Raamattukäräjät jatkuvat - Korkein oikeus kuulee torstaina piispa Juhana Pohjolaa ja kansanedustaja Päivi Räsästä
"Korkein oikeus toimittaa torstaina 30. lokakuuta suullisen käsittelyn Lähetyshiippakunnan piispaa Juhana Pohjolaa ja kansanedustaja Päivi Räsästä koskevassa rikosasiassa. Heitä syytetään kiihottamisesta kansanryhmää vastaan.
Syyttäjän näkemyksen mukaan Räsäsen vuonna 2004 kirjoittama ja Suomen Luther-säätiön julkaisema teksti "Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi" sekä Räsäsen twiitti, joka koski Suomen evankelis-luterilaisen kirkon osallistumista Pride-kulkueeseen, ovat homoseksuaaleja solvaavaa vihapuhetta.
Korkeimmalle oikeudelle tekemällään valituksella valtakunnansyyttäjä Ari-Pekka Koivisto hakee muutosta hovioikeuden tuomioon 14. marraskuuta 2023, jossa kaikki Pohjolaa ja Räsästä vastaan nostetut syytteet hylättiin yksimielisesti. Aiemmin maaliskuussa 2022 Helsingin käräjäoikeus on niin ikään hylännyt kaikki syytteet.
Juhana Pohjola valmistautuu käsittelyyn luottavaisin mielin. Hän uskoo sanan- ja uskonnonvapauden toteutumiseen:
- Tämä prosessi on jatkunut jo kuusi vuotta, joten olen tyytyväinen, että asia vihdoin käsitellään Korkeimmassa oikeudessa. Olen luottavainen, että myös ylimmän oikeusasteen tuomarit antavat vapauttavan tuomion ja näin puolustavat sanan- ja uskonnonvapautta sekä aidosti moniäänistä oikeusvaltiota. Onhan kyse siitä, että kristityt ja kaikki muutkin voivat ilman pelon häivääkään asiallisesti ja perustellen tuoda julki vakaumuksensa ja opetuksensa aiheista, joita halutaan ideologiselta pohjalta leimata syrjiväksi vihapuheeksi. Olen kiitollinen kaikesta saamastani tuesta ja esirukouksesta pitkän matkan aikana.
- Oikeudenkäynnin ytimessä on kysymys, saako Raamattuun kytkeytyviä opetuksia pitää esillä ja ilmaista olevansa samaa mieltä niiden kanssa. Pidän etuoikeutena ja kunniatehtävänä puolustaa sananvapautta, joka on ydinoikeus demokraattisessa valtiossa, Päivi Räsänen toteaa Facebook-kirjoituksessaan."
https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/raamattukarajat-jatkuvat-korkei…
Tässä vielä linkit syytteeseen johtaneisiin kirjoituksiin:
Kommentit (426)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatella, jos Harry Potterin tulkinnasta käytäisiin käräjillä. Tämä on yhtä järjetöntä. Tuomareiden ajan ja verorahojen tuhlausta yhden satukirjan vuoksi.
Kukaan ei taida kuitenkaan pyrkiä kontrolloimaan muiden elämää Harry Pottereiden perusteella.
Se että sanoo synnin synniksi ei ole mitään "muiden elämän kontrollointia". Jotain rajaa nyt tähän sekoiluun :D
Raamatun kirjaimellinen tulkinta pitäisi kieltää. Kirkoilla on tässä suuri vastuu, heidän pitää teroittaa asia uskoville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos tuomio on vapauttava niin toivottavasti kaikki uskovat lopettavat myös sen vinkumisen miten heitä aina vainotaan ja kristinuskoa pilkataan. Jos he saavat haukkua muita niin myös heitä saa sitten haukkua miten tykkää.
Maailmanlaajuisesti kristinusko on maailman vainotuin uskonto. Suomessa tilanne on toki parempi. '
Suomessa kristinuskoa ei vainota mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos tuomio on vapauttava niin toivottavasti kaikki uskovat lopettavat myös sen vinkumisen miten heitä aina vainotaan ja kristinuskoa pilkataan. Jos he saavat haukkua muita niin myös heitä saa sitten haukkua miten tykkää.
Maailmanlaajuisesti kristinusko on maailman vainotuin uskonto. Suomessa tilanne on toki parempi.
Uskoviset itse aiheuttavat näitä vainoja. Siis eri uskontokuntien jäsenet vainoavat ja piinaavat toisen uskonnon harjoittajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä noissa kirjoituksissa muka on muiden haukkumista?
Jos olet vakaasti sitä mieltä että jonkun muun elämäntapa on syntiä ja sairas poikkeama niin kyllä se on käytännössä haukkumista.
Sairas poikkeama?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatella, jos Harry Potterin tulkinnasta käytäisiin käräjillä. Tämä on yhtä järjetöntä. Tuomareiden ajan ja verorahojen tuhlausta yhden satukirjan vuoksi.
Kukaan ei taida kuitenkaan pyrkiä kontrolloimaan muiden elämää Harry Pottereiden perusteella.
Se että sanoo synnin synniksi ei ole mitään "muiden elämän kontrollointia". Jotain rajaa nyt tähän sekoiluun :D
Synniksi sanominen sisltää automaattisesti sen ajatuksen että joku asia on niin paha että itse jumala haluaa kieltää sen tekemisen.
Ja saattaa rangaista sinua vaikka ikuisella kidutukselle jos et lopeta. Joten mietitkö uudestaan että onko se kontrollointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmanlaajuisesti kristinusko on maailman vainotuin uskonto. Suomessa tilanne on toki parempi.
Uskoviset itse aiheuttavat näitä vainoja. Siis eri uskontokuntien jäsenet vainoavat ja piinaavat toisen uskonnon harjoittajia.
Myös Pohjois-Koreassa, joka on tällä hetkellä vaarallisin maa kristityille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Tämä uskovilta lähes aina unohtuu. Eli että uskontojen pahin vainoaja on useimmiten toinen uskonto. Ihan koska uskonnot ovat kaikki mielestään itse oikeassa ja muut uskonnot väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Samanlainen satukirja se "lakikin" on. Kuten valtiokin. Sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat henkilökultti diktatuureja joissa johtaja on käytännössä jumalan asemassa. Sama oli Neuvostoliitossa ja kommunisti Kiinassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Korean aate on käytännössä uskonnon kaltainen oppi johon ihmisten on siellä pakko uskoa.
Mikään normaali demokraattinen länsimaa ei vainoa uskontoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synniksi sanominen sisltää automaattisesti sen ajatuksen että joku asia on niin paha että itse jumala haluaa kieltää sen tekemisen.
Ja saattaa rangaista sinua vaikka ikuisella kidutukselle jos et lopeta. Joten mietitkö uudestaan että onko se kontrollointia.
Niin, uskonnoilla on kullakin omat sääntönsä. Ei pitäisi haitata, jos ei kyseistä uskontoa noudata ja jos noudattaa, niin ei pitäisi haitata silloinkaan, onhan täällä uskonnonvapaus ja saa harjoittaa sitä uskontoa mitä haluaa tai olla harjoittamatta.
Possun syöminen on syntiä joissain uskonnoissa. Alatko ulisemaan nyt heillekin muiden kontrolloimisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole uskonto eikä mikään jos sitä ei saisi käyttää muiden ihmisarvon kyseenalaistamiseen.
Kenen ihmisarvo on kyseenalaistettu?
Homoseksin sanominen synniksi kyseenalaistaa homojen ihmisarvon.
Miten niin? Vai onko tämä joku trolli??
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vaan on niin, ettei tänäpäivänä voi enää vedota johonkin raamattuun syrjiessään jotain ihmisryhmää. Ihminen on itse kirjoittanut raamatun, se ei todellakaan ole mikään silminnäkijöiden todistus, eikä mitään jumalan sanaa. Se on 2000 vuotta vanhoja tekstejä, joita ei voi kaikilta osin soveltaa nykyaikaan.
Siis ketä nyt oli syrjitty ja missä tilanteessa?
Raamattua voi soveltaa 100% nykypäivään.
"Niin, uskonnoilla on kullakin omat sääntönsä. Ei pitäisi haitata, jos ei kyseistä uskontoa noudata ja jos noudattaa, niin ei pitäisi haitata silloinkaan, onhan täällä uskonnonvapaus ja saa harjoittaa sitä uskontoa mitä haluaa tai olla harjoittamatta."
Tietenkin jokainen saa omassa henkilökohtaisessa elämässään noudattaa juuri sellaisia sääntöjä kuin haluaa. Ja jos uskoo itse johonkin niin noudattaa sen sääntöjä.
Mutta on eri asia alkaa soveltaa samoja sääntöjä muihin ja julistaa miten muidenkin pitäisi elää kuten sinä elät. Varsinkin Räsänen joka on poliitikko ja ihan konkreettisesti säätää lakeja joilla muiden elämään vaikutetaan. Hän on linjakkaasti vastustanut jokaista vähemistöjen oikeuksien parannusta vuosien varrella omaan uskonnolliseen vakaumukseensa vedoten. Eli siis halunnut kontrolloida muiden elämää oman uskonnollisen ajatusmaailman takia.
Jos Räsänen saisi päättää niin homot eivät saisi mennä naimisiin, eivät saisi adoptoida jne.
Suomi on menettänyt järkensä.
Mitä pitäisi ajatella valtakunnansyyttäjä T0iviaisesta, joka varta vasten kaivaa jonkun v 2004 julkaistun pamfletin, josta minä, ja uskallan sanoa, suurin osa muistakaan ei ollut koskaan kuullutkaan ja alkaa käräjöidä kunnon kommarityyliin takautuvan lainsäädännön periaattein.
Räsästä ja Aueria käräjöidään sen kymmenen vuotta ja miljoonia palaa. Tuo aika, raha ja oikeusturva on muilta pois tässä valtakunnassa.
"Siis ketä nyt oli syrjitty ja missä tilanteessa?"
Jos et ole huomannut niin vielä muutama vuosikymmen sitten vaikka homoparit eivät saneet oikein mitään yhteiskunnan tunnustusta olemassaololleen. Ja kun sitten tajuttiin että heillä pitäisi olla samat oikeudet ja saada elää ilman syrjintää niin suurin vastustus tuli juuri uskonnollisista piireistä.
Eli seksuaalivähemistöjä on syrjitty ja se että ei enää syrjitä ei ole ainakaan uskontojen ansiota. Vaan se on tehty niistä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Tämä uskovilta lähes aina unohtuu. Eli että uskontojen pahin vainoaja on useimmiten toinen uskonto. Ihan koska uskonnot ovat kaikki mielestään itse oikeassa ja muut uskonnot väärässä.
No ei kai sentään hindujen mielestä? Tosin Intiassa muita vainoaa paikalliset persut, joiden mielestä vaik hindut ovat todellisia intialaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vaan on niin, ettei tänäpäivänä voi enää vedota johonkin raamattuun syrjiessään jotain ihmisryhmää. Ihminen on itse kirjoittanut raamatun, se ei todellakaan ole mikään silminnäkijöiden todistus, eikä mitään jumalan sanaa. Se on 2000 vuotta vanhoja tekstejä, joita ei voi kaikilta osin soveltaa nykyaikaan.
Siis ketä nyt oli syrjitty ja missä tilanteessa?
Raamattua voi soveltaa 100% nykypäivään.
Raamattu on homofobinen ja naisvihamielinen kirja.
No eikö Räsäsen pointti juuri ole että muita saa tuomita jos itsestä siltä tuntuu? Miksi siis minä en saisi sitten tuomita?
Tämä menee molempiin suuntiin. Joko kaikki kunnioittavat muita ja oavt hiljaa tai sitten kaikki saavat tuomita niin paljon kuin sielu sietää.