Olen aina luullut, että hsl lippua saa käyttää vain yhteen suuntaan matkustaessa
Ja ostanut aina paluumatkalla uuden lipun, vaikka entinen olisi ollut voimassa. Joskus lapsena ysärillä oli nimittäin niin, enkä tiennyt että tämä oli muuttunut, tekoälyn mukaan joskus nollarilla, jolloin asuin ulkomailla ja mahdollinen uutisointi on mennyt ohi. Onko muita?
Kommentit (123)
Selkä- menosuuntaan- hsl- lippu halvin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on aina ollut noin. Lippua voi käyttää kunnes aika loppuu eli ei ole voimassa.
Sinulle se on aina ollut noin, koska olet niin nuori ettet muista muuta aikaa. Mutta ennen sinun aikaa on ollut myös joukkoliikennettä ja silloin säännöt oli eri. Googlaa/tekoälytä jos et usko.
Miksi sinä et voi sanoa sitä? Milloin lippu oli Helsingissä voimassa vain yhdelle matkalle yhteen suuntaan?
Siis sanoin jo ettö ysärillä oli noin. En tiedä milloin se muuttui, koska muutin sitten itse ulkomaille, jonka myös sanoin jo. Ja kysyin vielä, että muistaako joku milloin se muuttui tarkalleen.
Mä oon ysärin teini ja todellakin käytin julkisia silloin joka päivä, niin busseja ku
Olet joko toiminut väärin tai muistat väärin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hei älä huoli. Lipuntarkastajana olen huomannut, että kaikenlaisille ihmisille lippuasiat voivat olla yllättävän vaikeita."
Sä olet lipuntarkastaja :D
Kyllä. Tällä hetkellä makaan vapaapäivää viettämässä sohvalla, ja naureskelen tälle keskustelulle. Sillee hyväntahtoisesti.
Et tajunnut, mutta ei se mitään:)
Tai sitten tajusin, mutta ammattitaitoni vuoksi en kommentoi ihan kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus aikanaan oli muistaakseni halvempi sporalippu, joka ei sisältänyt vaihtoja. Ehkä muistelet sitä.
Muistan sen, mutta siitä ei ole edes kauaa aikaa. Nyt puhun kasarista ja ysäristä. Kysy tekoälyltä jos et minua usko.
Tekoäly voi puhua puuta heinää. Se ei oikeasti tiedä asiasta mitään, vaan vain yhdistelee tekstinpätkiä eri lähteistä.
Minä olen matkustanut HSL- (tai silloin oikeasti HKL) lipulla ekan kerran vuonna 1984, ja jo silloin samalla lipulla sai palata takaisin, jos lipun vaihtoaika oli vielä voimassa.
Tässä on kuva HKL:n 10 matkan pahvisesta leimakortista 90-luvulta:
https://www.reddit.com/r/Suomi/comments/17camxn/joku_oli_unohtanut_kirj…
Lipussa lukee että oikeuttaa vaihtoon tunnin sisällä lippuun leimatusta ajasta.
Leimoista näkyy aika paljon muutakin kuin päivämäärä ja kellonaika.
Ettekö osaa googlettaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öööh, eihän kukaan siitä lipusta edes näe mihin suuntaan oot matkustamassa ja kuinka monta kertaa? Trolli tai äärimmäistä tyhmyyttä.
Lipusta näkee missä ja milloin se on leimattu ja suunta selviää siitä, missä ollaan kun matkaliput tarkastetaan.
Lipusta näki milloin se on leimattu, mutta siitä ei kyllä näkynyt missä se on leimattu.
Kun HKL:n pahvisia kymmenen kerran sarjalippuja käytettiin (eli ennen matkakorttien ja älylippujen aikaa, noin 19701990-luvuilla ja vielä 2000-luvun alussa joissain muodoissa), valvonta perustui käytännössä lipun leimauksen kellonaikaan ja matkustajan reittiin, ei mihinkään tekniseen tunnistukseen bussista tai suunnasta.
Tässä, miten se toimi:
Leimaus
Jos se laite painoi lippuun vaan päivämäärän ja kellonajan, niin miten ne tarkastajat tietäisivät olenko samassa paikassa, mistä olen lähtenyt?
Tässä lippuja vuosilta 1986 - 1987:
Miksi te tappelette kun kuvia noista vanhoista lipuista on netti täynnä eri vuosiluvuilta?
Kyllä mä muistan ton, ettei saanut palata samalla lipulla. Joskus menin päättärille viemään kaverille jonkun jutun ja samalla bussilla ja kuskilla takaisin himaan. Kiltisti leimasin uudestaan, kun kuski oikein tarkasti seurasi vierestä että teen oikein.
Voihan olla että monet ei ole tienneet tuota sääntöä, ja menneet huoletta vaan?
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kuva HKL:n 10 matkan pahvisesta leimakortista 90-luvulta:
https://www.reddit.com/r/Suomi/comments/17camxn/joku_oli_unohtanut_kirj…
Lipussa lukee että oikeuttaa vaihtoon tunnin sisällä lippuun leimatusta ajasta.
Leimoista näkyy aika paljon muutakin kuin päivämäärä ja kellonaika.
Ettekö osaa googlettaa?
Kukaan ei ole väittänyt etteikö olisi vaihtoaikaa ollut, vaan vaihdon määrittelystä kyse. Eli onko se enää vaihto jos on uusi matka, eli paluumatka käynnissä.
" Jos se laite painoi lippuun vaan päivämäärän ja kellonajan, niin miten ne tarkastajat tietäisivät olenko samassa paikassa, mistä olen lähtenyt? "
Vastaan tähän että vaikka noin olisi ollutkin, niin kyllähän sen näkee katsomalla kelloa ja sitä missä ollaan sillä hetkellä. Lisäksi ihan silmillä voi katsoa että tuliko henkilö liikennevälineeseen pysäkiltä sisään vai oliko jo vaunun sisällä matkan alkaessa.
Esim. Jos vaikka leimaat lippusi Höpölän pysäkillä kello 12 ja tarkastajat tulevat bussiin kello 12:10 Tyhmälän pysäkiltä, niin he vertaavat sitä sun leimaaman lipun kellonaikaa siihen kellonaikaan, joka on sillä hetkellä kun he aloittivat tarkastuksen ja linjat tuntevina ammattilaisina osaavat laskea, että bussi on ollut kello 12 Höpölän pysäkillä ja nyt ollaan just lähdetty Tyhmälän pysäkiltä kello 12:10.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te tappelette kun kuvia noista vanhoista lipuista on netti täynnä eri vuosiluvuilta?
Eli mitä sä päättelet noista vanhoista kuvista? Saiko tulla takaisin "vaihdolla" vai pitikö leimata uudestaan?
" Kukaan ei ole väittänyt etteikö olisi vaihtoaikaa ollut, vaan vaihdon määrittelystä kyse. Eli onko se enää vaihto jos on uusi matka, eli paluumatka käynnissä. "
Kun lipussa lukee että lippu on tunnin voimassa sen leimauksen alusta, niin vaihtoaika on se tunti.
Eli jos ehdit ees taas sen tunnin sisällä niin, että se takastulomatka ehtii alkaa ennen sen tunnin umpeutumista niin se on ok.
Jos bussikuski on jonkun laittanut leimaamaan " uuden matkan " eli lipun uudestaan kun matkustaja on lähtenyt paluumatkalle samalla bussilla takaisinpäin vaihtoajan ollessa voimassa on se kuski toiminut väärin.
Eli vaihtoaika on se aika jona voi vaihtaa kulkuneuvosta toiseen ( tai vaikka siihen samaan jolla on tullutkin mutta toiseen suuntaan. )
Vaihtoaika tarkoittaa että se lippu saa mennä vanhaksi matkan aikana eli riittää, että lippu on ollut voimassa matkan ( vaihdon ) alkaessa.
T: Helsingissä nuoruutensa asunut lipuntarkastaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on aina ollut noin. Lippua voi käyttää kunnes aika loppuu eli ei ole voimassa.
Sinulle se on aina ollut noin, koska olet niin nuori ettet muista muuta aikaa. Mutta ennen sinun aikaa on ollut myös joukkoliikennettä ja silloin säännöt oli eri. Googlaa/tekoälytä jos et usko.
Olen 59-vuotias, olen sitten varmaan liian nuori. Voit kertoa paremman "tietosi" jonninjoutavan paskanjauhannan sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole koskaan ollut voimassa vain yhteen suuntaan.
Meidän kaupungissa edellisellä ja sitä edellisellä liikennöitsijällä oli tuo yhteen suuntaan -sääntö aika kauan voimassa, vaikka vaihtoaikaa oli se tunti suuntaansa. Sitä vaan ei kaikki kuskit mitenkään noudattaneet, eli eivät korvaansa lotkauttaneet, jos joku palasi samalla bussilla takaisin. Kyllä tuo sääntö oli lippuihin painettu pienellä präntillä.
Nyt puhutaan HSL-alueesta, ei "teidän kaupungista".
Oikein. Pelkästään lähtö. Helsingistä poispäin.
Vierailija kirjoitti:
Öööh, eihän kukaan siitä lipusta edes näe mihin suuntaan oot matkustamassa ja kuinka monta kertaa? Trolli tai äärimmäistä tyhmyyttä.
Reklamoin kerran HSL:lle siitä että junan pysähtymisen takia en päässyt yhdellä lipulla paluumatkaa ja vastasivat jotenkin että liput on pääasiassa suunniteltu yhteen matkaan. Oli kyllä niin paska selitys heiltä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä muistan ton, ettei saanut palata samalla lipulla. Joskus menin päättärille viemään kaverille jonkun jutun ja samalla bussilla ja kuskilla takaisin himaan. Kiltisti leimasin uudestaan, kun kuski oikein tarkasti seurasi vierestä että teen oikein.
Voihan olla että monet ei ole tienneet tuota sääntöä, ja menneet huoletta vaan?
Tällaista on ollut joskus ennen mutta ne liput joissa lukee että lippu on voimassa tunnin leimaamisajasta alkaen on siltä ajalta jolloin tuota ei enää ollut.
90-luvulla vaihtoaika on ollut ja 80-luvullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina se lippu on ollut voimassa x minuuttia ja sillä on saanut sen ajan sisällä matkustaa rajattomasti, toki ysärillä seutu- ja sisäisesten lippujen rajoitteiden mukaan.
Ei aina, mutta oletkin joku mikälie milleniaali joka ei aiemmasta tiedä.
No kasarista tähän päivään. Voit toki kertoa paremman tietosi kivikaudelta.
Tuolla sivuilla lukee:
"
Raitiovaunulippu 1994
Vaikka tämä tarina käsitteleekin periaatteessa bussien vyöhykkeitä, on kuitenkin paikallaan mainita tavallaan vyöhykkeisiin liittyvä uudistus. Lokakuun alussa vuonna 1994 otettiin nimittäin käyttöön erillinen raitiovaunulippu. Se siis kelpasi vain raitiovaunuliikenteessä, eikä siinä ollut vaihto-oikeutta. Pian kuitenkin vaihto raitiovaunusta toiseen sallittiin, mutta ei edelleenkään muuhun liikennevälineeseen. "