Mitä ajattelet nykyisestä uskonto"kammosta" mikä monella vanhemmalla on?
Tuntuu kyllä jotenkin ylimitoitetulta tämä nykyajan (kristin)uskokammo, siis ihan oikeastiko vanhemmat nykyisin uskoo, että heidän lapsensa menee jotenkin pilalle ja muuttuu välittömästi joksikin kiihkuskovaiseksi pelkästään siksi, että vaikka nyt jossain joulujuhlassa sattuu olemaan mukana jokin kristillinen elementti.
Olisi kyllä huvittavaa nähdä nämä nykyvanhemmat muutama vuosikymmen jolloin itse kävin ala-astetta. Ei siinä pahemmin vakaumuksia kyselty, kun joka aamu opettaja luki jotain uskontoaiheista tekstiä ja laulatti virsiä. (Ja ei, kenestäkään meistä ei tullut ainakaan tietämäni mukaan mitään vakaumuksellista uskovaista)
Kommentit (232)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on väkivaltaa. Ihminen on syntymästään spirituaalinen olento, vanhempien ateismi on mutiloivaa käytöstä. Uskonto valikoituu yksilön oman uskon ja käsityksen mukaan.
Ymmärisinkö oikein, että jos lasta ei häneltä kysymättä liitetä uskonnolliseen yhteisöön ja määrätä uskonnolliseen toimintaan, se on "väkivaltaa"?
Millaista mentaaliakrobatiaa vaaditaan, että tuohon päätelmään tulee?
Miten iltapäiväkerhon rukous tai koulun aamunavaus on uskonnolliseen yhteisöön liittämistä? Suomen valtauskonto on luterilaisuus, on yleissivistystä ymmärtää sen merkitys, uskoi itse tai ei. Lapselta ei saa viedä mahdollisuutta uskoon.
Ajattelisitko samoin, jos aamunavaus olisi vaikka islamilainen?
Jos olisin muslimi ja asuisin islamilaisessa maailmassa, kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyselty silloin ja se on väärin.
Miten se on väärin ?
Suolletaan paskaa uskonnottomille.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kuitenkin jotain arvoja opetetaan näissä perheissä. Helposti mendr siihen, että ihmisillä on vain kovia arvoja, kun uskonto nähdään huonona asiana.
Itse asiassa ateistit ovat rehellisempiä ja heillä on enemmän lähimmäisenrakkautta kuin uskovilla.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kuitenkin jotain arvoja opetetaan näissä perheissä. Helposti mendr siihen, että ihmisillä on vain kovia arvoja, kun uskonto nähdään huonona asiana.
Kyllähän sen näkee jo ojan pelkkiä lehtiä lukemalla, että mitään arvoja ei moni opeta. Moraali ihan täysin nollassa ja minäminä kulttuuri vaan jyllää. Mitään ei enää arvosteta.
Persujen kannattaa ymmärtää, että pakkosyötöllä ja satunnaisella altistumisella aivopesulle on ero.
Persut tietysti itse on jo menetettyjä lampaita, kun uskovat kaiken mitä niille sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua, että lapseni kasvaa kristinuskoon. Historiallisesti ja kulttuurillisesti aiheeseen tutustutaan, mutta onhan se oksettavaa, että muuten lapsia suojellaan karulta materiaalilta ja sitten kuitenkin päiväkodin kanssa mennään kirkkoon, jossa kerrotaan elävän ihmisen naulaamisesta ristille.
Mutta jatkuvastihan lapset näkevät miten eläviä ihmisiä naulataan kuvainnollisesti ristille.
Ja joulu,joululoma, joululahjat jne jää lapsiperheiltä väliin?
joulupukki niitä lahjoja tuo, eikä jeesus
Joulupukki vaan ei ole Pyhä, eikä Pyhäpäivän arvoinen. St. Claus kyllä julistettiin pyhimykseksi.
miksi pitäisi olla. kyllä minulle epäpyhät joululahjat kelpaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi saa joskus itse liittyä kirkkoon jos haluaa. Tässä perheessä panostetaan tieteeseen ja taiteeseen sekä kestäviin arvoihin, jotka kunnioittavat ihmisiä, eläimiä ja luontoa. Ei vihamieliseen uskontoon.
Kristinusko ei ole vihamielinen, olet käsittänyt jotain väärin.
Oon eri, mutta ootko lukenut Raamatun?
Oletko itse? Ja kyllä olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua, että lapseni kasvaa kristinuskoon. Historiallisesti ja kulttuurillisesti aiheeseen tutustutaan, mutta onhan se oksettavaa, että muuten lapsia suojellaan karulta materiaalilta ja sitten kuitenkin päiväkodin kanssa mennään kirkkoon, jossa kerrotaan elävän ihmisen naulaamisesta ristille.
No, kuitenkin sulle ja lapsillesi taitaa oikein hyvin kelvata pääsiäisen pitkät vapaat jotka ovat seurausta tuosta brutaalista ristihommasta.
Mieluummin ottaisin nuo vapaat omavalintaisina päivinä.
Minulla ei ole kammoa kristinuskoon. En usko Jumalaan ja käyn kirkossa vain, kun on jonkun häät tai hautajaiset tai kummilapsen konfirmaatio.
Arvostan silti kirkon järjestämää toimintaa lapsiperheille, nuorille ja iäkkäille. Kirkko tekee paljon hyvää ja pääosin kristilliset arvot ovat minusta hyviä.
Suvivirsi ja jouluun liittyvät uskonnolliset laulut kuuluvat jokseenkin suomalaiseen kulttuuriinkin, enkä ajattele niitä minään uskonnon tuputtamisena, enkä voi ymmärtää kenenkään loukkaantumista ja mielensä pahoittamista niistä.
Muistakaas, että persutrollien määrä palstalla räjähti, kun persut saivat lisää kansanedustajia, ja niiden puoluetukien määrä nousi, ja niiden rahoitus trollaukseen nousi.
Älkää äänestäkö persuja. Ikinä.
Mua ainakin häiritsi todella paljon lapsena koulun ruokarukoukset ja muu uskonnollinen sisältö, johon olin ihan yhtä pakotettu kuin kirkkoon kuuluvatkin. Uskonnontunneille en sentään joutunut osallistumaan, vaan sain istua koulun käytävällä sen aikaa 🙄.
Lapsetkin voi kaivata uskonnonvapautta.
Vierailija kirjoitti:
Et ole sitten historiaan tutustunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti on se, että halutaan kaikkia vakaumuksia kohdeltavan yhdenvertaisina.
No, kohdellaanko muuallakin kaikkia vakaumuksia yhdenvertaisia.
Koska joku muu on tyhmä, sinunkin pitää olla tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ateistit ovat rehellisempiä ja heillä on enemmän lähimmäisenrakkautta kuin uskovilla.
Kiitos nauruista, Jumalan siunausta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimukset kertovat tosin aivan päinvastaista. Voit toki yrittää kumota tutkimukset. Koitapa.
Vierailija kirjoitti:
Persujen kannattaa ymmärtää, että pakkosyötöllä ja satunnaisella altistumisella aivopesulle on ero.
Persut tietysti itse on jo menetettyjä lampaita, kun uskovat kaiken mitä niille sanotaan.
Uskoin sanomasi. Mitä nyt? Odotan neuvojasi. Mitä teen elämälläni nyt?
-persu
Vierailija kirjoitti:
Uskontojen tunteminen on tärkeää, sillä ne vaikuttavat perinteisiin ja kulttuuriin sekä toimintatapoihin.
Olen vihainen, että suomalainen kansanusko on korvattu kristinuskolla. Kerron lapselleni paljon mieluummin luonnonuskonnoista ja tontuista yms kuin vihamielisestä, monet käännösvirheet (mm homous) sisältävästä naisvihamielisestä raamatusta.
Kaikki nämä aiheet kuuluvat nykyiseen uskonnon opetusohjelmaan. Aina varhaiskantaisista uskonnoista lähtien maailmanuskontoihin. Tavoitteena on kokonaiskuvan saaminen uskontojen merkityksestä historiassa ja kulttuurien kehityksessä, Esimerkiksi lukutaito tuli Suomeen kristinuskon myötä. On sääli, että uskonnonkieltäjien lapset jäävät vaille arvokasta historiatietoa ja yleissivistystä, Opetus on siis tiedepohjaista, ei suinkaan mitään käännytystä uskovaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jatkuvastihan lapset näkevät miten eläviä ihmisiä naulataan kuvainnollisesti ristille.
Ja joulu,joululoma, joululahjat jne jää lapsiperheiltä väliin?
joulupukki niitä lahjoja tuo, eikä jeesus
Joulupukki vaan ei ole Pyhä, eikä Pyhäpäivän arvoinen. St. Claus kyllä julistettiin pyhim
Sulle ei sovi pyhäkorvaukset eikä - lisät.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä persut tähän revit?