Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muilla paljon kirjoja?

Vierailija
25.10.2025 |

Minulla on kirjastohuone ja kohta pitäisi muuttaa. Olen asunut tässä 18 vuotta hissittömässä talossa. Melkoinen homma on siirtää nuo seuraavaan osoitteeseen.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kirjahyllyissä noin 15 hyllymetriä kirjoja ja vintille laatikoihin varastoituna toinen mokoma, ellei enemmänkin. Luen joka päivä kirjaa.

Vierailija
22/43 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellä muilla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjastosta lainaan, olen minimalisti.

Miten luet niitä kirjoja mitä ei ole kirjastossa eikä e-kirjoina?

Vierailija
24/43 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harvat varmaan enää hamstraa fyysisiä kirjoja. 

Voithan kysyä haluaako seuraava asukas pitää ne? 

Kirjasto ja digikirjat on kevyempiä.

Hamstraaminen on ikävä sana. Antaa mielikuvan, että kirjoja hankittaisiin pelkästään hankkimisen vuoksi eikä kirjojen itsensä.

Niin kai. Mutta lukeminen ei edellytä omistamista, joten onhan se sinänsä turhaa niitä ostaa, jos on kiinnostunut nimenomaan lukemisesta, kuten moni on. 

Jos tietää että haluaa lukea saman kirjan myöhemmin uudestaan, jopa useita kertoja, niin se on ihan fiksua ostaa omaan hyllyyn.

Vierailija
25/43 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun pakkaan näitä kirjoja niin käsiini osui Maailman maita ja kansoja sanoin ja kuvin -kirjasarja vuodelta 1928 Tilgmannin Kirjapaino.

- ap

Vierailija
26/43 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut tuhansia kirjoja, mutta olen antanut niitä paljon pois ja annan edelleen. Säilytän vain ne, jotka ehkä joskus luen vielä uudelleen.

Vierailija
27/43 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä tiedä onko muilla paljon kirjoja. Itselläni on n. 6 hyllymetrillistä.

Vierailija
28/43 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tätä nykyä suunnilleen n. 800 kirjaa, paljon olen vienyt kierrätykseen. Kirjastoakin käytän, en ole moneen vuoteen ostanut esim. dekkareita. Mutta välillä antikvariaatissa tai kirjakaupassa lankean johonkin ihanuuteen joka pakko saada.

Vierailija
29/43 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama sata. Paljon olen vienyt kierrätykseen ja antikvariaatteihin, mutta välillä tulee ostettua, jos törmää johonkin erityisen kiinnostavaan. Kirjastoa käytän paljon myös.

Vierailija
30/43 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pieni kirjahylly johon mahtuu varmaan n. 1,5m kirjoja, lisäksi pari pientä seinähyllyä joihin olen laittanut kahteen riviin, siis toinen rivi on sielllä takana, näistä tulee varmaan kuitenkin vain vähän yli 1 hyllymetri lisää. 

En jaksa käyttää kirjastoa joten laitan kirjahyllyyn vain sellaiset kirjat, joita haluan lukea uudestaan elämäni aikana. Kertakäyttökirjat myyn tai vien kierrätyskeskukseen. 

Vierailija
31/43 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä olohuoneen seinällinen. Muutin viimeksi pari vuotta sitten, ja muuttofirma pakkasi ja kantoi kirjat ja hyllyt mukisematta.

Ammattikirjallisuutta paperisena ei ole kertynyt vuosikymmeniin. Käyttöä ei tuolle metrin kirjariville enää liiemmin ole, mutta saa nyt pitää paikkansa, kun on niin kivan näköinen.

Vierailija
32/43 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerännyt kirjoja jo pidempään. Mietin jokaisen kohdalla sen kiinnostavuutta. Ajattelen että kirjojen arvo vielä kasvaa muistin ja ajankuvan ylläpitäjänä. Vähän sama idea kuin missä tahansa vintagessa tai keräilyssä. Esim vanhat lasten ja nuortenkirjat on yksi suosikkigenreistäni.

Vierailija
33/43 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kirjoja. Ei ole teeveetä!

Vierailija
34/43 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos ,ei ole kirjoja. Ne on nykyisin kaatiskamaa.

Vierailija
35/43 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 350 kirjaa. Lukuinnostus iski 2010 ja siitä lähtien olen ostanut kirjan joka kuukausi. Sekä uusia että käytettyjä. Kaikki ovat rockmusiikkiin ja viihdemaailmaan liittyviä elämäkertoja.

Vierailija
36/43 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on! Joka muutossa olen osan karsinut mutta kahdessa asunnossa on isot kirjahyllyt täynnä edelleen ja lisää tulee ostettua.

Olen lapsesta asti ollut lukutoukka.

Vierailija
37/43 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos ,ei ole kirjoja. Ne on nykyisin kaatiskamaa.

Itse olet.

Vierailija
38/43 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harvat varmaan enää hamstraa fyysisiä kirjoja. 

Voithan kysyä haluaako seuraava asukas pitää ne? 

Kirjasto ja digikirjat on kevyempiä.

Hamstraaminen on ikävä sana. Antaa mielikuvan, että kirjoja hankittaisiin pelkästään hankkimisen vuoksi eikä kirjojen itsensä.

Niin kai. Mutta lukeminen ei edellytä omistamista, joten onhan se sinänsä turhaa niitä ostaa, jos on kiinnostunut nimenomaan lukemisesta, kuten moni on. 

Kaikkia kirjoja ei löydy noista digikirjastoista tai oikeista kirjastoista. Ja se oikea kirja vain tuntuu paremmalta. Lukutoukat tuppaavat olemaan vähän vanhanaikaisia ja me halutaan se oikea kirja käteen, muuten se ei tunnu samalta.

Vierailija
39/43 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kirjoja ja säilytin vitriinikaapissa. Pari vuotta sitten pienoista surua tuntien kannoin roskiin. Alkoi vaan ällöttää kun jotenkin tunkkaiselle haisivat. Imurointi niiitö kyllä ajoittain ja pyyhin pölyt mutta silti. Voin vaan kuvitella mikä ummehtunut haju leijuu asunnossa jossa kirjoja hyllymetrittäin, yök. Vaikkakin olen edelleen sitä mieltä, että kirjat ovat ihania ja kertovat myös jotain älykkyydestä.

Vierailija
40/43 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeakulttuuria en voisi kuvitellakaan ilman kirjoja. Fyysisinä niteinä 10 m ja digitaalisena 10 m tai hiukan yli, useimmat yliopistopainojen.

Meillä on toki myös televisio, mutta kulttuurilla ymmärrän enemmän musiikkia (meillä on reilun 20 000 euron äänentoistolaitteisto) ja tietokirjallisuutta.