Z-sukupolvea pidetään laiskoina ja saamattomina, mutta tuskin itsekään olisitte jaksaneet ponnistella, jos
olisitte tienneet, että teillä ei koskaan tule olemaan rahaa ostaa asuntoa, hankkia perhettä, työpaikasta ei ole varmuutta, kouluttautuminen on turhaa ja eläkkeelle ette koskaan tule pääsemään.
Ennen riitti, että menee töihin ja sitten oli hyvät mahdollisuudet saavuttaa kaikki noista, etenkin jos kouluttautui hyvin.
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan itse että rahoitin opiskelut ihan työssä käymällä, en siis ottanut lainoja koska en pidä velasta. Olihan se kai suht raskasta ja ei ne duunit (siivous) mitään ihmeellisiä olleet. Mutta toisaalta saipa työkokemusta. Löytyi sitten lopulta se työpaikkakin kun esimies arveli että hyvät arvosanat ja työtodistukset ovat reippaan ihmisen merkki.
Tämä on pätenyt myös omien lasteni kohdalla, samoin miniän ja vävyjen. Kesätöihin ja koulun ohella heti kun ovat olleet 15v, opiskelun ohella töitä koko ajan. Valmistumisen jälkeen suoraan hyvinpalkattuun työhön.
Ja töitä on riittänyt kun on näyttöä sitkeydestä ja pitkäjänteisyydestä
No tänä päivänä ei ole edes niitä kesätöitä enää kovin monelle saati että alle 18-vuotias saisi jotain töitä koulun oheen.
Kyllä niitä vielä on, tosin pullopojat ja hyllyttäjät ovat nyt enimmäkseen aikuisia eikä enää koululaisia.
Mansikan poiminnalla tai lastenpiikomisella on moni aloittanut. Yhä vieläkin tarvitaan pikkukoululaiselle ip hoitajia tai iltaseuraa kun vanhemmat ovat menoissaan. Koiranulkoiluttajia, ruohonleikkuuta naapurustossa, ikkunanpesuapua jne.
Oman kylän facesivuilla käy kuhina kun nuoret tarjoavat palveluitaan ja niitä myös käytetään. Esim 2 pojan lukiobisnes muutaman vuoden takaa on nyt jo 8 hengen yritys!
Kyllä nuorempi sukupolvi saa myös syyttää utseään työpaikkojen loppumisesta. Kaikki pitää tapahtua vain nappia painamalla. Me jotka olemme ymmärtäneet tämän tilanteen koko ajan olemme 'boomereita, jotka elämme kivikaudella emmekä ymmärrä kehityksestä mitään'.
Vierailija kirjoitti:
Ei noin nuori ihminen vielä edes hahmota tuollaisia asioita. Jos joku heille on toivottomuuden tuollaisten asioiden suhteen syöttänyt, niin vanhemmat sukupolvet.
Niin, siis omat vanhemmat
Vierailija kirjoitti:
Ai, ja mä kun olen kuullut että on meneillään suuri varallisuudensiirto kun vauraat vanhemmat jättävät fyrkat Gen Z:lle? Nykyperheissä on lapsia vähemmän kuin aiemmin eli vähemmän jaettavaakin.
Kouluttautumisen pitäisi olla nykyistä helpompaa, kiitos netin ja tekoälyn jotka mahdollista asioiden opettelun. (Minun aikanani piti mennä kirjastoon ja tietämys pohjautui siihen antiin mikä kirjaston valikoimissa oli, olipa se uutta tai vanhaa.)
Eläkkeelle tuskin kukaan enää boomereiden jälkeen pääsee. Kuollaan työpaikalla latauspiuha korvassa.
Sinä itse hyväksyt eläkkeiden noston.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, ja mä kun olen kuullut että on meneillään suuri varallisuudensiirto kun vauraat vanhemmat jättävät fyrkat Gen Z:lle? Nykyperheissä on lapsia vähemmän kuin aiemmin eli vähemmän jaettavaakin.
Kouluttautumisen pitäisi olla nykyistä helpompaa, kiitos netin ja tekoälyn jotka mahdollista asioiden opettelun. (Minun aikanani piti mennä kirjastoon ja tietämys pohjautui siihen antiin mikä kirjaston valikoimissa oli, olipa se uutta tai vanhaa.)
Eläkkeelle tuskin kukaan enää boomereiden jälkeen pääsee. Kuollaan työpaikalla latauspiuha korvassa.
Kouluttautuminen on helpompaa, mutta koulutuksesta ei ole samanlaista hyötyä ja etua kuin mitä aiemmin. Aiemmin pystyi ajattelemaan, että kun käy koulut kunnolla, niin elämä on turvattu.
Tuo oli ehkä totta joskus 1960 luvulla, ei sellaista ole ollut enää pitkiin aikoihin muillakaaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan itse että rahoitin opiskelut ihan työssä käymällä, en siis ottanut lainoja koska en pidä velasta. Olihan se kai suht raskasta ja ei ne duunit (siivous) mitään ihmeellisiä olleet. Mutta toisaalta saipa työkokemusta. Löytyi sitten lopulta se työpaikkakin kun esimies arveli että hyvät arvosanat ja työtodistukset ovat reippaan ihmisen merkki.
Tämä on pätenyt myös omien lasteni kohdalla, samoin miniän ja vävyjen. Kesätöihin ja koulun ohella heti kun ovat olleet 15v, opiskelun ohella töitä koko ajan. Valmistumisen jälkeen suoraan hyvinpalkattuun työhön.
Ja töitä on riittänyt kun on näyttöä sitkeydestä ja pitkäjänteisyydestä
No tänä päivänä ei ole edes niitä kesätöitä enää kovin monelle saati että alle 18-vuotias
Mansikan poiminnalla tai lastenpiikomisella on moni aloittanut. Yhä vieläkin tarvitaan pikkukoululaiselle ip hoitajia tai iltaseuraa kun vanhemmat ovat menoissaan. Koiranulkoiluttajia, ruohonleikkuuta naapurustossa, ikkunanpesuapua jne.
Puhut jostain menneestä. Mansikan poimijat tulee ulkomailta, lapsia ei juuri enää ole joten ei tarvita vahtijoitakaan. Toisekseen ne nuoret on itse silloin vielä koulussa kun se pikkukoululainen tarvitsisi seuraa. Ja tuo "kotiapukin" on nykyään se mistä helposti säästetään kun kotitalouksilla ei ole ylimääräistä rahaa.
Ihan tilastotkin suoraan kertovat miten nuorten työllistyminen on heikentynyt.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuorempi sukupolvi saa myös syyttää utseään työpaikkojen loppumisesta. Kaikki pitää tapahtua vain nappia painamalla. Me jotka olemme ymmärtäneet tämän tilanteen koko ajan olemme 'boomereita, jotka elämme kivikaudella emmekä ymmärrä kehityksestä mitään'.
Anteeksi mutta selvennätkö vähän? Miten joku teini on syyllinen työpaikkojen vähenemiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluttautuminen on helpompaa, mutta koulutuksesta ei ole samanlaista hyötyä ja etua kuin mitä aiemmin. Aiemmin pystyi ajattelemaan, että kun käy koulut kunnolla, niin elämä on turvattu.
Tuo oli ehkä totta joskus 1960 luvulla, ei sellaista ole oll
Oli vielä 80-luvun nousukaudellakin. Sen jälkeen ei.
Vierailija kirjoitti:
No kuule ihan samat tai pahemmankin oli näkymät myös 90 luvulla. Tai 70 luvulla
No ei todellakaan ollut. Opiskelemaan pääsi helposti. Minäkin kävin kolme eri ammatillista koulutusta kun töitä ei saanut. Eipä onnistu tänä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Samat sukupolvet sekä elivät helpomman ja vauraamman elämän, että veivät sen mahdollisuudet pois omilta lapsiltaan. Äärettömät huutikset.
Sossupummiluuseri, itsekäs paska olet.
Suomalaiset naiset eivät osaa tehdä musiikkia!
Vierailija
31.10.2025 | 09:06
nytkin on radio Helsingin viikon levynä joku pikkutyttöjen Poni bändi.
ei osata kyllä mitään.
sanoitukset iihan operseestä ei ollenkaan osata sanoittaa..."Julle Tupu Hanski ja minä ookoo kuka sie oot"
siis Eppu Normaalin tasoista lyriikkaneroutta ja hienoja biisejä ja kitarariffejä ei enää ole.
ja sitten on näit maija Vilkkumaita ja Haloo helsinkejä joissa aikuinen nainen laulaa ja kimittää "seksikkäästi" nenäänsä kuin 12 vuotias pikkutyttö ja tämä on muka kaunista
kasvakaahan pikkutytöstä aikuiseksi, en tosin tiedä lahjakasta naismuusikkoa muualtakaan, ehkä Kate bush nyt on poikkeus tai oli.....
- Valitse -KannataVastusta
Kommentit (4)
Vierailija
1/4|
31.10.2025 | 09:09
Suomi-musa 99%:sti paskaa.
Vierailija
2/4|
31.10.2025 | 09:09
se kun ei osata soittaa enää instrumentteja vaan luullaan että tekoälyllä ja syntsaohjelmalla jotenkin luodaan muka musiikkia
pahinta on nämä "rap" artististit, joilla ei ole mitään musiikaalisia eikä älynlahjoja
ja sekin Daniell Hellman juoppo on ihan naurettava "ukkometso soi" ja kaljapäissään joka päivä samoin kuin pottukoira.
oi niitä aikoja kun oli Sielun veljet, Eppu Normaali teki vielä levyjä, kingston Wall ja progemusa
ja teininä kasvoin indie-musiikin parissa oli Pixies, Kansas, the Church, R.e.m. ja kaikkea tyyylikästä, u2 alkutuotanto myös ja tietty Pink Floyd
se olikin 1980-luvulla kaikki, sitten meni kaikki pilalle!
Puhut jostain menneestä. Mansikan poimijat tulee ulkomailta, lapsia ei juuri enää ole joten ei tarvita vahtijoitakaan. Toisekseen ne nuoret on itse silloin vielä koulussa kun se pikkukoululainen tarvitsisi seuraa. Ja tuo "kotiapukin" on nykyään se mistä helposti säästetään kun kotitalouksilla ei ole ylimääräistä rahaa.
Ihan tilastotkin suoraan kertovat miten nuorten työllistyminen on heikentynyt.
Viimeisin 5-8v takaa jolloin kuopus oli 15-18v. Eli ei kovin kauan sitten. Toki tilanne heikkeni korona-aikana mutta silloin hän lähti opiskelemaan ja työllistyi heti opintojen ohessa
Marjatiloilla ja mansikanmyynnissä pks kehyskunnassa, iltapäiviä ja iltoja lapsenvahtina. Eihän niistä juuri mitään tienannut mutta motivoi opiskelemaan.
Demokratiassa on se hyvä puoli, että kansa saa, mitä haluaa. Vanhempi sukupolvi vaati teollisuustyöpaikkoja ja hyvää elintasoa, ja sai mitä halusi. Nuorempi ilmastohuolestunut sukupolvi on vaatinut teollisuuden alasajoa, hiilijaanjäljen eli elintason ja ostovoiman alentamista, sekä kulutuksen lopettamista, ja myös saanut, mitä on vaatinut. Onko nyt pientä heräilyä tuosta pumpulihöttöunelmasta havaittavissa mm. eläkekeskustelun myötä?
Vierailija kirjoitti:
Mansikanmyyjiksi otetaan vielä suomalaisia mutta ei ole todellakaan helppo päästä siihenkään. Meidän nuori oli 6 hengen ryhmähaastattelussa, eikä siitä ryhmästä päässyt kukaan. En tiedä kokonaismäärää. Poimijoiden puolestaan piti asua maatilan parakissa ja palkasta osa otetaan vuokrana pois. Eli käytännössä siellä oli vain ulkomaalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset naiset eivät osaa tehdä musiikkia!
Vierailija
31.10.2025 | 09:06
nytkin on radio Helsingin viikon levynä joku pikkutyttöjen Poni bändi.
ei osata kyllä mitään.
sanoitukset iihan operseestä ei ollenkaan osata sanoittaa..."Julle Tupu Hanski ja minä ookoo kuka sie oot"
siis Eppu Normaalin tasoista lyriikkaneroutta ja hienoja biisejä ja kitarariffejä ei enää ole.
ja sitten on näit maija Vilkkumaita ja Haloo helsinkejä joissa aikuinen nainen laulaa ja kimittää "seksikkäästi" nenäänsä kuin 12 vuotias pikkutyttö ja tämä on muka kaunista
kasvakaahan pikkutytöstä aikuiseksi, en tosin tiedä lahjakasta naismuusikkoa muualtakaan, ehkä Kate bush nyt on poikkeus tai oli.....
Jos sun mielestä Eput tai Sielun veljet on laulutaidoiltaan tasokasta niin et taida olla kovin musikaalinen. Toisekseen Eppujen lyriikoiden takana on ollut käytännössä Kirsi Kunnas.
Olette laiskoja koska te ette edes yritä. Päätätte etukäteen olla tekemättä mitään koska siitä huolimatta elintasonne on parempi kuin koskaan Suomen historiassa.
Joskus mietityttää, että kuvittelevatko nykynuoret todellakin niin, että esim. minä 80-luvulla olin täysin varma siitä, että tulen ihan varmasti tienaamaan hyvin, hyvässä ammattissa jne? Meissä on se iso ero nykynuoriin, että tuollaisia ei edes mietitty ja ajateltu kaikkea rahana. Oltiin totuttu siihen, että suurimassa osassa perheitä ei ollut mitään ylimääräistä rahaa, asuttiin vuokralla, talveksi oli yhdet talvikengät ja yksi talvitakki, ehkä jopa kahdet farkut, mutta ei yhtään sen enempää.
Meille siis riitti paljon vähemmän, kun olimme siihen koko lapsuutemme tottuneet. Luulen, että siinä on se ero. Ei minulla ollut nuorena mitään odotuksia rahasta, perheestä, omistusasunnosta. Ainoa haave oli joku tietty opiskelupaikka, jonne sitten haettiin, ja esim. yliopistoihin ei voinut hakea kuin yhteen kerrallaan ja joutui sitten vaan sivusta katsomaan, että ok en päässyt tuonne paikkakunnalla, mutta näillä pisteillä olisin päässyt tuonne, ei voi mitään. Elettiin muissa asioissa täysin päivä kerrallaan. Ei mitään odotuksia siitä minne menee töihin ja paljonko tienaa, joten luonnollisesti ei myöskään mitään pettymyksiä asioista, jotka on vasta ehkä jossain tulevaisuudessa tulossa.
Lisääntyminen on näinollen tarpeetonta ja lähinnä globaalinen kuormitustekijä. Näin ihmiskunta vähitellen lopettaa itse oman olemassa olonsa, mutta kuitenkin humaanilla tavalla. Se on hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zetat ei ikinä olisi selvinneet 70- ja 90-lukujen lamoista, kun ei ollut kunnon sossua eikä terapiaakaan
Höpöhöpö. On ollut terapiat ja sosiaalituet silloinkin. Ja oli ikuinen opiskeluoikeus yliopistoissa, kun kerran pääsi sisälle.
Eikö meillä ollut vähän aikaa sitten joku ns boomeri, joka on ollut yliopiston kirjoilla tyyliin yli 50 vuotta? Hän vie iloisesti joltain opiskelijalta asunnon ja kurssipaikan. Ei nykyopiskelijat voi unelmoidakaan asuvansa, syövänsä ja opiskelevansa lähes ilmaiseksi valtion piikkiin 50 vuotta.
Niin että kun oli yksi boomeri joskus? Sekö nyt teidän elämää niin haittaa?
Jos on mallillaan. Hankkikaa elämä!
Tämä yli 50 vuotta opiskelijayksiössä asunut ja yliopistolla opiskellut boomeri oli vaan esimerkki siitä, miten erilainen tilanne nykyopiskelijalla on verrattuna entisajan opiskelijaan, koska esimerkiksi eläkemaksujen määrän ero vuonna 1955 syntyneen ja 2005 syntyneen välillä ja sen esilletuominen olisi tylsää ja jopa puisevaa. Joo, ei sodan jälkeen syntyneidenkään elämä mitään herkkua varmasti ole ollut, eihän teillä ole ollut lapsuudessanne jääkaappia, tukijärjestelmää tai peruskoulua, mutta iloisesti unohtavat mainita, että he ja vanhempi sukupolvi on osasyyllisiä siihen, miten meillä menee tänäpäivänä, kun taas nuoremmilla z-sukupolven edustajilla ei ole vielä ollut juuri mahdollisuutta vaikuttaa poliittisesti, asenteellisesti tai muutenkaan yhteiskuntaan.
Onhan se vähän toivotonta katsella, kun sellaiset maiden noin 70v johtajat lähettävät miljoonia z-sukupolven edustajia lihamyllyyn tai ajavat maataan tahallisesti kaaokseen. Luultavasti se on sitä vanhemmallekin sukupolvelle. Toisaalta olen tosi iloinen, kun esimerkiksi "nettisukupolvet" sellaiset alle 30-vuotiaat syöksivät vallasta korruptoituneen hallituksen Nepalissa ja nostivat entisen oikeusministerin Discordissa tyyliin uudeksi pääministeriksi.
Yleisesti olen sitä mieltä, että zetat on aika polarisoituneita - osa on tosi touhukkaita ja aikaansaavia, kun taas osa on osattomia jo kolmannessa sukupolvessa. Boomerit ja sodan jälkeen syntyneet taas lähtivät tosi vaatimattomista lähtökohdista, mutta elämänlaatu oli/ on ollut enimmäkseen nousukiitoa ja hyvinvointi/hyväosaisuus on lisääntynyt pääasiassa heillä kaikilla, jos verrataan heidän lapsuuteen. Sitä kautta vanhemmalla sukupolvella on taatusti erilainen perspektiivi kuin mitä esimerkiksi jollain 18v nuorella.
Ihmiset tuppaa unohtamaan millaisia itse olivat nuorina. Näin autistina välillä naurattaa kun itse muistan kaiken, kuunnella esim miten veljeni puhuu lapsilleen. Veli ei ihan muista millainen vetelys ja hulivili itse oli.
Ihmiset ei myöskään osaa suhteuttaa. Nuorilla on murto-osa keski-ikäisen kokemuksesta ja informaatiosta. Tietysti ne vaikuttaa tyhmiltä, kun tietävät vähemmän, ja laiskoilta, koska vasta opettelevat ja ovat siksi hitaita.
Keski-ikä on sitä kun kaikki muut on niin paljon hitaampia, tyhmempiä ja veltompia kuin the Mallikansalainen itse.
P.S. koko tunnetun maailmanhistorian ajan kaikki on ollut romahtamassa ja maailmanloppua odotettu ensi tiistaina. Kehruukoneenkin piti ajaa kaikki köyhyyteen ja kurjuuteen, ja miten kävikään?