Raamattukäräjät jatkuvat - Korkein oikeus kuulee torstaina piispa Juhana Pohjolaa ja kansanedustaja Päivi Räsästä
"Korkein oikeus toimittaa torstaina 30. lokakuuta suullisen käsittelyn Lähetyshiippakunnan piispaa Juhana Pohjolaa ja kansanedustaja Päivi Räsästä koskevassa rikosasiassa. Heitä syytetään kiihottamisesta kansanryhmää vastaan.
Syyttäjän näkemyksen mukaan Räsäsen vuonna 2004 kirjoittama ja Suomen Luther-säätiön julkaisema teksti "Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi" sekä Räsäsen twiitti, joka koski Suomen evankelis-luterilaisen kirkon osallistumista Pride-kulkueeseen, ovat homoseksuaaleja solvaavaa vihapuhetta.
Korkeimmalle oikeudelle tekemällään valituksella valtakunnansyyttäjä Ari-Pekka Koivisto hakee muutosta hovioikeuden tuomioon 14. marraskuuta 2023, jossa kaikki Pohjolaa ja Räsästä vastaan nostetut syytteet hylättiin yksimielisesti. Aiemmin maaliskuussa 2022 Helsingin käräjäoikeus on niin ikään hylännyt kaikki syytteet.
Juhana Pohjola valmistautuu käsittelyyn luottavaisin mielin. Hän uskoo sanan- ja uskonnonvapauden toteutumiseen:
- Tämä prosessi on jatkunut jo kuusi vuotta, joten olen tyytyväinen, että asia vihdoin käsitellään Korkeimmassa oikeudessa. Olen luottavainen, että myös ylimmän oikeusasteen tuomarit antavat vapauttavan tuomion ja näin puolustavat sanan- ja uskonnonvapautta sekä aidosti moniäänistä oikeusvaltiota. Onhan kyse siitä, että kristityt ja kaikki muutkin voivat ilman pelon häivääkään asiallisesti ja perustellen tuoda julki vakaumuksensa ja opetuksensa aiheista, joita halutaan ideologiselta pohjalta leimata syrjiväksi vihapuheeksi. Olen kiitollinen kaikesta saamastani tuesta ja esirukouksesta pitkän matkan aikana.
- Oikeudenkäynnin ytimessä on kysymys, saako Raamattuun kytkeytyviä opetuksia pitää esillä ja ilmaista olevansa samaa mieltä niiden kanssa. Pidän etuoikeutena ja kunniatehtävänä puolustaa sananvapautta, joka on ydinoikeus demokraattisessa valtiossa, Päivi Räsänen toteaa Facebook-kirjoituksessaan."
https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/raamattukarajat-jatkuvat-korkei…
Tässä vielä linkit syytteeseen johtaneisiin kirjoituksiin:
Kommentit (781)
Ei mitään uudelleen kasteita . Jeesus sanoo menkää aitovierille . Kutsukaa. Että taivas täyttyisi. ( En minä ole tullut vanhurskaita pelastamaan vaan syntisiä ! ) . Omavanhurskaus haisee ! Ulkokultaa. Syntisten ystävä . Ei tullut tuomitsemaan vaan että hänen kauttaan pelastuu ! Teillä on VÄÄRIÄ JEESUKSIA JOTKA ESTÄÄ PELASTUMISEN TOISILTA KOSKA ETTE ITSEKÄÄN PELASTU.
Taitaa olla niin, että monia kiinnostaa enemmän osallistua kirkossa päätöksentekoon, kuin itse toimintaan. Kätevä tapa tuhota kristillistä perintöä ja kulttuuria. Kohta varmaan jumalanpalveluksetkin on kiellettävä, luetaanhan siellä Jumalan sanaa.
Myllynkviä kaulassa jotka kristittyjä vanhingoittanut eksyttänyt etkö osaa lukea uutta testamenttia?
Se, että joku sanoo itse uskovansa sellaiseen yliluonnolliseen auktoriteettiin, jonka asettamien sääntöjen mukaan jokin suuntautuminen on moraalisesti eriarvoinen kuin jokin muu suuntautuminen, ei tarkoita sitä, että hän edes yrittäisi estää tai kieltää muita uskomasta toisin. Saati sitä, että hän kiihottaisi ketään muuta tekemään hänen uskomuksensa perusteella sellaisia tekoja, jotka ihan oikeasti rikkoisivat muiden laillisia oikeuksia vastaan.
Pelkistä vääristä ajatuksista tai niiden levittämisestä rankaiseminen on huolestuttavaa. Monessa mielessä olisi hyvä, että myös poliittisesti ei-niin-korrekteja mielipiteitä voisi edelleen tuoda julkisuuteen ilman yliherkästi rapsahtavaa syytettä ajatusrikoksesta. Silloinhan yleisöllä olisi paremmat mahdollisuudet tietää, millaisia ideoita varsinkin poliitikot todellisuudessa puolustavat, ja tehdä myös sen pohjalta oma valintansa siitä, ketä äänestää.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla niin, että monia kiinnostaa enemmän osallistua kirkossa päätöksentekoon, kuin itse toimintaan. Kätevä tapa tuhota kristillistä perintöä ja kulttuuria. Kohta varmaan jumalanpalveluksetkin on kiellettävä, luetaanhan siellä Jumalan sanaa.
Svetlana istuu kahvilla kun ilmaiseksi saa luterilaista kahvia vaikka onkin ortodoksi.
Helluntailainen maksaa kymmenen % helluntaihin mutta käy luterilaisten tiloissa vohkimassa rahaa ja myymässä tuotteita kuin ottaa rahan ruuasta. Eksyttää luterilaisia hellareihin maksamaan kymmenyksiä kuin lessutikään.
Nilviäisiä kaikki luonteeltaan kuin Paavali totesi ettei lihassa ole mitään hyvää vain turmelus. Himot riitelee toisiaan vastaan vartalossasi.
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvää päivää. Kuusi vuotta mennyt tällaiseen paskaan. Rahasta ei taida olla pulaa oikeuslaitoksella.
Kyllä. Esim. Anton Monti sai varsin pian vapauttavan päätöksen: kyseessä ei ollut kiihottaminen vaan jotain muuta. Ihme kyllä, valtakunnan syyttäjä ei laittanut asiaa ylempiin oikeusasteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Svetlana istuu kahvilla kun ilmaiseksi saa luterilaista kahvia vaikka onkin ortodoksi.
Jumalan virta on vettä täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Televisioidut jumalanpalvelukset alkavatkin olla kummallista viihdettä, josta on Raamatun sana kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvää päivää. Kuusi vuotta mennyt tällaiseen paskaan. Rahasta ei taida olla pulaa oikeuslaitoksella.
Kyllä. Esim. Anton Monti sai varsin pian vapauttavan päätöksen: kyseessä ei ollut kiihottaminen vaan jotain muuta. Ihme kyllä, valtakunnan syyttäjä ei laittanut asiaa ylempiin oikeusasteisiin.
Vain ei-heterot ja kehitysmaalaiset ovat valtion erityisessä suojeluksessa. Muilla ryhmillä ei ole niin väliä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kastettujen ja konfirmoitujen kirkonjäsenten pitäisi perustaa oma uskontonsa? Hehän ovat evankelisluterilaisia ja heillä on oikeus osallistua kirkon ja seurakunnan päätöksentekoon ja toimintaan.
Vastaa
Jos ei pysy kirkon opissa, silloin kuukuu poistua.
Jos kirkko on sitä mieltä, että nämä eivät kuulu kirkkoon, niin erottakoon heidät itse.
Arvatkaa montako oleskelulupa huijattua avioliittoa muu uskontoisten kanssa on tehty . Ja erottu. Huijattuja sekä miehiä että naisia ja rahat viety. Sitten huijataan uskonnosta toiseen . Ja huijataan uskonnoissa. Tavarat rahat vex vaan. Sitten tulee nämä raastajat , sudet lampaan vaatteissa vielä . Kirkoissa kokoontuu helluntailaisia kuin budhia . Juutalaisia. Ja jossain sivuosassa on sitten ne oikeat kristityt .
Vierailija kirjoitti:
Se, että joku sanoo itse uskovansa sellaiseen yliluonnolliseen auktoriteettiin, jonka asettamien sääntöjen mukaan jokin suuntautuminen on moraalisesti eriarvoinen kuin jokin muu suuntautuminen, ei tarkoita sitä, että hän edes yrittäisi estää tai kieltää muita uskomasta toisin. Saati sitä, että hän kiihottaisi ketään muuta tekemään hänen uskomuksensa perusteella sellaisia tekoja, jotka ihan oikeasti rikkoisivat muiden laillisia oikeuksia vastaan.
Pelkistä vääristä ajatuksista tai niiden levittämisestä rankaiseminen on huolestuttavaa. Monessa mielessä olisi hyvä, että myös poliittisesti ei-niin-korrekteja mielipiteitä voisi edelleen tuoda julkisuuteen ilman yliherkästi rapsahtavaa syytettä ajatusrikoksesta. Silloinhan yleisöllä olisi paremmat mahdollisuudet tietää, millaisia ideoita varsinkin poliitikot todellisuudessa puolustavat, ja tehdä myös sen pohjalta oma valintansa siitä, ketä äänestää.
Valitettavasti poliitikot eivät ole useinkaan kovin avoimia, saati luotettavia ja rehellisiä. Moni on pettynyt äänestämiinsä poliitikkoihin ja miettii mitä seuraavaksi.
Mitä korkeammalla tasolla ollaan sitä ympäripyöreämpää on se puhe joka suusta tulee. Silti ympäröivä ilmaisun ja mielipiteenvapauden taso heijastuu kaikkialle ja edistää järkevää, viisasta päätöksentekoa. Eli on tavallisen kansalaisen tehtävä pyrkiä luomaan hyväksyntää monenlaisille näkemyksille eikä suostua uskomaan "vääränlaiset sanat voivat tuottaa väkivaltaisia tekoja"- rummutusta. Ehkä tämän demokratialle perustavan edellytyksen ymmärrys on mennyt Suomessa eteenpäin ainakin ruohonjuuritasolla, yhtenä tärkeänä edistäjänä nettikeskustelujen olemassaolo ja huokoisuus moderoinnin suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin kaikkeen oikeasti hyödylliseen tämänkin rahan olisi voinut käyttää. Mutta ei kun nyt täytyy saada tuomittua ihmiset jopa raamatun jakeiden kertomisesta
Mehän voitaisi Suomen kansalaisina nostaa syyte tai esittää kantelu tällaisesta perseellisestä rahojen törsäämisestä. Koska jos valtio alkaa maksaa enemmänkin tämänkaltaisia käräjiä, niin jostain se on pois. Ja arvatenkin se on pois just kaikesta siitä mitä tässä ollaan pari vuotta todeksi eletty. Tavallisen työn tekijöiltä ja heitä köyhemmiltä.
Vierailija kirjoitti:
Aivan, moni seta-aktivisti on niin hurmoksissa omasta aatteestaan että kokee pakottavaksi velvollisuudekseen sen puskemisen kaikkialle. Hyvin moni näistä touhottajista ei mieti sekuntiakaan pintaa syvemmälle aktivisminsa eettisyyttä. Päinvastoin, heille voi olla hyvinkin työlästä sanoa ei, asettaa rajoja ja jopa kieltäytyä yhteistyöstä (leimautumisen ja muiden seurausten pelossa). Miten pysäytät tietyllä tavalla itselleen täysin sokeat ihmiset, vielpä jos he kulkevat verkostoina ja joukkioina sanelemassa miten asiat kuuluu muuttaa heidän näkemystensä ja uskomustensa mukaiseksi? Tehtävä ei ole helppo eikä miellyttävä, silti se pitäisi pystyä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Televisioidut jumalanpalvelukset alkavatkin olla kummallista viihdettä, josta on Raamatun sana kaukana.
Eikö se riipu täysin julistajasta? Onhan se vain hyvä, että voi katsoa jumalanpalveluksia kotonakin, jos on esim. jalkaongelmia.
Marraskuussa on kirkolliskokous: kirkko vastaan piispat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kastettujen ja konfirmoitujen kirkonjäsenten pitäisi perustaa oma uskontonsa? Hehän ovat evankelisluterilaisia ja heillä on oikeus osallistua kirkon ja seurakunnan päätöksentekoon ja toimintaan.
Vastaa
Jos ei pysy kirkon opissa, silloin kuukuu poistua.
Jos kirkko on sitä mieltä, että nämä eivät kuulu kirkkoon, niin erottakoon heidät itse.
Kirkkolaki ei anna ev.lut. kirkolle mahdollisuutta erottaa ketään jäsenyydestään. Sen sijaan ev.lut. pappi, joka toimii tästä asemasta johtuvien erityisvelvoitteidensa vastaisesti, voidaan erottaa pappisvirasta. Tapauksia on ollutkin. Rivijäsenet päättävät sitten itse, haluavatko kuulua ev.lut. kirkkoon sen jälkeenkin, kun heidän mieleisensä hengelliset johtajat ovat siirtyneet sieltä omiin uusiin erillisiin organisaatioihinsa.
Eri
Kääpiöitä syntyy muslimeille kuin vapaakirkossa .