessa että 20 vuoden päästä työpaikkoja on hävinnyt merkittävä määrä. Tuleeko saman verran uusia töitä - tuskin, mutta aika näyttää. Onhan tuo vähän murheellista, että kouluttautuminen ei ole tae mistään. Aina on ollut murroksia, mutta nyt on ensimmäiset sukupolvet, jotka jäävät omia vanhempiaan köyhemmiksi. Itsekin käväisin muutaman vuoden ulkomailla töissä ja nykyään harmittaa, etten jäänyt sillensä. Aloituspaikat oli surkeita, mutta työmarkkinassa oli imua - jatkuvasti tuli yhteydenottoja mielenkiintoisista paikoista ja silloinen työnantaja nosteli palkkaa ja makseli bonuksia, kun halusi pitää. Parissa vuodessa oli palkka jo ihan eri näköinen kuin alussa. Tulin kuitenkin Suomeen takaisin viimeistelemään opinnot ja löysin puolison joten tänne jäin. Onnekkaasti olen tällä hetkellä töissä kyllä, mutta jos tästä lähtö tulisi, enpä tiedä työllistyisinkö enää Suomessa ainakaan omalle alalleni. Yrittäisin houkutella puolisoa todennäköisesti muuttamaan kanssani pois Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ennen riitti, että menee töihin ja sitten oli hyvät mahdollisuudet saavuttaa kaikki noista, etenkin jos kouluttautui hyvin."
Samoin nytkin riittää, ero on vain se, että kaikki tapahtuu paljon isommalla palkalla ja nopeammin.
Yksi jo eläkkeellä oleva mies kertoi, että meni heti armeijan jälkeen kemiralle töihin haastattelussa kysyttiin vain oletko sen poika, isä oli siellä jo töissä, ja kun oli teki sitten eläkkeeseen asti siellä töitä. Niin se ennen meni.
Mummoni oli töissä tehtaassa sivuhommissa ja järjesti sieltä pojalleen työpaikan just tuolla tyylillä. Olisi järjestänyt saman työpaikan isälleni, mutta isä ei halunnut alalle.
Ylellä oli juttu tuossa joskus nuoresta miehestä, joka oli jo 20-vuotiaana päässyt vakituisiin töihin Ylelle, koska ymmärsi vanhan teknologian päälle ja oli ahkera. Sitten selvisi, että äitinsä on siellä töissä, ollut vuosikymmeniä, ja on arvostettu työntekijä, joka järkkäsi paikan pojallensa.
Että aika usein näissä "pitää olla ahkera, minäkin olin!" jutuissa paljastuu joku tällainen ohituskaista sinne töihin.
>olisitte tienneet, että teillä ei koskaan tule olemaan rahaa ostaa asuntoa, hankkia perhettä, työpaikasta ei ole varmuutta, kouluttautuminen on turhaa ja eläkkeelle ette koskaan tule pääsemään.
Ostin juuri 45v asunnon, säästin siihen 10v sitä ennen tyäpaikka oli vuosikausia määräaikainen ja eläkkeeseen en usko vaan säästän itse itselle eläkettä. 

kai pitäis vaan ottaa itkupotkuraivarit ja syyttää kaikesta muita.
Vierailija kirjoitti:
>olisitte tienneet, että teillä ei koskaan tule olemaan rahaa ostaa asuntoa, hankkia perhettä, työpaikasta ei ole varmuutta, kouluttautuminen on turhaa ja eläkkeelle ette koskaan tule pääsemään.
Ostin juuri 45v asunnon, säästin siihen 10v sitä ennen tyäpaikka oli vuosikausia määräaikainen ja eläkkeeseen en usko vaan säästän itse itselle eläkettä.
Ja jatkaakseni, laina on maksettu pois vasta ns eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Kuten mummoni pari vuotta sitten sanoi: tulisi se sota, että nuoret huomaisi, että elämä voi olla oikeasti vaikeaa.
Z-sukupolven ongelmana on se, että he ovat saaneet aivan kaiken, ei heillä ole tarvetta tehdä mitään.
Tätä samaa valitettiin jo muinaisessa Roomassa, että nykynuoriso on laiskaa pullamössöä, eikä osaa eikä jaksa mitään, toisin kuin me, jotka oltiin ahkeria ja jaksavia.
Vanhoista lehtiotteista näkee, että nuorisoa haukuttiin laiskaksi "kukaan ei halua enää tehdä töitä!" mantralla jo 1860-luvulta lähtien. Todennäköisesti tätä kaavaa seuraten jo kivikaudella, kun uuden sukupolven Gronkk ja Ponkk eivät ole niin ahkeria kerämään marjoja, eivät osaa parkita nahkaa kunnolla ja eivät ymmärrä mistään mitään toisin kuin me seniorit Tonkk ja Tinkk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikaisemmin oli kyllä niin, että kerran akateemiseen koulut
No, ihan niin monta tutkintoa sait suorittaa, kun sillä 55 opintotukikuukaudella pystyit. Paitsi, että jos teit yhden tutkinnon valmiiksi, se opinto-oikeus kyllä katkesi. Ei se oikeus mitenkään rajaton ole ollut ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jatkaakseni, laina on maksettu pois vasta ns eläkkeellä.
No joku sentään saa lainaa :) Minut nauretaan pankista ulos.
Jos joku voi kertoa ihan pomminvarman yhtälön, että kun ahkeroit näin paljon, teet töitä näin paljon ja kouluttaudut näin, ja olet reipas ja avoin ja teet työsi hyvin,niin siitä saa varmana työpaikan? Koska itse en ole vielä keksinyt. Katson vaan, kun aina joku muu työllistyy. Onko 6 koulutusta riittävä? Riittääkö C1 tason kieliä 4 vai 5? Kolmehan on käytännössä minimi pääkaupunkiseudulla, jossa ne työtkin ovat. Monta vuotta työkokemusta pitää olla, itselläni on 25? Montako eri asiaa pitää osata? Miten tiukasti kättä pitää puristaa ja kuinka kauan katsoa silmiin haastattelussa?
Pakko sanoa että vähän leppoisasti kyllä Zetat ottavat. Tutun lapsi mielummin pelaa kotona kuin on koulussa. Äitinsä yrittää etsiä työpaikkaa koska jotenkin pitäisi keksiä muutakin puuhaa. Kuulemma kun on täysi-ikäinen niin saa tukia ja voi pelata rauhassa himassa.