Pakko muuttaa, kun nykyiseen asuntoon tulee jatkossa vesilasku kulutuksen mukaaan
En todellakaan ala pidentämään mitään hiustenpesuvälejä tai jättämään suihkukertoja välistä.
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida kiinteitä maksuja juuri olla.
Kaikissa vanhoissa taloissa.
Putkiremppojen yhteydessä vanhoihin taloihin on saattanut tulla vesimittarit
Niin?
"Käyttöveden laskutuksen on perustuttava mitattuun kulutukseen rakennuksissa, joihin asennetaan huoneistokohtaiset etäluettavat veden kulutusmittarit 23.11.2020 jälkeen haetun rakennusluvan perusteella."
Suomessa on valtava määrä taloja, joissa remontti on tehty tuota ennen ja mittarit eivät ole etäluettavia. Näissä kohteissa voi olla kiinteä vesimaksu.
Ap
Etäluettavat tuli lakisääteiseksi 2020 mutta huoneistokohtaiset 2013. Sitäkin ennen huoneistokohtaisia laitettiin useimmiten. Osaan on laitettu varaukset. Olen ollut alalla vuosia.
Näissä kohteissa voi silti olla kiinteä vesimaksu. En tiedä moneenko kertaan se pitää sanoa. Ennen 2020 asennetun huoneistokohtaisen vesimittarin lukemaa ei ole mikään pakko pitää vesimaksun perusteena.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin?
"Käyttöveden laskutuksen on perustuttava mitattuun kulutukseen rakennuksissa, joihin asennetaan huoneistokohtaiset etäluettavat veden kulutusmittarit 23.11.2020 jälkeen haetun rakennusluvan perusteella."
Suomessa on valtava määrä taloja, joissa remontti on tehty tuota ennen ja mittarit eivät ole etäluettavia. Näissä kohteissa voi olla kiinteä vesimaksu.
Ap
Etäluettavat tul
Mene töihin niin ei tarvitse jankuttaa tälläistä joutavaa paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Onneks on vielä kohteita, joissa mennään kiinteällä vesimaksulla.
Sinun pitää mennä Sato Oylle vuokralle. 25 euroa päätä kohti -))))! Meilläkin pari lasta ja vesilasku lähes 100 euroa kuussa. Todellinen kulutus jotain 25 euroo neljältä hengeltä!
Minä en jaksanut muuttaa kun neljä vuotta sitten tuli mittarit.
Rupesin käymään suihkussa ja vessassa taloyhtiön saunaosastolla. Pyykkitupa periaatteessa maksaa, mutta kukaan ei seuraa maksuja, joten se on käytännössä ilmainen. Maksan 20€ kk vesimaksua ja saan puolen vuoden välein 2/3 maksamistani ennakoista takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin?
Ap
Etäluettavat tul
Tollo pitää olla joka suostuu noihin kiinteisiin vesimaksuihin. Sehän on pelkkää piilovuokraa.
Meillä loppui taloyhtiön keräämät ylimääräiset yhtiövastikeet siinä vaiheessa, kun tuli huoneistokohtaiset mittarit eli jokainen maksaa itse oman kulutuksensa.
Vierailija kirjoitti:
Rupesin käymään suihkussa ja vessassa taloyhtiön saunaosastolla. Pyykkitupa periaatteessa maksaa, mutta kukaan ei seuraa maksuja, joten se on käytännössä ilmainen. Maksan 20€ kk vesimaksua ja saan puolen vuoden välein 2/3 maksamistani ennakoista takaisin.
Kyllä on vittuuuu elämä vaikeeta jollain.eikö kannattaisi mennä töihin niin ei tarvitse tollaista pelleilyä harrastaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vesimaksu 20/hlö/kk. Saadaan joka vuosi noin 200 palautusta, enkä koe mitenkään erityisesti säästäväni vettä. Ihmetyttää, että monilla tuo ennakko ei riitä.
Veden hinta on erilainen eri paikkakunnilla. Jossakin maksetaan esimerkiksi lämpimästä vedestä 15 euroa/kuutio ja jossain 8 euroa/kuutio niin laskut on täysin erilaisia vaikka käyttäisi saman verran vettä.
Jostain syystä, kun kiinteä vesimaksu muuttuu mittarin mukaan laskutettavaksi, aina tippuu vesilaskut reilusti. Omalla vedenkäytöllä on hyvin helppo säädellä hintaa. Eipä ihme, että olen asunut useammassakin talossa, jossa on siirrytty lopulta takaisin kiinteisiin hintoihin, jotta saadaan vähän ylimääräistä rahaa riipastua asukkailta. En nimittäin usko, että olen ainoa, jolla vedenkäyttö on niin alhaista, ettei sillä saadakaan samaa hintaa kuin kiinteällä vesilaskulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itellä vesiennakkomaksu 30e/kk ja ollut tasauslasku n. 250e vuosittain. Kävin aiemmin 10min päivässä suihkussa ja 2x viikossa pyykinpesu. Nyt tänä vuonna supistin suihkuajan 3min.
En ymmärrä.
Mulla on kaks asuntoa, joita vuokraan. Vesi laskutetaan kulutuksen mukaan ja ennakkoa pyydän 20/kk. Molemmat vuokralaiset käyvät suihkussa, käyttävät pesukonetta ja astianpesukonetta. Joka vuosi palautusta tulee n. satatanen. Kerran yhden vuokralaisen kulutus meni 0,5€ yli mutten vaatinut häntä sitä maksamaan.
Meillä on sama.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä, kun kiinteä vesimaksu muuttuu mittarin mukaan laskutettavaksi, aina tippuu vesilaskut reilusti. Omalla vedenkäytöllä on hyvin helppo säädellä hintaa. Eipä ihme, että olen asunut useammassakin talossa, jossa on siirrytty lopulta takaisin kiinteisiin hintoihin, jotta saadaan vähän ylimääräistä rahaa riipastua asukkailta. En nimittäin usko, että olen ainoa, jolla vedenkäyttö on niin alhaista, ettei sillä saadakaan samaa hintaa kuin kiinteällä vesilaskulla.
AHA
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin?
Ap
Etäluettavat tul
Tottakai halutaan että veden maksaa sen käyttäjä eikä muut asukkaat. Halutaan myös järkevää vedenkulutusta.
Meillä on taloyhtiössä lenkkisauna 2 kertaa viikossa, ei erillistä maksua. Käyn siellä pesemässä hiukset, niin kotona tarttee käydä suihkussa vain ihan satunnaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Joo lutraaminen on kivaa jos ei itse maksa, mutta fakta on, että 5 min suihkussa puhdistuu ihan yhtä puhtaaksi kuin 15 min suihkussa. Ei ole mikään hygieniatarve jäädä sinne lorvimaan.
Jos on pitkät ja paksut hiukset niin 5 minuuttia ei riitä hiusten pesuun. Varsinkaan kun vedensäästösuihkulla kestää kauan jo se että saa hiukset kasteltua. Sitten itse huuhtelu kestää ja kestää kun paksuja hiuksia on vaikea saada huuhdeltua vedensäästösuihkuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on vittuuuu elämä vaikeeta jollain.eikö kannattaisi mennä töihin niin ei tarvitse tollaista pelleilyä harrastaa.
Ei ollenkaan vaikeeta. Töissäkin käyn.
Ehkä nähdään vielä sekin päivä että tulee pörssivesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneks on vielä kohteita, joissa mennään kiinteällä vesimaksulla.
Sinun pitää mennä Sato Oylle vuokralle. 25 euroa päätä kohti -))))! Meilläkin pari lasta ja vesilasku lähes 100 euroa kuussa. Todellinen kulutus jotain 25 euroo neljältä hengeltä!
Todellakaan ei riitä tuo 7 e per henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on taloyhtiössä lenkkisauna 2 kertaa viikossa, ei erillistä maksua. Käyn siellä pesemässä hiukset, niin kotona tarttee käydä suihkussa vain ihan satunnaisesti.
Mä käyn sateella ulkona pesytymässä tulee vielä halvemmaksi piu pau.
Vierailija kirjoitti:
Nuukuus on sairaus.
Etäluettavat tuli lakisääteiseksi 2020 mutta huoneistokohtaiset 2013. Sitäkin ennen huoneistokohtaisia laitettiin useimmiten. Osaan on laitettu varaukset. Olen ollut alalla vuosia.