Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkeakouluopiskelu on liian rankkaa!

Vierailija
25.10.2025 |

En oikeasti kestä tätä. Enkä tiedä mitä teen, kesken lopettaminenkin olisi tyhmää.. Kaipaan tsemppiä, neuvoja tai ehkä vaan haluan avautua.

Eli: opiskelen alaa, jonka työllisyys ylipäänsä pelottaa. En koe olevani "tarpeeksi" hyvä. 

Suurin ongelma on kuitenkin se, etten arjessa ehdi palautua tai nähdä esim. ikinä kavereita. Elämäni on PELKKÄÄ koulua ja työtä. Töitä on pakko tehdä, koska muuten velkataakka kasvaa liian isoksi. Koulua taas en voi käydä hitaammin, koska muuten en saa opintolainasta hyvitystä ja joudun maksamaan kelan opintotukia takaisin.

Loukussa olen. Joka ikinen viikonloppu valuu koulutehtäviin, tentteihin lukuun, seminaareihin valmistuessa, ryhmätyötapaamisiin.. Ja jos viikolta on tullut poissaoloja(töiden takia) niin korvaavien tehtävien tekoon ja muiden kiinni ottamiseen!

Työstäni tienaan 500-600e eli ei tässä hurraamista ole taloudellisestikaan. Syön liian vähän enkä harrasta mitään. Elän 25neliön huonokuntoisessa yksiössä.

Kavereita on, mutta koulussa luokkalaisten kanssa ei oikein klikkaa. Olen masentunut, koska en käytännössä ehdi näkemään kuin luokkalaisiani. Enkä tekemään koskaan mitään muuta, elämäni on VAIN koulua ja työtä. Perhettänikin olen viimeksi nähnyt 6kk sitten. (Asuvat kaukana, ei varaa/aikaa matkustaa.) Siivottuakaan en kotona ehdi/jaksa.

Kaikki lomatkin olen töissä. Miten vitussa tätä jaksaa vielä 3,5v?? Pelkään että sekoan.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan tavalliselta opiskelulta.

Vierailija
2/15 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä opiskelemasi ala on sinulle liian vaikeaa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt onko ala minulle liian vaikea, mutta toisaalta lukemalla (niinkuin muutkin) pärjään kyllä ihan ok arvosanoin. Itsetuntoni varmaan voisi olla parempi. 

Ongelma on se, että tehtäviä ja kaikkea on vain määrällisesti kokoajan LIIKAA ja koen raskaaksi että kaikki "hyvinvointia tuova" puuttuu elämästä siksi. Ei ole ikinä vapaa-aikaa. Se tuntuu niin pahalta. Olen puhunut luokkalaisille, hekin tuntuvat olevan väsyneitä - mutta monella helpottaa taloustressiä vaikkapa perintö tai vanhemmat.. Mulla ei tätä mahdollisuutta ole.

T. Ap

Vierailija
4/15 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä yritä tehdä täydellistä. Arvosanoilla ei ole väliä. Toki jotain on tarkoitus oppia. Huolehdi liikunnasta ja yritä syödä terveellisesti. Älä opiskele unen kustannuksella. Uni on tärkeää oppimiselle. Neljä vuotta on oikeasti lyhyt aika, eikä se ole kaikki samanlaista. Homma helpottuu kokemuksen ja oppimisen myötä.

Vierailija
5/15 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu on raskasta, ei sitä montaa vuotta kestä.

Vierailija
6/15 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet töitä tosi vähän palkasta päätellen, jotkut opiskelee kokoaikatyön ohella.

Vierailija
7/15 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä yritä tehdä täydellistä. Arvosanoilla ei ole väliä. Toki jotain on tarkoitus oppia. Huolehdi liikunnasta ja yritä syödä terveellisesti. Älä opiskele unen kustannuksella. Uni on tärkeää oppimiselle. Neljä vuotta on oikeasti lyhyt aika, eikä se ole kaikki samanlaista. Homma helpottuu kokemuksen ja oppimisen myötä.

Tämä on minunkin neuvoni. Kaiken ei tarvitse olla täydellistä. Opit suurimman osan asioista kuitenkin töissä. Tärkeintä on se, että pääset kurssit läpi. Se riittää. 

Vierailija
8/15 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä alaa opiskelet?

Vierailija
9/15 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hidasta opintoja ja tee niin paljon töitä ettet tarvitse lainaa

Vierailija
10/15 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa oppia mitoittamaan kaikessa sellainen  hyväksyttävä taso. Älä yritä olla paras opiskelija äläkä paras työntekijä vaan hyväksyttävä. Opiskelussa on kokonaisuuksia jotka ovat tärkeitä ja sitten niitä jotka voi vetää rimaa hipoen - opettele priorisoimaan. Teet työtä joka antaa sinulle rahaa, mutta joka ei tule olemaan tulevaisuuden työsi. Tunnista taso jossa voit tehdä työtä pienimmällä mahdollisella hyväksyttävällä tasolla, älä tee enempää, se riittää.

Vierailija
11/15 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa negatiivinen asia avausviestissä oli se, että alan työllisyysnäkymät ovat heikot. Mikä idea on opiskella tällaista alaa? Työn tarkoitus on ansaita rahaa, jolla voi sitten tehdä niitä mielenkiintoisia asioita. Työn/alan ei itsessään tarvitse olla mielenkiintoista.

Muuten tuo kuulosti ihan normaalilta opiskelijaelämältä.

Vierailija
12/15 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä alaa opiskelet?

Naistutkimusta.

Vierailija
13/15 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikista ole opiskelijoiksi, vaikka se ilmaista onkin.

Vierailija
14/15 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä alaa opiskelet?

Naistutkimusta.

Haukotus.

Vierailija
15/15 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En opiskele naistutkimusta, joku muu on vastannut puolestani :D 

Opiskelen sote-alaa.

Ja kun joku ehdotti että tekisin vain niin paljon töitä, ettei tarvitse ottaa lainaa, niin ei ole sitä vaihtoehtoa, koska olen päivätoteutuslinjalla jossa 80% pitää olla läsnä. Olen jo ottanut jonkin verran lainaa (ekana vuonna jouduin elämään sillä, ei ollut töitä) ja jos nyt hidastuu valmistuminen - en saa hyvitystä. Eikä minulla myös ole enempää töitä tiedossakaan!! Hain 200 paikkaa ennen kuin sain nykyisen työni!! 

Kenelläkään ei taida olla mitään hajua miten paha opiskelijoiden tilanne oikeasti on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme