Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hankkia lapsia, jos ei ole varaa edes lapsen harrastuksiin?

Vierailija
25.10.2025 |

Miten voi olla varaa lapsiin, jos ei ole varaa perusasioihin?

Selittäkää järjellä.

Onko se niin, että kun vauvakuume on niin kova (tai ei osata ehkäisyä), niin ei yksinkertaisesti välitä lapsen tulevaisuudesta, vaan halutaan päästä äidiksi/isäksi keinolla millä hyvänsä?

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talouden ja arkipäivän hallinta, tasapainoinen elämä ja kk-budjetin teko on hyvä aloitus, jotka voi opetella jo hyvin nuorena.

Jos haluaa tehdä lapsen/lapsia on hyvä, jos em. asiat on kondiksessa ja asettaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin ja tärkeysjärjestykseen. 

Esim. Vakituinen työpaikka, pysyvä hetero-parisuhde, vähintään tyydyttävä asunto, tietotaitoa ravitsemuksesta, ruuanlaitosta ja kykyä ylläpitää siisteyttä. Äidin pitäisi myös miettiä, miten paljon maksaa geelikynnet, irtoripset, hiuspidennykset, Temusta ostetut kausivaatteet ym. ei-välttämättömät asiat. Voisiko niistä luopua? 

Voisin jatkaa listaa vielä pidemmällekin, mutta tuossa oli pääkohdat. Nämä asiat olivat ennen itsestään selvyyksiä, mutta nykyisille nuorille naisille oma minä on tärkein ja se mitä MINÄ haluan. Mutta elämä on valintoja.

Tämän kommentin alapeukuttajat ovat niitä, jotka eniten tuollaisia ohjeita ja elämänhallintaa tarvitsevat. He eivät ole valmiita luopumaan mistään.

Annan heille ohjeen: Älkää tehkö lapsia missään tapauksessa. Ette pysty heitä kasvattamaan ja hoitamaan. Hankkikaa sterilisaatio!

Vierailija
22/100 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talouden ja arkipäivän hallinta, tasapainoinen elämä ja kk-budjetin teko on hyvä aloitus, jotka voi opetella jo hyvin nuorena.

Jos haluaa tehdä lapsen/lapsia on hyvä, jos em. asiat on kondiksessa ja asettaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin ja tärkeysjärjestykseen. 

Esim. Vakituinen työpaikka, pysyvä hetero-parisuhde, vähintään tyydyttävä asunto, tietotaitoa ravitsemuksesta, ruuanlaitosta ja kykyä ylläpitää siisteyttä. Äidin pitäisi myös miettiä, miten paljon maksaa geelikynnet, irtoripset, hiuspidennykset, Temusta ostetut kausivaatteet ym. ei-välttämättömät asiat. Voisiko niistä luopua? 

Voisin jatkaa listaa vielä pidemmällekin, mutta tuossa oli pääkohdat. Nämä asiat olivat ennen itsestään selvyyksiä, mutta nykyisille nuorille naisille oma minä on tärkein ja se mitä MINÄ haluan. Mutta elämä on valintoja.

lasketaanko hetero parisuhteeksi , jos on transmies joka seurustelee cis miehen kanssa ? ihan mielenkiinnosta kysyn..olen itse vähemnistöön kuuluva. hassua ku puhutaan kaapista muuten kun tuntuu että konservatiivit elää itse kaapissa . samoin rikkovat jokaista syntiä, koska raamatun mukaanhan ei saisi ottaa vaimoksi sellaista joka on jo ollut naimisissa ja eronnut tai miehensä hylkäämä. miksi ainoastaan homous on se pahin asia varsinkin kun se sodomo tapaus kuvasti enemmän päällekarkausta joka on väärin oli sitten homo tai hetero. jeesus ei maininnut raamatussa lähes kertaakaan suoraan. olis maininnut sitten suoraan . 

tai edes kymmenestä käskystä yksikään ei ollut älä makaa saman pissa värkin kanssa just saying 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastaminen ei ole varallisuudesta kiinni, mutta toisaalta ymmärrän myös sen, että lapsiperheillä on tiukkaa. Yleensä kun lapsen saa, niin et sinä äitinä voi töissä käydä. Suomessa saa toki äitiysrahaa, mutta ei kauaa. Lisäksi kun nuorille naisille ei anneta vakitöitä, niin moni joutuu olemaan työttömänä vasten tahtoaan. 

Yksin asuvan on helppo ajatella, että kyllähän sitä yksillä tuloilla hyvin elelee, mutta ei se ole niin, kun elätettäviä onkin enemmän. Silloin kaikki ruokakulut, vaatekulut, vesimaksut ja muut kertautuvat. 

Vierailija
24/100 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko olla kallis harrastus. 

Vierailija
25/100 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy Orpon hallitukselta miksi he vihaavat lapsiperheitä. Lapsiperheköyhyys on kasvanut Suomessa, ja sen arvioidaan koskevan noin 12% lapsista eli 123 000 lasta. Erityisen huolestuttavaa on, että hallituksen sosiaaliturvan ja asumistuen leikkaukset arvioidaan lisäävän köyhyydessä elävien lasten määrää entisestään. 

Vierailija
26/100 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain mat uilla on varaa hankkia lapsia kun ei tarvitse mitään maksaa itse. Suomalaisilla ei ole varaa kun pitäisi itse kudtantaa lasten elämä itsensä lisäksi. On kyllä veen hieno maa tämä.

Vierailija
27/100 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa ilmaisia ja edullisia harrastuksia. Ei harrastus tarvitse tapahtua maksullisissa seuroissa tms. Vanhempien laiskuutta kun muuta ei keksitä.

Eikö tulisi sen verran varautua, että lapsi on kiinnostunut jostain nuustakin kuin ilmaisharrastuksista?

Lapsi ei ole kapitalistinen hanke.

Vierailija
28/100 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oli koulussa kerran tyttö jonka kaveri halusin olla ja hän myös halusi olla minun kaveri, mutta joka kerta kun pyysin häntä olemaan koulun jälkeen se ei onnistunut, koska maanantaina oli viulu tunti, tiistaina oli partio, keskiviikkona oli toinen viulu tunti, torstaina oli ratsastusta, perjantaina oli matikka kerho ja lauantaina oli perheen keskeinen päivä ja sunnuntaina oli lepopäivä ja läksyjen teko päivä.

surettaa edes ajatella, kun tällä tytöllä ei ollut vapaata koskaan. hän oli lahjakas , huumorintajuinen ja muutenkin tosi mukava ihminen. lämmöllä edelleen muistelen häntä ja hänellä oni todella boheemi pukeutus tyyli.

mutta hänen vanhemmat täyttivät hänen koko viikon eri harrastuksilla, niin ettei muille kavereille riittänyt aikaa. toivottavasti ei tullut burn out.. vaikka toisaalta mitä väliä koska ei kenelläkään ole kavereita jäljellä enää koulun jälkeen. jos olisin tajunnut sen olisin keskittynyt enemmän kouluun kuin kaverisuhteiden luomiseen. harmittaa kun oma koulu meni sen takia penkin alle yritin saada kavereita ja en saanut, koska en osannut sosiaalisia sääntöjä ja minua kiusattiin ja syystäkin, mutta olisi ollut hyödyllisempää keskittyy kouluun kuin siihen että olisi tykätty ihminen..miksei yläastetta voisi käydä uudestaan..saisi vähän korotettua niitä sääli vitosia

Vierailija
29/100 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain mat uilla on varaa hankkia lapsia kun ei tarvitse mitään maksaa itse. Suomalaisilla ei ole varaa kun pitäisi itse kudtantaa lasten elämä itsensä lisäksi. On kyllä veen hieno maa tämä.

Näinhän se menee. Työssäkäyvä maksaa kahden lapsen päivähoidosta 600 e/kk. "Köyhä" vie lapset samaan hoitopaikkaan ilmaiseksi ja yhteiskunta kustantaa hänen lapsilleen vielä harrastukset. En tiedä kuka on loppupeleissä rikas ja kuka köyhä.

Vierailija
30/100 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän kommentin a

Sairasta väkivaltaa. 

Vierailija
31/100 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan lapset harrastivat pihaleikkejä, pelasivat pesäpalloa paikallisseurassa eikä maksanut mitään, uivat meressä ja järvissä, pyöräilivät jne. Ja perheen isä oli ainoa työssäkäyvä. Näin se maailma muuttuu. Lasten harrastuksista on tullut bisnestä. 

Vierailija
32/100 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilta voi mennä terveys tai tapahtua jotain mikä suistaa elämän raiteiltaan. Vain typerys luulee olevansa koko elämänsä turvassa elämän kriiseiltä.

Eli olet samaa mieltä siitä että elämäntapatyöttömät tai muuten jo kolmekymppisenä suohon päätyneet eivät saisi lisääntyä.

Vierailija
33/100 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lasketaanko hetero

Haureus = avioliiton ulkopulinen seksi = synti.

Avioliitto = miehen ja naisen välinen sakramentti ja covenant.

Onanointi = hedelmätön masturbointi = synti. 

Ei tuossa paljon tulkinnanvaraa jää.

Vierailija
34/100 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa ilmaisia ja edullisia harrastuksia. Ei harrastus tarvitse tapahtua maksullisissa seuroissa tms. Vanhempien laiskuutta kun muuta ei keksitä.

Eikö tulisi sen verran varautua, että lapsi on kiinnostunut jostain nuustakin kuin ilmaisharrastuksista?

Ei, mutta vanhemman velvollisuus on elättää sekä lapsensa että itsensä. 

Vierailija
35/100 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten harrastukset eivät ole kynnyskysymys, kun osaa sanoa ei. Mikään joukkuepeli-, ratsastus- tai muu kallis harrastus ei ole millään muotoa tarpeellinen, jotta lapsesta kasvaa tasapainoinen ihminen.

Vierailija
36/100 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilta voi mennä terveys tai tapahtua jotain mikä suistaa elämän raiteiltaan. Vain typerys luulee olevansa koko elämänsä turvassa elämän kriiseiltä.

Eli olet samaa mieltä siitä että elämäntapatyöttömät tai muuten jo kolmekymppisenä suohon päätyneet eivät saisi lisääntyä.

Kaikilla on oikeus lisääntyä. Täällä sitä vaan ihmisoikeusrikoksia suunnitellaan.

Vierailija
37/100 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse harrastuksia joissa on iso hintalappu, sitä paitsi yleensä kunnat tukevat vähävaraisia perheitä kenkärahalla, vaaterahalla ja harrastusrahalla. 

Edullisia tai ilmasia harrastuksia on paljon.

Ei muuta kun mukuloita vaan tekemään! Niillä tämä kansa vaurastuu - ei millään muulla.

Vierailija
38/100 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta vanhemman velvollisuus on elättää sekä lapsensa että itsensä. 

Kykynsä mukaan, lukee perustuslaissa. Jos ei ole tuloja niin sitten sekä vanhempi että lapsi ovat oikeutettuja sosiaaliturvaan.

Vierailija
39/100 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä jatka, listasi on ihan täyttä kuraa monin tavoin.

Vierailija
40/100 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lasten harrastaminen" on vain yksi lapsellinen kapitalistinen kilpailumuoto, missä vanhemmat yrittävät näyttää olevansa parempia kuin naapurit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi