Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelet nykyisestä uskonto"kammosta" mikä monella vanhemmalla on?

Vierailija
29.10.2025 |

Tuntuu kyllä jotenkin ylimitoitetulta tämä nykyajan (kristin)uskokammo, siis ihan oikeastiko vanhemmat nykyisin uskoo, että heidän lapsensa menee jotenkin pilalle  ja muuttuu välittömästi joksikin kiihkuskovaiseksi pelkästään siksi, että vaikka nyt jossain joulujuhlassa sattuu olemaan mukana jokin kristillinen elementti.

Olisi kyllä huvittavaa nähdä nämä nykyvanhemmat  muutama vuosikymmen  jolloin itse kävin ala-astetta. Ei siinä pahemmin vakaumuksia kyselty, kun joka aamu opettaja luki jotain uskontoaiheista tekstiä ja laulatti virsiä. (Ja ei, kenestäkään meistä ei tullut ainakaan tietämäni mukaan mitään vakaumuksellista uskovaista)

Kommentit (232)

Vierailija
61/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että kyse on kammosta, vaan uskonnonvapauden puolustamisesta. Mihin sinä, ap, vetäisit rajan? Jos aamuisin lauletaan ihan vähän islamistisia lauluja aamunavauksessa? Josko koulun päätösjuhlassa ihan hiukan islamistista tarinankerrontaa seassa? Pari islamistista kuvaelmaa koulun käytävän seinällä?

Siitä on kyse. Ei uskontoa kouluihin, muuta kuin uskontotieteen muodossa.

Vierailija
62/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jotenkin mielenkiintoista, että tuollainen koskee vain uskontoja, muuten vanhempia ei vaikuta millään tavoin haittaavan, että heidän lapsilleen opetetaan koulussa asioita, jotka ovat vanhempien omien elämänarvojen ja vakaumusten vastaisia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua, että lapseni kasvaa kristinuskoon. Historiallisesti ja kulttuurillisesti aiheeseen tutustutaan, mutta onhan se oksettavaa, että muuten lapsia suojellaan karulta materiaalilta ja sitten kuitenkin päiväkodin kanssa mennään kirkkoon, jossa kerrotaan elävän ihmisen naulaamisesta ristille. 

No, kuitenkin sulle ja lapsillesi taitaa oikein hyvin kelvata pääsiäisen pitkät vapaat jotka ovat seurausta tuosta brutaalista ristihommasta. 

Mieluummin ottaisin nuo vapaat omavalintaisina päivinä. 

Mitkä vapaat? Nehän on pyhäpäiviä  joihin et usko.

Vierailija
64/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi saa joskus itse liittyä kirkkoon jos haluaa. Tässä perheessä panostetaan tieteeseen ja taiteeseen sekä kestäviin arvoihin, jotka kunnioittavat ihmisiä, eläimiä ja luontoa. Ei vihamieliseen uskontoon. 

Kristinusko ei ole vihamielinen, olet käsittänyt jotain väärin.

Oon eri, mutta ootko lukenut Raamatun? 

Oletko itse? Ja kyllä olen.

Tietenkin olen, miten mä muuten siitä vihamielisyydestä ja julmuudesta ja pahuudesta tietäisin, mitä se edustaa. 

Vierailija
65/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kuinka ala-asteella uskonnon numeroon vaikutti kuinka monta virttä ja rukousta osasi ulkoa ja auta armias jos kyseenalaistit tuota huuhaa höpönlöpöä. Opettajamme oli joku tulikivenkatkuinen hihhuli ja pidin koko systeemiä epäoikeudenmukaisena.

Onneksi kuulin muutama kuukausi sitten ilouutisen, että kyseinen rouva on siirtynyt alakertaan lämmittelemään sarvipäiden kanssa, sillä siellä hän mitä todennäköisimmin on.

Vierailija
66/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen, enkä ymmärrä mitä vahinkoa lapselle muka tulee siitä, että käy muiden mukana kirkossa, oppii raamatun keskeisen sisällön tai kuulee virsiä ja rukouksia joskus. Kyllä minäkin tiedän useastakin uskonnosta aika paljon, ja ateisti silti olen. Omia lapsia ei ole kastettu, eivätkä he osallistu uskonnon opetukseen, mutta saavat osallistua kaikkiin uskonnollisiin tilaisuuksiin muiden mukana, ja kotona on luettu mm. lasten raamattua. Heidän kanssaan on myös paljon aina uskonnoista puhuttu, tietävät että vanhemmat ovat ateisteja, mutta saavat itse valita. Toistaiseksi kumpikin on aika vakuuttunut siitä että ihan höpöä ovat kaikki jumala-tarinat, ja ihmettelevät miten kukaan niihin voi uskoa. Eli meillä ainakin altistuminen uskonnolliselle materiaalille on lähinnä vahvistanut ateistista maailmankuvaa myös lapsissa, vaikka ei sellaista heille olla aktiivisesti opetettu.

Vierailija
67/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täsmälleen samoin meillä. Välillä lapsi valittaa ET-tuntien tylsyydestä ja tarjoan aina vaihtoehdoksi että voi vaihtaa myös uskontoon - ei ole toistaiseksi vielä halunnut.

Kevätjuhlassa lauletaan Suvivirsi ja se on ihan ok - ne laulaa jotka haluaa. 

Omana kouluaikanani oli joka-aamuinen (vai olikohan kerran viikossa) papin pitämä uskonnollinen aamunavaus ja sen poistuminen on minusta hyvä juttu. Jeesustelut voi pääosin pitää uskonnontunneilla, kirkossa ja kotona.

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi on elämänkatsomustiedossa, mutta allekirjoitimme luvan, että saa halutessaan osallistua uskonnollisiin tilaisuuksiin. Lapsen lähimmillä kavereilla sama homma ja tähän mennessä ovat halunneet käydä esim. joulukirkossa. Muuten joutuisi tekemään jotain tylsää koululla. En tunne ketään vanhempaa, joka suhtautuisi tähän kovin intohimoisesti. Olemme kotona puhuneet uskonnoista, että pidämme niitä satuina, mutta asia on monille ihmisille merkityksellinen ja niistä puhutaan kunnioittavasti sen takia. Elämä on helpompaa, kun ei ota kaikkea vakavasti.

Vierailija
68/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuivia kuivia ääri-individualisteja joiden individualistinen ideologia on tärkeämpää, kuin kulttuuriset perinteet juhlapyhien alla.

Todellisuudessa sellaisia taitaa olla kuitenkin aika vähän? Ainakin täällä Helsingissä on nyt 2020-luvulla ollut aivan normaalisti kaikki joulu- ja kevätjuhlaperinteet. Ei todellakaan ole yhtäkään juhlaa ollut ilman uskonnollisia elementtejä, eli perinteisiä lauluja ja ohjelmanumeroita (joulukuvaelma, Lucia-kulkue, suvivirsi jne.).

Vierailija
69/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin monet meistä ovat lapsuudessa ja nuoruudessa joutuneet hengellisen väkivallan kohteiksi. Jumalan on uhattu pudottavan kuuman kiven päähän, pikkupojan pippeli muutuu kastemadoksi jos lapsi näpelöi sitä, kaikenlainen kiinnostu seksuaalisuutta kohtaan oli tuomittavaa jne.

Me päätimme, ettei meidän lapsia edes kasteta. Hankkikoot aikuisina uskonnollista kasvatusta, jos kiinnostaa, meidän lapsia ei uskonnoille uhrata.

Vierailija
70/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi saa joskus itse liittyä kirkkoon jos haluaa. Tässä perheessä panostetaan tieteeseen ja taiteeseen sekä kestäviin arvoihin, jotka kunnioittavat ihmisiä, eläimiä ja luontoa. Ei vihamieliseen uskontoon. 

Kristinusko ei ole vihamielinen, olet käsittänyt jotain väärin.

Oon eri, mutta ootko lukenut Raamatun? 

Oletko itse? Ja kyllä olen.

Tietenkin olen, miten mä muuten siitä vihamielisyydestä ja julmuudesta ja pahuudesta tietäisin, mitä se edustaa. 

Ah, itse sielunvihollinen. Not today either. 

Vierailija
71/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen, enkä ymmärrä mitä vahinkoa lapselle muka tulee siitä, että käy muiden mukana kirkossa, oppii raamatun keskeisen sisällön tai kuulee virsiä ja rukouksia joskus. Kyllä minäkin tiedän useastakin uskonnosta aika paljon, ja ateisti silti olen. Omia lapsia ei ole kastettu, eivätkä he osallistu uskonnon opetukseen, mutta saavat osallistua kaikkiin uskonnollisiin tilaisuuksiin muiden mukana, ja kotona on luettu mm. lasten raamattua. Heidän kanssaan on myös paljon aina uskonnoista puhuttu, tietävät että vanhemmat ovat ateisteja, mutta saavat itse valita. Toistaiseksi kumpikin on aika vakuuttunut siitä että ihan höpöä ovat kaikki jumala-tarinat, ja ihmettelevät miten kukaan niihin voi uskoa. Eli meillä ainakin altistuminen uskonnolliselle materiaalille on lähinnä vahvistanut ateistista maailmankuvaa myös lapsissa, vaikka ei sellaista heille olla aktiivisesti opetettu.

Ihan samanlainen malli meidän perheessä, ja molemmat tulleet uskoon. Ilmeisesti on todellakin ihan henkilökohtainen asia.

Vierailija
72/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että mä rakastin koulun aamunavauksia salissa, joulu- ja pääsiäiskirkkoihin menoa koulun kanssa ja joulu- ja kevätjuhlia. Tykkäsin ihan hirveän paljon laulaa niitä virsiä ja lauluja. Viis siitä, että ne käsitteli Jeesusta ja Jumalaa, se oli minusta aina niin tunnelmallista. Minusta ei kuitenkaan tullut yhtään enempää uskonnon vastaista tai myönteistä tämän seurauksena.

Olen syntynyt vuonna 1981. En ole ikinä uskonut Jumalaan, en edes lapsena. Meillä kotona ei ollut uskonnollista eikä uskonnolla ollut oikein roolia meidän perheen elämässä.

Vierailija
73/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua uskonto pilannut lapsena 70-luvulla, kun menin kansakouluun. Ja aina lauloimme suvirren kevät juhlissa. En toki ollut millään tavalla uskonnollinen kristin uskon mukaan myöhemmin tai muutenkaan mihinkään uskontoon liittyen. Koska minun Jumalani on minun oma sydämeni ja enkelit tai Jumala kertovat minulle oikean totuuden. En seuraa ketään uskontoa, koska se myös tuhoaa valitettavasti uskon omaan tietoon eli sydämen tietoon, mikä oikea on oikeasti ainoa tieto, että Jumala antaa meille kaikille kaikille sen ainoan totuuden omaan sydämeen. Toki rukoilen lähes päivittäin ja iltaisin ja pyydän apua toisille ja myös eläimille ja luonnolle. Ei ketään voi pakottaa uskomaan vain yhteen uskontoon, kun sen ymmärtää , että kaikki on vain yhtä. Ja kaikki pääsevät valoportin läpi valoon ja oikeaan kotiin kuolemansa jälkeen.

Vierailija
74/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi vapaa-ajallaan harrastella uskontopuuhia sielunsa kyllyydestä.

Niitä ei kuitenkaan tarvitse pakottaa muille. Etenkään lapsille, jotka eivät voi kriittisesti arvioida uskonnon sisältöä, eivätkä usein voi myös kieltäytyä uskontotuputuksesta, koska vanhemmat pakottavat siihen.

Vierailija
75/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovin monet meistä ovat lapsuudessa ja nuoruudessa joutuneet hengellisen väkivallan kohteiksi. Jumalan on uhattu pudottavan kuuman kiven päähän, pikkupojan pippeli muutuu kastemadoksi jos lapsi näpelöi sitä, kaikenlainen kiinnostu seksuaalisuutta kohtaan oli tuomittavaa jne.

Me päätimme, ettei meidän lapsia edes kasteta. Hankkikoot aikuisina uskonnollista kasvatusta, jos kiinnostaa, meidän lapsia ei uskonnoille uhrata.

Huih! Kamalia juttuja kerrottu teille, oliko joku hihhulilahko? 

Vierailija
76/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyselty silloin ja se on väärin.

Juuri näin. Pappi tai muu kävi kerran viikossa pitämässä yhteisen aamunavauksen. Onneksi ei enää ole tällaista. 

Vierailija
77/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että kyse on kammosta, vaan uskonnonvapauden puolustamisesta. Mihin sinä, ap, vetäisit rajan? Jos aamuisin lauletaan ihan vähän islamistisia lauluja aamunavauksessa? Josko koulun päätösjuhlassa ihan hiukan islamistista tarinankerrontaa seassa? Pari islamistista kuvaelmaa koulun käytävän seinällä?

Siitä on kyse. Ei uskontoa kouluihin, muuta kuin uskontotieteen muodossa.

Sinä olet rasisti. Suomessa voi käydä islamilaisen peruskoulun islamilaisen yhdistyksen koulussa. Pyhää Koraania, arabian kieltä ja islamilaista kulttuuria opetetaan koko lukuvuosijärjestelmässä syksyn alusta seuraavan vuoden kevään loppuun, ja lomat osuvat suomalaisten julkisten koulujen yleiseen järjestelmään. Kaikki islamilainen opetus suomalaisten veronmaksajien tuella.

Vierailija
78/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyselty silloin ja se on väärin.

Yläasteella sain skipata ussantunnit kun vanhemmat olivat vasemmistolaisia. Tämä 80-luvulla.

Vierailija
79/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä uskontoja pitäisi mm. kouluihin tunkea, eikös kirkot ole niitä varten? Uskonnot on ihmiskunnan syöpä, siksi vanhemmilla on oltava oikeus suojella lapsiaan moiselta lahkotoiminnalta. Jos haluatte aivopesettää lapsenne helvetinpelkoon, seurakunnalta löytyy kyllä muitakin tuputuskanavia joilla pilata lasten elämä.

Vierailija
80/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä uskontoja pitäisi mm. kouluihin tunkea, eikös kirkot ole niitä varten? Uskonnot on ihmiskunnan syöpä, siksi vanhemmilla on oltava oikeus suojella lapsiaan moiselta lahkotoiminnalta. Jos haluatte aivopesettää lapsenne helvetinpelkoon, seurakunnalta löytyy kyllä muitakin tuputuskanavia joilla pilata lasten elämä.

Kun islamistit pääsevät valtaan ateismi kielletään ja joudutte pakolla liittymään johonkin uskontokuntaan. Islam vaatii uskomaan jumalaan ja ateismi on Islamin opin mukaan vihollinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme