Miksi vitusssa olemme maksaneet kalliita eläkevakuutusmaksuja koko ikämme jos Petteri haluaa nyt leikata eläkkeitä ja nostaa eläkeikää?
Niin? Miksi? Eikö toi ole aivan helvetin väärin?
Kommentit (1446)
Mäkäti mää. Boomerit jäi eläkkeelle 59 vuotiaana.
He jaksoivat työuraa paljon pitemmälle kuin ne alle 35 v joita jää tuhansia vuosittain eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän te tätä halusitte! Kaikki joukolla Kokoomusta äänestämään!
Kokoomusko tämmöisen pyramidihuijauksen on rakentanut? Pitkäjänteistä työtä kerrassaan, kun ainakin puoli vuosisataa toimimatonta himmeliä on kasailtu.
Ei tässä varmaan oltaisi niin vihaisia, jos ei kaikkia heikennyksiä tehtäisi koko ajan työikäisille.
400 euron ansiosidonnaisleikkaus kuukaudessa on todella törkeä.
Ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten.
Ja koska nettohyötyhät , varsinkin suuret ikäluokat pelkästää
No sekään ei varsinaisesti muuta tätä eläkedynamiikkaa. Suuret ikäluokat kusettivat itselleen nuoremmilta sukupolvilta korkean elintason.
Vierailija kirjoitti:
Mikä vika täs nykysessä eläketsydeemissä nyt sit on? Jos ei kelpaa, älkää ottako eläkettä.
No kun laki vaatii että eläkemaksuja maksaa, riippumatta ottaisko sit sen ehkä, ehk ei tulevaisuudessa saatavilla olevan eläkkeen vai ei.
Ei saa valita että pitäisi itse hallinoimaa henkilökohtaista eläkesäästöä sen sijaan. Voi kyllä sen päälle vielä laittaa omaa rahaa säästöön, ja niin tehdäänkin. Ollaan vain jouduttu toteamaan että joko lapsiin tai omiin eläkesäästöihin on varaa muttei molempiin joten lapset ovat haaveista huolimatta nyt tiputettu elämänsuunnitelmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja työnantaja maksaa loput niin että 25 % tulee täyteen.
Omaa eläkettä kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta
Eläkemaksu palkasta menee nyt eläkkeelle oleville ja omaa eläkettä kertyy 1,5 % vuosipalkasta.
Niin?Näin se menee ja on aina mennyt.
suuret ikäluokat eivät itse maksaneet mitään ja nyt maksetaan silti heille 8% palkasta. Einole siis mennyt aina näin
Suuret ikäluokat ovat vähemmistö,eläkeläisistä ja nuoremmat ovat maksaneet suuria eläkemaksuja,jopa 8,65 prosenttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1009/1010
Miten sä pystyt elämään ton järkyttävän kateutesi ja niin: ahneutesi keskellä. Mahtaa pullistaa verisuonta päässä.
Hae hyvä ihminen hoitoa, syytä olisi ollut aikaa sitten, tommoseksi mulkquksi ei yhdessä yössä tulla.
-eri
Mutta sä olet maailman huonoin mummu. Viet ruoatkin lapsilta jotta saat ahnehtia itselle lisää.
Todella moni eläkeläinen on havaintojeni mukaan narsisti.
Ei ihme, että moni lapsi nykyään katkaisee kaikki välit ainakin toiseen vanhempaansa.
Saman on moni huomannut todella monissa eläkeikää nuoremmissa. Välejä katkotaan kun rahahanat pistetään kiinni ja sanotaan kolmekymppisille kakaroille, että olisiko jo aika tulla omillaan toimeen. On se kumma?
Hei nuoret sossupummit! Kun käy töissä niin sitä eläkettäkin kertyy!
t: riikkapetteri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja työnantaja maksaa loput niin että 25 % tulee täyteen.
Omaa eläkettä kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta
Eläkemaksu palkasta menee nyt eläkkeelle oleville ja omaa eläkettä kertyy 1,5 % vuosipalkasta.
suuret ikäluokat eivät itse maksaneet mitään ja nyt maksetaan silti heille 8% palkasta. Einole siis mennyt aina näin
Suuret ikäluokat ovat vähemmistö,eläkeläisistä ja nuoremmat ovat maksaneet suuria eläkemaksuja,jopa 8,65 prosenttia.
Minä boomeri 17 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jauha paskaa vaan ota asioista selvää. Näin se on ennen mennyt ja menee nytkin. Ainoa kärsijä on omista mutuistasi sinä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat ovat työuransa alusta (ensimmäisinä) olleet tel-vakuutettuja ja työnantajat maksaneet heistä tyellin. Vuodesta 1993 lähtien sen
Pitää muistaa että kun järjestelmä laitettiin kasaan 60 luvun alussa niin säädettiin se karheasti silloin syntyneiden miesten keskimääräisen eliniän mukaan (65) eli oli kylmästi laskettu että kaikki maksaa vakuutusmaksut kassaan ja puolelle maksetaan takaisin ja silleen on varaa myös niille jotka eläisivät poikkeuksellisen pitkään. No sit ei nostettu sitä ikää keskimääräisen työssäkäyvien elinikäennusteen nousun mukaan ja sit naiset jotka elävät vielä pitempään tulivat työelämään vielä reippaammin mukaan kerryttävät kyllä vähemmän ulosmaksettavaa lastenteon viedessä pois työelämästä mutta ei niin paljon vähemmän että se kattaisi sen että puolet nykyisestä ulosmaksettavista on vielä keskimäärin 7v pitempää sen perus 13 v pompahduksen päälle miesten kohdalla mikä tolle alkuperäiselle 65 eläkeikälle on käynyt ja sit ihmetellään nyt miten rahat eivät riitä. Sekä isompi osa maksajista pääsee eläkkeelle että he sit ovat siellä paljon pitempään. Rahat pitkään jo eivät ole riittäneet ja siksi sitä on vain surutta paikattu systemaattisesti vuosikymmeniä silloin maksavien poteista. Ihmiset ovat ruvenneet huutamaan koska nykysyntyvyyden mukaan nyt nuorena (20-35v) työssä käyvät eivät välttämättä tule näkemään juuri mitään työeläkettä vaikka maksavat eläkemaksuja koska nykymenolla ollaan laskelmien mukaan pääsemässä siihen kriittiseen pisteeseen suurinpiirtein kun he ovat 60 paikkeilla missä rahat ovat käytetty jo ajat sitten pois heidän omista poteista ja silloin työssäkäyvän työeläkemaksut ja muut veromaksut hädintuskin riittää muuhun kuin heidän kansaneläkkeeseen, hyvä jos sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jauha paskaa vaan ota asioista selvää. Näin se on ennen mennyt ja menee nytkin. Ainoa kärsijä on omista mutuistasi sinä itse.
Ennen eläkeläisiä oli vähemmän ja eläkkeet pienempiä.
Eläkemaksuja on maksettu seuraavasti
1963-1983 vain 5 miljardia
1984 - 2009 vain 95 miljardia
2010-2020 jopa 100 miljardia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, silloin ihmiset kävivät töissä, eikä hakeutuneet sairauseläkkeelle kolmekymppisenä mt-ongelmien vuoksi joiden juurisyynä lähinnä oma herkkähipiäisyys. Tuollaisten ei tarvikaan kadehtia kenenkään eläkkeitä, kun nauttivat omansa jo parhaassa työiässä.
"Nykyiset maksut eivät riitä kattamaan tulevaisuuden eläkkeitä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat ovat työuransa alusta (ensimmäisinä) olleet tel-vakuutettuja ja työnantajat maksanee
Käykö nuoria muka töissä? Eikö ne opiskele tai makaa pillereitä popsien kotona tai ovat jo eläkkeellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat ovat vähemmistö,eläkeläisistä ja nuoremmat ovat maksaneet suuria eläkemaksuja,jopa
Ennen pääsi helpommin työkyvyttömyyseläkkeellä fyysisistä syistä, mutta sitten tuli magneettikuvaus.
1990-luvulla työttömät pääsivät eläkeputkeen 53-vuotiaana.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat ovat työuransa alusta (ensimmäisinä) olleet tel-vakuutettuja ja työnantajat maksanee
Vaikka eläkevakuutusyhtiöillä on 230miljardia kassassa, ei rahat riitä eläkkeisiin? Jepjep.
Eläkkeellä on miljoona kuusisataa tuhatta joista miljoona neljäsataa tuhatta vanhuuseläkeläistä ja 181000 työkyvyttömyyseläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat ovat työuransa alusta (ensimmäisin
240 miljardin rahasto riittää 7 vuotta.
"Eläkkeitä maksetaan 40,2 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse maksoin eläkemaksut 9 ekaa töissäolovuottani, eikä se kerryttänyt eläkettäni penniäkään. Nykyään voisi ottaa käyttöön saman käytännön.
Sulla ei mee hyvin. Pää jumissa.