Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ajattelet nykyisestä uskonto"kammosta" mikä monella vanhemmalla on?

Vierailija
29.10.2025 |

Tuntuu kyllä jotenkin ylimitoitetulta tämä nykyajan (kristin)uskokammo, siis ihan oikeastiko vanhemmat nykyisin uskoo, että heidän lapsensa menee jotenkin pilalle  ja muuttuu välittömästi joksikin kiihkuskovaiseksi pelkästään siksi, että vaikka nyt jossain joulujuhlassa sattuu olemaan mukana jokin kristillinen elementti.

Olisi kyllä huvittavaa nähdä nämä nykyvanhemmat  muutama vuosikymmen  jolloin itse kävin ala-astetta. Ei siinä pahemmin vakaumuksia kyselty, kun joka aamu opettaja luki jotain uskontoaiheista tekstiä ja laulatti virsiä. (Ja ei, kenestäkään meistä ei tullut ainakaan tietämäni mukaan mitään vakaumuksellista uskovaista)

Kommentit (232)

Vierailija
201/232 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa kun sota syttyy ja kuolemanpelko alkaa olla taas läsnä niin kirkot täyttyvät ihmisistä

Kuoleman pelko? No pelkäsin kuolemaa siinä kohtaa kun mulla tämä kuolemaan johtava parantumaton sairaus todettiin. Tämä pelko on kohdattu ja käsitelty eikä todellakaan tullut pieneen mieleenkään lähestyä mitään kirkkoa enkä alkanut uskoa satuihin huolimatta siitä että jonkin aikaa kuoleman tuomion saatuani se minua pelotti. Ei minusta tullut hihhulia ennen eikä jälkeen kun minulle diagnoosini selvisi ja elinaikaa korkeintaan pari vuotta annettiin, olen täysin sinut asian kanssa, en tarvinnut satuja, kirkkoja ja mielikuvitus ystäviä tästä shokista selviämiseen. Mielenterveys siis säilyi kuoleman pelosta huolimatta. 

Vierailija
202/232 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on hyvä että ihmiset ajattelevat aivoillaan. Olen 36, en ole koskaan kuulunut mihinkään uskontoon. Eivät kuulu lapsenikaan. En halua heille mitään aivopesua. En ollut uskonnon tunneilla enkä muissakaan jeesusteluhetkissä. 

Halveksin kaikkia uskontoja. Niihin uskovat vain tyhmät. 

Hyvin sanottu. Ei lisättävää.

Tekeekö tuo halveksunta sinusta viisaan?

Tieteen perusta ei ole olla muita ylempi tai ylentää itsensä älykkääksi tai viisaaksi komentelevaksi kuin uskonnoissa on papit ja muut profeetat.

Tiede on todellisuuden tutkimista ja uteliaisuutta. Vaatimattomuuta ja sitä että myönnetään ettei olla viisaita tai älykkäitä. Siitä lähtee tutkiminen että mitä tämä kaikki on.

Tyhmyydestä

Sinä suuressa nöyryydessäsi et lainkaan ota huomioon sitä että jospa onkin myös jotain yliluonnollista jota ihmisaistein ja tieteellisin keinoin ei voi mitata eikä selvittää. Tuossa esitettiin ihan aiheellinen kysymys siihen nähden että aiempi kommentoija toi vahvasti esiin halveksuntansa ja oman älyllisyytensä koska katsoi olevansa oikeutettu nimeämään kaikki uskovat tyhmiksi. Sinäkään et tunne koko maailman uskovia, on aikamoista yksinkertaisuutta niputtaa heidät yhteen, homogeeniseksi massaksi kun ainut yhdistävä tekijä on usko. Ja siitäkään sinä et tiedä mitään miksi joku uskoo, mikä on saanut sen tapahtumaan, kuvittelet että ainoa syy on aivopesu. Moni on ollut jyrkkäkin ateisti ja jotain on tapahtunut että hänestä onkin tullut tosi kristitty. Oletat myös, tekstistäsi päätellen, että uskovat eivät ole joutuneet käymään uskonkamppailuja ja syviä epäilyn sekä epäuskon hetkiä ja aikoja.  Sinulla on, suoraan sanottuna, lapsellinen ja mustavalkoinen käsitys uskosta ja uskovaisuudesta. Usko ei muuten sulje pois tieteellisiä totuuksia - jotka eivät välttämättä ole pysyviä, se mikä oli tieteessä tota joskus ei aina olekaan enää ja tulevaisuudessa sama.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/232 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on hyvä että ihmiset ajattelevat aivoillaan. Olen 36, en ole koskaan kuulunut mihinkään uskontoon. Eivät kuulu lapsenikaan. En halua heille mitään aivopesua. En ollut uskonnon tunneilla enkä muissakaan jeesusteluhetkissä. 

Halveksin kaikkia uskontoja. Niihin uskovat vain tyhmät. 

Hyvin sanottu. Ei lisättävää.

Tekeekö tuo halveksunta sinusta viisaan?

Tieteen perusta ei ole olla muita ylempi tai ylentää itsensä älykkääksi tai viisaaksi komentelevaksi kuin uskonnoissa on papit ja muut profeetat.

Tiede on todellisuuden tutkimista ja uteliaisuutta. Vaatimattomuuta ja sitä että myönnetään ettei olla viisaita tai älykkäitä. Siitä lähtee tutkiminen että mitä tämä kaikki on.

Tyhmyydestä

Sun koko kommenttihan on ylpeyttä ja uhmaa eikä lainkaan tiedeihmisen kirjoitukselta vaikuttavaa.

Vierailija
204/232 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa kun sota syttyy ja kuolemanpelko alkaa olla taas läsnä niin kirkot täyttyvät ihmisistä

Kuoleman pelko? No pelkäsin kuolemaa siinä kohtaa kun mulla tämä kuolemaan johtava parantumaton sairaus todettiin. Tämä pelko on kohdattu ja käsitelty eikä todellakaan tullut pieneen mieleenkään lähestyä mitään kirkkoa enkä alkanut uskoa satuihin huolimatta siitä että jonkin aikaa kuoleman tuomion saatuani se minua pelotti. Ei minusta tullut hihhulia ennen eikä jälkeen kun minulle diagnoosini selvisi ja elinaikaa korkeintaan pari vuotta annettiin, olen täysin sinut asian kanssa, en tarvinnut satuja, kirkkoja ja mielikuvitus ystäviä tästä shokista selviämiseen. Mielenterveys siis säilyi kuoleman pelosta huolimatta. 

Tämä. Hyvin harva tulee uskoon "kuolinvuoteella". Jos ei ole viihtynyt Jeesuksen seurassa terveenä eläessään, niin ei se sairastuessa muutu. Eikä se muutu myöskään tuonpuoleisessakaan, joten Jumala ei ketään taivaaseen pakota. 

Vierailija
205/232 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähi-idän uskonnot pitäisi saada pois Suomesta. Miksi suomalaisten pitäisi riidellä jeesus vs allah vääntöjä? Miksei uskota omiin perinteisiin. 

Mitä tarkoitat käytännössä? Kristinusko on ollut Suomessa jo useamman sadan vuoden ajan. Melko teennäiseltä tuntuisi jos nyt alkaisimme lepytellä hiisiä ja kotitonttuja ja uhraamaan metsänhengille ja uidessa varomaan Näkkiä. Öisessä metsässä metsänneitoja, joku nostattaisi naapurin tuhoksi karhun kun suuttuisi jostain, katsoisi "karjaa" pahalla silmällä ja kuolo korjaisi ne.

Vierailija
206/232 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähi-idän uskonnot pitäisi saada pois Suomesta. Miksi suomalaisten pitäisi riidellä jeesus vs allah vääntöjä? Miksei uskota omiin perinteisiin. 

Mitä tarkoitat käytännössä? Kristinusko on ollut Suomessa jo useamman sadan vuoden ajan. Melko teennäiseltä tuntuisi jos nyt alkaisimme lepytellä hiisiä ja kotitonttuja ja uhraamaan metsänhengille ja uidessa varomaan Näkkiä. Öisessä metsässä metsänneitoja, joku nostattaisi naapurin tuhoksi karhun kun suuttuisi jostain, katsoisi "karjaa" pahalla silmällä ja kuolo korjaisi ne.

Ei kannata ottaa tosissaan, kyseinen pakanapersu on palstan vakionaamoja näissä ketjuissa. Hänellä on haave että tuontiuskonnoista luovuttaisiin ja kansa palautettaisiin Ukkoa palvomaan.

Hän tosin ei ole hoksannut, että Suomessa kansan on ollut jo iät ja ajat sallittua palata takaisin muinaisuskoon, jos siltä on tuntunut...

Vierailija
207/232 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Uskontokammo" on aivan aiheellista. On haitallista, jos nuoret, joiden tietotaso ja arviointikyky eivät vielä ole kehittyneet täysin, altistuvat muinaisen paimentolaisheimon kansanperinteelle sikäli kun se tarinaperinne esitetään "totena".

Uskonnot ovat institutionalisoituja tarinaperinteitä ja sosiaalisen kontrollin järjestelmiä. Erityisen haitallisia on vapaat suunnat (mm. helluntailaisuus, vapaakirkko).

-kokemusta on

Vierailija
208/232 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeen kammosta? Ei inho uskontojen edustamaa väkivaltaa, sortoa, kontrollointia ja aivopesua kohtaan ole mitään kammoa vaan tervettä järkeä. 

Vierailija
209/232 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Hyvin harva tulee uskoon "kuolinvuoteella". Jos ei ole viihtynyt Jeesuks

😂😂

Vierailija
210/232 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän terveen merkkinä. Ainoastaan mielenterveys ongelmaiset uskoo näihin satuolentoihin. 

Vierailija
211/232 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ajattelet nykyisestä uskonto"kammosta" mikä monella vanhemmalla on?

He ovat usein joutuneet itse todistamaan uskonnon vaikutuksia omaan tai lähipiirinsä elämään ja siksi haluavat tarjota lapsilleen paremmat edellytykset onnelliseen ja tasapainoiseen elämään.

Vierailija
212/232 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata ottaa tosissaan, kyseinen pakanapersu on palstan vakionaamoja näissä ketjuissa. Hänellä on haave että tuontiuskonnoista luovuttaisiin ja kansa palautettaisiin Ukkoa palvomaan.

Hän tosin ei ole hoksannut, että Suomessa kansan on ollut jo iät ja ajat sallittua

Maanpetturi tee parannus ja ota Ukko Ylijumala sydämeesi. Jätä harhaoppinen aavikon hiekkademonin lepyttely.

Vierailija
213/232 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Hyvin harva tulee uskoon "kuolinvuoteella". Jos ei ole viihtynyt Jeesuks

Sori mutten usko mihinkään jumaliin yhtään sen enempää kuin mihinkään "taivaisiinkaan" joten en ymmärrä miksi koet tarvetta koittaa syöttää tätä soopaa minulle. En ole viihtynyt satuolentojen seurassa, kun en sellaisiin usko, enkä ole menossa kuolemani jälkeen yhtään mihinkään muualle kuin krematorioon. 

Vierailija
214/232 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi vanhempi, joka aikoinaan joutui kuuntelemaan kirkollisen aamunavauksen koulussa. Ajattelin jo silloin, että miten voi olla mahdollista että kirkon väki tulee koululle pitämään saarnaansa. Pysykööt kirkolla tai sitten pitäisi olla mahdollisuus valita osallistuuko. 

Onneksi päiväkodilla on nykyään vaihtoehtona satuhetki niille, joita ei vanhemmat laita aivopestäväksi. 

Päiväkodeissa ei enää moniin vuosiin ole saanut tuoda mitään uskonnollista esiin.

Vierailija
215/232 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen uskonnottomassa perheessä kasvanut. Jouluna oli kuusi ja joulutortut ym. Uskosta ei puhuttu mitään. Kun menin kouluun olin uskonnonopetuksessa kun ei vaihtoehtoja ollut. Aloin ihmetellä jo silloin joulun kahta erilaista muotoa. Kuuset ja tontut ja samaan aikaan Jeesus. Vähän myöhemmin tajusin että kuolleen siunauksessa on ristiriita. Pappi sanoi että nyt Vilho on taivaan paratiisissa. Heti kohta rukouksessa sanottiin että Jumala/Jeesus on viimeisenä päivänä herättävä. Siitä se lähti pohtiminen. Olen ymmärtänyt ja todennut että on olemassa asioita joita emme näe. On korkeimmat voimat ja henkimaailma. Kukaan meistä ei joudu ikuiseen tuleen vaan matka jatkuu.

Vierailija
216/232 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Hyvin harva tulee us

Sori mutten usko mihinkään jumaliin yhtään sen enempää kuin mihinkään "taivaisiinkaan" joten en ymmärrä miksi koet tarvetta koittaa syöttää tätä soopaa minulle. En ole viihtynyt satuolentojen seurassa, kun en sellaisiin usko, enkä ole menossa kuolemani jälkeen yhtään mihinkään muualle kuin krematorioon. 

Enkös minä juuri niin kirjoittanut, että harvoin se mieli muuttuu vaikka sairastuisikin?

Vierailija
217/232 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen uskonnottomassa perheessä kasvanut. Jouluna oli kuusi ja joulutortut ym. Uskosta ei puhuttu mitään. Kun menin kouluun olin uskonnonopetuksessa kun ei vaihtoehtoja ollut. Aloin ihmetellä jo silloin joulun kahta erilaista muotoa. Kuuset ja tontut ja samaan aikaan Jeesus. Vähän myöhemmin tajusin että kuolleen siunauksessa on ristiriita. Pappi sanoi että nyt Vilho on taivaan paratiisissa. Heti kohta rukouksessa sanottiin että Jumala/Jeesus on viimeisenä päivänä herättävä. Siitä se lähti pohtiminen. Olen ymmärtänyt ja todennut että on olemassa asioita joita emme näe. On korkeimmat voimat ja henkimaailma. Kukaan meistä ei joudu ikuiseen tuleen vaan matka jatkuu.

Matka jatkuu, toisilla ikuiseen tuleen ja toisilla taivaaseen. Viimeisellä tuomiolla se ilmoitetaan.

Vierailija
218/232 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeen kammosta? Ei inho uskontojen edustamaa väkivaltaa, sortoa, kontrollointia ja aivopesua kohtaan ole mitään kammoa vaan tervettä järkeä. 

Eli kristinuskoa ei siis ole syytä kammota.

Vierailija
219/232 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Uskontokammo" on aivan aiheellista. On haitallista, jos nuoret, joiden tietotaso ja arviointikyky eivät vielä ole kehittyneet täysin, altistuvat muinaisen paimentolaisheimon kansanperinteelle sikäli kun se tarinaperinne esitetään "totena".

Uskonnot ovat institutionalisoituja tarinaperinteitä ja sosiaalisen kontrollin järjestelmiä. Erityisen haitallisia on vapaat suunnat (mm. helluntailaisuus, vapaakirkko).

-kokemusta on

Totta kai vapaat suunnat on pahaa myrkkyä manalan trolleille, koska niiden jäsenet on pääosin uskossa, eivätkä hengellisesti pystyyn kuolleita tapakristittyjä.

Vierailija
220/232 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhahan sitä on tuputtaa. Eipä tuo jokunen joululaulu haittaa mutta uskonnollinen opetus on onneksi vähentynyt.

Mun lapsuudessa peloteltiin vielä pikkulapsia helvetin tulella, oli kyllä muistiinjääviä juttuja. Hyi.