Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen aina luullut, että hsl lippua saa käyttää vain yhteen suuntaan matkustaessa

Vierailija
29.10.2025 |

Ja ostanut aina paluumatkalla uuden lipun, vaikka entinen olisi ollut voimassa. Joskus lapsena ysärillä oli nimittäin niin, enkä tiennyt että tämä oli muuttunut, tekoälyn mukaan joskus nollarilla, jolloin asuin ulkomailla ja mahdollinen uutisointi on mennyt ohi. Onko muita? 

Kommentit (123)

Vierailija
21/123 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus aikanaan oli muistaakseni halvempi sporalippu, joka ei sisältänyt vaihtoja. Ehkä muistelet sitä. 

Muistan sen, mutta siitä ei ole edes kauaa aikaa. Nyt puhun kasarista ja ysäristä. Kysy tekoälyltä jos et minua usko.

Miksi et kysy HSL:stä?

Vierailija
22/123 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus aikanaan oli muistaakseni halvempi sporalippu, joka ei sisältänyt vaihtoja. Ehkä muistelet sitä. 

Muistan sen, mutta siitä ei ole edes kauaa aikaa. Nyt puhun kasarista ja ysäristä. Kysy tekoälyltä jos et minua usko.

Tekoäly puhuu valitettavasti usein palturia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/123 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ysärillä ainakin minulle jäi käsitys, ja tekoälyltä äsken tarkastin että näin tosiaan oli, että lippua sai käyttää vain yhteen suuntaan mahdollisine vaihtoineen. Paluumatkalle piti ostaa uusi lippu, vaikka olisi käynyt vain kääntymässä. 

Silloin ei ollut nykyisenlaista matkakortteja vaan itse käytin sellaista kymmenen kerran pahvista lippua joka piti leimata bussin etuosassa.

En tiedä miten olisivat sen tarkastaneet, mutta tosiaan säännöt oli näin, ja olen niitä noudattanut tähän päivään saakka :D 

En ole erityisen tyhmä, mutta kylläkin ylitunnollinen, että ehkä se on vaikuttanut.

Pahviseen korttiin tuli aikaleima. Ja se oli sen tunnin voimassa. Ja jos teki vaihdon viimeisellä minuutilla, sai matkustaa sen bussimatkan loppuun . Sitä ennen pyydettiin kertalipun kanssa vaihtolippu. Se olin valkoinen paperinpala, mutta se oli aika kauan sitten. Varmaan siihen aikaan kun raitiovaunujen perä osassa oli lipunmyyjä erikseen .  Mutta jo silloin sai matkustaa sen tunnin niillä 

Vierailija
24/123 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ysärillä ainakin minulle jäi käsitys, ja tekoälyltä äsken tarkastin että näin tosiaan oli, että lippua sai käyttää vain yhteen suuntaan mahdollisine vaihtoineen. Paluumatkalle piti ostaa uusi lippu, vaikka olisi käynyt vain kääntymässä. 

Silloin ei ollut nykyisenlaista matkakortteja vaan itse käytin sellaista kymmenen kerran pahvista lippua joka piti leimata bussin etuosassa.

En tiedä miten olisivat sen tarkastaneet, mutta tosiaan säännöt oli näin, ja olen niitä noudattanut tähän päivään saakka :D 

En ole erityisen tyhmä, mutta kylläkin ylitunnollinen, että ehkä se on vaikuttanut.

Ai et ole vai? 😂🤦🏼

No en, tai ainakaan se ei ole käynyt koulumenestyksessä, älykkyystesteissä tai työuralla koskaan ilmi :)

Vierailija
25/123 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öööh, eihän kukaan siitä lipusta edes näe mihin suuntaan oot matkustamassa ja kuinka monta kertaa? Trolli tai äärimmäistä tyhmyyttä.

Lipusta näkee missä ja milloin se on leimattu ja suunta selviää siitä, missä ollaan kun matkaliput tarkastetaan. 

Vierailija
26/123 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teköäly huijaa sinua. 

Vierailija
27/123 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysärilläkin lipulla oli voimassaoloaika ja sitä sai käyttää sinä aikana mihin suuntaan halusi.

Vierailija
28/123 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ChatGPT sanoi:

Hyvä kysymys HKL:n (Helsingin kaupungin liikennelaitoksen) lipputilanne 1980- ja 1990-luvuilla oli tosiaan hyvin erilainen kuin nykyinen HSL-järjestelmä.

Tässä tiivistetysti, miten se meni tuolloin:

🚌 19801990-luvuilla HKL:n bussilippujen käytäntö

1. Kertalippu (yhdensuuntainen)

Kertalippu oikeutti yhteen matkaan yhdensuuntaisesti.

Eli: jos matkustit paikasta A paikkaan B, lippu ei kelvannut paluumatkalle.

Paluuseen piti ostaa uusi kertalippu.

Lippu ei myöskään ollut aikaperusteinen (kuten nykyään), vaan se päättyi, kun jäit pois bussista.

2. Vaihto-oikeus

1980-luvun loppupuolella ja 1990-luvun alussa alkoi tulla vaihtolippuja, mutta ne piti erikseen pyytää kuljettajalta ja ne olivat aikarajoitettuja (esim. 60 min).

Niillä pystyi vaihtamaan toiseen HKL:n bussiin, metroon tai raitiovaunuun  mutta ei palaamaan takaisin samaan suuntaan, vaan vain jatkamaan matkaa määränpäätä kohti.

3. Paluumatka = uusi lippu

Jos menit vaikka Pasilasta keskustaan ja halusit palata takaisin, paluuseen piti ostaa uusi kertalippu.

Eli kyllä: juuri niin kuin kysyit bussilipulla sai kulkea vain paikasta A paikkaan B, ja paluuseen tarvittiin uusi lippu.

4. Kuukausi- ja sarjaliput

Moni vakituinen matkustaja käytti kuukausilippua (matkakortti tai työmatkalippu), jolla sai matkustaa rajattomasti tietyllä alueella, myös edestakaisin.

Kertaliput olivat lähinnä satunnaisia matkoja varten.

Vierailija
29/123 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sullakaan paljon päässä liiku. Nolla-aivo.

Kuka kehtaa tehdä des nimettömän aloituksen tällaisesta ääliöydestä?

Vierailija
30/123 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leimauslaitteissa oli aika oli pahvikortin aikaan. Niitä sitten väärennettiin 😂. Muutettiin niitä numeroita ja hangattiin niitä pois. Tarkastajat oli tarkkoja,, mutta bussikuskeille vaihdossa se vain vilautettiin. Menepä takaisin kertomaan tekoälylle faktoja, ettei se pääse huijaamaan muitakin 

Vierailija
31/123 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole koskaan ollut voimassa vain yhteen suuntaan.

Meidän kaupungissa edellisellä ja sitä edellisellä liikennöitsijällä oli tuo yhteen suuntaan -sääntö aika kauan voimassa, vaikka vaihtoaikaa oli se tunti suuntaansa. Sitä vaan ei kaikki kuskit mitenkään noudattaneet, eli eivät korvaansa lotkauttaneet, jos joku palasi samalla bussilla takaisin. Kyllä tuo sääntö oli lippuihin painettu pienellä präntillä.

Vierailija
32/123 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selviääkö sulle seuraavaksi, että buffetissa saa syödä enemmän kuin yhden lautasen?

Vierailija
33/123 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne pahviset bussiliput oli ihan parhaita. Mä muistan luokkaretkillä sen mahtavan tunteen, kun valittiin siksi tyypiksi, joka saa naksutella sillä bussilipulla koko luokan matkat. :D

Vierailija
34/123 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä keskustelusta huomaa, että aika nuoria jannuja vauvapalsta täynnä. 

Vierailija
35/123 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai et ole vai? 😂🤦🏼

No en, tai ainakaan se ei ole käynyt koulumenestyksessä, älykkyystesteissä tai työuralla koskaan ilmi :)

Hei älä huoli. Lipuntarkastajana olen huomannut, että kaikenlaisille ihmisille lippuasiat voivat olla yllättävän vaikeita. 

Vierailija
36/123 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on aina ollut noin. Lippua voi käyttää kunnes aika loppuu eli ei ole voimassa.

Sinulle se on aina ollut noin, koska olet niin nuori ettet muista muuta aikaa. Mutta ennen sinun aikaa on ollut myös joukkoliikennettä ja silloin säännöt oli eri. Googlaa/tekoälytä jos et usko.

Miksi sinä et voi sanoa sitä? Milloin lippu oli Helsingissä voimassa vain yhdelle matkalle yhteen suuntaan?

Vierailija
37/123 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin olen uskossa että lipulla on vaihto sallittu vain sellaiseen paikkaan johon edellisellä kulkuneuvolla ei pääse. Ei siis todellakaan mitään edestakaisia matkoja tai muita viritelmiä.

Kyllä uskovaiset on tyhmiä.

Vierailija
38/123 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selviääkö sulle seuraavaksi, että buffetissa saa syödä enemmän kuin yhden lautasen?

En ole koskaan syönyt buffetissa yhtäkään lautasta, jonne.

Vierailija
39/123 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä helvetin auktoriteetti se tekoäly nyt yhtäkkiä muka on? Kohinaa sisään, kohinaa ulos.

Vierailija
40/123 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on aina ollut noin. Lippua voi käyttää kunnes aika loppuu eli ei ole voimassa.

Sinulle se on aina ollut noin, koska olet niin nuori ettet muista muuta aikaa. Mutta ennen sinun aikaa on ollut myös joukkoliikennettä ja silloin säännöt oli eri. Googlaa/tekoälytä jos et usko.

No anteeks nyt kun olin unohtanut sen! Olen liikkunut julkisilla 70-luvulta lähtien.

Heti ollaan väittämässä nuoreksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme