Miksi vitusssa olemme maksaneet kalliita eläkevakuutusmaksuja koko ikämme jos Petteri haluaa nyt leikata eläkkeitä ja nostaa eläkeikää?
Niin? Miksi? Eikö toi ole aivan helvetin väärin?
Kommentit (633)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorempi polvi kuvittelee meidän eläkeläisten saamista eläkkeistä turhan suuria. Minun bruttotyöeläkkeeni täysistä työvuosista on tällä hetkellä muutaman kympin vaille 2100 euroa mikä lienee hieman naisten keskimääräistä eläkettä parempi ja verojen jälkeen siitä jää käteen n. 1660 euroa. Asun vuokralla ja vuokrani on n. 600 euroa enkä saa asumi- enkä mitään muitakaan tukia. Takuueläke on n. 978 euroa ja takuueläkeläinen saa omalla paikkakunnallani Kelan laskurin mukaan asumistukea vastaavan asuntoon kuin minulla on vajaat 420 euroa. Asumistuki ja verotus huomioiden minun ja takuueläkeläisen nettotuloissa on eroa n. 250 euroa. Kuinka paljon minä nyt saan liikaa eläkettä Teidän eläkkeistä nurisijoiden mielestä?
Aivan liikaa saat eläkettä ottaen huomioon sen mitä työnantajasi on palkastasi järjestelmään aikoinaan maksanut.
Se työnantajan työeläkevakuutusyhtiöön maksama osuus on ollut sekin tavallaan osa minun palkkaani ja on ollut myös työnantajan verotuksessa vähennyskelpoinen erä samoin kuin minun palkkani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa, mutta ei saa myöskään verovähennystä remonteista eikä kotihoidosta.
Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia, jos tulee vesivahinko. Vakuutuksissa on ikäpoistot.
Jos tulee vesivahinko niin pitää olla putkiremontti rahat tilillä. Pankki ei välttämättä anna remonttilainaa pienellä eläkkeellä.
Palvelun kannattaa ostaa ulkomailta, kokemusta on ja hintakin halvempi
Mutta vakuus ei välttämättä korvaa, jos jotain tulee.
Jos vaihtaa lämmitysmuotoa niin siihen pitää hakea toimenpide lupa rakennusvalvonnasta, mikä maksaa. Ja rakennusvalvonta tarkista, että remontti on ok tehty.
Muuten nimittäin ei vakuuta välttämättä korvaa, jos jotain tulee.
Kyllä vaan ihmettelen miten muka 79v saakka pystyy tekemään tarkkaa suorittavaa työtä. Haluavat jättää oman onnensa nojaan ihmiset. Kun työkyky lakkaa, toimeentulo sakkaa.
30 vuotta olen veroja maksanut ja elättänyt ja kouluttanut nuorempia sukupolvia. Nyt v*tuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa, mutta ei saa myöskään verovähennystä remonteista eikä kotihoidosta.
Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia, jos tulee vesivahinko. Vakuutuksissa on ikäpoistot.
Jos tulee vesivahinko niin pitää olla putkiremontti rahat tilillä. Pankki ei välttämättä anna remonttilainaa pienellä eläkkeellä.
Tulevat sieltäkin korjaaman sen ja heidän työnjälki on todella hyvä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevat sieltäkin korjaaman sen ja heidän työnjälki on todella
Eivät välttämättä tule, jos sulla ei ole dokumentit kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaihtaa lämmitysmuotoa niin siihen pitää hakea toimenpide lupa rakennusvalvonnasta, mikä maksaa. Ja rakennusvalvonta tarkista, että remontti on ok tehty.
Muuten nimittäin ei vakuuta välttämättä korvaa, jos jotain tulee.
Sama kuin aurinkopaneeleissa. Rakennusvalvonta tekee lujuuslaskelmat.
Jos ei ole rakennusvalvonnasta lupaa aurinkopaneeleille, niin vakuutus ei välttämättä korvaa, jos tulee talvella iso lumikuorma ja katto romahtaa. Sitten pitää itse maksaa remppa.
Osaan taloista ei saa laittaa aurinkopaneeleita, koska ne on suojeltuja puutalo-alueita, vanhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP hoi! Olet maksanut nykyisten eläkeläisten eläkkeitä.
Ja niitähän ei kukaan uskalla leikata tai jäädyttää, kun se tarkoittaisi vaalitappiota.
Tämä. Miksei moni tajua.
Maksat nykyisten eläkeläisten eläkettä, et omaa. Nykyiset eläkeläiset taas eivät ole maksaneet kuin pienen osan omasta eläkkeestään. Niin ja heillä tuo eläkemaksun osuus palkasta oli paljon pienempi kuin minulla.
Kun itse pääsen eläkkeelle joskus, ne rahat on jo käytetty. Mulle on tulossa vain vähän. Siis itse saan pienemmän eläkkeen kuin nykyiset.
Yksinkertaista. Ei ehkä reilua mutta näin tämä menee.
Juu ja kaikki on laskettu sen varaan, että uusia työntekijöitä kasvaa veroja maksamaan. Syntyvyys laskee ja huoltosuhde vinoutuu, kun noin ei käy. Eläkeikää hilataan yli ihmisten terveyden kestokyvyn.
Ulkomailta saa eläkkeenmaksajia.
""Velvoitetyö oli työttömille 57 vuotta täyttäneille tarkoitettu lakisääteinen palvelu, joka tarjosi työtä, kun ansiopäivärahan enimmäisaika oli täyttynyt. Velvoitetyö saattoi täyttää työssäoloehtoa tietyin ehdoin. "
Nyt pitää itse yrittää saada vähintään vuodeksi yrityksistä töitä että saisi jatkossa ansiosidonnaista. Ennen se oli 6 kk.
Rakennusvalvonta tekee lujuuslaskelmat, että katto kestää aurinkopaneelien painon ja sen jos tulee talvella lumikuorma.
Firmat jotka laittaa aurinkopaneeleita ei ole vastuussa noista asioista. He vain asentavat aurinkopaneelit.
Vierailija kirjoitti:
""Velvoitetyö oli työttömille 57 vuotta täyttäneille tarkoitettu lakisääteinen palvelu, joka tarjosi työtä, kun ansiopäivärahan enimmäisaika oli täyttynyt. Velvoitetyö saattoi täyttää työssäoloehtoa tietyin ehdoin. "
Nyt pitää itse yrittää saada vähintään vuodeksi yrityksistä töitä että saisi jatkossa ansiosidonnaista. Ennen se oli 6 kk.
Jep, muuten saa yleistukea 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison pienetkin tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua, ne pitää myydä.
Tammikuusta alkaen saa irtisanoa helposti. Irtisanomiseen riittää asiallinen syy myös julkisella.
Tammikuusta alkaen saa irtisanoa ne, jotka on julkisella ottaneet itsestä ja lapsista saikkua.
Vierailija kirjoitti:
30 vuotta olen veroja maksanut ja elättänyt ja kouluttanut nuorempia sukupolvia. Nyt v*tuttaa.
Jep. Hyvä, jos riittää edes sinne 65v saakka työkyky. Nyt jo napsitaan kasa lääkkeitä sairauksiin, että pystyy tekemään töitä. Vielä pitempään pitäisi jaksaa, mutta miten terveys sen kestää.Suunnitelma on kohtuuton. Ollaan sairaampia nuoremmat kuin nyt eläkkeellä olevat ikäluokat saman ikäisinä, mutta eläkeikää vaan nostetaan.
Vierailija kirjoitti:
"Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne ovat siis tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokra-, metsä -, korko-ja osinkotulot (myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot)."
https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot
Tuohan menee just niin kuin pitääkin.
Kyseinen lafka kyllä tulee, he ovat tehneet suomessa ainakin 10 vuoden aikana erilaisia projekteja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Hyvä, jos riittää edes sinne 65v saakka työkyky. Nyt jo napsitaan kasa lääkkeitä sairauksiin, että pystyy tekemään töitä. Vielä pitempään pitäisi jaksaa, mutta miten terveys sen kestää.Suunnitelma on kohtuuton. Ollaan sairaampia nuoremmat kuin nyt eläkkeellä olevat ikäluokat saman ikäisinä, mutta eläkeikää vaan nostetaan.
Tarkoitus on, että irtisanotaan ja joutuu 595 yleistuelle.
Jos ei ole säästöjä menettää omaisuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, aina ollut kovan veron maksaja, nytkin vielä yli 30 prosentin vero eläkkeestä. Samansuuruisesta palkasta menee vain 24 prosenttia veroa taulukon mukaan. Tuen myös lapsiani aina kun voin ja on tarpeen. En ole mikään öky enkä rikaskaan, tavallinen keskituloinen kansalainen.