Nina af Enehjem "ostanut" Tapani Kansalta talon 800k€:lla, myy sitä nyt 2,8 miljoonalla
https://www.is.fi/viihde/art-2000011570605.html
Kohteen ostaminen alle 75% sen käyvästä hinnasta on lahja! Eikö tuo Nina sitä tiennyt viedessään Kansan rintaperillisiltä lakiosan? JA missä rahat? Pesä on velkainen, vaikka Kansa on siis saanut vuonna 2021 800 000€?
Jos Enehjem saa talon tuolla hinnalla myytyä hän joutuu kuittaamaan valtiolle noin viidesosan 2 miljoonasta veroina! :D Eli sellaiset rapsakat 400 000€.
Sen jälkeen hankintahinta olisi 1,2 miljoonaa, jonka jälkeen Nina maksaa 32% myyntivoittoveroa 1,6 miljoonasta, eli 512 000€.
Sen sijaan, että talo olisi mennyt 3 lapselle hintaan 2,8 miljoonaa. Jokainen saa 933 333€. Siitä perintövero on noin 139 000 per saaja, eli verot yhteensä 417 000€.
Kommentit (412)
Jos kaupat tehdään noin "alihinnalla", eikö verottaja puutu tähän? Kun puttuu aivan pieniinkiin summiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaupat tehdään noin "alihinnalla", eikö verottaja puutu tähän? Kun puttuu aivan pieniinkiin summiin.
Sitä minä olen miettinyt. Kun sen pelkän tontin arvokin on kuulemma yli miljoona.
Ihmettelijälle ihmeeksi, että käytin vertausta. Vertaukset ilmeisesti ovat joillekuille liian vaikeita ymmärtää.
Ja kyllä, äiti sai perhe-eläkettä isän jälkeen. Hän sai kuukaudessa omasta kansaneläkkestään osan, työeläkkeensä, perhe-eläkettä ja eläkeläisen asumistukea. Näistä muodostui kuukaudessa n. 1100 euroa hänen elämänsä viimeiset kuusi vuotta, vuodenvaihteesta 2005-2006 syksyyn 2011 saakka.
Aika erikoista, etteivät hyväosaiset vieläkään ymmärrä, mikä on kansalaisten todellisuus tässä maassa. No, minä opetan mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä minä olen miettinyt. Kun sen pelkän tontin arvokin on kuulemma yli miljoona.
Ihmettelijälle ihmeeksi, että käytin vertausta. Vertaukset ilmeisesti ovat joillekuille liian vaikeita ymmärtää.
Ja kyllä, äiti sai perhe-eläkettä isän jälkeen. Hän sai kuukaudessa omasta kansaneläkkestään osan, työeläkkeensä, perhe-eläkettä ja eläkeläisen asumistukea. Näistä muodostui kuukaudessa n. 1100 euroa hänen elämänsä viimeiset kuusi vuotta, vuodenvaihteesta 2005-2006 syksyyn 2011 saakka.
Aika erikoista, etteivät hyväosaiset vieläkään ymmärrä, mikä on kansalaisten todellisuus tässä maassa. No, minä opetan mielelläni.
Äitisi tilanne on ollut kieltämättä aika erikoinen, jos hänelle on jäänyt kansaneläkettä maksuun vielä sen jälkeen kun hän on saanut puolet siitä mikä oli isäsi eläke kuten leskeneläke vanhoilla leskillä oli. Tuo kaikkien tulojen yhteissumma on kyllä epäilyttävän pieni ottaen huomioon että pelkkä takuueläke oli vuonna 2011 jo 900 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Äitisi tilanne on ollut kieltämättä aika erikoinen, jos hänelle on jäänyt kansaneläkettä maksuun vielä sen jälkeen kun hän on saanut puolet siitä mikä oli isäsi eläke kuten leskeneläke vanhoilla leskillä oli. Tuo kaikkien tulojen yhteissumma on kyllä epäilyttävän pieni ottaen huomioon että pelkkä takuueläke oli vuonna 2011 jo 900 euroa kuukaudessa.
Jos puoliso on kuollut kesäkuun 1990 jälkeen, leskeneläke on puolet puolison eläkkeestä vain siinä tapauksessa, että leskelle ei ole kertynyt juuri lainkaan omaa työeläkettä. Useimmilla vanhoillakin leskillä on edes jonkin verran omaa työeläkettä.
Ja takuueläke ei todella ollut 900 euroa vuonna 2011. Jos tuo pitäisi paikkansa, niin se tarkoittaisi sitä, että takuueläke on noussut 14 vuodessa alle 10 %.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa elonmerkki pihalla on pakkasessa huurtunut auto. Takaovi on kuitenkin auki. Kello on jo kolme iltapäivällä, mutta laulaja Tapani Kansa istuu keittiössä ex-puolisonsa Nina af Enehjelmin kanssa ja syö mikrossa valmistamaansa aamupuuroa.
Artistin päivärytmiä vai elämänhallinta hukassa? En tiedä, tuli tästä kuvauksesta jotenkin surkea kuva. Vähän kuten niin huumoria ja energiaa täynnä ollut Loiri oli vanhempana niin ihmisraunio. Tai kuva alkoholisoituneesta Olavi Virrasta istumassa yhden hengen sängyllään jossain yksiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis saiko äitisi pitää ne veljen (jälkikäteen lainana) nostamat mökkirahat?
Miksi itse hyväksyit tuommoiset kepulikaupat, kun kerranntiesit, että alihintaan menee, eikä raha vaihda omistajaa?
Itse reilusti tein lahjakirjan asunnosta pojalleni, ja hän maksoi lahjaveron. Ainoa, missä tein pientä vilunkia, oli hallintaoikeuden määräaikainen pidättäminen itselläni. Tämä pienensi lahjaveron määrää. Moni pidättää jopa elinaikaisen hallintaoikeuden, mutta minä päätin laittaa kohtuullisen 6 v, joka on nyt kulunut.
Kai tämä on tuon perheen oma asia. Ratkokoon keskenään perintö-asiansa.
Kuka tämän(kin) noiden tilanteen näki tapeelliseksi vuotaa julki.
Jokaisen yksityisasia kelle haluaa testamentata mitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjusta huomaa hyvin, miten katkeriia ja pahansuopia ihmisiä tällä palstalla on. Miten te kehtaatte esittää näitä väitteitä täällä, todennäköisesti ilman mitään tietoa asioiden todellisesta tilasta.
Tämä on keskustelupalsta. Mode poistaa ketjun, jos katsoo menevän vinoon, muuten keskustellaan. Ja sittenkin aina uusi ketju ilmestyy, jos on tarpeeksi herkullinen aihe spekuloida. Kuten tämäkin nyt.
Sorry.
Ei täällä ole mitään modea, ellei nyt sitten tekoälyä halua sellaiseksi kutsua. Juu, botti poistaa ketjun/viestin, jos tarpeeksi moni ilmoittaa sen asiattomaksi. Mitään harkintaa se botti ei tietenkään käytä.
Eikö ole omaa elämää, kun pitää haukkua julkkiksia netissä? Ja miten ilkeä/vinksahtanut pitää olla, että ajettelee ihmisten haukkumisen ja mahdollisesti väärän tiedon levittämisen olevan "herkullista"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis saiko äitisi pitää n
Minä en ollut paikalla, kun uskottu mies ja veljeni tulivat tekemään papereita. Itse asiassa minä asuin lähes sadan kilometrin päässä ja sain vasta jälkikäteen kuulla niistä "kaupoista". Isän elämä oli tulossa päätökseensä ja veli pelkäsi, että minä vaadin mökkiä myyntiin. Hänen mökkinsä oli vanhempieni mökin vieressä eikä tontteja oltu erotettu. Nyt sitten veljeni tytär omistaa kaksi vierekkäistä mökkiä samalla tontilla. Veli on jo kuollut.
Sai äiti pitää ne rahat. Kauppa oli tehty, ja isä kuollut, perunkirjoitus tehty ja perintökin jaettu. Se oli monimutkaista ja veli joutuikin verottajan kanssa taistelemaan. Kai. Minä en veljeni viimeiseen viiteentoista vuoteen ollut enää missään tekemisissä hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos puoliso on kuollut kesäkuun 1990 jälkeen, leskeneläke on puolet puolison eläkkeestä vain siinä tapauksessa, että leskelle ei ole kertynyt juuri lainkaan omaa työeläkettä. Useimmilla vanhoillakin leskillä on edes jonkin verran omaa työeläkettä.
Ja takuueläke ei todella ollut 900 euroa vuonna 2011. Jos tuo pitäisi paikkansa, niin se tarkoittaisi sitä, että takuueläke on noussut 14 vuodessa alle 10 %.
Työeläke on aina määräytynyt työelämän tulojen mukaan. Raskaassa teollisuustyössä 1950-70-luvuilla (työkyvyttömyyseläke vuodesta 1977 eteenpäin) työssä olleella ei paljon palkkaa maksettu.
Ja mitä tekemistä minun äitini eläkkeellä on näiden rikkaiden turhakkeiden kanssa? Minä vertasin meidän perheessä tapahtunutta filunkipeliä tähän Tapani Kansan köyhyyteen hänen saatuaan neljä vuotta sitten yli 800 000 euroa tililleen.
Vai saiko?
Vierailija kirjoitti:
Tuo 400 000 veroa syntyy siis siitä, että katsottaisiin 2 miljoonan osuuden talon hinnasta olleen lahja. Siitä lahjavero on okei, tarkistin, niin noin 312 000€. Jolloin taas myyntivoiton osuus kasvaa, ja niin ollen sen verokin.
Ei verottaja näitä Suomessa oikeasti valvo. Arvoasunnoissa voi pelata noilla arvoilla paljon enemmän kuin keskiluokkaisten ja köyhien asunnoissa, joissa 1€ jää automaattisesti verottajan haaviin ja 100-700k€ hintaluokassa kauppoja on niin paljon, että pieni poikkeama alueella hälyttää.
Suurin osa Suomen varakkaista siirteleekin varat alihintaisilla kaupoilla tai lahjoina, kun ei miljoonakohteille ole mitään tarkkaa arvoa ja aina voi tarvittaessa tilata sopivan lausunnon.
Itseäni ihmetyttää, että kiinteistövälitys ottaa tuollaisen kohteen listalleen järjettömään hintaan. Jos ei myyjällä ole pakko eikä kiire myydä, vaan haluaa pitää myynnissä, kunnes joku idari tarjoaa lähes sen, mitä myyjä hintapyynnöksi on laittanut. Eikö tuossa tapauksessa kannattaisi sanoa, että myy itse tai etsi toinen välittäjä. Vai iskeekö välittäjilläkin vauhtisokeus, kuten talon aiemmalla omistajalla....
Ei uskottu mies vaan kaupanvahvistaja, sorry, meni termit sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole af Enehjelm Kansan esikoisen äiti. Älkää nyt sekoittako asioita!
Onko sinulla DNA-testi näyttää asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjusta huomaa hyvin, miten katkeriia ja pahansuopia ihmisiä tällä palstalla on. Miten te kehtaatte esittää näitä väitteitä täällä, todennäköisesti ilman mitään tietoa asioiden todellisesta tilasta.
Tämä on keskustelupalsta. Mode poistaa ketjun, jos katsoo menevän vinoon, muuten keskustellaan. Ja sittenkin aina uusi ketju ilmestyy, jos on tarpeeksi herkullinen aihe spekuloida. Kuten tämäkin nyt.
Sorry.
Ei täällä ole mitään modea, ellei nyt sitten tekoälyä halua sellaiseksi kutsua. Juu, botti poistaa ketjun/viestin, jos tarpeeksi moni ilmoittaa sen asiattomaksi. Mitään harkintaa se botti ei tietenkään käytä.
Eikö ole omaa elämää, kun pitää haukkua julkkiksia netissä? Ja miten ilkeä/vinksahtanut pitää olla, että ajettelee ihmisten hau
Et taida ihan käsittää miten paljon Suomessakin on julkkiksia joiden koko toimeentulo perustuu heistä kirjoitettuihin "paljastus"juttuihin.
Kyllä kai asunnon saa ostaa silloin kun hinta on halpa ja myydä rempan jälkeen silloin kun hinta on noussut. Arvonnoususta vaan sitten verottaja yrittää ottaa osansa.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen yksityisasia kelle haluaa testamentata mitäkin.
Tässä ei ole testamentista kyse. Lyökkiniemen talo ei ollut enää Kansan, kun kuoli. Oli jo vuosia sitten myynyt avovaimolle koko osakekantansa.