Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antaako Kela maksusitoumuksen 3kk takuuvuokraan, jos on ulosotossa ja on merkintä vuokrarästistä?

Vierailija
25.10.2025 |

Tämä kysymys on varmasti raivoa nostattava, mutta kysyn kuitenkin jos joku olisi niin ystävällinen ja vastaisi. 

Pieleen menneen yritystoiminnan takia olen ulosotossa, ja siellä on myös yksi vuokravelka ajalta kun pakka hajosi totaalisesti. 

Nyt sitten pitäisi päästä muuttamaan pois, miesystävä on alkanut vähän turhan väkivaltaiseksi. Mutta säästöjä ei ulosoton takia ole, vaikka rahatilanne muuten hyvä. Ei siis ole mitään mahdollisuutta säästää takuurahoja, tai saada ostettua esim sitä kuukausittain maksettavaa takuuvuokraa, kun luottotietoja ei ole. 

Onko tämä se kohta, jossa ihmisistä tulee asunnoton? Onko kenelläkään tietoa, että Kelasta saisi maksusitoumuksen takuuvuokraan tällaisessa tapauksessa?

En ole tullut verisesti hakatuksi tai en koe olevani niin hengenvaarassa, että menisin turvakotiin viemään paikkaa heiltä, joilla se vaara oikeasti on. Mutta pois on päästävä.

Kiitos vastauksestasi jo etukäteen. Tuntuu liian pitkältä ajalta odottaa maanantaihin, että voi soittaa kelaan.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 kk takuu vaaditaan kunnan asuntoihin, jos on maksuhäiriöitä. Ja muualta ei asuntoa saa, jos on maksuhäiriömerkintä ja vuokrarästi. Siksi kysyn. 

Ap

Vierailija
2/33 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei myönnä ellet saa perustoimeentulotukea. Neuvoisin menemään turvakotiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta asiasta, mutta epäilen ettei Kela sellaista maksa/takaa. Sossusta voit yrittää, jos suostuvat auttamaan, eihän se yrittäminen mitään maksa.

Vierailija
4/33 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa, nuo asiat eivät Kelaa kiinnosta. Ota huomioon, että saadaksesi toimeentulotukea (mihin tuo kuuluu) asumisen vuokra ei saa ylittää paikkakuntakohtaisia rajoja. Voi olla vaikeaa löytää asuntoa, jos on luottotiedoton. Myös ensisijaiset etuudet pitää olla ensin haettuna eli esim työttömyysturva. Jos asut miehen luona, hänen tulonsa lasketaan toimeentulotukeen eli tee heti osoitteenmuutos ja muuta vaikka kaverille.

Vierailija
5/33 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 kk takuu vaaditaan kunnan asuntoihin, jos on maksuhäiriöitä. Ja muualta ei asuntoa saa, jos on maksuhäiriömerkintä ja vuokrarästi. Siksi kysyn. 

Ap

Kyllä saa, moni yksityinen ei edes tarkista luottotietoja.

t. Ulosotossa ja vuokrarästejä 5000€

Vierailija
6/33 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela ei myönnä pelkkää vuokravakuutta, vaan se on osa perustoimeentulotukea, eli sitä on haettava ensin/samalla ja toimitettava tiliotteet ym.

Vuokravakuus voidaan myöntää, kun on yksilöityyn asuntoon asuntotarjous tai (allekirjoittamaton) vuokrasopimus.

Vuokran (muine mahdollisine asumismenoineen) tulee olla Kelan kohtuullisena pitämä; rajat löytyy Kelan sivuilta.

Vierailija
7/33 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Kela myöntää. Jos ei myönnä niin ota yhteys hyvinvointialueen aikuissosiaalityöhön tai asumispäivystykseen niin sinua autetaan sieltä.

terveisin asunnottomuuden parissa työskentelevä sosiaalityöntekijä

Vierailija
8/33 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin 😡🤬

Vierailija
9/33 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaa, nuo asiat eivät Kelaa kiinnosta. Ota huomioon, että saadaksesi toimeentulotukea (mihin tuo kuuluu) asumisen vuokra ei saa ylittää paikkakuntakohtaisia rajoja. Voi olla vaikeaa löytää asuntoa, jos on luottotiedoton. Myös ensisijaiset etuudet pitää olla ensin haettuna eli esim työttömyysturva. Jos asut miehen luona, hänen tulonsa lasketaan toimeentulotukeen eli tee heti osoitteenmuutos ja muuta vaikka kaverille.

Ja voit saada apua myös kunnan sossusta, ole sinne yhteydessä. Kela asiat pitää olla vireillä jos haet sieltä apua. Älä jää yksin. 

Vierailija
10/33 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan että olet nuori. Tässä taas hyvä esimerkki miksi ihmisellä pitää olla puskurirahasto vähintään kolmen kuukauden palkka säästötilillä. 

Vierailija
11/33 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anssi Kela voi antaa.

Vierailija
12/33 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin 😡🤬

Väsynyt virsi.

13/33 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ou jee! 👴🏻🥳💗

Vierailija
14/33 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja voit saada apua myös kunnan sossusta, ole sinne yhteydessä. Kela asiat pitää olla vireillä jos haet sieltä apua. Älä jää yksin. 

Ja vielä kolmas lisäys: mene turvakotiin. Luon nyt vasta tarkemmin. Mene, ennen kuin on myöhäistä. Ja salaa mieheltä.

Vierailija
15/33 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut samantapaisessa tilanteessa. Kelasta ei ollut mitään apua.

Ota yhteyttä sosiaalitoimeen, josta saat ensi hätään ainakin asiantuntevia neuvoja. Oikein pahan tilanteen koittaessa saatat päästä kriisimajoitukseen.  

Vierailija
16/33 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Yksi ongelma on myös se, että viime kuukausien tiliotteilla on älyttömän paljon miehen laittamaa rahaa, joilla olen maksanut meidän yhteisiä kuluja kuten lainat, autoremontteja ym ja mä olen hoitanut kaikki ruokaostokset, harrastusmaksut, miehen visalaskut ja melkein kaikki muutkin laskut. Ja siis ei ole niin, että mies olettaisi että mä maksan omistani kaiken, vaan niin että siksi hän on laittanut mulle rahaa että maksan nuo kulut, koska laskujen hoito on mun vastuulla yhteisestä sopimuksesta. 

Omat tulot ovat pienet, mutta niillä elää yksinkin. Ulosotto vie vielä pari vuotta. 

Ap

Vierailija
17/33 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon selityksen mukaan et tule saamaan vuokravakuutta.

Paras vaihtoehto on vain mennä hakemaan yösijaa naisten turvakodista ja sitten sosiaalitoimiston tädin kanssa keskustella miten toimitaan.

Mutta jos et koe, että olet niin vaarallisessa tilanteessa, että lähtisit nyt heti turvakotiin nukkumaan niin en usko, että Kela tulee mitenkään vastaan vuokravakuuden kanssa.

Vierailija
18/33 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensinnäkin lopetat nyt samantien maksamasta yhteisiä menoja vaan maksat pelkästään omasi. Kokeile sitten säästellä sukanvarteen vaikka se 50 tai 100e kuussa, se on jo jotain. Kaverin lyö nukkumaan, jos ei muuta. Urheiluharrastukset pois, sano miehellesi vaikka, ettei enää kiinnosta harrastaa jne.

Jos teillä on lainaan hankkitua omaisuutta niin ei sen kanssa mitään vuokravakuuksia saa.

Vierailija
19/33 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Yksi ongelma on myös se, että viime kuukausien tiliotteilla on älyttömän paljon miehen laittamaa rahaa, joilla olen maksanut meidän yhteisiä kuluja kuten lainat, autoremontteja ym ja mä olen hoitanut kaikki ruokaostokset, harrastusmaksut, miehen visalaskut ja melkein kaikki muutkin laskut. Ja siis ei ole niin, että mies olettaisi että mä maksan omistani kaiken, vaan niin että siksi hän on laittanut mulle rahaa että maksan nuo kulut, koska laskujen hoito on mun vastuulla yhteisestä sopimuksesta. 

Omat tulot ovat pienet, mutta niillä elää yksinkin. Ulosotto vie vielä pari vuotta. 

Ap

Kuin saatanan tyhmä sä oikein olet? 🙄

Vierailija
20/33 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tulot eivät voi vaikuttaa laskelmaan sellaiselta ajalta, jolta toimeentulotukea ei ole edes saatu eikä haettu. Eli Kelaa ei nuo siirrot kiinnosta kuin päällisin puolin/kuriositeettina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi