Hesarin juttu ALS-potilaista joille ei myönnetä hengityskonetta (säästöjen vuoksi?)
Mitä ajatuksia herää?
Kommentit (411)
Herättää ajatuksen että ihmiset ovat nykyään vieraantuneet kuolemasta. Kukaan ei elä ikuisesti ja se pitää vain hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan itse selviätte elämästä! Elämä nimittäin on ainutkertainen.
Minä haluan elää vanhaksi. Tänä päivänä 95-vuotias ei ole mikään roska tässä elämässä.
Aktiivisia ihmisiä, jotka ajavat autolla ja tekevät hyödyllisiä asioita. Varsinkin haluan verata näihin veteliin elätettäviin.
Mitä on ne hyödylliset asiat joita 95-vuotias tekee?
Elätettäviä ne on jokainen. Ei meillä yksinkertaisesti ole varaa siihen että yhä isompi joukko elää "liian vanhaksi".
Vierailija kirjoitti:
Herättää ajatuksen että ihmiset ovat nykyään vieraantuneet kuolemasta. Kukaan ei elä ikuisesti ja se pitää vain hyväksyä.
Tämä on se ongelma. Just nää jopa sataa vuotta kolkuttavat vaativat "kaikki hoito mulle heti nyt".
Joka päivä saa todistaa näiden vanhusten töppäilyjä liikenteessä. Hyödyllisiä? No ainakin työllistävät poliisia. Toivottavasti eivät kauheasti ruumiita sentään aiheuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten kun hyvinkin iäkkäät infarktipotilaat saadaan hoidettua liuotushoidon avulla? Tulee monta (yhteiskunnalle) kallista vuotta lisää. 90-luvulla ei yli 80-vuotias tuota hoitoa saanut.
Vanhatkin ihmiset hyötyvät liuotushoidosta ja hoidon jälkeen vanhukset voivat elää hyvää elämää. Toki maksaa yhteiskunnalle jonkin verran mutta maksaa muittenkin yhteiskunnalle hyödyttömien yksilöiden elättäminen kuten työttömien, opiskelijoiden, vanhempainvapailla olevien. Kuka sanoo kenen elämä on oikeasti sen arvoista että yhteiskunnan kannattaa antaa sosiaalitukea vaikka mitään ei saada vastineeksi.
Hei haloo.....vertaat opiskelijoita ja 90 vuotiaita. Tottakai nuoret saa ensin hoitoa.
Tämän päivän vanhukset ovat aivan järkyttävän itsekkäitä. Ne ihan oikeasti saattavat ajatella että 75-vuotias pitää hoitaa ennemmin kuin 5-vuotias. Tai 75-vuotias pitää hoitaa ennemmin kuin nuori opiskelija tai "hyödytön" vanhempainvapaalla oleva pienen lapsen äiti tai isä.
Vierailija kirjoitti:
Joka päivä saa todistaa näiden vanhusten töppäilyjä liikenteessä. Hyödyllisiä? No ainakin työllistävät poliisia. Toivottavasti eivät kauheasti ruumiita sentään aiheuta.
Aiheuttaa ne
https://www.uutis-jousi.fi/paikalliset/8798710
https://www.uutis-jousi.fi/paikalliset/8387615
Tällä on oikea asenne!
"Nobel-voittajat ovat tehneet mullistavat löydöksensä keskimäärin 48-vuotiaina.
Tyypillinen klassinen säveltäjä tekee ensimmäisen merkittävän sävellyksensä 26-vuotiaana. Uran huippu saavutetaan puolestaan 40-vuotiaana ja viimeinen merkittävä sävellys näkee päivänvalon noin 52 vuoden iässä"
Vierailija kirjoitti:
Tällä on oikea asenne!
Meidän suvussa eletään ilmeisesti helposti hyvinkn iäkkääksi. Vanhimmat jo sata. Se mitä olen nähnyt ja kuullut vuosien varrelta, niin aika lailla kaikki vanhimmat alkaa huokailla jossain vaiheessa, että miksen minä ole vielä kuollut. Usein kaikkiikätoverit on jo kuolleet, vanhuksella on jotain sairauksia, mutta ei edes mtään niin vakavaa, että onnistuisi kuolemaan, jos lääkkeet jättäisi pois. Se menee vähän aaltoillen, tuo tunne. Sitten toisinaan saa taas elämäninnosta kiinni, kunnes taas iskee tajuntaan miten vanha oikeasti on, kaikki nähty ja koettu, mikään uusi ei tunnu aiheuttavan enää mitään innokkaita värinöitä, että pääisipä kokeilemaan. Elävät kyllä omaa arkeaan ja iloitsevatkin siitä, mutta aina siellä taustalla on ajatus, että joutaisi tästä jo kuollakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mitä ajatuksia herää, ap?
No itse mietin sitä kun tuttu 97-vuotias oli syöpäleikkauksessa, että oliko siinä järkeä. Kirurgi oli kyllä etukäteen vielä varoitellut ettei ehkä herää nukutuksesta. Leikattiin silti.
Juu juu, niin varmasti.
Ehkä omilla rahoilla ja Saksassa. Suomessa julkisella puolella ei todellakaan. Ellei se "syöpäleikkaus" ollut todellisuudessa jokin basaliooma eli luomileikkausta vastaava toimenpide.
Ihan Tyksissä leikattiin. Ja nukutettiin, kuten sanoin. Luomen poistossa ei varmaankaan nukuteta.
No se vanhuksesi leikkaus ja hoito sen jälkeen maksoi varmaan saman kuin hengityshalvauspotilaan hoito kotona parissa päivässä. Ja kun jälkimmäinen tarvii hoitoa vuoden jokaisena päivänä niin kustannukset ovat thtitieteelliset. Kuten HUS:n ukko jutussa sanoi, kaikkeen ei ole vaara....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan itse selviätte elämästä! Elämä nimittäin on ainutkertainen.
Minä haluan elää vanhaksi. Tänä päivänä 95-vuotias ei ole mikään roska tässä elämässä.
Aktiivisia ihmisiä, jotka ajavat autolla ja tekevät hyödyllisiä asioita. Varsinkin haluan verata näihin veteliin elätettäviin.
Mitä on ne hyödylliset asiat joita 95-vuotias tekee?
Elätettäviä ne on jokainen. Ei meillä yksinkertaisesti ole varaa siihen että yhä isompi joukko elää "liian vanhaksi".
Mitä hyödyllistä joku narkomaani tulee ikinä elämässään enää saamaan aikaan? Oletko samaa mieltä heidän hoidostaan, vai koskeeko sun kuolemantuomiosi ainoastaan vanhoja ja pitkäaikaissairaita
Haluatko myös aloittaa rodunjalostuksen? Tutkitaan kaikkien dna ja viedään huono aines sille lopulta niin väistämättömälle. Oletko itse valmistautunut väistämättömään? Kaikkihan me kuitenkin kuollaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahat meni ratikkasiltaan, sori siitä.
Missä Varsinais-Suomessa on ratikkasilta? Nuohan on Varhan potilaita.
No tunnin junaan sitten jatkossa. Turkuhan sijaitsee varsinais-suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se ongelma. Just nää jopa sataa vuotta kolkuttavat vaativat "kaikki hoito mulle heti nyt".
Toivottavasti saat syövän hyvin pian.
Vierailija kirjoitti:
vakavasti sairas joka haluaa elää ja on tärkeä omaisille.halutaan tappaa ja eutanisoida rahan takia oli artikkelin aihe.
törkeää vaikka olisi lapsia niin yriteään viedä ne hetket jotka voisi lasten kanssa viettää.en hyväksy.
me ollaan käyty töissä ja maksettu veroja niin vaadimme myös hoitoa sairaille tai veronmaksu loppuu piste.
Myös jos lapsen vanhempi sairastuu syöpään niin lapsi huostaanotetaan jos tiedetään, että on parantumaton syöpä. Ei järjestetä niin että saavat olla kotona yhdessä, vaikka vanhempi olisi hyväkuntoinenkin.
Nykyään tarjolla on todella paljon kalliita hoitoja, jotka ei paranna sairautta eikä tee hoidettavan elämänlaadusta kovinkaan kummoista. On pakko myöntää realiteetit: Kaikkia ei pystytä hoitamaan veronmaksajien piikkiin. Lainsäätäjien olisi syytä tehdä selvät kriteerit sille, millaisten hoitojen järjestäminen kuuluu yhteiskunnan vastuulle ja millaisten ei, eikä vierittää vastuuta vaikeista päätöksistä yksittäisten lääkärien ym. vastuulle.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään tarjolla on todella paljon kalliita hoitoja, jotka ei paranna sairautta eikä tee hoidettavan elämänlaadusta kovinkaan kummoista. On pakko myöntää realiteetit: Kaikkia ei pystytä hoitamaan veronmaksajien piikkiin. Lainsäätäjien olisi syytä tehdä selvät kriteerit sille, millaisten hoitojen järjestäminen kuuluu yhteiskunnan vastuulle ja millaisten ei, eikä vierittää vastuuta vaikeista päätöksistä yksittäisten lääkärien ym. vastuulle.
Tämä ! On 95v ihmisiä jotka saa hyvinkin tehokasta (kallista) hoitoa koska.heidän lääkäri ajattelee että.jokainen on hoitamisen arvoinen ja sitten voi olla 85v jonka lääkäri ajattelee aivan toisin. Sitä on kerrottu että.lääkäri hoitaa ja arvovalintojen pitää tulla ylempää, ei lääkäri voi leikkiä.jumalaa. Ekhvan Sally siitä puhunut useamman kerran mutta eihän päättäjät kuuntele
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäisin, jos edes myönnettäisiin, että siksi tehdään näin kun rahaa ei ole. Mutta sitä en tajua, että lääkäri selittää, että näin tehdään potilaan kipujen vuoksi. Potilas kuitenkin itse on ilmaissut, että kipuja ei ole. Lääkäri sitten korkeudessaan varmaan tietää paremmin, että kyllä on vaikka potilas ei huomaa.
No se hengityskonehoito ei nyt varsinaisesti ole mitään hemmotteluhoitoa, vaan karmea kokemus, kun ei pysty enää itse hengittämään eikä tekemään mitään muutakaan loppuvaiheessa, hyvä kun silmät edes liikkuu. Luultavasti lääkäri on viitannut näihin tuskiin, jota hengityskone vain pitkittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäisin, jos edes myönnettäisiin, että siksi tehdään näin kun rahaa ei ole. Mutta sitä en tajua, että lääkäri selittää, että näin tehdään potilaan kipujen vuoksi. Potilas kuitenkin itse on ilmaissut, että kipuja ei ole. Lääkäri sitten korkeudessaan varmaan tietää paremmin, että kyllä on vaikka potilas ei huomaa.
No se hengityskonehoito ei nyt varsinaisesti ole mitään hemmotteluhoitoa, vaan karmea kokemus, kun ei pysty enää itse hengittämään eikä tekemään mitään muutakaan loppuvaiheessa, hyvä kun silmät edes liikkuu. Luultavasti lääkäri on viitannut näihin tuskiin, jota hengityskone vain pitkittää.
Siitä huolimatta täysivaltaisella ihmisellä pitäisi olla oikeus päättää omasta hoidostaan ihan itse. Ja voihan sen hengityskonehoidon aina lopettaa, jos kokee että se aiheuttaa liikaa kipuja.
Tämä siis siinä tapauksessa, jos raha ei ole este. Ymmärrän kyllä hyvin, että yhteen asiaan käytetty raha on aina pois jostain muusta ja joissain tilanteissa hoidon tarjoamisesta on vaan pakko kieltäytyä. Se pitäisi kuitenkin tehdä avoimesti eikä niin, että potilaan oma tahto jyrätään tällä tavalla täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ! On 95v ihmisiä jotka saa hyvinkin tehokasta (kallista) hoitoa koska.heidän lääkäri ajattelee että.jokainen on hoitamisen arvoinen ja sitten voi olla 85v jonka lääkäri ajattelee aivan toisin. Sitä on kerrottu että.lääkäri hoitaa ja arvovalintojen pitää tulla ylempää, ei lääkäri voi leikkiä.jumalaa. Ekhvan Sally siitä puhunut useamman kerran mutta eihän päättäjät kuuntele
Varat ovat kuitenkin rajallisia. Ei kaikille voi olla kaikkea. Tuon ikäisen tehokas, kallis hoito on joltain nuoremmalta pois.
Ei kukaan halua kuolla? Etkö ole huomannut tälläkin palstalla käytyjä eutanasian kannattajien kommentteja.