Mässyttävä/äänekäs syöjä työkaverina
Voiko asiasta jotenkin sanoa? Mulla siis työkamu "Pekka" jonka kanssa syömistä välttelen, hankalaa koska tauot osuvat samaan aikaan. Usein vielä kun oon menossa syömään myöhemmin niin tulee juttelemaan ja ottaa vielä lisää samalla mehua, ryystää joka hörpyn. Tämä on aina ollut mulle "herkkä paikka". Yksi päivä syötiin samaan aikaan ja "Pekka" kun söi ja puhui samalla niin yritin vaan siirtää voileipääni turvaan ettei siihen niin paljoa lentäisi sylkeä jne. "Pekka" ahmii isoja annoksia ja kova puhumaan myös samalla siis. Ja voin ihan sanoa että vähän ällöttää Pekan syöminen.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
No ei siinä auta kun vältellä. Ihmisten kanssa kun on tekemisissä, niin joutuu välillä sietämään asioita joista ei niin pidä. Omasta mielestä tuo ei ylitä puuttumiskynnystä. Varmaan sinussakin on jotain piirteitä, jotka ei niin ole pekan mieleen.
Joo, yleensä se että on hiljainen eikä aiheuta mitään häiriöitä ärsyttää näitä äänten päästelijöitä jostain syystä.
Joidenkin kanssa olen miettinyt, että tajuaiskohan hän, jos alkaisin samaan tapaan kovaan ääneen mässyttää, puhua ruoka suussa ja ryystää. Mut pokkaa siihen ei mulla ole riittävästi. Hassua kyllä, joillain tuo tuntuu olevan ns. "veressä" eli exäni mässytti säännöllisesti, vaikka hänelle pystyin siitä sanomaankin (myös oma äitinsä oli siitä sanonut - anoppi itse siis kertoi mulle). Ja myös poikani mässyttää (exä on siis hänen isä), vaikka olen siitä sanonut :D Tosin voi olla, että nyt teininä alkaa osata sitä jo kontrolloida, eli sitkeä muistutus on alkanut purra.
Ei tuo mässytys mitään, mutta:
Työkaverini oli noin kolmekymppinen nainen. Hänellä oli kummallinen tapa työntää kieli pitkälle suusta "odottamaan" haarukkaa tai lusikkaa. Voi että oli oksettava näky.
Joskus mietin, oliko heillä ollut aina jotain keittoa ruokana, kieli piti olla valmiina pyydystämään mahdolliset ohiliraukset lusikasta...
Kyllä! Mulla oli tällainen Pekka työkaverina. Hän vielä söi työpisteellä. Kaikki ruuan hajut ja murut levisi ympäriinsä. Miten hemmetissä joku voi mässyttää ruokaa suu auki ja kaikki nesteiden ryystämiset ja hörppimisäänet. Ne leivänmurut aina siinä työtuolilla. Leikkasi muuten kynsiäkin, et joskus pogasin omalta pöydältä kynnen palasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ärsyttävää. Sitten nuollaan sormet lopuksi tai niistetään nenä servettiin.
Onko parempi niistää käteen?
Missä on vika jos joka kerta syönnin jälkeen on niistettävä? Eikö sitä voi tehdä jossain muualla kuin ruokapöydässä?
Vasomotorinen nuha on vian nimi. Kuuman/kylmän syöminen saa nenän vuotamaan.
Se on ymmärrettävää. Jos tämän tietää, niin miksi ei voi nousta pöydästä ja mennä sivumalle niistämään?
Joskus sitä miettii, että tulispa sota tai joku katastrofi, kun osa ihmisistä selvästi pitää omaa päätään liian syvällä siellä itessä. Maiskutus on huonoa käytöstä, ihmisellä ei selvästikään ole kotikasvatusta, mutta ei siitä voi kenenkään pää hajota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen mässytykseen yms. voi olla ihan fysiologinen syy? Ei tee sitä ilkeyttään?
Selitähän oikein tarkkaan nyt tämä" syy".
Esimerkiksi syljen eritys. Itse kärsin kuivasta suusta ja täytyy vähän mässyttää että ei ihan kuivalla tarvitsisi niellä.
Anna toisen syödä rauhassA. vIika on omissa hermoissasi. Joihinkin asioihin pitää elämässä vain totutella.
Työkaveri mässyttää estottomasti syöden suu auki , puhuu samalla KOVA-ÄÄNISTÄ KIIVASTA keskustelua puhelimitse kotimaahansa.
Viis veisaa saati ei vaan ykinskertaisesti välitä tippaakaan muiden ruokarauhasta.
Ja ei -- en enää syö yhteisessä ruokailu-tiloissamme. Saapi hän rauhassa mässyttää ja kälättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ärsyttävää. Sitten nuollaan sormet lopuksi tai niistetään nenä servettiin.
Onko parempi niistää käteen?
Missä on vika jos joka kerta syönnin jälkeen on niistettävä? Eikö sitä voi tehdä jossain muualla kuin ruokapöydässä?
Vika on liian maustetussa ruuassa. Itsellä alkaa nenä vuotamaan jos syön tulista / liian maustettua ruokaa. Pakko niistää sen jälkeen.
Itseäkin häiritsee toisten syömisäänet. Eräs taukotilassa ruokaillut söi jotain keittoruokaa niin, että lusikka kolisi hampaisiin joka lusikallisella. Oli ihan pakko lähteä pois, teki niin pahaa. Toimistokaverina oli hetken sellainen ryystäjä, joka joi pitkin päivä vettä pullostaan äänitehosteilla ryyyysssttthööörrrrppprörrpryyyystryyyystt! ja sekin oli aivan sairaan ärsyttävää. Koita siinä keskittyä työhön, kun tasaisin väliajoin kuuluu sitä ryystöä selän takaa. Ja olen melko varma, että tämäkin olisi osannut juoda ilman äänitehosteita.
Välttele henkesi kaupalla. Voitko syödä eri paikassa? En siedä itsekään mässyttäjiä. Oksettavaa, kun syödään suu auki. Olin vähällä karjaista yhdelle teinille lautassa, joka syödä massutti niin, että mäiskytys kuului kolmen pöydän päähän. Vanhemmat ei sanoneet mitään, vaikka molemmat aikuiset osasivat kyllä syödä nätisti. Tekevät tuossa valtavan karhunpalveluksen tytölle, kun aikuisikää lähestyvä syö kuin päiväkouluikäinen. Johan tuossa alkaa kaveritkin kaikota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen mässytykseen yms. voi olla ihan fysiologinen syy? Ei tee sitä ilkeyttään?
Esimerkiksi syljen eritys. Itse kärsin kuivasta suusta ja täytyy vähän mässyttää että ei ihan kuivalla tarvitsisi niellä.
Miten se mässytys vaikuttaa syljen eritykseen? Ei mitenkään. Lakkaa olemasta oksettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota hiukan vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se mässytys vaikuttaa syljen eritykseen? Ei mitenkään. Lakkaa olemasta oksettava.
Se triggeröi syljen eritystä. Etkö sitä tiennyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tiedoksi: ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota hiukan vettä.
Otan ja silti jäätävän kuiva suu. Kuin Saharan aavikko.
Onneksi omalla työpaikalla oli vain hetken eräs mässyttäjä, jonka syomistapaa en vaan voinut sietää. Oli pakko itse syödä nopeasti ja lähteä pois tai muuten olisin ehkä kuristanut tyypin. Koko kahvihuone kaikui kun tyyppi aukoi suutaan isosti ruokaa suussa muussatessaan ja kuulosti samalta kuin löysään puuroon upotettuja käsiä olisi läpsyttänyt yhteen. En ole eläissäni nähnyt, tai siis kuullut moista.