Mikä h****ti siinä on että vaihdevuosia pitää tyrkyttää jo 40v!
Olen 42 ja ei vaihdevuosista tietoakaan. Säännölliset normaalit kuukautiset ja olen elämäni kunnossa. Suvussa vaihdevuodet tullee 55v+
Miksi kaikkialla mainostetaan vaihdevuosia ja pakotetaan lääkityksiä? Lääkefirmatko näitä "esivaihdevuosia" sponssaa? Ihan sairasta! Varmaan kohta on esivanhuusikä jota pitää alkaa lääkitä 30v lähtien.
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Serkku otti hormonikorvaushoidon ja sai puolen vuoden päästä aivoinfarktin. Ei kiitos mulle.
E-pillereissä sama riski. Niitä syö tytöt nykyään 10- vuotiaasta.
Olisiko hänellä ollut riskitekijä, sepelvaltimosairaus suvussa, ollut tuolla ketolla tai sairastanut koronan.
Korona näitä tulppia jälkeenpäin harrastaa, samoin kasvaimia.
Ap:n kiukuttelu tuo heti mieleen vaihdevuosiraivarin. Et sinä kovin tasapainoisesti käyttäydy. Nukut huonosti ja olet kärtty.
Jos kuukautiset on alkaneet varhain, ne myös loppuvat varhan koska munasolut loppuvat.
Tuskin olet myöskään käyttänyt hormoniehkäisyä, joka olisi säästänyt munasoluja.
Kyllä mainostajat tietää, että ne on sulla ihan kohta. Ne tuntee sinut paremmin kuin tunnet itsesi. NE TUNTEE SINUT!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme - neljä vuotta sitten eli ikävuosina 44 - 45 pärähti herraties vaikka mitä kummallisia oireita päälle. Huimaus, ferritiini matalalla, paniikkikohtaukset, sosiaalisten tilanteiden pelko, korvien soiminen, sydämentykytys, hirviömenkat yhtäkkisine tulvavuotoineen, myös kivut astui kuvioihin, kierron heittely 21 - 35 päivää, paha kuivasilmäisyys, niskan ja kallonpohjan jumitus...en osaa edes nimetä kaikkea. Tulkitsen esivaihdevuosiksi. Lääkäriin en mene vaan yritän luontaisvaihtoehtoja ja välillä kärsin silti. On niin paljon negatiivisia kokemuksia lääkärikunnasta, että mieluummin näin.
Ok, vaikka ihmetyttää, mitä kaikkea sitä ihmiset sietävätkin lääkärin pelossa.
Eipä tässä maassa kukaan muu esim. mutiloi ja silvo naisten kohtuja, joten eiköhän tuo ole nimenomaan se ainoa taho jota
Kohdunpoistoja tehdään asiakkaiden vaatimuksesta. Eivät nimittäin tunne eivätkä kuuntele kun muita vaihtoehtoja kuvaillaan, esim hormonikierukkaa ja lämpöpallohoitoa, joilla päästään vuodottomaan tilanteeseen ilman esim. pahan laskeuman riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla ap PMS vai miksi tuommoinen kiukku mainoksista?
AP:lla selvästi esivaihdevuodet, kun on noin kiukkuinen. Ne jotka pahimmin ne kiistävät, kärsivät oireista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Serkku otti hormonikorvaushoidon ja sai puolen vuoden päästä aivoinfarktin. Ei kiitos mulle.
E-pillereissä sama riski. Niitä syö tytöt nykyään 10- vuotiaasta.
Olisiko hänellä ollut riskitekijä, sepelvaltimosairaus suvussa, ollut tuolla ketolla tai sairastanut koronan.
Korona näitä tulppia jälkeenpäin harrastaa, samoin kasvaimia.
Terkut ryssylään: pötyä.
Tupakka ja läski ei sovi yhteen hormoniehkäisyn kanssa. Sukusi on lihavaa ja te kaikki poltatte.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kiukuttelu tuo heti mieleen vaihdevuosiraivarin. Et sinä kovin tasapainoisesti käyttäydy. Nukut huonosti ja olet kärtty.
Jos kuukautiset on alkaneet varhain, ne myös loppuvat varhan koska munasolut loppuvat.
Tuskin olet myöskään käyttänyt hormoniehkäisyä, joka olisi säästänyt munasoluja.
Tämä ja lisäksi ei esivaihdevuodet tarkoita, että kuukautiset loppuvat kuin seinään.
Kohdunpoistoja tehdään asiakkaiden vaatimuksesta. Eivät nimittäin tunne eivätkä kuuntele kun muita vaihtoehtoja kuvaillaan, esim hormonikierukkaa ja lämpöpallohoitoa, joilla päästään vuodottomaan tilanteeseen ilman esim. pahan laskeuman riskiä.
Ihanaa jos tehdään, olen nyt vuotanut toiden kierukan ja kolmansien pillerien kanssa nyt 60 pv yhteen menoon. Ei ole myoomista johtuvaa ja kohdun limakalvokin viivamainen. Ja koska tätä helvettiä on jatkunut nyt jo yli 2 v, todella pyydän, odotan ja rukoilen mutilointia, helvettiin vaan koko härveli.
Kymmenen vuotta sitten ei missään mainostettu mitään, mutta nyt 52 v. Menopaussissa tajuan, että esivaihdevuodet alkoivat noin 40 v:na ja ovat pilaanneet terveyttä siitä asti. Jos voisi kääntää aikaa taakse päin...
Jotkut naiset ottavat henkilökohtaisena loukkauksena, että heilläkö muka olisi vaihdevuodet. Itselläkin kuukautiset pysyivät säännöllisinä 51-vuotiaaksi, ei ole mikään merkki siitä, etteikö esivaihdevuosia olisi.
Mun mielestä on hyvä että niistä puhutaan ja tuodaan ihmisten tietoisuuteen. Toki, jos sinua se ei koske, niin varmaan voit kieltäytyä lääkityksistä, tietoiskuista yms. Täytän parin kuukauden päästä 40 ja olen tänä vuonna ihmetellyt, miksi yht'äkkiä tulee kuuma, paino on noussut useamman kilon ja olen kiukkuisempi kuin aiemmin. Nyt tiedän mistä johtuu ja osaan suhtautua itseeni lempeämmin. Minulla on e-pillerit käytössä endometrioosin hoitoon, joten kuukautiset ovat jääneet joka tapauksessa, joten niistä en pysty laskemaan milloin vaihdevuodet alkaisivat.
Mä olen helpottunut, että esivaihdevuosista puhutaan. Olen nyt 37-vuotias ja en ainakaan vielä huomaa oireita, mutta hakeudun kyllä heti saamaan apua, kun huomaan muutoksia. Ei tarvi kärsiä yksin niistä.
Ihan puppua nönnönnöö.
av-mamma ei vaihdevuosista kärsi. Menkat tulee vielä 65v:na, srkdiä 3 x vrk, luomuna pusatsaan vielä parit lapsetkin. Vanhuus ei koske av-mammaa, ei. Pois se heistä:)
Vierailija kirjoitti:
Tällä vouhotuksella saadaan myytyä kaikkea turhaa troppia sekopäiselle porukalle. Ei ennen ollut mitään esivaihtareita yms.
Itselläni ja koko lähipiirillä ekat oireet tuli siinä 50 paikkeilla.
Joka asiasta tehdään numero ja saadaa rahat pois hölmöiltä. T.hoitsu
Juu ei ollut, ei. Minullakin oli vain työuupumus ja unettomuus, niveletkin kuluneet. Piti syödä kaikenlaisia lääkkeitä, että pysyi työkuntoisena. Sitten kun vuosien jälkeen tajusi kysymyksen olevankin vaihtareista, niin hkh:n myötä oireet parani ja kaikki muut lääkkeet sai jättää pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Olen 46v. ja säännöllisesti menkat. Mainosten mukaan tässä iässä on pakko syödä kaikenmaailman kapseleita ja pillereitä tai muuten on automaattisesti raihnainen ja vaivainen.
Kenellä muka oikeasti menkat ja seksielämä loppuu ja hiukset harmaantuu alle 55-vuotiaana?
Mun hiukset alkoivat harmaantua 26-vuotiaana.
Meitä on joka lähtöön. Minä löysin ohimoiltani ensimmäiset harmaat 31-vuotiaana, ja kuukautiseni loppuivat, kun olin 59. Seksielämä jatkuisi edelleen, jos vain olisi mies.
No joo, kauhean väsymyksen vuoksi kävin lääkärissä ja ferritiini oli tippunut parin vuoden takaisesta 130 ->25. Lääkärin kysyi, että voisko sulla olla vaihdevuodet kun väsyttää. Sanoin, että en tiedä ja että eihän niiden pitäisi ferritiiniin vaikuttaa. No, mulla ei kuulemma ole mitään, homma loppui siihen
n48
Mulla alkoi evv. 38 vuotiaana. Oireet lamaannuttavia, ibumaxilla pitäisi muka pärjätä. Ennen oli helpot menkat. Nyt helvettiä.
Kukaan ei pakota lääkityksiä. Lääkityksiä on oikeasti vaikea saada, vaikka oireet olisivat jo invalidisoivia.
Itse aloin kärsimään jäätävistä luustokivuista nelikymppisenä. Menetin lähes kokonaan liikkumiskykyni. Olin kipujen alkamiseen asti pyöräillyt 10 km työmatkani kesät talvet ja lisäksi harrastanut muutakin liikuntaa. Se kaikki loppui kun jo pelkkä kotoa ulos käveleminen muuttui tuskalliseksi taisteluksi.
Kivut loppuivat kuin seinään kun viisikymppisenä sain hormonilääkityksen vaihdevuosien alettua. Elämäni olisi ollut nelikymppisenä paljon parempaa jos olisin saanut lääkityksen jo silloin.
Minusta on hyvä, että asiasta puhutaan. Muuten olisin esim. tosi ihmeissäni, miksi yhtäkkiä kierto saattaa olla vain 22 pv. Olen 44.
Mun hiukset alkoivat harmaantua 26-vuotiaana.