Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkejärjestelmä on romahtamassa.

Vierailija
30.10.2025 |

Eläkeläiset ovat tilastollisesti rikkain ikäryhmä. Työläiset tienaa tilastollisesti entistä vähemmän ja työttömiä on jo yli 300 000. Työssä käyvät maksavat jokaisesta palkastaan neljäsosan veroja joka menee käytännössä vanhusten eläkkeisiin. Nyt eläkettä saava ryhmä myöskin luonnollisesti maksoi paljon vähemmän eläkemaksuja koska eläkejärjestelmä oli silloin vielä niin pieni. Nyt eläkeläisiä on kokoajan enemmän ja enemmän ja eliniät kasvaa, tällainen järjestelmä ei enää toimi näin pienessä maassa.

Kommentit (422)

Vierailija
141/422 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen keski-ikäinen mies ja olen huomannut nämä Suomen hulluutukset jo iät ja ajat sitten. Korjaus asiaan: Tax free -alkot laivalta, verovapaa sijoituskulta, krypt ...o . valuutat, DIY/palveluiden minimointi (tämä on paras, ei joudu maksamaan TyELeitä eikä tulonsiirtoa muutenkaan yhtään kenellekään!), tavaroiden tilaaminen ulkomailta yms. Suomi on Euroopan verotetuin kansa. Kun säästää joka paikasta, jää enemmän rahaa sijoituksiin. TyEL-rahat menevät jo moolokin kitaan, elikä suoraan nykyisille eläkeläisille, joten pyrin minimoimaan kaikki mahdolliset maksut valtiolle. Sillä ne menee hukkaan. Myös virkamiehiä on tässä maassa 700k ja heidän määrästä ei koskaan leikata, vaikka helposti voisi 1/3 leikata ja kukaan ei huomaisi mitään missään. Fiksut muuttavat tästä sosialisti-helv...tistä pois! Koulujen käymisen jälkeen. Suomeen tarvittaisiin Milein kaltainen johtaja, joka uskaltaisi leikat

"Tehkää niinkuin Fortum. Siitäkään varat veroparatiiseihin, esim Irlantiin niin ei tarvitse maksaa veroja Suomeen.

Suomi nousuun näillä keinoilla!"

Tällä hetkellä julkinen sektori Suomessa käyttää yli 57 % valtiontaloudesta/BKT:sta. Todella suuri prosentti! Suuri julkinen sektori heikentää talouden tehokkuutta. Näin se vain on. Paljonko sosialistien mukaan pitäisi maksaa vielä LISÄÄ veroja, että se riittää?! Miksei suomalaiset osaa ajatella asiaa siltä kantilta, että ehkäpä julkinen puoli ei osaa käyttää saamiaan rahojaan täydellisesti? Miksi aina pitäisi antaa lisää rahaa, eikä voisi koskaan leikata mistään?

Vierailija
142/422 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Det finns inte någon hjärnflykt där. Det är endast en bra sak om unga människor vill gå o arbeta utomlands, samla ärfarenhet, se på andra samhällen o sen komma tillbaka. Det är inget fel med det och ingenting att vara rädda för.

Idag (senaste 25 år) flyttar unga människor samt en massa bildade och arbetsföra i karriären. Jag vet ingen som hyser planer på en återvändo till Finland, inte ens senare som pensionär. De som har efterfrågan utomlands och klarar sig själva där, har det bättre än att återvända till Finland och bli en del av dem som finansierar ett land där 60 % av BNP används av den offentliga sektorn.

Som körsbäret på tårtan, sparar man i regel sin egen pension utomlands.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/422 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei todellakaan ole vain menty töihin. Opintolainalla opiskeltiin. Töihin menon jälkeen räpistelty yteistä toisiin, en jaksa edes laskea..."

Aika sama tilanne (1960 syntynyt).  Itse kävin hakemassa vauhtia ulkomailta kun 1980-luvun lama vei miinukselle.

Olen eläkkeeni maksanut, ensi vuonna alkaa juosta. Aivan aiheesta eikä mitenkään hirveästi, kun on repaleinen työhistoria monesta maasta.  Mutta kuitenkin.

Eläkeiän nostoa haikalevat aloittakoot omasta syntymävuodestaan vaan.

Vierailija
144/422 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Det finns inte någon hjärnflykt där. Det är endast en bra sak om unga människor vill gå o arbeta utomlands, samla ärfarenhet, se på andra samhällen o sen komma tillbaka. Det är inget fel med det och ingenting att vara rädda för.

Idag (senaste 25 år) flyttar unga människor samt en massa bildade och arbetsföra i karriären. Jag vet ingen som hyser planer på en återvändo till Finland, inte ens senare som pensionär. De som har efterfrågan utomlands och klarar sig själva där, har det bättre än att återvända till Finland och bli en del av dem som finansierar ett land där 60 % av BNP används av den offentliga sektorn.

Som körsbäret på tårtan, sparar man i regel sin egen pension utomlands.

Jag har en bil.

Vierailija
145/422 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeisiin on saatava maksukatto tai sen tarpeellisuutta on harkittava kokonaan jos varallisuus on suurta.

Pullamössöt voi leikata eläkkeensä itseltään vaikka kokonaan. Heidän eläkkeilleen ei ole maksajia, koska valitsivat kivan lapsivapaan elämän.

Suuret ikäluokat (joiden ikäluokka söi pullamössöä) valitsivat itsekkäästi tehdä omaan määräänsä nähden aivan liian vähän jälkeläisiä. Tässä sitä nyt ollaan.

Minun suuriin ikäluokkiin kuuluvien vanhempieni urakehitys salli hankkia vain kaksi lasta (huomaa prioriteetit). Itse olen syntynyt -78 ja minulla lapsia on kolme.

Ei muuta kuin 75-80 vuotiaat mummot ja papat nussimaan, että saadaan pullamössösukupol

Tämä heti sotien jälkeen syntynyt sukupolvi on juurikin se pullamössö-sukupolvi. Siinä vaiheessa kun he tulivat lastentekoikään keksittiin ehkäisypillerit ja 1969 oli Woodstock ja 1970 Ruisrock. Päivän sana oli silloin sex, drugs and rock 'n roll.

Vierailija
146/422 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikkauksia on väistämätöntä tehdä lähiaikoina

Demarit leikkaa eläkkeitä roimasti. Joten toivoa on, että vanhuksetkin saa kärsiä niin kuin me nuoret

Ei kai se nyt vanhusten vika ole, jos teistä kolmasosa on hulluja ja kolmasosa narkkareita ja loput saatanan tyhmiä.

Hmm. Kotikasvatuksella ei siis ole mitään tekemistä lopputuloksen kanssa? Tai geeneillä? Mistäs tuo sitten mielestäsi johtuu?

Väite on siis itsessään virheellinen, mutta kommentti osoittaa melkoista asennetta. Jännä juttu, että nykyvanhusten sukupolvi ei ole kovin pidetty.

Vierailija
147/422 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei eläkejärjestelmä mihinkään ole romahtamassa. Pientä viilausta kumminkin tehdään vähän väliä, ja aina samaan suuntaan. Tuollaisen pystyy kompensoimaan omalta osaltaan esimerkiksi pitkäaikaisella rahastosäästämisellä. 

Fiksuinta olisi kuitenkin tukea kantasuomalaisten työssäkäyvien lasten saamista ja kasvattamista. Verovähennyksiä ja parannuksia lapsiperheiden palveluihin ja arkeen.

Vierailija
148/422 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä suurempi eläke, sitä enemmän valtio ja kunnat saavat verotuloja. Oikeasti valtion kannalta suurta eläkettä saavat ovat niitä parhaita. Tuöeläkeyhtiöt maksavat eläkkeet, valtio ja kunnat ottavat puolet veroina.

Suuri eläke on pois eläkerahastosta, josta me nuoremmat saamme eläkkeemme. Muistutan, että maksamme eläkerahaston joka kuukausi yli kolmasosan bruttopalkastamme.

Että eläkettä riittäisi kaikille, pitäisi kaikkien olla mukana talkoissa.

Teitä maksajia on liaan vähän, joko maksatte suuremman maksun, maksatte pidempään, lisäätte jostain työssäkäyvää väkeä tai eläkerahastot sijoittavat tuottoisemmin. 

Olemme syyttömiä siihen, että meidä

Minun eläkeikäni on 69 vuotta ja tulee siitä vielä nousemaan, koska kaikki ikäiseni eivät ole yhtä hyvässä kunnossa kuin minä ja joutuvat jäämään eläkkeelle ennen suunniteltua eläkeikäänsä.

Olen 47-vuotias, joten eläkeikään aikaa yli 20 vuotta.

Vierailija
149/422 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä suurempi eläke, sitä enemmän valtio ja kunnat saavat verotuloja. Oikeasti valtion kannalta suurta eläkettä saavat ovat niitä parhaita. Tuöeläkeyhtiöt maksavat eläkkeet, valtio ja kunnat ottavat puolet veroina.

Suuri eläke on pois eläkerahastosta, josta me nuoremmat saamme eläkkeemme. Muistutan, että maksamme eläkerahaston joka kuukausi yli kolmasosan bruttopalkastamme.

Teitä maksajia on liaan vähän, joko maksatte suuremman maksun, maksatte pidempään, lisäätte jostain työssäkäyvää väkeä tai eläkerahastot sijoittavat tuottoisemmin. 

Minun eläkeikäni on 69 vuotta ja tulee siitä vielä nousemaan, koska kaikki ikäiseni eivät ole yhtä hyvässä kunnossa kuin minä ja joutuvat jäämään eläkkeelle ennen suunniteltua eläkeikäänsä.

Olen 47-vuotias, joten eläkeikään aikaa yli 20 vuotta.

Sinun tavoite-eläkeikäsi voi olla 69 vuotta, mutta alin eläke-ikäsi lienee 66-67 vuotta. Hyvin harva jatkaa töissä yli alimman mahdollisen iän. Elinaikakerroin voi nostaa tai laskea sitä. Esim. 1963 syntyneillä tavoiteikä on kuukauden alempi kuin 1962 syntyneillä, koska odotettu elinaika notkahti koronan vuoksi.

Vierailija
150/422 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teitä maksajia on liaan vähän, joko maksatte suuremman maksun, maksatte pidempään, lisäätte jostain työssäkäyvää väkeä tai eläkerahastot s

Eläkkeelle jääminen riippuu täysin siitä, paljonko minun ikäpolveni eläkkeitä leikataan. Eläkkeen pitää riittää yhtiövastikkeeseen, vakuutuksiin ja normaaliin, ihmisarvoiseen elämään. Olen aloittanut työurani 13-vuotiaana. Eläkemaksu otettiin, mutta minun eläkkekertymäni alkoi vasta 23-vuotiaana. 

Vierailija
151/422 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeelle jäämiseni riippuu täysin siitä, paljonko minun ikäpolveni eläkkeitä leikataan. Eläkkeen pitää riittää yhtiövastikkeeseen, vakuutuksiin ja normaaliin, ihmisarvoiseen elämään.

Olen aloittanut työurani 13-vuotiaana. Eläkemaksu otettiin, mutta minun eläkkekertymäni alkoi vasta 23-vuotiaana. 

Vierailija
152/422 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja todellinen veronmaksaja on töissä käyvä. Viime vuonna eläkemaksusta meni noin 87%:ia suoraan kädestä suuhun eläkeläisille vain 13%:ia maksetuista eläkemaksuista rahastoitiin. Eläkemaksuja kerättiin 27,5 miljardia ja 23,9 miljardia niistä meni suoraan eläkkeisiin ja niistä tietty iso osa verottajalle sitä kautta.

https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/rahoitus-ja-sijoitustoiminta…

Vierailija
153/422 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitus siitä, että vanhat ihmiset ovat varakkaampia kuin nuoret, on typerää. Ihmistä motivoi se, että hän voi omilla toimillaan parantaa asemaansa. Tuo kertoo vain siitä, että suurin osa ihmisistä on tehnyt töitä, saanut tuloja, ja vastuullisesti laittanut osan tuloistaan sivuun tulevaisuuden turvaksi. Eläkeikäiset ovat saaneet myös perintöä, jonka avulla voivat rahoittaa menojaan, kun eläkkeellä tulot ovat pienemmät kuin työssä käydessä.

Eläkeläisten varallisuus ei ole siis mikään vääryys, joka pitäisi ottaa heiltä pois ja antaa nuoremmille. Olen itse viisikymppinen, ja kyllä minun motivaationi työntekoon romahtaisi täysin, jos tulisi jokin semmoinen systeemi, joka ryövää tienaamani omaisuuden pois, jos elän vanhaksi. Samoin kärsisi lasteni motivaatio sijoittaa tulevaisuuden varalle, vaikka he ovat vasta nuoria aikuisia.

Vierailija
154/422 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ja muut varmaan ymmärtää että tarkoittavat heitä itseään. Heidän eläkejärjestelmän sä romahtaa.  

Vierailija
155/422 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitus siitä, että vanhat ihmiset ovat varakkaampia kuin nuoret, on typerää. Ihmistä motivoi se, että hän voi omilla toimillaan parantaa asemaansa. Tuo kertoo vain siitä, että suurin osa ihmisistä on tehnyt töitä, saanut tuloja, ja vastuullisesti laittanut osan tuloistaan sivuun tulevaisuuden turvaksi. Eläkeikäiset ovat saaneet myös perintöä, jonka avulla voivat rahoittaa menojaan, kun eläkkeellä tulot ovat pienemmät kuin työssä käydessä.

Eläkeläisten varallisuus ei ole siis mikään vääryys, joka pitäisi ottaa heiltä pois ja antaa nuoremmille. Olen itse viisikymppinen, ja kyllä minun motivaationi työntekoon romahtaisi täysin, jos tulisi jokin semmoinen systeemi, joka ryövää tienaamani omaisuuden pois, jos elän vanhaksi. Samoin kärsisi lasteni motivaatio sijoittaa tulevaisuuden varalle, vaikka he ovat vasta nuoria aikuisia.

Moni on parantanut asemaansa muuttamalla Pohjois-Norjaan. He eivät valita. Itsekin houkuttelisi opiskella hoitajaksi ja muuttaa sinne. Jääköön eläkeläiset tänne, omaan erinomaisuuteensa kieriskelemään. Tekoäly teidät hoitaa.

Vierailija
156/422 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeikää nostetaan ja tulevia eläkkeitä leikataan sekä eläkeyhtiöt yhdistetään satojen mijoonien säästöjen aikaansaamiseksi.

Työikäiset muuttavat ulkomaille niin eläkkeitä ei pystytä maksamaan. 

Eläkkeitä maksetaan 40,2 miljardia vuodessa ja rahasto riittää 7 vuotta. 

Kun ollaan Norjassa töissä niin eläkemaksu palkasta menee norjalaisten eläkkeisiin, EI suomalaisten. 

Vierailija
157/422 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ette tee lapsia, ette saa eläkkeitä. Helppo yhtälö.

miehet ei halua lapsia eivätkä halua sitoutua. Ne naiset jotka onnistuvat saamaan lapsen niin niillä on miehet jotka häipyvät samantien.

Siomi on täynnä peräkammarin poikia ja estyneitä miehiä. 

Milloin aletaan miehiä hoitaa? Naiset on valovuoden päästä miehistä.

Vierailija
158/422 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja todellinen veronmaksaja on töissä käyvä. Viime vuonna eläkemaksusta meni noin 87%:ia suoraan kädestä suuhun eläkeläisille vain 13%:ia maksetuista eläkemaksuista rahastoitiin. Eläkemaksuja kerättiin 27,5 miljardia ja 23,9 miljardia niistä meni suoraan eläkkeisiin ja niistä tietty iso osa verottajalle sitä kautta.

https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/rahoitus-ja-sijoitustoiminta…

Eihän nuo luvut sinällään kerro mitään. Palkoista menevillä maksuilla työntekijät ostavat sitä tulevaa osuuttaan eläkerahastosta, joten täytyyhän siitä luopuville maksaa siitä. Ihmisellä kun on tapana kuolla siellä noin 80v iässä.

Vierailija
159/422 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markka aikaan tehtiin töitä ja maksettiin verot. Mutta minkä takia eläkeläisten pitää maksaa YLE vero ja työttömyys vakuutus maksu kun he ei ole työttömiä eikä jää työttömiksi eikä katso YLE ohjelmia .  Otetaan YLE vero ja työttömyys maksu pois eläkeläisiltä niin se raha jää lääkkeisiin.  Kansanedustaja tarkoittaa kaiken ikäisiä myös vanhoja. 

Vierailija
160/422 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten ja sai asumistukea ja toimeentulotukea. 

Ennen ansiosidonnaista pystyi myös pidentämään opiskelulla. 

1990-luvulla oli paha lama ja työttömiä tuli ovista ja ikkunoista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi