Muistatteko sen ajan, kun töitä sai pelkällä ammattikoulututkinnolla tai jopa peruskoulun oppimäärällä?
Nykyään edes amk ei ole oikein mitään, sillä pääsee korkeintaan ruohonjuuritason töihin.
Kommentit (73)
Mulla on ammattipätevyytenä 9 kk aikuiskoulutuskurssi ja palkka 3000;-
Vierailija kirjoitti:
Ammattikoulutuksella saa työtä (normaalissa taloustilanteessa). AMK tutkinnolla saa sairaanhoitajan työtä.
Meille tuli asiakkaalta ehto että kaikkien on oltava korkeakoulutettuja.
Muistan. Koko elämäni tein töitä kansalaiskoulu pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Markkaa?
Ammattikoulututkinnolla työllistyy tälläkin hetkellä helposti, jos vaan ei ole sysipaska koulusta armosta ulos päästetty, vaan oikeasti osaa asiansa. Ei missään töissä tarvita ihmistä, joka ei osaa yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Markkaa?
Euroa toki näin 25 vuotta euroihin vaihtamisen jälkeen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattikoulutuksella saa työtä (normaalissa taloustilanteessa). AMK tutkinnolla saa sairaanhoitajan työtä.
No, akateeminen ei osaa hitsata tai tehdä sähköasennuksia. Sorry siitä asiakas. Ei voida rakentaa jäänmurtajia Suomessa, kun ei ole akateemisia hitsaajia. No, joku saattaa olla amiksen käynyt teininä ennen DI opintoja
3000 euroa alkaa olla vähän alakanttiin nykyään. Riippuu vähän missä asuu ja onko lapsia.
Mulla on ammattikoulututkinto, amk ja yliopiston sivuaineopinnot suoritettuna ja tällä hetkellä olen työmarkkinoilla aivan roskaa.
Ap
Vierailija kirjoitti: 3000 euroa alkaa olla vähän alakanttiin nykyään. Riippuu vähän missä asuu ja onko lapsia.
Juuri oli palstalle linkitetty Jyskin myymäläpäällikkö traineen työpaikkailmoitus jossa palkka alk. 1750;-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: 3000 euroa alkaa olla vähän alakanttiin nykyään. Riippuu vähän missä asuu ja onko lapsia.Juuri oli palstalle linkitetty Jyskin myymäläpäällikkö traineen työpaikkailmoitus jossa palkka alk. 1750;-
Linkki?
Muistan.
Sitten tulivat mistään mitään ymmärtämättömät korkeakoulutetut HR-kalkkunat, jotka haluavat rekrytoida ainoastaan kaltaisiaan korkeakoulutettuja naisia.
Siis reaaalielämästä täysin vieraantuneita tyhjäpäitä ja keskenkasvuisia pissiksiä. Suomi nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: 3000 euroa alkaa olla vähän alakanttiin nykyään. Riippuu vähän missä asuu ja onko lapsia.
Juuri oli palstalle linkitetty Jyskin myymäläpäällikkö traineen työpaikkailmoitus jossa palkka alk. 1750;-
Linkki?
https://www.vauva.fi/keskustelu/6268925/jysk-apulaismyymalapaallikko-pa…
Jyskillä on noita trainee-paikkoja auki aikalailla. Miksiköhän?
Niissä ns. ruohonjuuritason töissä katsotaan enemmän kokemusta kuin koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, akateeminen ei osaa hitsata tai tehdä sähköasennuksia. Sorry siitä asiakas. Ei voida rakentaa jäänmurtajia Suomessa, kun ei ole akateemisia hitsaajia. No, joku saattaa olla amiksen käynyt teininä ennen DI opintoja
Tietäisitpä vaan kuinka moni akateeminen osaa hitsata tai tehdä sähköasennuksia. Vanhan toyotani ruosteisen pohjan hitsasi konetekniikan kandi ja DI-vaihetta tekevä.
eri
Jyskin kaltaisissa paikoissa myyjätkin alkaa jo olemaan tradenomeja.
Armeijan jälkeen menin raksafirmaan töihin ja olin siellä 17 vuotta. Kävin amiksen puupuolen ainoastaan ja sitten pääsin töihin raksalle. Rakensin ja remontoin kaikenlaisia taloja eikä kukaan sanonut etten osaa. Olin kyllä hyvä työntekijä ja opin nopeasti mutts osasin minä kaikenlaista ennenkin ei siinä mitään. Nyt 50 vuotiaana ei pääse enää raksalle kun on ulkomaalaisia niin paljon.
Robotiikka ja tekoäly tekevät 40%:sta ihmisiä tarpeettomia.
Muuten, ne tarpeettomat ihmiset maailmalta tulevat Suomeen jos vain pääsevät.