Onko boomer-viha tervettä?
Tulee aina mieleen kun avaan tänän keskustelusivuston? Onko se jotain pääjumia monellakin.
Kommentit (153)
Boom boom, hauta kutsuu, onko toinen jalka jo perillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä ei oikein ole merkitystä onko terveellistä vai ei. Sillä on se merkitys, että sitä on ja hyvästä syystä.
Se on sitä pullamössön vastuunkantoa, syyllinen on aina joku muu.
Jos boomereilla olisi ollut vastuunkantoa esimerkiksi tulevista eläkkeistään niin ei tässä vihattaisi.
Eihän tässä 20-30-luvulla syntyneitä vihata.
20-luvulla syntynyt on voinut olla jo liki 40 vuorra eläkkeellä, 30-luvullakin syntynyt 30vuotta. Miten se närästää tehdassukupolven elämä? Niitähän boomerit olivat, tehtaat vetivät maaseudun kansakoulun käyneen porukan.
Se historian tuntemus.
Suurin osa 20-luvulla syntyneistä on joutunut sodassa kirkkomaahan v. 1939-1945 tai vammautuneet/traumautuneet pystvästi,.oli sitten syntynyt naiseksi tai mieheksi, silä myös naiset olivat rintamalla muonituksessa ja lääkinnässä ja siitä syystä se on pieni elossa oleva ikäluokka sodan jälkeen.
Suomi menetti sodassa valtavan määrän ihmisiä, sampin vammautuivat pysyvästi, siksi tarvittiin lapsia ja naiset velvoitettiin monin tavoin raskasksi ja syntyi suuret ikäluokat. Ilmiö on maailmanlaajuinen. Esim. lapsilisillä yritettiin kannustaa vähintäin 5-7 lapseen.
Kysy Sannalta ja bile-Ilmarilta.
Onko ne sun mielestä terveitä? Onko niiden boomeri-viha tervettä?
Kun kerran ko. Vihahenkilöitä paikalla, mikä se tarkkaan ottaen on se vääryys jonka kuusi ikäluokkaa, syntymästään syyttömät, ovat tehneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama "yksinkertainen" porukka asialla joka vihaa myös Trumpia.
Tai Sanna Marinia.
Ei! Ainoastaan Marinia. We love Trump!
"Tunnen monia 20-luvulla syntyneiyä ja 30-luvulla syntyneitä vielä enemmän. Jo ihan omassa suvussa, olemme pitkäikäisiä. Vanhin täyttää 99 , yli 90 v paljon.
Boomereita netin mukaan elossa 380 000.
Eläkeläisiä 1, 6 milj"
Se oli kuitenkin Suomen pienempiä elossa olevia ikäluokkia, sillä heidän kohtalo oli kuolla itsenäisen Suomen puolesta parjaassa iässä alle 30v. Myös naisia.
Sankarihaudat ovat 20-luvulla syntyneitä täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa perässä, et sinäkään ole ikuisesti nuori 😅 sitäpaitsi, elämä menee ohi tosi nopeasti, saatpa nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa perässä, et sinäkään ole ikuisesti nuori 😅 sitäpaitsi, elämä menee ohi tosi nopeasti, saatpa nähdä.
Ei tuo olekaan nuori, vaan 70luvulla syntynyt. Luulee olevansa nuorekas viisikymppinen kun hokee boomeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tässä tarkoitetaan oikeita boomereita eli suuria ikäluokkia, niin ovat kus*päisin ikäluokka koskaan
Olihan heillä aivan valtavat tuet, ilmainen kouluruoka kansakoulussa ja lapsilisät ja siinä ne kaikki tuet olivatkin.
Huomaa, kansakoululaiset saivat hammashoidon, oppikoululaiset ei . Kumisaappaitakin kunta jakoi koululaisille.
Kunnallinen hammashoito kaikille ikäryhmille tuli vasta 1985 vuoden jälkeen ja silloin 1957 ja sen jälkeen syntyneet pääsivät kunnalliseen hammashoitoon. Ennen sitä hampaat hoidettiin yksityisillä, vain syntymäaika rajasi hoitoon pääsyn. Nythän pääsee kaikki vauvasta vaariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo olekaan nuori, vaan 70luvulla syntynyt. Luulee olevansa nuorekas viisikymppinen kun hokee boomeria.
Totta😂
Vierailija kirjoitti:
Mene hoitoon
Synnyin tähän maailmaan voimatta vaikuttaa asiaan. Elin lapsuuteni, nuoruuteni maailmassa, johon en voinut vaikuttaa. Aikuiseksi tullessani en voinut mitään sille, että minulla oli helppoa. Sain heti työpaikan, sain asuntolainan, vaurastuin. Nyt minua syytetään siitä. Se on kieltämättä hämmentävää. Olen vain elänyt tätä elämääni. Tietenkin tiedostan, miten paljon vaikeampaa on olla nuori aikuinen vuonna 2025 kuin vuonna 1985, mutta mitä sille nyt mahdan? Se 1985 meni jo, enkä voi sille enää mitään tänään.
Vierailija kirjoitti:
Synnyin tähän maailmaan voimatta vaikuttaa asiaan. Elin lapsuuteni, nuoruuteni maailmassa, johon en voinut vaikuttaa. Aikuiseksi tullessani en voinut mitään sille, että minulla oli helppoa. Sain heti työpaikan, sain asuntolainan, vaurastuin. Nyt minua syytetään siitä. Se on kieltämättä hämmentävää. Olen vain elänyt tätä elämääni. Tietenkin tiedostan, miten paljon vaikeampaa on olla nuori aikuinen vuonna 2025 kuin vuonna 1985, mutta mitä sille nyt mahdan? Se 1985 meni jo, enkä voi sille enää mitään tänään.
Onko paljon vaikeampaa menestyä nykyään nuorena? Entistä suurempi osa on entistä kyvyttömämpiä, niin eikö silloin ole helmpompi loistaa? Tietysti voi valita massan mukana menemisen, jolloin ei pärjää.
Ikäluokkani 1946 syntyneet saivat vasta 2001 oikeuden hakea kelakorvausta hammashoidosta. Se oli nuoremmilla ja veteraani-ikäpolvella.
Sitten kyllä alkoi päästä myös kunnalliselle hammaslääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä ei oikein ole merkitystä onko terveellistä vai ei. Sillä on se merkitys, että sitä on ja hyvästä syystä.
Se on sitä pullamössön vastuunkantoa, syyllinen on aina joku muu.
Eläkekusetukseen onkin syypää juuri boomerit. Tämä kusetus sitten aiheuttaa monta muuta ongelmaa. Muista asioista on sitten erikseen ja eri syypäät. Joskus minä itse ja joskus vaikkapa naapuri valtakunnan päämies.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Ihmetyttää, kuka tämän takana on. Ilmeisesti boomereita hieman nuoremmat eli 60-luvulla syntyneet. He eivät tunne boomereita ja kadehtivat boomereita kaikesta. Samoin boomereiden lapsia. Samoin heidän lapsensa on opetettu vihaamaan meitä. Aivan suotta.
Syitä on paljon, joskin ne voidaan tiivistää eläkekusymykseen.
Tunnustan syöneeni pullamössöä. Äiti lauantaisin leipoi pullapitkoja, oisko ollut mielikuvassani 4. Senjälkeen leivinuuniin juureslaatikot ja karjalanpaisti. Tai possun selkää.
Pitkän pöydän ääreen päästiin leikki-ikäisetkin päiväkahville. Tippa kahvia, teelusikallinen hienoa sokeria, puolikas pullasiivu murennettuna ja sitten maitoa kuppi täyteen. Muistikuva ehkä noin vuodelta 1950. Isä oli jörö hämäläinen mutta paikkani oli isän vieressä ja hän murensi pullan kupppin. Äiti hääläsi yleensä ties mitä. Olivat viiskymppisiä silloin.
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla syntyneet ovat ensimmäinen koulutetuin ikäluokka Suomessa. Siksi he vihaavat työläistaustaansa ja kansakoulun käyneitä vanhempiaan. He olisivat mieluummin syntyneet vanhan rahan sukuihin. Heitä hävetttää, isä ja äiti olivat liukuhihnalla.
Mistä te jotkut vedätte nämä juttunne?
Mä olen syntynyt -79 enkä todellakaan vihaa taustaani ja vanhempiani. En myöskään häpeä sitä, että isäni oli töissä sellutehtaalla ja äitini oli perhepäivähoitaja.
Enkä tunne ketään 70-luvulla syntynyttä joka ajattelisi noin.
Vierailija kirjoitti:
Viha ketään kohtaan ei ole oikeutettu
Tuolla voi oikeuttaa itselleen kaikenlaisen järjettömän vihan. Kuten esim. nasset aikoinaan asiaansa perustelivat.