suurin viimeaikaisin yksittäinen syy miksi en kuluta on dynaaminen hinnoittelu
Eli mitä lähemmäs vaikka matkan ajankohtaa tekee varauksen, sitä kalliimpi 'tuote' on.
Olen jättänyt kolme hotelliyötä, risteilyn sekä junamatkan Helsinkiin tekemättä tästä syystä. En maksa turhasta, ja matkani teen mieluusti hetken mielenjohteesta. Selkeästi tässä on nyt kaupallisten intressien konflikti.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Tekisin vaikka mitä, mutta en saa ketään lähtemään mukaan. Jos jollain on vapaa-aikaa, niin suoratoisto + some jämähdyttää ihmiset kotiin. Tämä siis +50 -ikäluokassa. Onko joku muu huomannut saman?
Ja muutko on olemassa vain sun viihdyttämistä varten? Sun kaltaset ekstroverttipertit sai käydä yksin noissa menoissaan.
Ulkomaan lomamatkan jos haluaa tiettyyn kohteeseen ja tiettyyn hotelliin, niin nopeat syö hitaat.
Vierailija kirjoitti:
Miten suuria elämänhallinnan ongelmia pitää olla, ettei tiedä meneekö viikon päästä Helsinkiin vai ei?
Ap taitaa edustaa nykyajan alinta kuonaa. Se ihmistyyppi, joka ei uskalla valita että lähtee viikon päästä juhliin, koska jotkut PAREMMAT juhlat saattaakin tulla. FOMO ja mitä niitä on. Tai ei mua huvitakaan! Kivempi kotona kuin toisten 30v synttäreillä.
Minä olen vanha ja joskus aikoinaan junalippu maksoi tämän verran ja se on ihan sama ostatko tänään vai ostitko jo kolme viikkoa sitten. Kyse ei ole siitä etteikö tietäisi milloin on menossa jonnekin vaan tuo että sitä hintaa ei voi tietää etukäteen, eikä tiedä nouseeko vai laskeeko se hinta tai kannataako varata lippu kello 10 junaan vai olisoko hinta halvempi jos menenkin iltajunalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dynaaminen hinnoittelu ei tarkoita välttämättä tuota mikä aloituksessa. Hinta voi myös laskea lähempänä ajankohtaa, jos tilaa on. Ja toki muuttua vaikka illan ja aamun välillä jne. Esim. aikaisemmin tänä vuonna itselleni kävi niin, että lähempänä matkustusajankohtaa makuuhytin hinta oli 80 euroa vähemmän kuin varatessani kuukausia etukäteen, joten sitten vaihdoin istumahyttipaikkani makuuhytiksi kohtuullisella välirahalla.
Ikinä ei ole tullut tällaista vastaan. Taisit keksiä koko jutun tai muistat hinnat väärin.
No sinulle ei ole tullut, se ei tietenkään tarkoita, että niin ei ole muille käynyt, haloo. Olen se verran raharajoItteinen, että todellakin muistan 80 euron hintaeron ja koko prosessin hyvinkin, kun se oli tänä vuonnakin. VR myös harrastaa satunnaisia tarjouskampanjoita, että yhtäkkiä onkin vitosen matkoja tietyille yhteysväleillä jne.
Se dynaamisuus siis tarkoittaa juuri tuota. Vanha systeemi oli sellainen, että tietty määrä paikkoja hintaan X ja sitten nousi tms.
Vähäs niinku mikajime-ryou, suojelurahaa pitäis maksaa ettei kaupankäynti kohtaa kadun ongelmia...
Sama koskee ruokakauppojen tuotetoivelistaa. Kun olet toivonut jotakin tuotetta lähikauppaasi se tilataan sinne , hinnoitellaan edulliseksi ja kas vaan, hinta on nostettu korkeammaksi kuin ison marketin sama tuote. Eivätkö ne tajua ettei sitä toivelistalla haluttua tuotetta enää osteta lähikaupasta liian korkean hinnoittelun vuoksi vaan käydään se sieltä marketista edullisemmalla hinnalla, ?? ! Sitten ihmetellään kun ei asiakkaat osta toivelista tuotteita .
Vierailija kirjoitti:
Tekisin vaikka mitä, mutta en saa ketään lähtemään mukaan. Jos jollain on vapaa-aikaa, niin suoratoisto + some jämähdyttää ihmiset kotiin. Tämä siis +50 -ikäluokassa. Onko joku muu huomannut saman?
Mihin sä niitä muita ihmisiä tarvitset? Mene ja tee.
Dynaaminen hinnoittelu on käytännössä vienyt mielenkiintoni tehdä mitään viikonloppureissuja lähelle tai kauas hetken mielijohteesta. Kiinteällä hinnoittelulla todennäköisesti kuluttaisin kokonaisuutena enemmän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten suuria elämänhallinnan ongelmia pitää olla, ettei tiedä meneekö viikon päästä Helsinkiin vai ei?
Ap taitaa edustaa nykyajan alinta kuonaa. Se ihmistyyppi, joka ei uskalla valita että lähtee viikon päästä juhliin, koska jotkut PAREMMAT juhlat saattaakin tulla. FOMO ja mitä niitä on. Tai ei mua huvitakaan! Kivempi kotona kuin toisten 30v synttäreillä.
Minä olen vanha ja joskus aikoinaan junalippu maksoi tämän verran ja se on ihan sama ostatko tänään vai ostitko jo kolme viikkoa sitten. Kyse ei ole siitä etteikö tietäisi milloin on menossa jonnekin vaan tuo että sitä hintaa ei voi tietää etukäteen, eikä tiedä nouseeko vai laskeeko se hinta tai kannataako varata lippu kello 10 junaan vai olisoko hinta halvempi jos menenkin iltajunalla.
Jeps, nimenomaan tämä on se dynaamisuus. Ja se voi olla tosi ärsyttävää, mutta sitten taas joskus voi hyötyäkin, jos voi vaikka odottaa siihen halvempaan iltajunaan tai hyödyntää tarjouksen. VR on myös siitä kiva, että lippuja voi muuttaa tietyissä rajoissa. Rahaa ei saa takaisin, jos uusi matka on halvempi, mutta jos vaikka sairastuu niin voi siirtää lipun seuraavaan viikonloppuun ja maksaa korkeintaan erotuksen ja vitosen muutosmaksun.
Vierailija kirjoitti:
Dynaaminen hinnoittelu on käytännössä vienyt mielenkiintoni tehdä mitään viikonloppureissuja lähelle tai kauas hetken mielijohteesta. Kiinteällä hinnoittelulla todennäköisesti kuluttaisin kokonaisuutena enemmän rahaa.
Samoin. Esim. hotellihuoneissa tuo hinnoittelu tarkoittaa sitä että huone on joko kallis tai tosi kallis. No en tietenkään mene jos se on tosi kallis! Ennen oli vain tasaisesti kallis ja silloin oli paljon helpompi päättää lähteä johonkin pikkureissuun kotimaassa hetken mielijohteesta.
"...jos vaikka sairastuu niin voi siirtää lipun seuraavaan viikonloppuun ja maksaa korkeintaan erotuksen ja vitosen muutosmaksun."
Olen eri, mutta minäkin sen verran vanha, että muistan hyvin ne ajat, kun junalipun hinta määräytyi kiinteästi matkan pituuden ja matkustusluokan (2 tai 1, ei mitään vierasperäistä economyä tai extraa) mukaan. Jos matka oli yhteen suuntaan yli 76 km, lippu oli voimassa kuukauden eli sai matkustaa haluamanaan ajankohtana yhden kerran tuon kuukauden aikana. Ei mitään muutosmaksuja. Paikkalippu ostettiin erikseen ja se oli pakollinen vain tietyissä junissa, jos sellaisen oli ostanut eikä sitten matkustanutkaan juuri sillä junalla, sen hinta oli menetetty mutta se oli vain joitakin mummonmarkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä tiedä, mihin junaan ehtii. Itse aikanaan ostin junalipun aina asemalta juuri ennen lähtöä, koska vasta siinä kohtaa tiesin, mihin junaan ehdin. Opiskelin silloin, mutta monilla on sama juttu töiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dynaaminen hinnoittelu ei tarkoita välttämättä tuota mikä aloituksessa. Hinta voi myös laskea lähempänä ajankohtaa, jos tilaa on. Ja toki muuttua vaikka illan ja aamun välillä jne. Esim. aikaisemmin tänä vuonna itselleni kävi niin, että lähempänä matkustusajankohtaa makuuhytin hinta oli 80 euroa vähemmän kuin varatessani kuukausia etukäteen, joten sitten vaihdoin istumahyttipaikkani makuuhytiksi kohtuullisella välirahalla.
Ikinä ei ole tullut tällaista vastaan. Taisit keksiä koko jutun tai muistat hinnat väärin.
No sinulle ei ole tullut, se ei tietenkään tarkoita, että niin ei ole muille käynyt, haloo. Olen se verran raharajoItteinen, että todellakin muistan 80 euron hintaeron ja koko prosessin hyvinkin, kun se oli tänä vuonnakin. VR myös harrastaa satunnaisia tarjouskampanjoita, että yhtä
Minusta vanha systeemi oli se, että tietylle välille junamatka maksoi tasan saman verran riippumatta junan lähtöajasta ja ostohetkestä. Minusta se oli oikeudenmukaista. Miksi saman matkan pitäisi olla erihintainen mistään syystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeps, nimenomaan tämä on se dynaamisuus. Ja se voi olla tosi ärsyttävää, mutta sitten taas joskus voi hyötyäkin, jos voi vaikka odottaa siihen halvempaan iltajunaan tai hyödyntää tarjouksen. VR on myös siitä kiva, että lippuja voi muuttaa tietyissä rajoissa. Rahaa ei saa takaisin, jos uusi matka on halvempi, mutta jos vaikka sairastuu niin voi siirtää lipun seuraavaan viikonloppuun ja maksaa korkeintaan erotuksen ja vitosen muutosmaksun.
Jaa. Mun on ainakin pitänyt aina maksaa monen kympin peruutusturva, jos olen halunnut mahdollisuuden muuttaa matkaani. Ehkä hinta oli vain 10 euroa per suunta per henkilö, mutta kun matkustajia on 1-4 ja meno-paluu, niin hintaa tulee aika monta kymppiä.
Dynaaminen hinnoittelu on eriarvoistava, sillä osa ei mitenkään voi tietää työvuorojaan puolta vuotta etukäteen. Eli ne, joilla on joustavan työajan kokopäivätyö, voivat ostaa nuo halvimmat liput, kun taas vuorotyötä tai pieniä epäsäännöllisiä pätkiä tekevät maksavat korkeimmat hinnat.
Vierailija kirjoitti:
"...jos vaikka sairastuu niin voi siirtää lipun seuraavaan viikonloppuun ja maksaa korkeintaan erotuksen ja vitosen muutosmaksun."
Olen eri, mutta minäkin sen verran vanha, että muistan hyvin ne ajat, kun junalipun hinta määräytyi kiinteästi matkan pituuden ja matkustusluokan (2 tai 1, ei mitään vierasperäistä economyä tai extraa) mukaan. Jos matka oli yhteen suuntaan yli 76 km, lippu oli voimassa kuukauden eli sai matkustaa haluamanaan ajankohtana yhden kerran tuon kuukauden aikana. Ei mitään muutosmaksuja. Paikkalippu ostettiin erikseen ja se oli pakollinen vain tietyissä junissa, jos sellaisen oli ostanut eikä sitten matkustanutkaan juuri sillä junalla, sen hinta oli menetetty mutta se oli vain joitakin mummonmarkkoja.
Kyllä, tuollaista se oli vielä ysärillä. 2000-luvun alkuvuosina tuli sitten paikkalippupakko ja siitä onkin sitten menty koko ajan alamäkeä junamatkustamisen joustavuudessa ja miellyttävyydessä. Nykyiset junat lisäksi ahtaita ja epämukavia.
Dynaaminen hinnoitteluhan on periaatteessa mielipiteeseen perustuvaa yhdenvertaisuuslain vastaista syrjintää.
Yksi nykyaikaisen kuluttajansuojan päätavoitteista on ollut tasoittaa kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien taloudellisten voimasuhteiden seurauksia. Dynaaminen hinnoittelu on muodostunut elinkeinonharjoittajien yhdeksi keinoksi ylivaltansa palauttamiseen kuluttajansuojasta huolimatta. Voimasuhteiden tasoittaminen vaatisi nyt sitä, että kuluttajilla olisi käytettävissään automaatti, joka jatkuvasti seuraisi hintojen vaihtelua ja tekisi lippuvarauksen sillä hetkellä, kun matka on tarjolla kuluttajan haluamana ajankohtana kuluttajan määrittelemissä hintarajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta vanha systeemi oli se, että tietylle välille junamatka maksoi tasan saman verran riippumatta junan lähtöajasta ja ostohetkestä. Minusta se oli oikeudenmukaista. Miksi saman matkan pitäisi olla erihintainen mistään syystä?
Jos multa kysyt, kun viestini lainasit, niin ihan vaan kerroin omia kokemuksia (kaikki ei ymmärrä tai eivät juuri katsele hintoja kuin satunnaisesti), en sanonut, että miten asioiden pitäisi olla. Tietysti on näin, että jos on rahasta puutetta, niin vertailemalla voi säästää. Esim. itsellä on ja ja ostin just lipun yöjunaan niin, että mulla on makuupaikka vasta Tampereelta, kun siellä junaan liitetään vaunuja Turun junasta ja olivat 150 euroa edullisemmat kuin Helsingistä lähteviin vaunuihin olisi ollut.
mm. keskusliikkeet (kartellit) nostavat tuotteiden hintoja kunnes tulee kipupiste jolloin ihmiset eivät enää osta, sitten tuotteen hintaa lasketaan hieman jotta myynti taas alkaa ja jälleen hetken päästä hintaa nostetaan ja katsotaan mikä on kipuraja... ja tämä jatkuu loputtomiin viikoittain... näin köyhdytetään suomalaiset...