Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä muistat vuodesta 1986?

Vierailija
24.10.2025 |

Siinäpä kysymys.

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avaruussukkula Challanger räjähti

Oliko siellä se ainoa nainenkin, joka oli ala-asteen opettaja? Ja kaikki oppilaat näkivät livenä telkkarista, kun se räjähti.

Abien kuorma-auton kyljessä oli tuona vuonna lakana jossa luki "Lisää opettajia avaruuteen"

Vierailija
62/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Informaatio oli rauhallista, nyt se on enemmän kaoottista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En paljon muuta kuin sen, että musiikki oli kaikkien aikojen huonoimmasta päästä.

Vierailija
64/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni kuoli tuona vuonna. Itse olin asiaan täysin valmistautumaton teinityttö. Kaikki lähti menemään päin seiniä tuosta lähtien, koko elämä.

Vierailija
65/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomella meni hyvin. Minulla oli kivoja penaaleja, kyniä, kumeja ja tarroja. Musiikki oli hyvää. Suomi oli melkoisen turvallinen ja viaton paikka.

... sanoi: EI KUKAAN VUONNA 1986.

Kaikki vain huhtikuun lopulta ja koko vuoden loppuun asti voivottelivat sitä kuinka nyt on maailmanloppu ja kaikki kuolee, kun Neuvvostoliitosta tulee sitä säteilyä, ja ei tähän pahaan maailmaan voi enää lapsiakaan tehdä kun saavat kuitenkin syövän ja nyt on Harmageddon ja maailmantuhoaja-Reaganikin oli vielä Ameriikan repsidenttinä.

Että on teillä aika kullannut muistot eikä mitään todellista ole jäänyt jäljelle.

Olihan Reigani suuri saatana Suomen vasemmistolle ja Yleisradiolle silloin...

Muistan hyvin, kuinka Ray-Gunin nousu repsidentiksi uutisoitiin käytännössä varmana ydinsotana ja maailmanloppuna. Eikä tämä ollut vain Suomessa. Genesiksen Land of Confusion -musavideossa nukke-Reagan painaa vahingossa Nurse-napin sijasta Nuke-nappia ja video päättyy räjähdykseen. Juice Leskinen lauloi "Villi länsi, Ronald ja Nancy, jippi jai jippi joo, .... , pyssyt paukkuu ja neutroonit soi." 12-vuotias minä olin enemmän kuin vähän huolissani siitä, kuinka maailma kohta vaipuu ydintalveen. Silloin oltiin vasta vaipumassa hitaasti uuteen jääkauteen, paitsi jos ydinsota jouduttaa vääjäämätöntä. Lämmittävä ilmastonmuutos keksittiin vasta sitten myöhemmin uudeksi maailmanlopuksi.

Vierailija
66/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En paljon muuta kuin sen, että musiikki oli kaikkien aikojen huonoimmasta päästä.

Sinä wokehan sen muka luulet tietäväsi juu...

Vierailija
67/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan asioita lähinnä omasta elämästäni. Täytin 5 vuotta ja sain vauvanuken synttärilahjaksi. Kävin seurakunnan päiväkerhossa 3 kertaa viikossa ja muistan vieläkin kerhon ansiosta jotain Jeesus-lauluja ulkoa. Kerran viikossa kävin balettitunneilla. Lauloin Dingon Autiotaloa itsekseni. Meillä oli kiva rivitalokoti ja äiti oli kotiäitinä. Sellaista se mun elämä oli, oikein kivaa.

Vierailija
68/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kari Salmelainen ja Napakymppi

Vierailija
69/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo vastata Pelson lääninvankila ja minä yksi vangeista.Silloin tein kovaa fyysistä työtä eikä tarjottu vihannesmoskaa.

Vierailija
70/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avaruussukkula Challanger räjähti

Oliko siellä se ainoa nainenkin, joka oli ala-asteen opettaja? Ja kaikki oppilaat näkivät livenä telkkarista, kun se räjähti.

Christa McAuliffe

Vierailija
71/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin eroon poikuudesta. Olin 18. Tyttö 13.

Seurusteltiin useampi vuosi ja siihen aikaan kukaan ei pitänyt sitä mitenkään pahana, kaikkien mielelestä oltiin hyvä pari ja sopivat toisillemme.

Ollaan yhä ystäviä vaikka ei meistä paria lopulta tullut.

Vierailija
72/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsernobylin. 

ja mikä pahinta siitä tuli valtava laskeuma Pirkanmaalle ja Suomen hallinto ja media peittelivät koko asian etteivät joutuisi tekemään mitään uhrien hyväksi

Uhrien?

Suomeen ja yleensäkin Pohjois-Ukrainan ulkopuolelle tullut laskeuma oli niin vähäinen, että suurin terveydellinen haitta Tsernobylistä oli ylivoimaisesti mielenterveydellinen. Paitsi Ukrainassa, jossa Neuvostoliiton aina niin nerokas johto pakotti abortoimaan käytännössä kaikki huhtikuussa 1986 raskaana olleiden naisten sikiöt. Holodomor, 1986 Special Edition. Ukrainasta puuttuu edelleenkin lähes koko ikäluokka. Se on Tsernobylin todellinen ja suurin tragedia. Sitten huomattiinkin, että tiettyyn rajaan asti säteily ei itse asiassa kasvata terveysriskejä lähes o

mitä helvettiä sönkötät, eli suomalaisllla ei ole mitään merkitystä tarkoitat sitä? oletko aivan sekaisin?

Sitä sönkötän, että Suomessa Tsernobylin vaikutus oli suurimmaksi osaksi mielenterveydellinen. Kyllä, maahan tuli selvästi ja helposti mitattava määrä radioaktiivista laskeumaa. Ei, se ei ollut terveydelle järin vaarallista, mutta kun atoomilaskeuma on niin valtavan pahaa. Sen ajan autojen pakokaasut olivat lyijypäästöineen dekadikaupalla vaarallisempia, enkä liioittele tästä ollenkaan.

Vierailija
73/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen miltä tuntui lillua lapsivedessä.

Vierailija
74/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessahan on vieläkin säteilyä luonnossa, vesissä ja marjoissa, sienissä Tsernobylin jäljiltä, mutta melko hys hys ollaan vaan oltu siitäkin.

Miksi jostain täysin merkityksettömästä pitäisi meuhkata? Meillä on myös Suomen taustasäteily, tyypillisesti noin 0.09 mikrosievertiä tunnissa, joka on peittänyt alleen Tsernobyln säteilyjäämät vuosikymmeniä sitten.

Auttaisi jos edes vähän tietäisi mistä puhuu.

T. Säteilyturva-ammattilainen

Vierailija
75/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uutiset olivar rauhallisia ja asiallisia, tv ohjelmat olivat hauskoja, ei mitään ihmeen pelejä jossain aarniometsässä.

Riitta Väisen ohjelma ja oliko vielä Dallas ja se toinen.

Minä parhaillaan mietin, mitä Dallasisssa tapahtui tuona vuonna. Kuoliko Bobby tuolloin vai nousiko hän silloin kuolleista, siis suihkusta?

Vierailija
76/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pres.Kekkosen hautajaiset

Musiikkki samantha fox, modern talking

Vierailija
77/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsernobylin. 

ja mikä pahinta siitä tuli valtava laskeuma Pirkanmaalle ja Suomen hallinto ja media peittelivät koko asian etteivät joutuisi tekemään mitään uhrien hyväksi

Uhrien?

Suomeen ja yleensäkin Pohjois-Ukrainan ulkopuolelle tullut laskeuma oli niin vähäinen, että suurin terveydellinen haitta Tsernobylistä oli ylivoimaisesti mielenterveydellinen. Paitsi Ukrainassa, jossa Neuvostoliiton aina niin nerokas johto pakotti abortoimaan käytännössä kaikki huhtikuussa 1986 raskaana olleiden naisten sikiöt. Holodomor, 1986 Special Edition. Ukrainasta puuttuu edelleenkin lähes koko ikäluokka. Se on Tsernobylin todellinen ja suurin tragedia. Sitten huomattiinkin, että tiettyyn rajaan asti säte

Keskimäärin se atoomilaskeuma ei ollutkaan kovin paha, mutta katsos kun se ei jakautunut tasaisesti.

Vierailija
78/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

6. luokan luokkaretki, sain istua ihastukseni vieressä bussissa. Tsernobyl, Aliens, ja vaikka mitä. Yksi kasarilta parhaiten mieleen painuneita vuosia. Oli hyvä vuosi.

Vierailija
79/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomella meni hyvin. Minulla oli kivoja penaaleja, kyniä, kumeja ja tarroja. Musiikki oli hyvää. Suomi oli melkoisen turvallinen ja viaton paikka.

... sanoi: EI KUKAAN VUONNA 1986.

Kaikki vain huhtikuun lopulta ja koko vuoden loppuun asti voivottelivat sitä kuinka nyt on maailmanloppu ja kaikki kuolee, kun Neuvvostoliitosta tulee sitä säteilyä, ja ei tähän pahaan maailmaan voi enää lapsiakaan tehdä kun saavat kuitenkin syövän ja nyt on Harmageddon ja maailmantuhoaja-Reaganikin oli vielä Ameriikan repsidenttinä.

Että on teillä aika kullannut muistot eikä mitään todellista ole jäänyt jäljelle.

Höpö höpö.

Vierailija
80/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin esikoulussa. Muistan hämärästi sen Tšernobylin onnettomuuden ja hiekkalaatikolla ei saanut siksi leikkiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän