Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kynnys hakeutua hoitoon

Vierailija
25.10.2025 |

Työskentelen mielenterveys- ja päihdepalveluissa ja vastaan tulee usein aovan työssäkäyviä asiakkaita, jotka olisi jo paljon aiemmin halunneet hakea apua, mutta terveystietojen näkyminen mm. Kanta-palvelun myötä jokaiselle hoitotaholle, kuten perusterveydenhuoltoon ja työterveyteen, on viivästyttänyt hoitoon hakeutumista.

Olisiko kuitenkin asiallista, että ihmiset uskaltaisivat hakea apua ajoissa ennen kuin ongelmat ovat liian suuria, kuin odottaa sitä hetkeä, että enää muuta vaihtoehtoa ei ole?

Aikoinaan, kun aloitin urani julkisessa terveydenhuollossa, esimerkiksi psyk-puolen kirjauksiin ei päässyt somaattiselta puolelta.

Eikö terveydenhuollon tarkoitus ole myös ennakoida ja ehkäistä, eikä vain hoitaa sairauksia?

Oletko itse jättänyt hakeutumatta hoitoon leimaamisen pelon vuoksi? Onko ihmisillä oikeutta millään tavalla yksityisyyteen omissa terveysasioissa?

Tottakai, jos ongelmat on jo pitkällä, on varmastinä tärkeää, että tieto kulkee. Mutta siinä alkuvaiheessa, kun vielä olisi pienellä tuella helppo päästä toipumisen tielle tai avun piiriin, pitäisi kynnyksen olla matala ja luottamus, että asiat voi hoitaa ensin hienovaraisesti. En usko, että ketään ksnnustaa hakemaan apua, kun pelko on, että leimataan koko loppuiäksi. 

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei estä tiedonkulku vaan pelko siitä, ettei minua oteta vakavasti. Olen varma, että minut naurettaisiin ulos, jos yrittäisin saada apua. Ei minusta katsomalla näe, miten järjettömän huonosti voin. Toisaalta en edes usko, että minua voitaisiin auttaa, joten lienee fiksuinta olla kuormittamatta järjestelmää yhtä kaikki.

Vierailija
2/3 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei estä tiedonkulku vaan pelko siitä, ettei minua oteta vakavasti. Olen varma, että minut naurettaisiin ulos, jos yrittäisin saada apua. Ei minusta katsomalla näe, miten järjettömän huonosti voin. Toisaalta en edes usko, että minua voitaisiin auttaa, joten lienee fiksuinta olla kuormittamatta järjestelmää yhtä kaikki.

Ehkä kannattaa kuitenkin yrittää. Voi olla, että lykästää, ja osuu ymmärtäväinen ihminen kohdalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kovin moni saa todellista apua noista palveluista. Ainakaan mitään tilastoa en ole nähnyt parantumisprosenteista, ne lienevät melko alhaiset. Kannattaa ehdottomasti hakeutua hoitoon jollei ollenkaan halua:
-työpaikkaa
-asuntolainaa
-terveysvakuutusta
-kunnollista hammashoitoa
-hoitoa fyysisiin sairauksiin