Raamattukäräjät jatkuvat - Korkein oikeus kuulee torstaina piispa Juhana Pohjolaa ja kansanedustaja Päivi Räsästä
"Korkein oikeus toimittaa torstaina 30. lokakuuta suullisen käsittelyn Lähetyshiippakunnan piispaa Juhana Pohjolaa ja kansanedustaja Päivi Räsästä koskevassa rikosasiassa. Heitä syytetään kiihottamisesta kansanryhmää vastaan.
Syyttäjän näkemyksen mukaan Räsäsen vuonna 2004 kirjoittama ja Suomen Luther-säätiön julkaisema teksti "Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi" sekä Räsäsen twiitti, joka koski Suomen evankelis-luterilaisen kirkon osallistumista Pride-kulkueeseen, ovat homoseksuaaleja solvaavaa vihapuhetta.
Korkeimmalle oikeudelle tekemällään valituksella valtakunnansyyttäjä Ari-Pekka Koivisto hakee muutosta hovioikeuden tuomioon 14. marraskuuta 2023, jossa kaikki Pohjolaa ja Räsästä vastaan nostetut syytteet hylättiin yksimielisesti. Aiemmin maaliskuussa 2022 Helsingin käräjäoikeus on niin ikään hylännyt kaikki syytteet.
Juhana Pohjola valmistautuu käsittelyyn luottavaisin mielin. Hän uskoo sanan- ja uskonnonvapauden toteutumiseen:
- Tämä prosessi on jatkunut jo kuusi vuotta, joten olen tyytyväinen, että asia vihdoin käsitellään Korkeimmassa oikeudessa. Olen luottavainen, että myös ylimmän oikeusasteen tuomarit antavat vapauttavan tuomion ja näin puolustavat sanan- ja uskonnonvapautta sekä aidosti moniäänistä oikeusvaltiota. Onhan kyse siitä, että kristityt ja kaikki muutkin voivat ilman pelon häivääkään asiallisesti ja perustellen tuoda julki vakaumuksensa ja opetuksensa aiheista, joita halutaan ideologiselta pohjalta leimata syrjiväksi vihapuheeksi. Olen kiitollinen kaikesta saamastani tuesta ja esirukouksesta pitkän matkan aikana.
- Oikeudenkäynnin ytimessä on kysymys, saako Raamattuun kytkeytyviä opetuksia pitää esillä ja ilmaista olevansa samaa mieltä niiden kanssa. Pidän etuoikeutena ja kunniatehtävänä puolustaa sananvapautta, joka on ydinoikeus demokraattisessa valtiossa, Päivi Räsänen toteaa Facebook-kirjoituksessaan."
https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/raamattukarajat-jatkuvat-korkei…
Tässä vielä linkit syytteeseen johtaneisiin kirjoituksiin:
Kommentit (554)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kastettujen ja konfirmoitujen kirkonjäsenten pitäisi perustaa oma uskontonsa? Hehän ovat evankelisluterilaisia ja heillä on oikeus osallistua kirkon ja seurakunnan päätöksentekoon ja toimintaan.
Vastaa
Jos ei pysy kirkon opissa, silloin kuukuu poistua.
Jos kirkko on sitä mieltä, että nämä eivät kuulu kirkkoon, niin erottakoon heidät itse.
Kirkon tulisi alkaa piispoista erottaminen.
Kyllä etsivä löytää tuskin kuitenkaan ylessä,pyhähenki johdattaa.On vielä arvonsa tuntevia oikeita raamatun tuntemusta julistavia.
Harhaoppiset pitää tunnistaa,Jeesuksen Kristuksen opetus no 1.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kastettujen ja konfirmoitujen kirkonjäsenten pitäisi perustaa oma uskontonsa? Hehän ovat evankelisluterilaisia ja heillä on oikeus osallistua kirkon ja seurakunnan päätöksentekoon ja toimintaan.
Vastaa
Jos ei pysy kirkon opissa, silloin kuukuu poistua.
Jos kirkko on sitä mieltä, että nämä eivät kuulu kirkkoon, niin erottakoon heidät itse.
Kirkon tulisi alkaa piispoista erottaminen.
Nykyinen kirkkolaki onkin veikeä siinä, että kirkon sisäisen oikeudenjakamisen kohteena piispa on samassa asemassa kuin hiippakuntansa muut papit. Eli erottaminen (myös harhaopin perusteella) tapahtuisi hänen johtamansa tuomiokapitulin päätöksellä, johon hän ei itse osallistu koska on jäävi. Herrallakin oli herra (kuten vanha sanonta kuuluu) myös vanhan lain aikaan sillä tavalla, että piispa kuului niihin valtion virkamiehiin, joita vastaan mahdollisesti nostettava syyte virkarikoksesta kuului hovioikeudelle ensimmäisenä oikeusasteena. Hovioikeudella oli valta tuomita siviiliyhteiskunnan lakien mukaisesta rikoksesta lain niin edellyttäessä viraltapano piispan virasta (virkasuhteen päättyminen), mutta piispan yläpuolella ei ollut sellaista auktoriteettia, joka olisi vonut arvioida piispan pysymistä kirkon opissa (kirkosta erotessaan ex-piispa olisi toki menettänyt myös pappeutensa).
Kirkko pitäisi asettaa käräjille harhaoppisena.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä etsivä löytää tuskin kuitenkaan ylessä,pyhähenki johdattaa.On vielä arvonsa tuntevia oikeita raamatun tuntemusta julistavia.
On toki, mutta löytyykö heitä vielä parin vuosikymmenen päästä? Luultavasti, mutta määrästä on vaikeampi sanoa, kun tietää millaisella raivokkuudella kaikkea perinteikästä koetetaan kääntää nurin ja todellakin uuteen uskoon. Toteuttajat pahimmillaan pelottavia päättäväisyydessään. Hehän ovat täysin vakuuttuneita että perinteen puolustajat ovat pimeyden voimien edustajia, eivät suinkaan he itse.
Wilkerson ennusti Näkykirjassaan 70 luvulla mm.että kirkon johto hyväksyy harhaopin.
Vierailija kirjoitti:
Marraskuussa on kirkolliskokous: kirkko vastaan piispat.
Tai sitten kirkolliskokouksen määrävähemmistö vastaan enemmistö+piispat.
Nyt Päivin seulaan sopisi piispatkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvää päivää. Kuusi vuotta mennyt tällaiseen paskaan. Rahasta ei taida olla pulaa oikeuslaitoksella.
Jatketaan vaan vielä toisetkin kuusi vuotta.
T: Juristit
Onhan tämä vähän turhanpäiväinen oikeudenkäynti mutta ymmärrän jos homot haluaa piinata Päiviä vuorostaan.
Iäkäs äitini valittaa, että kovin harvoin näytetään enää oikeita jumalanpalveluksia, ja niistäkin monet ovat uusintoja.