Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raamattukäräjät jatkuvat - Korkein oikeus kuulee torstaina piispa Juhana Pohjolaa ja kansanedustaja Päivi Räsästä

Vierailija
28.10.2025 |

"Korkein oikeus toimittaa torstaina 30. lokakuuta suullisen käsittelyn Lähetyshiippakunnan piispaa Juhana Pohjolaa ja kansanedustaja Päivi Räsästä koskevassa rikosasiassa. Heitä syytetään kiihottamisesta kansanryhmää vastaan.

Syyttäjän näkemyksen mukaan Räsäsen vuonna 2004 kirjoittama ja Suomen Luther-säätiön julkaisema teksti "Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi" sekä Räsäsen twiitti, joka koski Suomen evankelis-luterilaisen kirkon osallistumista Pride-kulkueeseen, ovat homoseksuaaleja solvaavaa vihapuhetta. 

Korkeimmalle oikeudelle tekemällään valituksella valtakunnansyyttäjä Ari-Pekka Koivisto hakee muutosta hovioikeuden tuomioon 14. marraskuuta 2023, jossa kaikki Pohjolaa ja Räsästä vastaan nostetut syytteet hylättiin yksimielisesti. Aiemmin maaliskuussa 2022 Helsingin käräjäoikeus on niin ikään hylännyt kaikki syytteet.

Juhana Pohjola valmistautuu käsittelyyn luottavaisin mielin. Hän uskoo sanan- ja uskonnonvapauden toteutumiseen:

- Tämä prosessi on jatkunut jo kuusi vuotta, joten olen tyytyväinen, että asia vihdoin käsitellään Korkeimmassa oikeudessa. Olen luottavainen, että myös ylimmän oikeusasteen tuomarit antavat vapauttavan tuomion ja näin puolustavat sanan- ja uskonnonvapautta sekä aidosti moniäänistä oikeusvaltiota. Onhan kyse siitä, että kristityt ja kaikki muutkin voivat ilman pelon häivääkään asiallisesti ja perustellen tuoda julki vakaumuksensa ja opetuksensa aiheista, joita halutaan ideologiselta pohjalta leimata syrjiväksi vihapuheeksi. Olen kiitollinen kaikesta saamastani tuesta ja esirukouksesta pitkän matkan aikana. 

- Oikeudenkäynnin ytimessä on kysymys, saako Raamattuun kytkeytyviä opetuksia pitää esillä ja ilmaista olevansa samaa mieltä niiden kanssa. Pidän etuoikeutena ja kunniatehtävänä puolustaa sananvapautta, joka on ydinoikeus demokraattisessa valtiossa, Päivi Räsänen toteaa Facebook-kirjoituksessaan."

https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/raamattukarajat-jatkuvat-korkei…

Tässä vielä linkit syytteeseen johtaneisiin kirjoituksiin: 

https://www.lhpk.fi/mieheksi-ja-naiseksi-han-heidat-loi/

https://twitter.com/PaiviRasanen/status/1140693636176384011

Kommentit (814)

Vierailija
561/814 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää valtakunnansyyttäjän (toimiston?) fanaattisuus tuossa asiassa saa kysymään että millä ehdoilla ja kuka voi erottaa valtakunnansyyttäjän jos nuo sotkee itsensä johonkin hyvin ideologiselta vaikuttavaan ristiretkeen eikä osaa lopettaa sitä?

Vierailija
562/814 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos tuomio on vapauttava niin toivottavasti kaikki uskovat lopettavat myös sen vinkumisen miten heitä aina vainotaan ja kristinuskoa pilkataan. Jos he saavat haukkua muita niin myös heitä saa sitten haukkua miten tykkää.

Valitettavasti minusta tuntuu, että tämän tekstin kirjoittaja ei taida seurata kaikkia uutisia tarkasti. Monessa maassa kristitty ihminen joutuu pelkäämään henkensä edestä uskonsa vuoksi.

Tämän vuoksi olisi, ehkä parempi, että Päivi tulisi tuomituksi. 

Jeesus ei suinkaan ollut sananvapauden puolustaja.

Kuten Jeesus sanoi: "Jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/814 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta Päivi Räsänen saa vapauttavan tuomion. Oikeus tapahtuu ja yhteiskuntakiusaajat saavat nokilleen.

Vierailija
564/814 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tämä vähän turhanpäiväinen oikeudenkäynti mutta ymmärrän jos homot haluaa piinata Päiviä vuorostaan.

En itse koe homoseksuaalina että Päivi olisi koskaan piinannut minua millään tavalla. Mulle ei ole hänen tai kenenkään muunkaan mielipiteillä seksuaalisuudestani tuon taivaallista merkitystä. Ei yksinkertaisesti kiinnosta pätkääkään jos jollekkin suuntautumiseni on ongelma kun mun suuntautumiseni ei yksinkertaisesti muutu niistä mielipiteistä mihinkään, ei vaikuta sen enempää Päivin kuin muidenkaan hihhuleiden näkemykset mun haluihin ja vietteihin. Mulle on myös aivan yksi lysti Pitääkö Päivi tai joku muu minua sairaana, häiriöisenä tai minä lie, kun sekään ei vaikuta minuun ja vietteihini mitenkään, jos olen sairas niin eläkkeen voisin ottaa, mut älkää jumalauta vaan alkako lääkkeitä tuputtaa, ja parannusta keksimään, en minä todellakaan halua parantua, mä rakastan sitä mitä mä olen. En myöskään ole koskaan kokenut mitään halua tai tarvetta piinata Päiviä tai ketään muutakaan. Mä arvostan häntä ihmisenä huolimatta siitä että mä en allekirjoita juuri mitään hänen näkemyksiään ja olen vakaumukseltani ateisti. En koe mitään tarvetta tai halua "kostaa" Päiville mitään hänen tekemäänsä. Sitä paitsi nuo tarpeet ja halut kostoille on muutenkin enemmän kristityiden juttu. "Silmä silmästä" jne kuten se satukirja sanoo. Itse en ainakaan ateistina harjoita mitään uskontoa joten en myöskään toimi ramatun mukaan tässäkään asiassa, eli kosta ihmiselle. 

Vierailija
565/814 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos tuomio on vapauttava niin toivottavasti kaikki uskovat lopettavat myös sen vinkumisen miten heitä aina vainotaan ja kristinuskoa pilkataan. Jos he saavat haukkua muita niin myös heitä saa sitten haukkua miten tykkää.

Valitettavasti minusta tuntuu, että tämän tekstin kirjoittaja ei taida seurata kaikkia uutisia tarkasti. Monessa maassa kristitty ihminen joutuu pelkäämään henkensä edestä uskonsa vuoksi.

Kuten Jeesus sanoi: "Jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä."

Ja monessa maassa on pelätty henkensä puolesta nimenomaan teidän kristityiden takia. Olette uskontonne alkuajoista asti tappaneen ja tulette aina tappamaan ihmisiä jotka eivät satujanne usko ja teihin suostu liittymään. Suorastaan teurastaneet valtavat määrät mielestänne "harhaoppisia". Olette Kiduttaneet, tappaneet, polttaneet roviolla, pahoinpidelleet, vanginneet ja niin edelleen niin kauan kuin teidän uskontonne on ollut olemassa. Harvaa yhtä agressiivista, väkivaltaista, tappavaa ja kärsimystä aiheuttavaa uskontoa on koskaan ollut olemassa kuin tämä teidän kristinuskonne jonka takia miljoonia on tapettu, piesty ja tuhottu. Että jokseenkin naurettavaa itkeä kuinka te joudutte pelkäämään kun te itse olette teurastaneet ja tuhonneet sen uskonne nimissä ensin miljoonia. Kristinusko (kuten moni muukin uskonto) on syöpä joka pitäisi kieltää maailman laajuisesti laissa. 

Vierailija
566/814 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin monessa kuin homo seksuaalisen suuntautumisensa vuoksi.

380 miljoonaa kristittyä kokee vakavaa vainoa maailmassa uskonsa tähden. Sadat tuhannet menettäneet henkensä. 

Kristityt ovat vainotuin kansanryhmä.

Vierailija
567/814 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja monessa maassa on pelätty henkensä puolesta nimenomaan teidän kristityiden takia. Olette uskontonne alkuajoista asti tappaneen ja tulette aina tappamaan ihmisiä jotka eivät satujanne usko ja teihin suostu liittymään. Suorastaan teurastaneet valtavat määrät mielestänne "harhaoppisia". Olette Kiduttaneet, tappaneet, polttaneet roviolla, pahoinpidelleet, vanginneet ja niin edelleen niin kauan kuin teidän uskontonne on ollut olemassa. Harvaa yhtä agressiivista, väkivaltaista, tappavaa ja kärsimystä aiheuttavaa uskontoa on koskaan ollut olemassa kuin tämä teidän kristinuskonne jonka takia miljoonia on tapettu, piesty ja tuhottu. Että jokseenkin naurettavaa itkeä kuinka te joudutte pelkäämään kun te itse olette teurastaneet ja tuhonneet sen uskonne nimissä ensin miljoonia. Kristinusko (kuten moni muukin uskonto) on syöpä joka pitäisi kieltää maailman laajuisesti laissa. 

Anna konkreettisia esimerkkejä, on minulle uutta.

Vierailija
568/814 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanottuna olen niin kyllästynyt joidenkin sateenkaariaktivistien harjoittamaan aggressioon ja cancelointiin, että kannatan laajaa sananvapautta. Räsänen selviytyköön, ei siksi, että kannattaisin hänen juttujaan, vaan periaatteen vuoksi. Aiemmin äänestin punavihreitä, nykyään poliittisesti koditon.

Vierailija
569/814 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

12:35 Hyvä ihminen tuo hyvän runsaudesta esille hyvää, ja paha ihminen tuo pahan runsaudesta esille pahaa.

12:36 Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä.

12:37 Sillä sanoistasi sinut julistetaan vanhurskaaksi, ja sanoistasi sinut tuomitaan syylliseksi."

Tässä ei ole kysymys sananvapaudesta ,vaan hyvistä ja tuomittavista sanoista. Matteuksen evankeliumi.

Vierailija
570/814 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin suomalainen klubi, ei naisia jäseniksi? Kaikki kirkkokin saa päättää ketkä jäseniä, mitä siellä tehdänn. Vapaamuurarit?

Vierailija
571/814 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja monessa maassa on pelätty henkensä puolesta nimenomaan

Entä islam? Sallitko sen, kun sanot, että kristinuskon haluat kieltää. 

Vierailija
572/814 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

12:35 Hyvä ihminen tuo hyvän runsaudesta esille hyvää, ja paha ihminen tuo pahan runsaudesta esille pahaa.

12:36 Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä.

12:37 Sillä sanoistasi sinut julistetaan vanhurskaaksi, ja sanoistasi sinut tuomitaan syylliseksi."

Tässä ei ole kysymys sananvapaudesta ,vaan hyvistä ja tuomittavista sanoista. Matteuksen evankeliumi.

Ihan sama minulle - 1:1 - minä

Vierailija
573/814 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatella, jos Harry Potterin tulkinnasta käytäisiin käräjillä. Tämä on yhtä järjetöntä. Tuomareiden ajan ja verorahojen tuhlausta yhden satukirjan vuoksi.

Ainoa "satukirja", joka kertoo historian henkilöistä, olemassaolevissa paikoissa.

Vierailija
574/814 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kohta varmaan arvon valtakunnansyyttäjä alkaa vaatia raamattua ja kaikkia kirkkokuntia kiellettäviksi Suomessa.

Vierailija
575/814 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihan sama minulle - 1:1 - minä"

Et edes ymmärrä mistä on puhe.

Vierailija
576/814 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyttäjän työtä on syyttäminen. Syyttäjä keksii syitä vaikka tyhjästä ilmasta. Pääasia on että puhutaan paljon, tehdään kirjelmiä, saa itselleen mielihyvää ja palkka juoksee. Syytetty valitaan siten, että syyttäjän edut maksimoituvat. Sillä ei ole mitään väliä, onko syytetty tehnyt jotain tai ollut tekemättä.

Vierailija
577/814 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyttäjän työtä on syyttäminen. Syyttäjä keksii syitä vaikka tyhjästä ilmasta. Pääasia on että puhutaan paljon, tehdään kirjelmiä, saa itselleen mielihyvää ja palkka juoksee. Syytetty valitaan siten, että syyttäjän edut maksimoituvat. Sillä ei ole mitään väliä, onko syytetty tehnyt jotain tai ollut tekemättä.

Ehkä joku on porkkanaa tai piiskaa käyttämällä  kannustanut syyttäjää kehittämään tyhjästä oikeusjutun. Kannustaja on voinut haluta heikentää suomalaisten luottamusta oikeuslsitokseen. Mikä taho voisi tuollaista haluta?

Vierailija
578/814 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyttäjän työtä on myös jättää syyttämättä jos ei ole aihetta. Ei tuossa, varsinkaan valtion ylimmän syyttäjän pallilla, voi ruveta toteuttamaan omia mielihalujaan ja ajamaan jotain ideologiaa syyttäjänvallallaan. 

Vierailija
579/814 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti Jumalan näkemys voittaa. 

Vierailija
580/814 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on taas sotkettu uskonto ja uskonnollisuus siihen mitä se ei ole eli aitoa uskoa ja Jeesuksen seuraamista. Maallistunut katolinen kirkkohan oli juuri se, joka vainosi oikeita Jeesuksen seuraajia tappaen ja kiduttaen. Sen tähden monet Euroopasta lähtivätkin pakoon uudelle mantereelle ja siksi Yhdysvallat ovatkin maa, jossa on eniten uskovia, vaikka myös ajan myötä myös kaikkea mahdollista lieveilmiötä ja maallistuneita kirkkoja. Suomessakin vielä 1600 luvun virsikirjassa lauletaan pahasta Paavin vallasta, eli silloin oli ihan itsestään selvää, että Paavin kirkko edusti pahaa.

Aitoon uskoon ei kuulu pakottaminen. Jeesus ei pakottanut ihmisiä seuraamaan itseään. Eivätkä uskovat nytkään pakota ketään muuttumaan, vaan kutsuvat muuttumaan ja kutsuvat seuraamaan Jeesusta.