Raamattukäräjät jatkuvat - Korkein oikeus kuulee torstaina piispa Juhana Pohjolaa ja kansanedustaja Päivi Räsästä
"Korkein oikeus toimittaa torstaina 30. lokakuuta suullisen käsittelyn Lähetyshiippakunnan piispaa Juhana Pohjolaa ja kansanedustaja Päivi Räsästä koskevassa rikosasiassa. Heitä syytetään kiihottamisesta kansanryhmää vastaan.
Syyttäjän näkemyksen mukaan Räsäsen vuonna 2004 kirjoittama ja Suomen Luther-säätiön julkaisema teksti "Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi" sekä Räsäsen twiitti, joka koski Suomen evankelis-luterilaisen kirkon osallistumista Pride-kulkueeseen, ovat homoseksuaaleja solvaavaa vihapuhetta.
Korkeimmalle oikeudelle tekemällään valituksella valtakunnansyyttäjä Ari-Pekka Koivisto hakee muutosta hovioikeuden tuomioon 14. marraskuuta 2023, jossa kaikki Pohjolaa ja Räsästä vastaan nostetut syytteet hylättiin yksimielisesti. Aiemmin maaliskuussa 2022 Helsingin käräjäoikeus on niin ikään hylännyt kaikki syytteet.
Juhana Pohjola valmistautuu käsittelyyn luottavaisin mielin. Hän uskoo sanan- ja uskonnonvapauden toteutumiseen:
- Tämä prosessi on jatkunut jo kuusi vuotta, joten olen tyytyväinen, että asia vihdoin käsitellään Korkeimmassa oikeudessa. Olen luottavainen, että myös ylimmän oikeusasteen tuomarit antavat vapauttavan tuomion ja näin puolustavat sanan- ja uskonnonvapautta sekä aidosti moniäänistä oikeusvaltiota. Onhan kyse siitä, että kristityt ja kaikki muutkin voivat ilman pelon häivääkään asiallisesti ja perustellen tuoda julki vakaumuksensa ja opetuksensa aiheista, joita halutaan ideologiselta pohjalta leimata syrjiväksi vihapuheeksi. Olen kiitollinen kaikesta saamastani tuesta ja esirukouksesta pitkän matkan aikana.
- Oikeudenkäynnin ytimessä on kysymys, saako Raamattuun kytkeytyviä opetuksia pitää esillä ja ilmaista olevansa samaa mieltä niiden kanssa. Pidän etuoikeutena ja kunniatehtävänä puolustaa sananvapautta, joka on ydinoikeus demokraattisessa valtiossa, Päivi Räsänen toteaa Facebook-kirjoituksessaan."
https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/raamattukarajat-jatkuvat-korkei…
Tässä vielä linkit syytteeseen johtaneisiin kirjoituksiin:
Kommentit (814)
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti Jumalan näkemys voittaa.
Miten niin "toivottavasti"? Jumala on Kaikkivoipa ja Kaikkitietävä, juuri se näkemys voittaa, minkä Hän haluaa voittavan. Toivomalla kyseenalaistat Herran mahdin ja se on suuri synti!
Itse uskon, että Päivi on jo oppinut pitämään mölyt mahassaan.
Ajatella saa mitä haluaa, mutta hölmöimpiä juttuja ei pidä ääneen julistaa.
Luetaan silti john.15 . Ja muuten ristillä papit kuin muut on kuolevia syntisiä armosta pelastuu. ( Polttohautaus on hindujen tapa ).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ihan sama minulle - 1:1 - minä"
Et edes ymmärrä mistä on puhe.
Siitä ettei raamatun sanoilla ole käytännössä merkitystä. Oliko muuta epäselvää?
Olet ketjussa jossa keskustellaan 3 eri oikeusasteessa Raamatun sanojen merkityksestä tällähetkellä 6v. Hyvä että olet samaa mieltä että sen puiminen on turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tapaus ei välttämättä vielä pääty. Se voidaan viedä vielä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen riippumatta miten nyt käy. Olisi tosi siistiä jos vielä saadaan jatkoa.
Minä en ole ihan varma, olisiko se coolia. Mitä se kertoo Suomesta, jos täällä ei saada kolmen oikeusasteen voimin selville, onko joku yli 20 vuotta vanha pamfletti rikos vai ei?
Jos Suomen oikeuslaitos ei tuohon pysty, pystyykö se oikeasti ratkomaan mitään muita(kaan) caseja?
Tosin voisimmehan me mennä näyttämään muulle Euroopalle, jossa noudatetaan länsimaista oikeuskäytäntöä jossa mm. tappo vanhenee 20 vuodessa, että meilläpä ei edes pamfletit tuossa ajassa vanhene.
Käydään näyttämässä Euroopalle, että olemme asenteiltamme venäläisiä, emme eurooppalaisia.
Mitäpä se kertoo Päivin omista makuuhuonepuuhista, kun muiden touhut kiinnostavat niin kovasti? 🤗
Päivi se poimii raamatun rusinat pullasta. Siellä sanotaan "kuka on valmis heittämään ensimmäisen kiven".
Päivin kivisäkki on täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti Jumalan näkemys voittaa.
Miten niin "toivottavasti"? Jumala on Kaikkivoipa ja Kaikkitietävä, juuri se näkemys voittaa, minkä Hän haluaa voittavan. Toivomalla kyseenalaistat Herran mahdin ja se on suuri synti!
Saamme aina toivoa ja rukoilla oikeuden voittavan. Päinvastoin on Raamatunvastaista.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä se kertoo Päivin omista makuuhuonepuuhista, kun muiden touhut kiinnostavat niin kovasti? 🤗
Päivi se poimii raamatun rusinat pullasta. Siellä sanotaan "kuka on valmis heittämään ensimmäisen kiven".
Siellä sanotaan että vanhurskautta on pidettävä voimassa ja oikeutta puolustettava.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekemistä sulla on kirkon sisäisten asioden kanssa,joista tässä on kysymys.
Kuinka tämä homofobiasta kärsivä henkilö voi toimia lääkärinä, luulin että ovat valistunutta väkeä. On toki lääkäreitä jotka kurkkivat Googlesta tietoja mutta Raamattu työpöydällä on aika takapajulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ihan sama minulle - 1:1 - minä"
Et edes ymmärrä mistä on puhe.
Siitä ettei raamatun sanoilla ole käytännössä merkitystä. Oliko muuta epäselvää?
Olet ketjussa jossa keskustellaan 3 eri oikeusasteessa Raamatun sanojen merkityksestä tällähetkellä 6v. Hyvä että olet samaa mieltä että sen puiminen on turhaa.
Yritätkö nyt tosissasi perustella oikeusjutun tarpeellisuutta sillä että palstalla siitä keskustellaan? Aika jännät spinnit.
Ja kyllä, jo eka haaste oli turha, saati sitten tää kolmas ja ne seuraavatkin joita tulee jos syyttäjä ei saa tahtoaan läpi.
Tuo syyttäjä näyttää aivan Luciferilta.
Opetushallitus Opetusministeriö on jakanut rahaa islam keskuksiin eikä ne ole kouluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kastettujen ja konfirmoitujen kirkonjäsenten pitäisi perustaa oma uskontonsa? Hehän ovat evankelisluterilaisia ja heillä on oikeus osallistua kirkon ja seurakunnan päätöksentekoon ja toimintaan.
Vastaa
Jos ei pysy kirkon opissa, silloin kuukuu poistua.
Jos kirkko on sitä mieltä, että nämä eivät kuulu kirkkoon, niin erottakoon heidät itse.
Kirkon tulisi alkaa piispoista erottaminen.
Niin aika moni luterlainen pappi on homo. Minun rippipappikin oli. Hän tykkäsi unkarilaisista nuorista miehistä, joita toi Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
"Siis ketä nyt oli syrjitty ja missä tilanteessa?"
Jos et ole huomannut niin vielä muutama vuosikymmen sitten vaikka homoparit eivät saneet oikein mitään yhteiskunnan tunnustusta olemassaololleen. Ja kun sitten tajuttiin että heillä pitäisi olla samat oikeudet ja saada elää ilman syrjintää niin suurin vastustus tuli juuri uskonnollisista piireistä.
Eli seksuaalivähemistöjä on syrjitty ja se että ei enää syrjitä ei ole ainakaan uskontojen ansiota. Vaan se on tehty niistä huolimatta.
Älä nyt. Juuri kristityissä maissa homoseksuaaleilla sentään on ne ihmisoikeudet. Heitä ei saa tappaa, syrjiä työhönottotilanteessa tms. Sen sijaan ei-kristityissä maissa homoseksuaalisuudesta voidaan rangaista jopa kuolemantuomiolla.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tämä homofobiasta kärsivä henkilö voi toimia lääkärinä, luulin että ovat valistunutta väkeä. On toki lääkäreitä jotka kurkkivat Googlesta tietoja mutta Raamattu työpöydällä on aika takapajulaa.
Miksi yrität toimia lääkärinä. Fobiat ovat lääketieteellisiä termejä, niitä saa antaa vain laillistetut lääkärit.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin suomalainen klubi, ei naisia jäseniksi? Kaikki kirkkokin saa päättää ketkä jäseniä, mitä siellä tehdänn. Vapaamuurarit?
Niin. Ainakin uskonnonvapauslaki sisältää nk kirkkolain, jossa nimenomaan todetaan se, että rekisteröity uskonnollinen yhteisö saa itse päättää, keitä se ottaa jäsenikseen ja keitä ei, kenet se hyväksyy papiksi tai ei , tai keitä se vihkii avioliittoon ja keitä ei, jne.
Onko tapaus nyt käsitelty? Tuomittiinko Päivi vankilaan?
Vierailija kirjoitti:
Vanhassa testamentissa käsketään näin:
-Älä paheksu lähimmäistäsi vain ajatuksissasi, vaan nuhtele häntä avoimesti; muuten joudut osalliseksi hänen syyllisyydestään. 3. Moos. 19:17
Ja Uudessa testamentissa, josta kristityt, kuten Päivi, elämänohjeensa ottavat, todetaan että:
-Pitäkää varanne! "Jos veljesi tekee väärin, nuhtele häntä, ja jos hän sitten katuu, anna hänelle anteeksi. Luuk. 17:3
-Syntiä tekeviä nuhtele kaikkien kuullen, että muutkin pelkäisivät.1. Tim. 5:20
-saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.
Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia
2. Tim. 4:2-3
ja todetaan myös näin:
-Veljeni, jos joku teistä eksyy totuudesta ja toinen ohjaa hänet takaisin, niin tietäkää tämä: joka palauttaa syntisen harhatieltä, pelastaa hänet kuolemasta ja peittää paljotkin synnit. Jaak. 5:19-20