Miksi vitusssa olemme maksaneet kalliita eläkevakuutusmaksuja koko ikämme jos Petteri haluaa nyt leikata eläkkeitä ja nostaa eläkeikää?
Niin? Miksi? Eikö toi ole aivan helvetin väärin?
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te halusitte kivan lapsvivapaan elämän ja hupsista keikkaa, teidän eläkkeille ei olekaan maksajia.
Yksikään lapsi ei pelkällä olemassaolollaan maksa eläkkeitä. Lasten elättämiseen tarvitaan rahaa. Raha tulee työstä. Eläkkeiden maksuun tarvitaan työpaikkoja. Meillä on puoli miljoonaa työtöntä. Näetkö mitään ongelmaa tässä yhtälössä?
300 miljoonaa euroa menee ma muille toimeentulotukina. Näetkö mitään ongelmaa yhtälössä?
Enemmän näen ongelmaa 42 miljardin vuosittaisissa eläkemaksuissa.
Ei valtio maksa työeläkkeitä... avustaa toki yel ja myel kassoja, kun sössivät ne liian pienillä maksuilla.
Palkansaajat maksaa ja ne rahat on heiltä pois.
Niin, onhan se aika paljon jos neljän tonnin bruttoliksasta maksetaan eläkemaksuja yli kymppitonni vuodessa. Ja kaikki menee nykyisten eläkeläisten eläkkeiden maksuun. Itse saa vaan lupauksen, että kyllä ne tulevat sukupolvet maksavat sitten sulle eläkkeen. Vaan näinköhän maksavat. Tai ehkä maksavat jotain minimieläkettä, mutta vasta sitten kun olet jo yli seitenkymppinen.
Luulitko pönttö-ap että eläkemaksuja kerätään itselle? :D
Luulisi olevan yleistietoa että eläkkeet maksaa aina tuleva sukupolvi. Siis maksamme nyt boomerien eläkkeitä ja nyt syntyvät maksaa meidän eläkkeet. Tai siis maksaisi jos tänne syntyisi ketään :^)
Marin poisti eläkeputken.
Harva pitää yli kuusikymppistä töissä, joten jatkossa on varauduttava pitkään työttömyyteen ennen eläkkeelle jäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te halusitte kivan lapsvivapaan elämän ja hupsista keikkaa, teidän eläkkeille ei olekaan maksajia.
Yksikään lapsi ei pelkällä olemassaolollaan maksa eläkkeitä. Lasten elättämiseen tarvitaan rahaa. Raha tulee työstä. Eläkkeiden maksuun tarvitaan työpaikkoja. Meillä on puoli miljoonaa työtöntä. Näetkö mitään ongelmaa tässä yhtälössä?
300 miljoonaa euroa menee ma muille toimeentulotukina. Näetkö mitään ongelmaa yhtälössä?
Enemmän näen ongelmaa 42 miljardin vuosittaisissa eläkemaksuissa.
Ei valtio maksa työeläkkeitä... avustaa toki yel ja myel kassoja, kun sössivät ne liian pienillä
Ja vähentävät verotuksessa automaattisesti. Eli nettopalkka ei nousisi senttiäkään, vaikka poistettaisiin koko maksut.
Mutta eihän kakarat sitä tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti
No noi boomerit ovat nostaneet eläkettä usein jo yli 20 vuoden ajan (jäivät eläkkeelle keskimäärin alle kuuskymppisinä) ja saaneet järjestelmästä takaisin moninkertaisesti sen mitä ovat järjestelmään maksaneet.
Appiukko jäi eläkkeelle vuonna 2008 vuoden alusta 63-vuotiaana. Aivan täysin työkuntoinen oli silloin. Nyt 81 v. ja varmasti elää ainakin 90-vuotiaaksi, ovat pitkäikäistä sukua. Ei kuluta mihinkään, ei käytä mitään palveluita. Ei toki sillä että tarvitsisikaan, mutta kun hoetaan, kuinka eläkeläiset pitävät yhteiskunnan pyörimässä. Teki kuitenkin siistiä ja helppoa sisätyötä koko ikänsä, joten eläke ei ihan onneton ole. Kiva yhteiskunnan maksaa 30 vuotta verrattain korkeaa eläkettä. Samalla on paha suustaan ja haukkuu aikuisia lapsiaan, jos on esim. työttömyysjaksoja.
Vierailija kirjoitti:
Niin, onhan se aika paljon jos neljän tonnin bruttoliksasta maksetaan eläkemaksuja yli kymppitonni vuodessa. Ja kaikki menee nykyisten eläkeläisten eläkkeiden maksuun. Itse saa vaan lupauksen, että kyllä ne tulevat sukupolvet maksavat sitten sulle eläkkeen. Vaan näinköhän maksavat. Tai ehkä maksavat jotain minimieläkettä, mutta vasta sitten kun olet jo yli seitenkymppinen.
Siitä kertyisi muuten aivan jäätävä summa jos saisi itse sijoittaa nuo väkisin perityt eläkemaksut omaan sijoitussalkkuun korkoa korolle ilmiön ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
300 miljoonaa on suomalaista kohden vähän yli viisi kymppiä vuodessa. 0,15 euroa päivässä. Palautustölkin pantti per suomalainen päivässä. Mietipä siitä kuinka suuri "ongelma" on kyseessä.
Eläkeiän noston tarve on ollut jo kauan tiedossa, mutta siitä ei ole kitisty ennen tässä määrin kuin nyt ja sen nostaminen jäi aiemmin tekemättä vaikka ehkä olisi niin pitänyt tehdä jo 20-30 v. sitten. Itse olen 69 v. ja jatkoin työntekoa parilla vuodella yli alimman eläkeiän ja sitten minun annettiin ymmärtää, että minun on aika poistua ja jäin eläkkeelle. Olen vielä täysin työkykyinen ja tässä muutaman vuoden levättyäni ja itsestäni hyvää huolta pidettyäni taidan olla paremmassa kunnossa kuin viimeisinä työvuosinani joten voisin kyllä tarttua vielä johonkin työhön ja maksaa myös eläkevaakutusmaksuja muutaman vuoden, mutta taitavat olla heikot työn saanti mahdollisuudet tämän ikäisellä, sillä esim. entisestä työpaikastakin vähenettiin väkeä ja irtisanomiset kohdistuivat tälläkin kertaa lähimpänä eläkeikää oleviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskielåke 2100 euroa.
Toi on minunkin brutto. Veroa menee 28,5 % tuosta. Tilille tulee 157x euroa. 45 vuotta töissä sitä ansainnut.
Turha alapeukuttaa. Kävin katsomassa eläkepäätökseni Kevan sivuilta, mietin muistinko bruton väärin.
Brutto 2198,44, vero 28,5 %, tilille eli netto 1571,88
Näin se menee. Maksan naapurin toimeentulotuen pienestä eläkkeestäni. Työnteko ei todellakaan kannata mutta olen aina tykännyt työstäni.
Vierailija kirjoitti:
Boomerit teki paljon häviävät vähän lapsia verrattuna vanhempiinsa ja hoitivat homman simppelisti laittamalla omat lapsensa maksamaan eläkkeensä moninkertaisena siihen eläkemaksujen tarkkaan, jonka itse olivat maksaneet. Mikäs ongelma tuossa ratkaisussa on? Sehän toimi boomereillekin loistavasti! Ei hemmetti... se omatunto ja moraali mikä riivaa nykyisiä työikäisiä... Me ei vaan vihata tarpeeksi omia lapsiamme.. siihen se taitaa kaatua.
Vierailija kirjoitti:
Luulitko pönttö-ap että eläkemaksuja kerätään itselle? :D
Luulisi olevan yleistietoa että eläkkeet maksaa aina tuleva sukupolvi. Siis maksamme nyt boomerien eläkkeitä ja nyt syntyvät maksaa meidän eläkkeet. Tai siis maksaisi jos tänne syntyisi ketään :^)
Se on silti jännä, että jos hankit lapsia, niin se pienentää sinun eläkettäsi. Kannustavaa.
Vierailija kirjoitti:
Eläkelupauksia on annettu neljä kertaa enemmän kuin on varoja. Rahat loppuu jos kaikki ovat eläkkeellä välillä 60-100 vuotta.
No satavuotiaiksi elää kyllä aika pieni osa väestöstä.
Paljonko AP maksoit veroja viime vuonna?
Vierailija kirjoitti:
Harva pitää yli kuusikymppistä töissä, joten jatkossa on varauduttava pitkään työttömyyteen ennen eläkkeelle jäämistä.
Tuo muuten leikkaa tehokkaasti nuorempien sukupolvien eläkkeitä. Ja pakottaa ihmiset syömään kaikki säästönsä jo ennen eläkkeelle pääsemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskielåke 2100 euroa.
Toi on minunkin brutto. Veroa menee 28,5 % tuosta. Tilille tulee 157x euroa. 45 vuotta töissä sitä ansainnut.
Turha alapeukuttaa. Kävin katsomassa eläkepäätökseni Kevan sivuilta, mietin muistinko bruton väärin.
Brutto 2198,44, vero 28,5 %, tilille eli netto 1571,88
Näin se menee. Maksan naapurin toimeentulotuen pienestä eläkkeestäni. Työnteko ei todellakaan kannata mutta olen aina tykännyt työstäni.
Sinä et sosiaalituestasi maksa mitään kenenkään hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo muuten leikkaa tehokkaasti nuorempien sukupolvien eläkkeitä. Ja pakottaa ihmiset syömään kaikki säästönsä jo ennen eläkkeelle pääsemistä.
Sehän on juuri eläkeiän noston idea..
Vierailija kirjoitti:
Jos tuollaista asiaa lähtee oikeasti ajamaan, olisi se poliittinen itsemurha. Ei olisi enää tulevaisuutta valtion politiikassa, siitä pitäisi äänestäjät huolta.
Mitä oikein höpiset? Monet ajattelevat myös tulevia sukupolvia toisin kuin sinä.
Ei valtio maksa työeläkkeitä... avustaa toki yel ja myel kassoja, kun sössivät ne liian pienillä maksuilla.