Mikä h****ti siinä on että vaihdevuosia pitää tyrkyttää jo 40v!
Olen 42 ja ei vaihdevuosista tietoakaan. Säännölliset normaalit kuukautiset ja olen elämäni kunnossa. Suvussa vaihdevuodet tullee 55v+
Miksi kaikkialla mainostetaan vaihdevuosia ja pakotetaan lääkityksiä? Lääkefirmatko näitä "esivaihdevuosia" sponssaa? Ihan sairasta! Varmaan kohta on esivanhuusikä jota pitää alkaa lääkitä 30v lähtien.
Kommentit (177)
Itselläni on nyt pari viimeistä kertaa kuukautisissa ollut erilaista eli kierto on venynyt 35-40 päivään ja välillä oli tiputteluvuotoa. Tuohon asti on tullut säännöllisesti. Ikää 55. Ei kuumia aaltoja tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi sukulainen, joka selvisi infarktista hengissä joutui opettelemaan jopa uudestaan puhumaan, mutta minusta siitä tuli jotenkin paljon tylsempi mieleltään kuin ennen. Ei leikkaa. Siksikin pelottaa. Pitäiskö sitten pitää mieluummin aivot kuin ulkonäkö. Ehkä ne harmaat hiukset ei ole niin pahat.
No sittenhän sinun kannattaa aloittaa vaihdevuosissa hormonikorvaushoitoa. Se ehkäisee infarkteja ja lisäksi pitää nuorekkaana.
En ole lääkäri, joten ihan uteliaisuudesta kysyn, miten hormonikorvaushoito voi samanaikaisesti aiheuttaa infarkteja ja ehkäistä niitä?
Minun tietoni mukaan hormonikorvaushoito ennaltaehkäisee sydän- ja verisuomisairauksia ja infarkteja. Gyneni sanoi niin. En tiedä mistä olet saanut sellaista tietoa, e
Olen "saanut sellaista tietoa" niin kauan kuin muistan, siksi ihmettelenkin. "It has been well established that estrogen increases the risk of both arterial and venous thrombosis", sanoo ihan lääketieteelliset julkaisut. Voit googlata estrogen blood clots.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla, että näitä esivaihdevuosioireita on nykyään enemmän, johtuen esimerkiksi elämäntavoista ja siitä että monet naiset ovat käyttäneet vuosikymmeniä hormonaalista ehkäisyä?
Ei. Se että nykyään yleisesti kärsitään vaihdevuosioireista johtuu eliniän pitenemisestä. Luonto ei tarkoittanut, että ihminen eläisi viisikymppiseksi asti.
Mutta vielä parikymmentä vuotta sitten elettiin terveinä pidempään. Dementiakin oli harvinaisempaa kuin nykyään. Siksi ei ole minusta outo ajatus, että nykyajassa voisi jokin edesauttaa myös (esi)vaihdevuosioireilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi sukulainen, joka selvisi infarktista hengissä joutui opettelemaan jopa uudestaan puhumaan, mutta minusta siitä tuli jotenkin paljon tylsempi mieleltään kuin ennen. Ei leikkaa. Siksikin pelottaa. Pitäiskö sitten pitää mieluummin aivot kuin ulkonäkö. Ehkä ne harmaat hiukset ei ole niin pahat.
No sittenhän sinun kannattaa aloittaa vaihdevuosissa hormonikorvaushoitoa. Se ehkäisee infarkteja ja lisäksi pitää nuorekkaana.
En ole lääkäri, joten ihan uteliaisuudesta kysyn, miten hormonikorvaushoito voi samanaikaisesti aiheuttaa infarkteja ja ehkäistä niitä?
Minun tietoni mukaan hormonikorvaushoito ennaltaehkäisee sydän- ja verisuomisairauksia ja infarkteja. Gyneni sanoi ni
Niin. Suun kautta syöty estrogeeni lisää infarktiriskiä, ihon kautta ei.
Ihan sama kyllä minun kannaltani, eihän sinun tarvitse hormonikorvaushoitoa käyttää, ellet halua.
Vierailija kirjoitti:
Ai sanoo: "Hormonikorvaushoito voi lisätä riskiä sairastua sydäninfarktiin ja muihin tukos- ja verenkiertohäiriöihin, erityisesti hoidon alkuvaiheessa ja suun kautta otettavilla valmisteilla"
Ja sinä uskot, että tekoäly on kaikessa oikeassa? Pyydäpä lähde väitteelle kun juttelet tekoälylle seuraavan kerran. Muista, että se on yhtä luotettava kuin netin hakukone elikkä LLM voi työntää eteesi monenlaista ja sinun pitää arvioida, mikä pitää paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla, että näitä esivaihdevuosioireita on nykyään enemmän, johtuen esimerkiksi elämäntavoista ja siitä että monet naiset ovat käyttäneet vuosikymmeniä hormonaalista ehkäisyä?
Ei. Se että nykyään yleisesti kärsitään vaihdevuosioireista johtuu eliniän pitenemisestä. Luonto ei tarkoittanut, että ihminen eläisi viisikymppiseksi asti.
Mutta vielä parikymmentä vuotta sitten elettiin terveinä pidempään. Dementiakin oli harvinaisempaa kuin nykyään. Siksi ei ole minusta outo ajatus, että nykyajassa voisi jokin edesauttaa myös (esi)vaihdevuosioireilua.
Parikymmentä vuotta sitten ei todellakaan eletty terveinä pidempään, ihan pöhkö väite. Päinvastoin kuoltiin nuorempana. Elinikä on pidentynyt ja siksi myös muistisairaudet, koska ne lisääntyvät iän myötä.
Kolme - neljä vuotta sitten eli ikävuosina 44 - 45 pärähti herraties vaikka mitä kummallisia oireita päälle. Huimaus, ferritiini matalalla, paniikkikohtaukset, sosiaalisten tilanteiden pelko, korvien soiminen, sydämentykytys, hirviömenkat yhtäkkisine tulvavuotoineen, myös kivut astui kuvioihin, kierron heittely 21 - 35 päivää, paha kuivasilmäisyys, niskan ja kallonpohjan jumitus...en osaa edes nimetä kaikkea. Tulkitsen esivaihdevuosiksi. Lääkäriin en mene vaan yritän luontaisvaihtoehtoja ja välillä kärsin silti. On niin paljon negatiivisia kokemuksia lääkärikunnasta, että mieluummin näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tietoni mukaan hormonikorvaushoito ennaltaehkäisee sydän- j
Ihan sama se minullekin on, ottaako ihmiset hormonikorvaushoitoja vai ei. Migreeneistä kärsivänä en itse uskalla, vaikka tulisi mitä sekoboltsioireita. Muut tehköön mitä haluaa. Mutta näitä riskejä AINA vähätellään näissä keskusteluissa, sitä vähän ihmettelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen, joka kutsuu e-pillereitä seksihuumeeksi, ei kyllä tiedä mistään mitään. Yksi niiden yleisimmistä sivuvaikutuksistahan on haluttomuus.
Niinpä. Mutta palstalla on yksi mies, joka aina välillä tekee aloituksia siitä, miten naiset käyttävät ehkäisyä, koska ovat miesten s€ksi0rji@. Lisäksi yksi mies fantasioi sillä, miten haluaisi laittaa naisilla "masun kasvamaan" eli raskaaksi, se on hänellä fantasiana. Hänen mukaansa naisilla ei ole muunlaista seksuaalisuutta kuin äitiys. Taitaa olla yksi ja sama ap kyseessä.
Voi jeesus, tosiaan. Se, joka kyselee miltä tuntuu syödä hormoneja miesten kullien takia ja miltä tuntuu, kun mies laittaa masun pömpöttämään. Aivan pakkomielteinen sekopää. Mä olenkin ihmetellyt miten nainen voi tietää naisista noin vähän, tämä selittää. Sukunimihullu taitaa olla vielä erikseen, se ei osaa käyttäytyä tämänkään vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Kolme - neljä vuotta sitten eli ikävuosina 44 - 45 pärähti herraties vaikka mitä kummallisia oireita päälle. Huimaus, ferritiini matalalla, paniikkikohtaukset, sosiaalisten tilanteiden pelko, korvien soiminen, sydämentykytys, hirviömenkat yhtäkkisine tulvavuotoineen, myös kivut astui kuvioihin, kierron heittely 21 - 35 päivää, paha kuivasilmäisyys, niskan ja kallonpohjan jumitus...en osaa edes nimetä kaikkea. Tulkitsen esivaihdevuosiksi. Lääkäriin en mene vaan yritän luontaisvaihtoehtoja ja välillä kärsin silti. On niin paljon negatiivisia kokemuksia lääkärikunnasta, että mieluummin näin.
Ok, vaikka ihmetyttää, mitä kaikkea sitä ihmiset sietävätkin lääkärin pelossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaanko, että liian paljon. T: se, jolle vastasit
Ps. Työterveydestä sain peräti puhelinajan terkalle. Kaiken edellä mainitun jälkeen ainoa ohje oli syödä poronlihaa, kyllä se ferritiini sillä nousee. Kaikki muu ohitettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Olen 46v. ja säännöllisesti menkat. Mainosten mukaan tässä iässä on pakko syödä kaikenmaailman kapseleita ja pillereitä tai muuten on automaattisesti raihnainen ja vaivainen.
Kenellä muka oikeasti menkat ja seksielämä loppuu ja hiukset harmaantuu alle 55-vuotiaana?
Ei seksielämän pidä loppua vaihdevuosien takia, yleensä se loppuu vanhemman miehen takia, mutta kyllä monet harmaantuu nelikymppisenä, osa jo nuorempanakin ja keskimäärin menkat loppuu 51-vuotiaana, joten oikeasti yli puolella loppuu mekat alle 55v.
Kunpa miesten testosteronivajaus alettaisiin ottaa tosissaan. Se on tabu vieläkin. Mieheni 56 v on jo haluton ja kyvytön ja masentuneen ol
Sukulaismieheni jalkaan jouduttiin tekemään pitkän kaavan mukaan leikkaus onnettomuuden jälkeen ja metallia riittää nykyään äijän jalassa. Syyksi luiden huonoon kuntoon paljastui osteoporoosi. Jalan kuntoutuminen oli pitkä ja kivulias prosessi. Se oli turvoksissa vielä vuosi onnettomuuden jälkeen. Jokaisten nahkakenkien loukkaantuneen jalan kenkä piti venytyttää suutarilla numeroa suuremmaksi kuin toisen jalan kenkä, vaikkei itse jalkaterä hajonnut.
Sen jälkeen hän on sitten kyllä mukisematta suhtautunut osteoporoosin hoitoon, vaikka on suuri lääkkeiden vastustaja. Onneksi oli jalka eikä pääkallo, joka murtui!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen, joka kutsuu e-pillereitä seksihuumeeksi, ei kyllä tiedä mistään mitään. Yksi niiden yleisimmistä sivuvaikutuksistahan on haluttomuus.
Niinpä. Mutta palstalla on yksi mies, joka aina välillä tekee aloituksia siitä, miten naiset käyttävät ehkäisyä, koska ovat miesten s€ksi0rji@. Lisäksi yksi mies fantasioi sillä, miten haluaisi laittaa naisilla "masun kasvamaan" eli raskaaksi, se on hänellä fantasiana. Hänen mukaansa naisilla ei ole muunlaista seksuaalisuutta kuin äitiys. Taitaa olla yksi ja sama ap kyseessä.
Voi jeesus, tosiaan. Se, joka kyselee miltä tuntuu syödä hormoneja miesten kullien takia ja miltä tuntuu, kun mies laittaa masun pömpöttämään. Aivan pakkomielteinen sekopää. Mä olenkin ihmetellyt miten nainen voi tietää naisista noin vähän, tämä selittää. Sukunimihullu taita
Lol, tuo pömpötys on jonkun pervon miehen pakotus. En aloita omia ketjuja koska en ole pakkomielteinen. Kommentoin vaan kun naiset levittelevät haarojaan ja vastaanottavat seksuaalista hyväksikäyttöä sekä r aiskauksia typeryyttään xD toki miehillekin, jotka sitä tekevät. Kiva muuten syntyä lapseksi tuollaiselle äidille, kun r aiskaukset alkavat jo 0-vuotiaana. Syötetäänkö lapsillekin jo estrogeeniä? xD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaanko, että liian paljon. T: se, jolle vastasit
Ps. Työterveydestä sain peräti puhelinajan terkalle. Kaike
Jopa lääkärit nauravat pharma-fetissillenne. Oikein kerjäätte mutilaatiota ja silpomista, jopa hoitajanne pitävät teitä oksettavina.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on nyt pari viimeistä kertaa kuukautisissa ollut erilaista eli kierto on venynyt 35-40 päivään ja välillä oli tiputteluvuotoa. Tuohon asti on tullut säännöllisesti. Ikää 55. Ei kuumia aaltoja tms.
Ei kuumia aaltoja tule kaikille. Ei mielialan vaihteluita tule kaikille. Ei hikoilupuuskia tule kaikille. Ihmisillä on paljon vääriä käsityksiä naisten vaihdevuosiin liittyvistä asioista. Minulle tuli vain kipuja ja virtsatulehduskierre, joka teki miltein työkyvyttömäksi myös etätöissä kotona.
Niissäkin oli riesaa ihan riittämiin ja tietenkin ne rajoittivat elämää todella paljon. Lihoin 12 kiloa, koska jouduin laittamaan liikunnan neljäksi vuodeksi tauolle. Nyt olen taas entessä painossani, koska voin elää ja liikkua. En ole kotini vankina.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Olen 46v. ja säännöllisesti menkat. Mainosten mukaan tässä iässä on pakko syödä kaikenmaailman kapseleita ja pillereitä tai muuten on automaattisesti raihnainen ja vaivainen.
Kenellä muka oikeasti menkat ja seksielämä loppuu ja hiukset harmaantuu alle 55-vuotiaana?
Noh olen 42v ja kyllä on esivaihdevuosioireita, vaikka kuukautiset tulee, kierto lyhentynyt. Harmaita tullut jo 37-vuotiaana. Mutta ei seksielämä ole lähelläkään loppua, päinvastoin, toivon että paras sen suhteen on vielä edessä.
Estrogeeni suojaa sydän- ja verisuoniterveyttä. Sen vuoksi estrogeenin hiipuessa naisten riskit kasvavat miesten tasolle ajan myötä ilman korvaushoitoa.