Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelet nykyisestä uskonto"kammosta" mikä monella vanhemmalla on?

Vierailija
29.10.2025 |

Tuntuu kyllä jotenkin ylimitoitetulta tämä nykyajan (kristin)uskokammo, siis ihan oikeastiko vanhemmat nykyisin uskoo, että heidän lapsensa menee jotenkin pilalle  ja muuttuu välittömästi joksikin kiihkuskovaiseksi pelkästään siksi, että vaikka nyt jossain joulujuhlassa sattuu olemaan mukana jokin kristillinen elementti.

Olisi kyllä huvittavaa nähdä nämä nykyvanhemmat  muutama vuosikymmen  jolloin itse kävin ala-astetta. Ei siinä pahemmin vakaumuksia kyselty, kun joka aamu opettaja luki jotain uskontoaiheista tekstiä ja laulatti virsiä. (Ja ei, kenestäkään meistä ei tullut ainakaan tietämäni mukaan mitään vakaumuksellista uskovaista)

Kommentit (232)

Vierailija
21/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin lauletaan suvivirttä, sitten lahjoitetaankin omaisuus papeille ja lopulta ollaan polttamassa noitia (tai nykyään kai homoja) ja sitten lähdetään ristiretkelle vääräuskoisia tappamaan.

Vierailija
22/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun en usko, niin en usko. Meidän lapset osallistuu uskonnon opetukseen kuitenkin, koska se on mielestäni tärkeä oppiaine. Siellä opetetaan muista uskonnoista ja tavoista, kristinuskon historiasta jne. Nämä asiat auttavat ymmärtämään muita ihmisiä, heidän tapoja ja kulttuureita ja maailmaa. Mielestäni lapsille ei samalla tavalla tuputeta kristinuskoa ja sen oppeja totuutena uskonnon tunneilla, kuten itselle -80-90-luvuilla. Olen positiivisesti yllättynyt lastemme uskonnon opetuksen sisällöstä. 

Mielestäni kaikille tulisi olla yhteinen oppiaine, jossa käsiteltäisiin uskontoja ja kulttuureita ja tapoja yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lapsi, ala asteella 80 luvulla meillä oli aamuhartaudet, toisinaan ruokarukoukset, joka ikinen joulu, pääsiäinen, kouluvuoden päätös ym juhlissa pakko mennä kirkkoon. Jos olit kirkkoreissusta poissa, syy kyllä kaivettiin esiin ja rangaistiin jos syy ei ollut todella pätevä. Ja näin ihan tavallisessa kunnallisessa koulussa Uudellamaalla.

Näiden kokemusten jälkeen en ole käynyt kirkossa kuin pakosta, hautajaiset, häät, ristiäiset. Olen oppinut kokemaan kaiken kirkkoon ja uskontoon liittyvän ahdistavana.

Omille lapsilleni suon vapauden valita. Saavat osallistua jos haluavat, mutta täysin ok jättäytyä pois. Mun mielestä uskonnon tulee olla jokaisen yksilön henkilökohtainen valinta, eikä niin että vauvana sut pakkoliitetään seurakunnan jäseneksi niinkuin nykyäänkin tapana on.

M43

Vierailija
24/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on väkivaltaa. Ihminen on syntymästään spirituaalinen olento, vanhempien ateismi on mutiloivaa käytöstä. Uskonto valikoituu yksilön oman uskon ja käsityksen mukaan.

Ymmärisinkö oikein, että jos lasta ei häneltä kysymättä liitetä uskonnolliseen yhteisöön ja määrätä uskonnolliseen toimintaan, se on "väkivaltaa"?

Millaista mentaaliakrobatiaa vaaditaan, että tuohon päätelmään tulee?

Miten iltapäiväkerhon rukous tai koulun aamunavaus on uskonnolliseen yhteisöön liittämistä? Suomen valtauskonto on luterilaisuus, on yleissivistystä ymmärtää sen merkitys, uskoi itse tai ei. Lapselta ei saa viedä mahdollisuutta uskoon.

Vierailija
25/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua, että lapseni kasvaa kristinuskoon. Historiallisesti ja kulttuurillisesti aiheeseen tutustutaan, mutta onhan se oksettavaa, että muuten lapsia suojellaan karulta materiaalilta ja sitten kuitenkin päiväkodin kanssa mennään kirkkoon, jossa kerrotaan elävän ihmisen naulaamisesta ristille. 

Mutta jatkuvastihan lapset näkevät miten eläviä ihmisiä naulataan kuvainnollisesti ristille.

Ja joulu,joululoma, joululahjat jne jää lapsiperheiltä väliin? 

Vierailija
26/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua, että lapseni kasvaa kristinuskoon. Historiallisesti ja kulttuurillisesti aiheeseen tutustutaan, mutta onhan se oksettavaa, että muuten lapsia suojellaan karulta materiaalilta ja sitten kuitenkin päiväkodin kanssa mennään kirkkoon, jossa kerrotaan elävän ihmisen naulaamisesta ristille. 

Mutta jatkuvastihan lapset näkevät miten eläviä ihmisiä naulataan kuvainnollisesti ristille.

joulupukki niitä lahjoja tuo, eikä jeesus

Vierailija
27/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kuitenkin jotain arvoja opetetaan näissä perheissä. Helposti mendr siihen, että ihmisillä on vain kovia arvoja, kun uskonto nähdään huonona asiana.

Ajattelet siis, että ateisti ei voisi olla humanisti?

Raamattu on kuitenkin raaka kirja, Saul tappoi tuhat, mutta David kymmenentuhatta, perisynnin vuoksi täysin siihen osattomat ihmiset joutuvat ikuiseen kadotukseen, jolleivät koko ajan pyydä syntejään anteeksi,  ja toisaalta murhankin saa anteeksi, naiset ovat vähäarvoisempia kuin miehet, joita heidän tulee palvella, noin esimerkiksi. Ei minusta kovin pehmeitä arvoja nämäkään. 

Vierailija
28/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonto, uskonnollisuus, kristillisiä tapoja. Juu ei ole vaaraa että joku sattuisi vahingossa pärähtämään uskoon.

Kyllä se vaatii sen, että Jumala itse vetää ihmistä Pyhän Henkensä kautta ja vaikuttaa uskoa, kun Jumalan sanaa oikein ja selkeästi saarnataan, eikä sellaista ole muualla kuin seurakunnissa joihin ihminen itse hakeutuu. Jeesusta satuna ja huuhaana pitävät eivät ole ilmeisesti nähneet tai kokeneet lähipiirissään ketään, jonka elämä olisi syvistä kuiluista noussut ja muuttunut? Ei tiukkapipoiseksi hihhuloinniksi vaan oikeaksi iloksi.

Vierailija
29/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristinusko ängettiin aikoinaan pakanajuhlan Julen paikalle. Vietämme joulua tonttujen ja luonnon pimeyttä ihastellen. Emme kristinuskon mukaan. 

Vierailija
30/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on hyvä että ihmiset ajattelevat aivoillaan. Olen 36, en ole koskaan kuulunut mihinkään uskontoon. Eivät kuulu lapsenikaan. En halua heille mitään aivopesua. En ollut uskonnon tunneilla enkä muissakaan jeesusteluhetkissä. 

Halveksin kaikkia uskontoja. Niihin uskovat vain tyhmät. 

Kun halveksit uskontoja perheessänne ei siis joulua vietetä? Sehän kuuluu vaan meille aivopestyille jeesustelijoille? 

Vierailija
31/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi saa joskus itse liittyä kirkkoon jos haluaa. Tässä perheessä panostetaan tieteeseen ja taiteeseen sekä kestäviin arvoihin, jotka kunnioittavat ihmisiä, eläimiä ja luontoa. Ei vihamieliseen uskontoon. 

Vierailija
32/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joulupukki niitä lahjoja tuo, eikä jeesus

Joulupukki vaan ei ole Pyhä, eikä Pyhäpäivän arvoinen. St. Claus kyllä julistettiin pyhimykseksi.

Vierailija
33/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä (olen nelikymppinen) on pakotettu kaiken maan uskontojuttuihin mukaan nuorena himouskovaisten tahdosta. En enää koskaan halua asua sellaisessa maassa jossa uskonto sanelee asiota. Se on pahin helvetti jota voin kuvitella, enkä edes ole koskaan asunut missään vanhoillisuskovaisessa maassa. Jälki-istuntoa tuli jos Jeesuksen palvominen ei ollut sinun juttu. 

Aivan oikein että uskontoja varotaan, olisi suurta tarvetta uudelle uskonpuhdistukselle. Uskonnot ovat myös aiheuttaneet suurimman osan maailman sodista. 

Uskonnot ovat ok niin kauan kuin ne eivät ole järjestyneitä, vaan jokaisen sisäisiä valintoja. 

Vierailija
34/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on väkivaltaa. Ihminen on syntymästään spirituaalinen olento, vanhempien ateismi on mutiloivaa käytöstä. Uskonto valikoituu yksilön oman uskon ja käsityksen mukaan.

Ymmärisinkö oikein, että jos lasta ei häneltä kysymättä liitetä uskonnolliseen yhteisöön ja määrätä uskonnolliseen toimintaan, se on "väkivaltaa"?

Millaista mentaaliakrobatiaa vaaditaan, että tuohon päätelmään tulee?

Miten iltapäiväkerhon rukous tai koulun aamunavaus on uskonnolliseen yhteisöön liittämistä? Suomen valtauskonto on luterilaisuus, on yleissivistystä ymmärtää sen merkitys, uskoi itse tai ei. Lapselta ei saa viedä mahdollisuutta uskoon.

Ajattelisitko samoin, jos aamunavaus olisi vaikka islamilainen?

Vierailija
35/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keltatakkisia ultra bra-vanhempia sähköisissä citypyörissään. Töissä kunnalla pöhisemässä ja käsiä heiluttelemassa. uskonto ei heille ollut tuttu ennestäänkään, miksi siis keksiä uudestaankaan. 

Vierailija
36/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi saa joskus itse liittyä kirkkoon jos haluaa. Tässä perheessä panostetaan tieteeseen ja taiteeseen sekä kestäviin arvoihin, jotka kunnioittavat ihmisiä, eläimiä ja luontoa. Ei vihamieliseen uskontoon. 

Kristinusko ei ole vihamielinen, olet käsittänyt jotain väärin.

Vierailija
37/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonto on henkilökohtainen asia. Sitä edistääkseen voi hakeutua kirkkoon. Kouluihin tarvitaan esimerkiksi tunne- ja kaveritaitojen kehittämistä sekä medianlukutaitoa. Ei mitään höpöhöpö uskontojuttuja. Paitsi kulttuurisessa kontekstissä tarkasteltuna.

Vierailija
38/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä (olen nelikymppinen) on pakotettu kaiken maan uskontojuttuihin mukaan nuorena himouskovaisten tahdosta. En enää koskaan halua asua sellaisessa maassa jossa uskonto sanelee asiota. Se on pahin helvetti jota voin kuvitella, enkä edes ole koskaan asunut missään vanhoillisuskovaisessa maassa. Jälki-istuntoa tuli jos Jeesuksen palvominen ei ollut sinun juttu. 

Aivan oikein että uskontoja varotaan, olisi suurta tarvetta uudelle uskonpuhdistukselle. Uskonnot ovat myös aiheuttaneet suurimman osan maailman sodista. 

Uskonnot ovat ok niin kauan kuin ne eivät ole järjestyneitä, vaan jokaisen sisäisiä valintoja. 

Oletko Iranista? Kristinusko ei ole sortava. 

Vierailija
39/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on hyvä että ihmiset ajattelevat aivoillaan. Olen 36, en ole koskaan kuulunut mihinkään uskontoon. Eivät kuulu lapsenikaan. En halua heille mitään aivopesua. En ollut uskonnon tunneilla enkä muissakaan jeesusteluhetkissä. 

Halveksin kaikkia uskontoja. Niihin uskovat vain tyhmät. 

Kylläpä asia sinua kuitenkin kiinnostaa siinä määrin, että jaksat halveksua uskontoja. Muutenhan asia olisi neutraali, ihan sama tms.

Vierailija
40/232 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristinusko ei ole vihamielinen, olet käsittänyt jotain väärin.

Oon eri, mutta ootko lukenut Raamatun? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän