Antaako Kela maksusitoumuksen 3kk takuuvuokraan, jos on ulosotossa ja on merkintä vuokrarästistä?
Tämä kysymys on varmasti raivoa nostattava, mutta kysyn kuitenkin jos joku olisi niin ystävällinen ja vastaisi.
Pieleen menneen yritystoiminnan takia olen ulosotossa, ja siellä on myös yksi vuokravelka ajalta kun pakka hajosi totaalisesti.
Nyt sitten pitäisi päästä muuttamaan pois, miesystävä on alkanut vähän turhan väkivaltaiseksi. Mutta säästöjä ei ulosoton takia ole, vaikka rahatilanne muuten hyvä. Ei siis ole mitään mahdollisuutta säästää takuurahoja, tai saada ostettua esim sitä kuukausittain maksettavaa takuuvuokraa, kun luottotietoja ei ole.
Onko tämä se kohta, jossa ihmisistä tulee asunnoton? Onko kenelläkään tietoa, että Kelasta saisi maksusitoumuksen takuuvuokraan tällaisessa tapauksessa?
En ole tullut verisesti hakatuksi tai en koe olevani niin hengenvaarassa, että menisin turvakotiin viemään paikkaa heiltä, joilla se vaara oikeasti on. Mutta pois on päästävä.
Kiitos vastauksestasi jo etukäteen. Tuntuu liian pitkältä ajalta odottaa maanantaihin, että voi soittaa kelaan.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Kiitos vastauksista. Yksi ongelma on myös se, että viime kuukausien tiliotteilla on älyttömän paljon miehen laittamaa rahaa, joilla olen maksanut meidän yhteisiä kuluja kuten lainat, autoremontteja ym ja mä olen hoitanut kaikki ruokaostokset, harrastusmaksut, miehen visalaskut ja melkein kaikki muutkin laskut. Ja siis ei ole niin, että mies olettaisi että mä maksan omistani kaiken, vaan niin että siksi hän on laittanut mulle rahaa että maksan nuo kulut, koska laskujen hoito on mun vastuulla yhteisestä sopimuksesta.
Omat tulot ovat pienet, mutta niillä elää yksinkin. Ulosotto vie vielä pari vuotta.
Ap
Tulot eivät voi vaikuttaa laskelmaan sellaiselta ajalta, jolta toimeentulotukea ei ole edes saatu eikä haettu. Eli Kelaa ei nuo siirrot kiinnosta kuin päällisin puolin/kuriositeettina.
Kyllähän ne vaikuttaa. Jos sulla on ollut Tammikuussa tilillä 15 000 mutta ei ole mitään menoja, jotka Kela katsoo "tarpeellisiksi" niin kyllä ne laskee sen kuinka paljon rahaa sulla olisi pitänyt olla ja eväävät sitten toimeentulotuen
En usko. Minä en saanut koska vuokra oli Kelan taulukon mukaan 60€ liian kallis.
Lisäksi kejottivat muuttamaan halvempaan asuntoon ilman vuokratakuita.
Kyseessä kaksio 1 aik. ja 3 lasta.
Vierailija kirjoitti:
En usko. Minä en saanut koska vuokra oli Kelan taulukon mukaan 60€ liian kallis.
Lisäksi kejottivat muuttamaan halvempaan asuntoon ilman vuokratakuita.Kyseessä kaksio 1 aik. ja 3 lasta.
Mistä nuo taulukot näkee? Toimeentulotuen taulukossa raja esim 350e. Mut asumistuessa hyväksytty asumiskustannus esim 400e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Yksi ongelma on myös se, että viime kuukausien tiliotteilla on älyttömän paljon miehen laittamaa rahaa, joilla olen maksanut meidän yhteisiä kuluja kuten lainat, autoremontteja ym ja mä olen hoitanut kaikki ruokaostokset, harrastusmaksut, miehen visalaskut ja melkein kaikki muutkin laskut. Ja siis ei ole niin, että mies olettaisi että mä maksan omistani kaiken, vaan niin että siksi hän on laittanut mulle rahaa että maksan nuo kulut, koska laskujen hoito on mun vastuulla yhteisestä sopimuksesta.
Omat tulot ovat pienet, mutta niillä elää yksinkin. Ulosotto vie vielä pari vuotta.
Ap
Tulot eivät voi vaikuttaa laskelmaan sellaiselta ajalta, jolta toimeentulotukea ei ole edes saatu eikä haettu. Eli Kelaa ei nuo siirrot kiinnosta kuin päällisin puolin/kuriositeettina.
Tiedän kyllä, että Kela laskee esim lokakuussa miehen siirtämät 1900e tuloksi mun omien tulojen päälle. Mut onko niin, että tositteet niistä kuluista, miehen nimellä olevat maksetut laskut esim, eivät riitä perusteeksi siitä että mulla ei todellisuudessa ole noita rahoja marraskuun elämistä varten?
Ap
En lukenut aloitusta mut oletko jelena kipper HK The Queen mother ex from Hell.
Hell ena. 🤭💩🤣
Vierailija kirjoitti:
En lukenut aloitusta mut oletko jelena kipper HK The Queen mother ex from Hell.
Hell ena. 🤭💩🤣
Lukittu ketju mutta hyvä.
https://www.vauva.fi/keskustelu/6265986/siis-mita-hittoa-helena-koivu-s…
Tottakai jos kela muutenkin maksaa vuokran, kuten varmasti sinun tapauksessasi.
Se, saako toimeentulotukea vuokravakuuteen, riippuu monesta asiasta:
- onko oikeus toimeentulotukeen laskelman perusteella sille kuukaudelle, kun vuokrasopimus alkaisi? Eli peruspäätös pitää tehdä ensin. Jos laskelman tulot ovat vain vähän yli huomioitavat menot, voidaan vakuus vielä myöntää muiden edellytysten täyttyessä. Esim. 3 kk:n vakuus on jo niin suuri, että jos laskelma on vaikka 200 euroa plussalla niin vakuus voidaan myöntää.
- hyväksyykö vuokranantaja Kelan maksusitoumuksen? Kela ei enää maksa vakuuksia rahana.
- perusteet muutolle pitää olla hyväksyttäviä. Avoero on riittävä peruste.
- onko asunnonvuokra kohtuullinen? Ja tää on tosi tärkeä pointti, koska nykyään on tarjolla paremmin vuokra-asuntoja. Eli ei riitä selvitykseksi se, ettei saanut halvempaa. Esim. Pk-seudulla 1 henkilöltä 715 e/kk. Jos vuokra on vaikka 20 euroakin ylikallis niin vakuus voidaan hylätä.
Mutta parhaitenhan asia selviää hakemalla, jos sulla vaan on jo asuntotarjous olemassa. Kannattaa heti laittaa kaikki tarvittavat liitteet, jotta käsittely ei viivästy.
T: Kelan työntekijä
Vierailija kirjoitti:
Tottakai jos kela muutenkin maksaa vuokran, kuten varmasti sinun tapauksessasi.
Mä saan palkkaa, josta jää käteen 1200e. Muuttotilanteessa ei rahat riitä, kun ei ole ulosoton takia mahdollisuutta säästää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei myönnä ellet saa perustoimeentulotukea. Neuvoisin menemään turvakotiin.
Neuvoisin menemään töihin .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei myönnä ellet saa perustoimeentulotukea. Neuvoisin menemään turvakotiin.
Neuvoisin menemään töihin .
Jos ap saa palkkaa, hän lienee töissä.
Vierailija kirjoitti:
Se, saako toimeentulotukea vuokravakuuteen, riippuu monesta asiasta:
- onko oikeus toimeentulotukeen laskelman perusteella sille kuukaudelle, kun vuokrasopimus alkaisi? Eli peruspäätös pitää tehdä ensin. Jos laskelman tulot ovat vain vähän yli huomioitavat menot, voidaan vakuus vielä myöntää muiden edellytysten täyttyessä. Esim. 3 kk:n vakuus on jo niin suuri, että jos laskelma on vaikka 200 euroa plussalla niin vakuus voidaan myöntää.
- hyväksyykö vuokranantaja Kelan maksusitoumuksen? Kela ei enää maksa vakuuksia rahana.
- perusteet muutolle pitää olla hyväksyttäviä. Avoero on riittävä peruste.
- onko asunnonvuokra kohtuullinen? Ja tää on tosi tärkeä pointti, koska nykyään on tarjolla paremmin vuokra-asuntoja. Eli ei riitä selvitykseksi se, ettei saanut halvempaa. Esim. Pk-seudulla 1 henkilöltä 715 e/kk. Jos vuokra on vaikka 20 euroakin ylikallis niin vakuus voidaan hylätä.
Mutta parhait
Kiitos tästä!
Onkohan mitään mahdollisuutta neuvotella, jos vuokra menee 70e yli, mutta rahallisesti pärjään ilman tukia muuton jälkeen?
Ap
Ap kysy asiaa Kelasta. Se on oikea asiantuntijataho tässä.