Miksi vitusssa olemme maksaneet kalliita eläkevakuutusmaksuja koko ikämme jos Petteri haluaa nyt leikata eläkkeitä ja nostaa eläkeikää?
Niin? Miksi? Eikö toi ole aivan helvetin väärin?
Kommentit (1446)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhe olikin ysäristä, 1945 syntyneet oli vuonna 1995 viisikymppisiä. Matikkanero much?
.viiskymppiset eivät päässeet eläkeputkeen. Tosin lamavuosina tehtaista jäi paljon viiskymppisiä työttömiä, herroista siivoojiin ja kaikkea siltä väliltä.
1945 syntyneet pääsivät kyllä eläkeputkeen mukavasti sitten seuraavalla vuosikymmenellä, jos tarvetta oli. Nythän taas 60-luvulla tai 70-luvulla syntyneille ei ole tarjolla koko eläkeputkea.
Ei se silti ole noiden vanhempien ihmisten vika, että mä tipahdin nippanappa eläkeputkesta. Elämä on!
Ensimmäisen kerran törmäsin ajatukseen että lasta alle 15 syytetään vapaamatkustajaksi.
Toki yhteiskunta nyt tarjoaa lapsille ja lapsiperheille vaikka mitä hyvää mutta ei kyllä 50-luvulla.
Eli tuon ajattelutavan ihmiset nykyisin ovat 25-27-vuotiaiksi vapaamatkustajia. Siinä iässähän valmistutaan ja ruvetaan töitä kahtelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta omituisinta tässä kaikessa on se, etteivät he myönnä olevansa väärässä tai tehneensä väärin. Näkevät itsensä jonain sankareina tai ainakin kovina työmiehinä ja -naisina.
Samoin sinun kaltaiset näkevät itsensä sankareina kun ovat "maksajia".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä halveksunta vanhempia ihmisiä ja perustöitä tehneitä kohtaan tällä amk-porukalla.
Etkö ole lukenut sanaakaan mitä on kirjoitettu. Kusetitte meiltä itsellenne aikaisen eläkkeen ilman , että olisitte itse joutuneet juuri mitään maksamaan. Nyt sitä maksatetaan meillä korkeilla maksuilla ja sillä että 70v asti pitää olla työssä. Joko alat tajuamaan stanan eläkekavaltaja.
Nytkin, totta puhut, on eläkkeellä ihmisiä joilla oli 15 vuotta työelämää takana kun TEL tuli ja jäivät eläkkeelle 90-luvun alussa ennen tyel-maksun tuloa. Jotkut heistä olleet sodassa tai lottina, niinkin vanhoja elää vielä.
On myös boomereita, jotka jäivät ysär
Jos sinä "ahneen sukupolven"lapsena et ole keski-ikäisenäkään saanut hyvää elämää niin eiköhän vika ole sinussa eikä vanhemmassa sukupolvessa.Vai äidinkö pitäisi sinua auttaa vielä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta omituisinta tässä kaikessa on se, etteivät he myönnä olevansa väärässä tai tehneensä väärin. Näkevät itsensä jonain sankareina tai ainakin kovina työmiehinä ja -naisina.
Osa on röyhkeitä ja ahneita, eivät vaan välitä ja osa on yksinkertaisesti niin tyhmiä ettei ymmärrä.
Nykyiset eläkeläisetkin ovat valmiita talkoisiin. He ovat valmiina nostamaan nykyisten työssäolevien eläkeikää huomattavasti.
Kerrohan lisää kun olet niin viisas?Millä tavalla joku eläkeläismummo voi nostaa kenenkään eläkeikää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä milleniaaleilla on kova huoli lastemme tulevaisuudesta. Säästetään heille rahastoihin, yritetään antaa kaikki parhaat lähtökohdat, mietitään mihin meillä rahkeet riittää kun pohditaan lapsilukua. Boomereita ei paina tipan pätkää, miten heidän jälkeläisensä pärjäävät! Se itsekkyys ja kylmyys on aivan omaa luokkaansa!
Edelleen ,sinun huonot vanhemmat ei ole sama kuin kaikki boomerit.
Milleniaalin vanhemmat ei taida olla boomereita vaan tuohon väliin jäävää ikäluokkaa.
Mä olen tuohon väliin mahtuva vanhempi - luulisin. Eikä mun lasten ainakaan tarvitse kärsiä sydämmettömistä vanhemmista, jotka ajavat lapset kotoa pius heti, kun ne täyttävät 18 vuotta eivätkä takuulla jää varattomiksi
Ai mikä sankari,mitalin ansaitsisit!Se mitä kirjoitit,on aivan normaalia monelle muullekin,jopa eläkeikäisille.Ei ole tullut mieleen kehuskella .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheet missä toinen työtön korjaavat auton itse YouTube ohjeilla ja varaosat vanhoista kolariautoista.
Eläkeläiset vie auton huoltoon. Meidän sukupolvi ei huolloista maksa, ei ole rahaa.
Eikö ole hyvä kun yritysten palveluja käytetään? En ymmärrä ajatuksiasi. Aina siitä saa valtiokin alvia. Ja yrittäjä maksaa veroja . Työllistää.
EK ja Suomen yrittäjät ry. jäsenfirmoineenhan orpon on käskenyt köyhää kyykyttää. Jos ei ole enää asiakkaita niin turha ulista. Nyt säästää myös kuluttaja - tai ostaa temusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhe olikin ysäristä, 1945 syntyneet oli vuonna 1995 viisikymppisiä. Matikkanero much?
.viiskymppiset eivät päässeet eläkeputkeen. Tosin lamavuosina tehtaista jäi paljon viiskymppisiä työttömiä, herroista siivoojiin ja kaikkea siltä väliltä.
1945 syntyneet pääsivät kyllä eläkeputkeen mukavasti sitten seuraavalla vuosikymmenellä, jos tarvetta oli. Nythän taas 60-luvulla tai 70-luvulla syntyneille ei ole tarjolla koko eläkeputkea.
Ja kiitos tuosta eläkeputkenkin menetyksestä kuuluu riikalle ja petterille. Silti kadehtijoita riittää.
Hallituksen mielestä vanhukset ja sairaat joutuu maksamaan kaikesta joutuen vaikeuksiin, jotta rikkaat saisivat rikastua edelleen. Ymmärrys näyttää kadonneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...samaan aikaan maata (epä)loogisesti täytettiin moniosaajilla ja muilla hiv-raiskaajilla. Kerättiin jo valmiiksi pikkuhiljaa pyllynpyyhkijäreserviä.
Kuka hyötyy? Kenen etu? Ketkä ovat taustalla?
Vain maahan tulijat voi meidän eläkejärjestelmän pelastaa, kun suomalaiset eivät itse enää tee lapsia. Noin se vaan on. Vain maahanmuuton kautta on mahdollista saada Suomeen lisää eläkemaksujen maksaji
Eli kannattaa unohtaa persut jos on yli 30v ja haluaa joskus eläkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Koska demarit jakoi teidän maksetut eläkerahat lintsaajille. Mitäs äänestit.
Onko se jotenkin ylevänpää persuilta, kun vievät ruoan lapsiperheen lasten suusta(työkkärien lapsikorotus)? Se on lienee sitä parempaa riistämistä..
Kai se riikka pervoilee vielä köyhiltä lapsilisätkin ja jakaa ne jatkossa vain rikkaille. Sopisi hyvin persun mielenmaisemaan.
Mites muuten? Juuri oli lehdessä Juuson mokailut soten kanssa, mutta rahaa on, kun tänään sai lukea kuinka persuedustajat palkkaa kavereita ja sukulaisia avustajikseen. Meno on todella mätää, ja näillä eläkevinkunoilla yritetään taas saada vaan huomio pois noista perseilijöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa on röyhkeitä ja ahneita, eivät vaan välitä ja osa on yksinkertaisesti niin tyhmiä ettei ymmärrä.
Nykyiset eläkeläisetkin ovat valmiita talkoisiin. He ovat valmiina nostamaan nykyisten työssäolevien eläkeikää huomattavasti.
Kerrohan lisää kun olet niin viisas?Millä tavalla joku eläkeläismummo voi nostaa kenenkään eläkeikää?
Äänestämällä persuja ja kokoomusta. Noita eläkeläisiä on jo yli miljoona.
"SK:n mukaan vuonna 1980 yksityissektorin palkansaajan kuukausiansioista perittiin 13,3 prosenttia eläkemaksuja, vuonna 2014 niitä perittiin 25,7 prosenttia."
"Kulloisenkin tarpeen mukaan eläkeikärajoja on takavuosikymmeninä hilattu ylös ja alas. Kun
TEL- ja LEL-lait tulivat voimaan 1962, yleiseksi eläkeiäksi tuli kansaneläkkeiden tapaan 65 vuotta.
Siitä alkoi SAK:n suunnasta koko ajan voimistuva puhe, että ikä on liian korkea. Työläiset
kokivat fyysisesti raskaisiin työtehtäviin vedoten, että se kohtelee heitä epäoikeudenmukaisesti."
Ja vielä historiaa:
"Aikaisemmin keskimääräinen eläkkeelle siirtymisikä oli 59 vuotta, uudistusten myötä
eläkkeelle voi siirtyä omalla päätöksellä 62-vuotiaana, tällöin eläkkeeseen tulee varhennusvähennys.
Vuonna 2009 yksilöllinen varhaiseläke ja työttömyyseläke poistetaan keinona vähentää varhennetulle vanhuuseläkkeelle siirtymistä. Viimeinen ikäluokka, joka voi siirtyä yksilölliselle varhaiseläkkeelle on vuonna 1943 syntyneet henkilöt. Viimeinen 60-vuotiaana työttömyyseläkkeelle siirtyvä ikäluokka on syntynyt 1949. Vuonna 2005 osa-aikaeläkkeen ikäraja nostettiin 58 ikävuoteen, koska aikaisemmin ikärajan ollessa 56 vuotta houkutteli se liikaa hyvätuloisia ja hyväkuntoisia osa-aikaeläkkeelle."
Vierailija kirjoitti:
"SK:n mukaan vuonna 1980 yksityissektorin palkansaajan kuukausiansioista perittiin 13,3 prosenttia eläkemaksuja, vuonna 2014 niitä perittiin 25,7 prosenttia."
Niinpä niin. Faijani oli v. 1980 40-vuotias ja maksoi siis palkastaan tuolloin 13,3% eläkemaksuja. Minä olin 40v. vuonna 2014 ja maksoin silloin tuplaten eläkemaksuja ja sama meno jatkuu. Ei ihme, että faijalla oli aikanaan varaa rakentaa omakotitalo ja minulla ei. Onhan tuo iso ero, että vedetäänkö välistä 13% vai 25%. Faija vieläpä jäi eläkkeelle 59-vuotiaana, mutta kuoli tosin 65-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin. Faijani oli v. 1980 40-vuotias ja maksoi siis palkastaan tuolloin 13,3% eläkemaksuja. Minä olin 40v. vuonna 2014 ja maksoin silloin tuplaten eläkemaksuja ja sama meno jatkuu. Ei ihme, että faijalla oli aikanaan varaa rakentaa omakotitalo ja minulla ei. Onhan tuo iso ero, että vedetäänkö välistä 13% vai 25%. Faija vieläpä jäi eläkkeelle 59-vuotiaana, mutta kuoli tosin 65-vuotiaana.
Et ole työelämässä jos luulet maksavasi 25 % tyelliä. Et sitten perinyt faijasi omakotitaloa?
Helsinkiläinen kerrostaloasunto maksaa moninkertaisesti kirkonkylän 70-luvun omakotitalon hintaa. Näkyvät myyvän 60 -70 tuhanteen jos joku suostuu ostamaan.
Faijasi työnantaja maksoi 80-luvulla koko tyellin.
Sulla tais olla ankee lapsuus siellä omakotitalossa, faijas ei pistänyt yhtään rahaa sun tarpeisiin ja koulutukseen?
Mitähän kirjoittelee lapsukaiset (30 vuoden päästä) jotka nyt ovat kahden kolmevitosen eläkeläisen lapsia? Äiskä ja isä keplottelivat jo 28-vuotiaana itsensä eläkkeelle, yhteiskunnan tuillla hankkivat enemmän kuin minä nyt työssä.
Eikös vanhat , etenkin suuret ikäluokat, äänestä demareita kuten aina ennenkin?
Täällä vauvalla vaan on kaikki ökörikkaista taustoista niin tietysti silloin kokoomusta. Ja sitten osa persuja joihin on purrut halla-ahon viiltävän älykäs yhteiskunnallinen kritiikki.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisen kerran törmäsin ajatukseen että lasta alle 15 syytetään vapaamatkustajaksi.
Toki yhteiskunta nyt tarjoaa lapsille ja lapsiperheille vaikka mitä hyvää mutta ei kyllä 50-luvulla.
Eli tuon ajattelutavan ihmiset nykyisin ovat 25-27-vuotiaiksi vapaamatkustajia. Siinä iässähän valmistutaan ja ruvetaan töitä kahtelemaan.
Raskainta aikaa se opiskelu oli. Kaikki lomat töissä ja hyvin niukkaa elämistä . Suuret ikäluokat saivat nauttia palkallisesta lomasta jo teini-iästä lähtien. Sitten vielä nuorena eläkkeelle , minkä maksaminen jätettiin lasten huoleksi ja taakaksi.
Ja säkö olet muka itse maksanut koulusi ja päivähoitosi ja lapsiesi päivähoidon ym. Meepä ressukka murehtii kurjaa elämääsi johonkin nurkkaan ja laita vaikka peukku suuhun, jos se toisi lohtua sun hulluihin kuvitelmiin, jotka eivät ole mitenkään vielä toteutuneet.