Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raamattukäräjät jatkuvat - Korkein oikeus kuulee torstaina piispa Juhana Pohjolaa ja kansanedustaja Päivi Räsästä

Vierailija
28.10.2025 |

"Korkein oikeus toimittaa torstaina 30. lokakuuta suullisen käsittelyn Lähetyshiippakunnan piispaa Juhana Pohjolaa ja kansanedustaja Päivi Räsästä koskevassa rikosasiassa. Heitä syytetään kiihottamisesta kansanryhmää vastaan.

Syyttäjän näkemyksen mukaan Räsäsen vuonna 2004 kirjoittama ja Suomen Luther-säätiön julkaisema teksti "Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi" sekä Räsäsen twiitti, joka koski Suomen evankelis-luterilaisen kirkon osallistumista Pride-kulkueeseen, ovat homoseksuaaleja solvaavaa vihapuhetta. 

Korkeimmalle oikeudelle tekemällään valituksella valtakunnansyyttäjä Ari-Pekka Koivisto hakee muutosta hovioikeuden tuomioon 14. marraskuuta 2023, jossa kaikki Pohjolaa ja Räsästä vastaan nostetut syytteet hylättiin yksimielisesti. Aiemmin maaliskuussa 2022 Helsingin käräjäoikeus on niin ikään hylännyt kaikki syytteet.

Juhana Pohjola valmistautuu käsittelyyn luottavaisin mielin. Hän uskoo sanan- ja uskonnonvapauden toteutumiseen:

- Tämä prosessi on jatkunut jo kuusi vuotta, joten olen tyytyväinen, että asia vihdoin käsitellään Korkeimmassa oikeudessa. Olen luottavainen, että myös ylimmän oikeusasteen tuomarit antavat vapauttavan tuomion ja näin puolustavat sanan- ja uskonnonvapautta sekä aidosti moniäänistä oikeusvaltiota. Onhan kyse siitä, että kristityt ja kaikki muutkin voivat ilman pelon häivääkään asiallisesti ja perustellen tuoda julki vakaumuksensa ja opetuksensa aiheista, joita halutaan ideologiselta pohjalta leimata syrjiväksi vihapuheeksi. Olen kiitollinen kaikesta saamastani tuesta ja esirukouksesta pitkän matkan aikana. 

- Oikeudenkäynnin ytimessä on kysymys, saako Raamattuun kytkeytyviä opetuksia pitää esillä ja ilmaista olevansa samaa mieltä niiden kanssa. Pidän etuoikeutena ja kunniatehtävänä puolustaa sananvapautta, joka on ydinoikeus demokraattisessa valtiossa, Päivi Räsänen toteaa Facebook-kirjoituksessaan."

https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/raamattukarajat-jatkuvat-korkei…

Tässä vielä linkit syytteeseen johtaneisiin kirjoituksiin: 

https://www.lhpk.fi/mieheksi-ja-naiseksi-han-heidat-loi/

https://twitter.com/PaiviRasanen/status/1140693636176384011

Kommentit (820)

Vierailija
761/820 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että mä aina nauran näiden uskovaisten argumenteille. 😂

Tämäkin ketju todistaa sen, että uskovaisten äo on huomattavan matala.

Ateistit esiintyvät hulluina uskovaisina. 

Vierailija
762/820 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Argumenttisi on monisyinen. Kiitän ajatuksistasi. 

Vetosit mm Raamatullisin ajatuksiin.

Olen kristitty. Olen lukenut Raamatun useaan kertaan läpi.

Raamattu kertoo ihmisyydestä, luonnollisuudesta. Herkkyydestä, sydämellisyydestä, rohkeudesta.

Luonnottomuus ei ole edes biologista. Luonnottomuus rikkoo ja särkee. Pirstoo kaiken rakkauden ja yhtenäisyyden. 

Toivon Räsäsen Päiville voimaa kestää paine, joka hänelle on saatettu niiden ihmisten kautta, joiden maailmankatsomus on vääristynyt. 

Toivon todella, että luonnottomuus loppuisi. Ja tiedän että se loppuu aikanaan. Se on luonnon laki. 

Luonnossa esiintyy homoutta monilla eläinlajeilla.

Kannattaa perehtyä muuhunkin kuin satukirjoihin. 🤗

Tämä! 

Homoudesta ei synny uutta elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/820 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te "kristityt" meistä muista välitätte? Mehän ollaan teidän mielestänne niin huonoja ja syntisiä. Eläkää te elämäänne ja antakaa meidän elää omaamme.

Yksinkertaista, vai mitä? 😊

PS. Oletteko sattuneet huomaamaan, että tuputtamisenne ei johda yhtään mihinkään? Tuhlaatte vaan ah niin kallista aikaanne. 

Hyvää yötä! Minä menen nyt miesystäväni kanssa peiton alle.

M32

Totta, puhuit "kristityn" kanssa. Joku esitti mustamaalatakseen. 

Vierailija
764/820 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumalan siunausta ei ole kansakunnalla joka tekee omien päätelmiensä mukaan.

Siitä kärsii koko kansa. 

Tai ymmärrä oman jatkuvuutensa perustavia edellytyksiä. Tälläinen kansakunta luisuu kohti omaa itsetuhoaan. Tästä pitäisi olla vain hiljaa ja alistua? Onneksi  kaikki eivät suostu tähän.

Vierailija
765/820 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamattu kertoo ihmisyydestä, luonnollisuudesta. Herkkyydestä, sydämellisyydestä, rohkeudesta.

Luonnottomuus ei ole edes biologista. Luonnottomuus rikkoo ja särkee. Pirstoo kaiken rakkauden ja yhtenäisyyden. 

Toivon Räsäsen Päiville voimaa kestää paine, joka hänelle on saatettu niiden ihmisten kautta, joiden maailmankatsomus on vääristynyt. 

Toivon todella, että luonnottomuus loppuisi. Ja tiedän että se loppuu aikanaan. Se on luonnon laki. 

Kannattaa perehtyä muuhunkin kuin satukirjoih

Kyllä tämä tosiasia täytyy voida sanoa ääneen ilman että syyllistyy ihmisoikeuksien loukkaamiseen.

Vierailija
766/820 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Homoudesta ei synny uutta elämää.

Raamatun mukaanhan Jumala = elämä. Synnyttävätkö heterot siis uuden Jumalan, eikä Jumala uutta ihmistä? 

Vierailija
767/820 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluista, kirjastoista ja kodeista pitäisi kerätä aavikon mukajumalan propagandaa täynnä olevat vaaralliset ihmisvihaan, pedofiliaan, insestiin ja kansanmurhiin yllyttävät kirjat kuten talmud, raamattu sekä koraani. En ymmärrä miksi näin ei ole jo tehty.

Raamattu on Israelilaisten historiankirja. Löydetty Assurian verokäärö joka on myös Raamatun kertomaa .historiaa.

Sinä voit muuttaa kaltaistesi kommunistiseen maahan. Kristittyjen Uudestatestamentistä et löydä  mainitsemisiasi epäkohtia.

Vierailija
768/820 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluista, kirjastoista ja kodeista pitäisi kerätä aavikon mukajumalan propagandaa täynnä olevat vaaralliset ihmisvihaan, pedofiliaan, insestiin ja kansanmurhiin yllyttävät kirjat kuten talmud, raamattu sekä koraani. En ymmärrä miksi näin ei ole jo tehty.

Raamattu on Israelilaisten historiankirja. Löydetty Assurian verokäärö joka on myös Raamatun kertomaa .historiaa.

Sinä voit muuttaa kaltaistesi kommunistiseen maahan. Kristittyjen Uudestatestamentistä et löydä  mainitsemisiasi epäkohtia.

Vanhantestamentin yhteiskuntaoppi on oman pääsi tuotantoa.

Vierailija
769/820 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä maassa on kaksi rikosta jotka eivät vanhene koskaan: Murha ja Raamatun siteeraaminen! Ja tämä on olevinaan kristillinen maa. Maailmalla nauretaan tuolle pelleilylle. Nyt jos koskaan on aika miettiä:  mitähän ne meistä ajattelevat?

Raamattuakin voi siteerata monella tavalla.

Tarkoitat että sanatarkkasiteeraus on väärin siteerattu?

Ainoa sanatarkka siteeraus olisi viittaus heprean- tai kreikankielisiin teksteihin. Käännös ei voi olla sataprosenttisen tarkka.

Alkuperäiset kirjoitukset oli kirjoitettu kreikaksi ja latinaksi. Ei hepreaksi.

Vierailija
770/820 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä maassa on kaksi rikosta jotka eivät vanhene koskaan: Murha ja Raamatun siteeraaminen! Ja tämä on olevinaan kristillinen maa. Maailmalla nauretaan tuolle pelleilylle. Nyt jos koskaan on aika miettiä:  mitähän ne meistä ajattelevat?

Raamattuakin voi siteerata monella tavalla.

Tarkoitat että sanatarkkasiteeraus on väärin siteerattu?

Ainoa sanatarkka siteeraus olisi viittaus heprean- tai kreikankielisiin teksteihin. Käännös ei voi olla sataprosenttisen tarkka.

Alkuperäiset kirjoitukset oli kirjoitettu kreikaksi ja latinaksi. Ei hepreaksi.

Jeesuksen kieli oli aramea. On löydetty arameankielisiä Jeesuksen puhumia uudentestamentin tekstejä.

Vierailija
771/820 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Länsimainen sananvapaus on valinkauhassa. Haluammeko ajatusten kontrolliin perustuvaa valvontayhteiskuntaa?

Toisaalta haluammeko yhteiskuntaa jossa jonkun oikeus sanoa mitä huvittaa menee aina edelle toisen ihmisen oikeudesta elää rauhassa ja ilman muiden pilkkaa?

Miksi oikeus sanoa olisi aina se joka menee kaiken muun edelle? Eihän se mene muuallakaan elämässä. Et sinä saa vaikka koulussa tai työpaikalla haukkua muita miten haluat. Siihen puututaan kyllä aika nopeasti koska muiden pitää saada olla noissa paikoissa rauhassa.

Kyse ei taida olla siita, etta onko tuollainen toiminta hyvaksyttavaa, vaan siita, etta onko kyseessa rikos.

Vierailija
772/820 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Länsimainen sananvapaus on valinkauhassa. Haluammeko ajatusten kontrolliin perustuvaa valvontayhteiskuntaa?

Toisaalta haluammeko yhteiskuntaa jossa jonkun oikeus sanoa mitä huvittaa menee aina edelle toisen ihmisen oikeudesta elää rauhassa ja ilman muiden pilkkaa?

Miksi oikeus sanoa olisi aina se joka menee kaiken muun edelle? Eihän se mene muuallakaan elämässä. Et sinä saa vaikka koulussa tai työpaikalla haukkua muita miten haluat. Siihen puututaan kyllä aika nopeasti koska muiden pitää saada olla noissa paikoissa rauhassa.

Kyse ei taida olla siita, etta onko tuollainen toiminta hyvaksyttavaa, vaan siita, etta onko kyseessa rikos.

Lainsäätäjän mukaan on.

Vierailija
773/820 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te "kristityt" meistä muista välitätte? Mehän ollaan teidän mielestänne niin huonoja ja syntisiä. Eläkää te elämäänne ja antakaa meidän elää omaamme.

PS. Oletteko sattuneet huomaamaan, että tuputtamisenne ei johda yhtään mihinkään? Tuhlaatte vaan ah niin kallista aikaanne. 

M32

No eihän teistä kukaan välitäkään. Peuhatkaa vapaasti tai olkaa peuhaamatta. Mutta te tai teidän kannattajanne triggeröidytte heti, kun joku kertoo, mitä mieltä Raamattu on teidän tekemisistä - teille ei sitten olekaan sama, mitä joku sanoo tai mitä jossain lukee.

Vierailija
774/820 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntiset ryvetköön omassa synnissään, jos eivät totuutta halua millään ottaa vastaan ja saada rauhan sielulleen.

Mutta sitä minä en ymmärrä,että evlut kirkko on alkanut ajamaan antikristuksen eli eksyttäjän oppia itsekin.Se siunaa syntiset teot muka avioliitolla,vaikka eihän kirkko eikä kukaan voi siunata mitään Jumalan tahdon vastaista.Itse antikristus on se, joka tällaista siunaa.

Jumala on sanonut luonnottomia yhdyntöjä kauhistukseksi.Milloin ne muuttuivat hyväksytyiksi, ei Jumalan Sanassa ainakaan ole siitä mainintaa.Avioliitto ei tee siitä pyhää, turha kuvitella.

Luulin kirkon opettavan Jumalan Sanaa ja pysyvän siinä, eikä muuttuvan maailman mukana kuten Raamatussa juurikin  varoitetaan.

Mitä muutakaan se on ,jos maailma on hyväksynyt homouden ja nyt kirkko on seurannut perässä maailmaa.

Meidän uskovaisten piti pitää varamme ettemme mukaudu maailman mukaan.Juuri niin te monet olette tehneet.

Olette sivuuttaneet Jumalan Sanan ja seuraatte maailmaa Jeesuksen sijasta.

Mikä pahinta,opetatte muillekin tätä syntisyyttä hyvksyttävänä asiana ja näin syyllistytte itse suureen syntiin josta Jeesus sanoi,että sellaiselle joka viettelee muita syntiin,eksyttää totuudesta, olisi parempi jos hänelle laitettaisiin myllynkivi kaulaan ja upotettaisiin mereen.

Nämä ovat Isäni sanoja, ei minun.Itsekin olin eksynyt pois totuudesta, mutta nyt annan Jumalan Sanan puhua minussa, enkä enää eksyttäjän.

Vierailija
775/820 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri Anglikaaninen kirkko , yli 80 miljoonaa jäsentä, on hajonnut kiistojen vuoksi joita nyt on esillä.

Vierailija
776/820 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syntiset ryvetköön omassa synnissään, jos eivät totuutta halua millään ottaa vastaan ja saada rauhan sielulleen.

Mutta sitä minä en ymmärrä,että evlut kirkko on alkanut ajamaan antikristuksen eli eksyttäjän oppia itsekin.Se siunaa syntiset teot muka avioliitolla,vaikka eihän kirkko eikä kukaan voi siunata mitään Jumalan tahdon vastaista.Itse antikristus on se, joka tällaista siunaa.

Jumala on sanonut luonnottomia yhdyntöjä kauhistukseksi.Milloin ne muuttuivat hyväksytyiksi, ei Jumalan Sanassa ainakaan ole siitä mainintaa.Avioliitto ei tee siitä pyhää, turha kuvitella.

Luulin kirkon opettavan Jumalan Sanaa ja pysyvän siinä, eikä muuttuvan maailman mukana kuten Raamatussa juurikin  varoitetaan.

Mitä muutakaan se on ,jos maailma on hyväksynyt homouden ja nyt kirkko on seurannut perässä maailmaa.

Meidän uskovaisten piti pitää varamme ettemme mukaudu maailman mukaan.Juuri niin te monet olette tehne

🤮🤮🤮

Vierailija
777/820 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
778/820 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M32

No eihän teistä kukaan välitäkään. Peuhatkaa vapaasti tai olkaa peuhaamatta. Mutta te tai teidän kannattajanne triggeröidytte heti, kun joku kertoo, mitä mieltä Raamattu on teidän tekemisistä - teille ei sitten olekaan sama, mitä joku sanoo tai mitä jossain lukee.

Lopettakaa tekin sitten tämä banaali uskonne julistaminen ja pyörikää keskenänne omissa kuvitelmissanne. 

Kaikki voittavat, eikö? 

- eri kommentoija

Vierailija
779/820 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkopuolella olevat tuomitsee Herra. Kirkon sisäiset asiat kuuluu seurakunnalle.

Vierailija
780/820 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M32

Lopettakaa tekin sitten tämä banaali uskonne julistaminen ja pyörikää keskenänne omissa kuvitelmissanne.&nbs

Älkää tukeutuko kirkkoon oppinenne , niin ettei saa olla rauhassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän