Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Löytyykö sinulta 20 senttiä, 20-vuotias Hanna kysyi asiakkaaltaan kaupan kassalla: "Housuissa mulla olisi yksi, jos haluat nähdä"

Vierailija
29.10.2025 |

Hanna kysyi asiakkaalta vaihtorahaa vastaus järkytti

Häirintä kaupan alalla on 20-vuotiaan Hannan mukaan lähes arkipäivää.

Löytyykö sinulta 20 senttiä, 20-vuotias Hanna kysyy välillä asiakkailtaan kaupan kassalla.

Vastaus arkiseen kysymykseen on järkyttänyt useamman kerran.

Housuissa mulla olisi yksi, jos haluat nähdä, Hanna kertoo erään asiakkaan vastanneen.

Pian neljä vuotta kaupan alalla työskennellyt Hanna kohtaa työssään lähes päivittäin häirintää, josta iso osa on seksuaalista. Aiheen arkaluontoisuuden vuoksi Hanna ei esiinny tässä artikkelissa omalla nimellään. Hänen henkilöllisyytensä on toimituksen tiedossa.

IS kysyi hiljattain lukijoiltaan, millaista häirintää kaupan alan työntekijät joutuvat kokemaan työssään. Kymmenet työntekijät kertoivat IS:lle kokemuksistaan. Hanna oli yksi kyselyyn vastanneista.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011588503.html

Kommentit (509)

Vierailija
461/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä näki myös aikonaan naisvaltaisilla aloilla, että miehen mukamas oikeus koskea naisen peppuun ym. Ja kehua mukamas rintoja, muotoja ym. Kun se nainen on siis töitä tekemässä, ei siis tarjoamassa itseään. Niin kaikilla aloilla miehet luulevat tällä käytöksellään, että naiseen voi koskea ja ehdotella mitä tahansa? Olin nuorena aikoinaan tarjoilijana ja eräs mies tuli tyttöystävänsä kanssa ravintolaan ja kehtasi kysyä minulta, että ettekö te naiset tarjoile muutakhet in kuin ruokaa ja viinaa? Lähti tämän jälkeen tämä mies ovesta ulos ja poket otti niska otteen tästä paskasta. Ja sai lisäksi porttikiellon ravintolaan. Eli siis, huono käytös naisia kohtaan ei ole millään tavalla hyväksyttävää käytöstä. Mutta jotkut ääliö miesten kaaliin tämä ei mene lainkaan, vaikka rautalangasta vääntää?!! 

Samaa mieltä. Olin itse juuri täysikäisenä pätkätöissä mm. päiväkodissa ja kaupassa. Ihan asialliselta päällepäin näyttävät perheenisät puristelivat rintojani, hipelöivät takapuolta ja laukoivat hyvin härskejä "vitsejä". Olin itse hyvin ujo ja kärsin muutenkin muodokkuudestani, joten välillä töissä käyminen tuntui hyvin raskaalta. 

Vierailija
462/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei naiset ikinä sano miesmyyjälle, minulla on tuolla housuissa tiukka pysty 5senttinen

Yhtälailla miehen kokevat seksuaalista häirintää esim. miesmyyjät, ravintola työntekijät, artistit jne. ja se on yhtä tuomittavaa, vaikka tekijä on nainen. 

Onko joku muka kiistänyt tämän?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassoiksi pitäisi saada enemmän homomiehiä. Setämiehet voisivat vapautuneemmin heittää kulliläppää.

Vierailija
464/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän sitä sanotaan että naisen euro on 80 senttiä ja miehen 20 senttiä on 13 senttiä.

Vierailija
465/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistelu on asiakaspalvelutyössä arkipäivää myös miehille, jos vähääkään on ulkonäköä suotu. Itse olin aikanaan nuorena ja salskeana poikana opintojen ohessa myyjänä eräässä tavaratalossa, en ollut kassalla vaan mm. mittasin ja leikkasin erilaisia tuotteita asiakkaiden toiveiden mukaan. Useampi nainen läppäsi perseelle, yksi puristi jopa etupuolelta, vihjaili milloin mitäkin, ja pari vanhempaa ilmeisesti lähistöllä asuvaa juoppoa akkaa alkoivat pahimmillaan häiriköimään ihan päivittäin. Olin kuulemma niin söpö kun punastuin niiden pervoiluista. Punastuin kyllä, mutta ahdistuksesta ja orastavasta paniikkikohtauksesta, en heidän "houkutuksistaan".

Jouduin kokemaan ahdistelua myös työkavereiden puolelta, vanhemmat naiset kunnostautuivat siinäkin. Ilmeisesti työvaatteet olivat minullakin liian tiukat (viitaten IS:n juttuun), tai jotain. Mutta siis kaiken jatkuvan miesten demonisoinnin lomaan halusin tuoda tällaisenkin näkökulman kesku

Jatkuvaa miesten demonisointia? Ei vaan ahdistelijoiden demonisointia. Suurin osa heistä on vain miehiä. Kenenkään ahdistelu ei ole oikein.

Vierailija
466/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako kassatyöntekijä sylkäistä ahdistelevien miesten päälle? Sehän on vaan hyvä läppä.

Kunniasääntönä kyllä on, että sanallisiin vastataan sanallisesti ja vasta fyysisiin saa käydä fyysisesti.

Kunniasääntö? Kunniasäännön pitäisi olla, että ahdistelu on kielletty.

Vierailija
467/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä taas niin metoota ja wokea kun ei enää saa edes ahdistella rauhassa! Järki käteen nyt älkääkä kiusatko muita "huumorillanne".

Vierailija
468/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatketaan vanhoilla vitseillä. Minkä niminen on miehillä se pieni lihas aivan siinä alavatsan alapuolella? - Penis. 

(Peni's penis paints a painting in the pants)

Vierailija
469/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kerran vastaavanlaisessa tilanteessa, kysyin rutiininomaisesti löytyykö asiakkaalta 30-senttistä ja vastaus oli että ei, mutta housuissa on 20-senttinen. En reagoinut siihen mitenkään, vaan annoin vaihtorahana 9 euron kolikkoa ja loput 5-senttisinä. Itsepä halusi kolikoita. Mieleen se tapaus kyllä jäi eikä hyvässä mielessä.

Vierailija
470/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kysyin että onko kolmeakymmentä senttiä, en onko 30-senttistä. Anyway, sekin riitti viemään äijän ajatukset omiin haaroihinsa.

470

Vierailija
471/509 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

palsta taas täynnä v i h e r va ss arei ta ammattiloukkaantujia. Eikö teidän pitäisi olla jo Manskulla makaamassa tähän aikaan?

Hyvät käytöstavat eivät ole vihervassareiden yksinoikeus, kokeile sinäkin:-)

Koska sinä olet nähnyt vihervassarin joka olisi käyttäytynyt hyvin? Ketjukin pelkästään on täynnä tuota porukkaa joka käyttää muiden "vääriä" mielipiteitä tekosyynä oman törkyvyörytyksensä jatkamiselle. Tuohan on koko suomen vihervasemmistolaisuuden ydin, eli olla niin paljon parempi ihminen ettei enää itseä koske mitkään vaatimukset käytöstavoista koska vastapuoli ei vihervasemmistolle ole ihminen ollenkaan. 

Jos törkeilyn vastustaminen tekee minusta vihervas

Raamatussa myös kommentoitiin, että kohtele muita niin kuin haluat itseäsi kohdeltavan.

Vierailija
472/509 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin se asiakas ajatteli sitä häirintänä, mutta voihan myyjä kokea sen niin. Joillakin on tuollainen huumori.

Kerran käytiin poikaystävän kanssa terveyskeskuksessa. Häntä oli punkki purrut, puremakohta tulehtunut ja tarvitsi antibiootin, jonka lääkäri määräsi.

Olimme jo menneet ulos ja siellä jutustelimme parin muun terveyskeskuksen asiakkaan kanssa, kun hoitaja riensi perään ja kysyi poikakaveriltani: "Sinäkö se olit Janne?". Joo. "Jäi vielä kysymättä, paljonko se Janne painaa?". Yksi jutustelijoista vastasi: "Janne painaa koko yön!".

Ketä tuossa sitten häirittiin? Jannea, minua vai hoitajaa?

Vierailija
473/509 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin se asiakas ajatteli sitä häirintänä, mutta voihan myyjä kokea sen niin. Joillakin on tuollainen huumori.

Kerran käytiin poikaystävän kanssa terveyskeskuksessa. Häntä oli punkki purrut, puremakohta tulehtunut ja tarvitsi antibiootin, jonka lääkäri määräsi.

Olimme jo menneet ulos ja siellä jutustelimme parin muun terveyskeskuksen asiakkaan kanssa, kun hoitaja riensi perään ja kysyi poikakaveriltani: "Sinäkö se olit Janne?". Joo. "Jäi vielä kysymättä, paljonko se Janne painaa?". Yksi jutustelijoista vastasi: "Janne painaa koko yön!".

Vai tekikö kommentoija vain itsestään nolon?

Vierailija
474/509 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kassa kysy "löytyisikö", vaan "tästä puuttuu vielä 20cnt"!

Kyllä ne kysyy, jos loppusumma on vaikka 10.20 ja tarjoat kaksikymppistä niin silloin ne voi kysyä onko sitä kahtakymmentä senttiä.

Ja sehän tässä on pointtina, että onko juuri noilla sanoilla kysytty, ei se miten usein kassat saavat jotain irstaita heittoja kuulla.

NO VIRUN AMATÖÖRI KASSA SITTEN, ITSE EN KOSKAAN KYSY :DSDD TOIMINTAA KASSANA VÄLIAJOIN

On ijan järkevää kysyä, sillä se vaihtorahan hankkiminen pankista maksaa sille sinun työnantajalle vaikka se ei v...kaan sinua jaksaisi kiinnostaa. Joskus voi, ja on suotavaakin, käyttää sitä maalaisjärkeä.

Vierailija
475/509 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielensä pahoittaja Hanna 

Tuollaisia törkeyksiä ei tarvitse kuunnella millään työpaikalla. Ei asiakkaan tai työkaverin suusta. 

Hei, huumorintajua kehiin.

Vierailija
476/509 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvät ihmiset, muistakaapa nyt tämä, jos joku käyttäytyy mielestänne oudolla/ei-hyväksyttävällä tavalla:

Ihmisen älykkyysosamäärän normaali vaihteluväli on 80 - 120, sille välille asettuu suurin osa porukasta. Eli se ÄO 80 on vielä ns. normaaliälykäs. ÄO 79 on sitten jo kehitysvammainen tms. Yhden piirun ero.

Veikkaan munalla maksajien jne. olevan siellä lähempänä 80:tä, kuin 120:tä. 

Älykkyyden yksi osa-alue kun on tuo sosiaalinen älykkyys...

Okei. Mikä älykkyysosamäärä on sellasella joka on kaupan kassalla töissä? 😂

Itselläsi on todennäköisesti miinusmerkkinen älykkyysosamäärä.

eri

Vierailija
477/509 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja palstahysteerikko koittaa uudelleenlämmitellä lässähtänyttä kohuketjuaan. Sama setti joka päivä palstalla. 

Vierailija
478/509 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistelu on asiakaspalvelutyössä arkipäivää myös miehille, jos vähääkään on ulkonäköä suotu. Itse olin aikanaan nuorena ja salskeana poikana opintojen ohessa myyjänä eräässä tavaratalossa, en ollut kassalla vaan mm. mittasin ja leikkasin erilaisia tuotteita asiakkaiden toiveiden mukaan. Useampi nainen läppäsi perseelle, yksi puristi jopa etupuolelta, vihjaili milloin mitäkin, ja pari vanhempaa ilmeisesti lähistöllä asuvaa juoppoa akkaa alkoivat pahimmillaan häiriköimään ihan päivittäin. Olin kuulemma niin söpö kun punastuin niiden pervoiluista. Punastuin kyllä, mutta ahdistuksesta ja orastavasta paniikkikohtauksesta, en heidän "houkutuksistaan".

Jouduin kokemaan ahdistelua myös työkavereiden puolelta, vanhemmat naiset kunnostautuivat siinäkin. Ilmeisesti työvaatteet olivat minullakin liian tiukat (viitaten IS:n juttuun), tai jotain. Mutta siis kaiken jatkuvan miesten demonisoinnin l

Tässä ketjussa ei vihata ja syyllistetä miehiä vaan ahdistelijoita. Suurin osa heistä sattuu olemaan miehiä. Kenenkään ahdistelu ei ole oikein oli ahdisteltava tai ahdistelija sitten mitä sukupuolta tahansa.

Vierailija
479/509 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhohhoo, halkean naurusta...

Vierailija
480/509 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielensä pahoittaja Hanna 

Tuollaisia törkeyksiä ei tarvitse kuunnella millään työpaikalla. Ei asiakkaan tai työkaverin suusta. 

Hei, huumorintajua kehiin.

Mikä tuossa oli huumoria?