Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raamattukäräjät jatkuvat - Korkein oikeus kuulee torstaina piispa Juhana Pohjolaa ja kansanedustaja Päivi Räsästä

Vierailija
28.10.2025 |

"Korkein oikeus toimittaa torstaina 30. lokakuuta suullisen käsittelyn Lähetyshiippakunnan piispaa Juhana Pohjolaa ja kansanedustaja Päivi Räsästä koskevassa rikosasiassa. Heitä syytetään kiihottamisesta kansanryhmää vastaan.

Syyttäjän näkemyksen mukaan Räsäsen vuonna 2004 kirjoittama ja Suomen Luther-säätiön julkaisema teksti "Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi" sekä Räsäsen twiitti, joka koski Suomen evankelis-luterilaisen kirkon osallistumista Pride-kulkueeseen, ovat homoseksuaaleja solvaavaa vihapuhetta. 

Korkeimmalle oikeudelle tekemällään valituksella valtakunnansyyttäjä Ari-Pekka Koivisto hakee muutosta hovioikeuden tuomioon 14. marraskuuta 2023, jossa kaikki Pohjolaa ja Räsästä vastaan nostetut syytteet hylättiin yksimielisesti. Aiemmin maaliskuussa 2022 Helsingin käräjäoikeus on niin ikään hylännyt kaikki syytteet.

Juhana Pohjola valmistautuu käsittelyyn luottavaisin mielin. Hän uskoo sanan- ja uskonnonvapauden toteutumiseen:

- Tämä prosessi on jatkunut jo kuusi vuotta, joten olen tyytyväinen, että asia vihdoin käsitellään Korkeimmassa oikeudessa. Olen luottavainen, että myös ylimmän oikeusasteen tuomarit antavat vapauttavan tuomion ja näin puolustavat sanan- ja uskonnonvapautta sekä aidosti moniäänistä oikeusvaltiota. Onhan kyse siitä, että kristityt ja kaikki muutkin voivat ilman pelon häivääkään asiallisesti ja perustellen tuoda julki vakaumuksensa ja opetuksensa aiheista, joita halutaan ideologiselta pohjalta leimata syrjiväksi vihapuheeksi. Olen kiitollinen kaikesta saamastani tuesta ja esirukouksesta pitkän matkan aikana. 

- Oikeudenkäynnin ytimessä on kysymys, saako Raamattuun kytkeytyviä opetuksia pitää esillä ja ilmaista olevansa samaa mieltä niiden kanssa. Pidän etuoikeutena ja kunniatehtävänä puolustaa sananvapautta, joka on ydinoikeus demokraattisessa valtiossa, Päivi Räsänen toteaa Facebook-kirjoituksessaan."

https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/raamattukarajat-jatkuvat-korkei…

Tässä vielä linkit syytteeseen johtaneisiin kirjoituksiin: 

https://www.lhpk.fi/mieheksi-ja-naiseksi-han-heidat-loi/

https://twitter.com/PaiviRasanen/status/1140693636176384011

Kommentit (820)

Vierailija
721/820 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ikävä 80-lukua. Silloin sai sanoa mielipiteensä. Jos olin eri mieltä jostain asiasta, minulla oli mahdollisuus kirjoittaa tekstini sanomalehden yleisönosastolle. Tänä päivänä kaikista asioista voisi tuoda mielipiteensä kirjoittamalla oma teksti nettiin. Mutta nyt on olemassa tuo maaginen sana "vihapuhe". Sen avulla voi hiljentää ihan asiallistakin kommentointia. Miksi ei riitä, että voit tuoda esille omat näkemyksesi? Miksi ihmisiä täytyy vetää tuomioistuimiin? 

Vierailija
722/820 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poistakaa homot keskuudestanne! Älkää antako homoilijoiden olla keskuudessanne etteivät ne turmele yhteiskuntaa, helvettiin menevät sellaiset sodomiitit!

Tämä on Mooseksen meille antama laki.

Rakastavan "kristityn" kommentti. 🥱

Poistetaan uskovaiset keskuudestamme! Maailmasta tulee paljon parempi paikka. 😊

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/820 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivi lyö raamatulla päähän homoja. Ei ole hyvän ihmisen käytöstä.

Vierailija
724/820 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poistakaa homot keskuudestanne! Älkää antako homoilijoiden olla keskuudessanne etteivät ne turmele yhteiskuntaa, helvettiin menevät sellaiset sodomiitit!

Ateistit poistavat toisiaan

Vierailija
725/820 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseinen kommentti on trolli kuten sinäkin. 

Vierailija
726/820 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ol valtakunnansyytteli joka tek nii.  Lue sen homoajatukset joita se yritti panna syytetyn suuhun

Vierailija
727/820 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma kukaan ei olle nostanut syytetta valtakunnansyyttajaa vastaan vaikka ne sen mielipiteet homoista jotka se yritti laittaa syytetyn suuhun ovat moninverroin pahempia kuin syytetyn melipiteet

Eiks joku vois kertoo ne  valtakunnansyytin mielipiteet homoista

Valtakunnansyttarin mielipiteet olivat: 1 ei o jumalan luomia , 2 ovat alempiarvoisia , 3 pedofiliaan taipuvaisia ja 4 on geneettinen degeneraatio.

siin ne on

Vierailija
728/820 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Päivi vaivautuisi perehtymään embryologiaan, hän tietäisi, että ihminen syntyy homona. Aiheesta on runsaasti tutkittua tietoa.

Tuomitseeko Päivi myös synnynnäisesti sydänvikaisen tai geenipoikkeamaa kantavan lapsen? 

Niinpä. 

Mutta vihata vaan täytyy. "Kristityn". 

Sinä tässä vihasta horiset, eikä kukaan muu. 

Etkö tosiaan muuta keksinyt? 😂

Miksiköhän Päivi on käräjillä? 

Siksi koska syyttäjä on sekaisin kuin seinäkello ja vainoaa vanhaa mummaa turhanpäiten. 

Siinäpä taas uskovaisen tyypillinen kommentti.

Muissa on aina vika! 😂

Sivusta: taitaa olla jollakin muulla nyt syyttävä sormi osoittamassa käräjille asti. Mielipiteen vuoksi. Toiveena kenties yhteiskunta, jossa kohta voidaan syyttää kaikkia ja kaikesta, naapurit ja sukulaiset ilmiantavat väärinajattelevia ja oikeuslaitos on ostettavissa kulloisenkin poliittisen tuulahduksen mukaisesti. 

Vierailija
729/820 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitähän pitäisi sanoa, että ihan oikeasti saisi syytteen kristinuskon Jumalan pilkkaamisesta? Koska joku on viimeksi saanut syytteen? Joskus 1960-luvulla? Siltä osin tuo pykälä on nykyään ns. hakasuluissa."

Hakasulkeet tarkoittavat vain sitä, että rikoslain pykälään ei ole muodollisesti päivitetty myöhemmin säädetyn uuden uskonnonvapauslain numeroa säädöskokoelmassa (453/2003).

Vierailija
730/820 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että kristityt haluavat puuttua homoseksuaalisuuteen jumalan tahdon vastaisena syntinä, koska sen on heidän uskontonsa mukaista toimintaa, johon heillä on lisäksi lain suoma oikeus. Se, mikä mua ateistina ihmetyttää, on että heidän tulisi raamatun mukaan puuttua kaikkiin synteihin, kuten ehkäisyyn, aborttiin, pettämiseen, esiaviolliseen seksiin, murhaan, tappoon, raiskaukseen, itsemurhaan, varastamiseen, valehteluun, ja kaikkeen muuhun ympärillään näkemään ja kuulemaan syntiin, muuten he eivät tee raamatun mukaisesti. On samantekevää, tapahtuvatko nämä synnit kirkossa vai ei. Raamatun mukaan kristittyjen pitäisi auttaa lähimmäisiään ja antaa omasta ajastaan ja resursseistaan tarvitseville, mm. köyhille ja sairaille, mutta en ole tätä juurikaan käytännössä nähnyt. Monella uskovalla on hyvin omaisuutta ja terveyttä, mutta he eivät syystä tai toisesta halua antaa omastaan tarvitseville. Kristityt eivät myöskään juurikaan saarnaa uskottomille, vaikka raamatussa on sanottu että evankeliumia tulisi saarnata kaikelle kansalle. Raamattu kuitenkin opettaa seuraamaan jeesuksen viitoittamaa tietä. Jeesus on tie, totuus ja elämä. Ei jeesus pelännyt maallisten ihmisten mielipiteitä kun saarnasi, hän pesi omasta halustaan muiden ihmisten jalkoja ja antoi omastaan pyyteettömästi kaikille sitä tarvitseville, joille vain suinkin ehti. Jeesus ymmärsi kaikkien syntien vakavuuden, eikä pitänyt toista syntistä huonompana tai varoitettavampana, kuin toista, vaan ohjasi ihmisiä pois kaikesta synnistä. 

Vierailija
731/820 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Raamatun osia kielletään, pitää kieltää vastaavat koraanin  opit ja imaamien puheet.  Hyvä juttu!

Vierailija
732/820 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muuten muut ajattelee homoista ja muusta kaikesta?  Budhalaiset, hindut?  Kirjoituksia on ja saattavat jopa puhua. Tästä sikiää paljon kiellettävää.

Vierailija
733/820 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minulla on ikävä 80-lukua. Silloin sai sanoa mielipiteensä. Jos olin eri mieltä jostain asiasta, minulla oli mahdollisuus kirjoittaa tekstini sanomalehden yleisönosastolle."

Silloin oli kuitenkin paljon pienempi todennäköisyys sille, että sanomalehden toimitus valikoi julkaistavaksi juuri sinun kirjoituksesi, kuin nykyinen todennäköisyys sille, että nettiin kirjoitettu mielipide läpäisee sensuurin ainakin ensimmäiseen ilmiantoon asti.

Vierailija
734/820 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi homot eivät käytä uskomvapauttaan ja eroa uskonnollisista yhteisöistä, jotka eivät heitä hyväksy. Homoja paapotaan kuin jotain pikkulapsia. Heille säädetään erillisiä eheytyshoidot kieltäviä lakeja, jotta söpöt keski-ikäiset ihkut puppelipojat eivät vain tule eheytetyksi liityttyään ihan omasta tahdostaan fundamentalistikristittyjen lahkoon, jossa homous on syntiä. Sitten vahdataan jonkun Räsäsen jokaista sanaa, kun hän puhuu omaan uskontoonsa kuuluvasta seksuaalimoraalista sopimattoman ekslusiivisin termein käyttäen kauheita sanoja kuten synti. 

Vierailija
735/820 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ikävä 80-lukua. Silloin sai sanoa mielipiteensä. Jos olin eri mieltä jostain asiasta, minulla oli mahdollisuus kirjoittaa tekstini sanomalehden yleisönosastolle. Tänä päivänä kaikista asioista voisi tuoda mielipiteensä kirjoittamalla oma teksti nettiin. Mutta nyt on olemassa tuo maaginen sana "vihapuhe". Sen avulla voi hiljentää ihan asiallistakin kommentointia. Miksi ei riitä, että voit tuoda esille omat näkemyksesi? Miksi ihmisiä täytyy vetää tuomioistuimiin? 

Ainakin kristillinen perintö oli silloin ihan kunnia-asia ja ihmiset ymmärsivät arvokkuutta, siis kirkonmiehetkin (!) olivat jotenkin uskottavia, jämptejä. Tästä taas syntyi joki turvallinen kulttuurinen kehys suomalisuudelle, eikä sitä tarvinnut anteeksipyydellä, päinvastoin sai olle ylpeäkin.

No, nyt ei saa. Kaikki täytyy muuttaa "jonkin entiteetin" mieleiseksi kelvatakseen. Onneksi on vielä paljon ihmisiä jotka näkevät tämän sumutuksen ja eksytyksen läpi, tulevaisuuden toivomme on oikeasti heissä.

Vierailija
736/820 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Argumenttisi on monisyinen. Kiitän ajatuksistasi. 

Vetosit mm Raamatullisin ajatuksiin.

Olen kristitty. Olen lukenut Raamatun useaan kertaan läpi.

Raamattu kertoo ihmisyydestä, luonnollisuudesta. Herkkyydestä, sydämellisyydestä, rohkeudesta.

Luonnottomuus ei ole edes biologista. Luonnottomuus rikkoo ja särkee. Pirstoo kaiken rakkauden ja yhtenäisyyden. 

Toivon Räsäsen Päiville voimaa kestää paine, joka hänelle on saatettu niiden ihmisten kautta, joiden maailmankatsomus on vääristynyt. 

Toivon todella, että luonnottomuus loppuisi. Ja tiedän että se loppuu aikanaan. Se on luonnon laki. 

Vierailija
737/820 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, mikä mua ateistina ihmetyttää, on että heidän tulisi raamatun mukaan puuttua kaikkiin synteihin, kut.........

Uskovien tärkein tehtävä on pitää esillä sovituksen ilosanomaa uskomattomille.

Seurakunnan sisällä keskustellaan seurakunta asioista.

Vierailija
738/820 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raamattu kertoo ihmisyydestä, luonnollisuudesta. Herkkyydestä, sydämellisyydestä, rohkeudesta.

Luonnottomuus ei ole edes biologista. Luonnottomuus rikkoo ja särkee. Pirstoo kaiken rakkauden ja yhtenäisyyden. 

Toivon Räsäsen Päiville voimaa kestää paine, joka hänelle on saatettu niiden ihmisten kautta, joiden maailmankatsomus on vääristynyt. 

Toivon todella, että luonnottomuus loppuisi. Ja tiedän että se loppuu aikanaan. Se on luonnon laki. 

Luonnossa esiintyy homoutta monilla eläinlajeilla.

Kannattaa perehtyä muuhunkin kuin satukirjoihin. 🤗

Vierailija
739/820 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan pitää kieltää Raamattu? 

Vierailija
740/820 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luonnotonta on puuttua toisten ihmisten elämään!

Pitäkää te uskonne ja antakaa meidän muiden olla. Minua ei kiinnosta pätkän vertaa, vaikka te uskikset köyrisitte kiviä. 

Ei pitäisi kuulua kenellekään se, miten toiset rakastavat.

Kertoo vain ja ainoastaan oman elämän köyhyydestä. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä