Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä muistat vuodesta 1986?

Vierailija
24.10.2025 |

Siinäpä kysymys.

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson juuri Rocky nelosta. Pidin jo 11-vuotiaana tätä komediana ja propagandana, vaikka en ymmärtänyt koko termiä.

Jumaloin Zicoa ja Socratesta -86 MM-fudiksessa, olen ikuisesti katkera Platinin Ranskalle, joka pudotti Brasilian. Zico mokasi pilkun peliajalla, Socrates pilkkuskabassa, Platini myös - dramaattisin ottelu MM-historiassa henk. koht. Kaikki kaverit ihailivat Maradonaa, itse mökötin koko kesän.

Kaverit kuuntelivat Kissiä, W.A.S.P:ia, Twisted Sistersia, itse pidin Hurriganesista. Olin kaveriporukan ainut jolla oli skeittilauta, Kanarialta ostettu. Skeittaaminen yleistyi nopeasti ja rap, graffitit ja breikkaus yleistyivät, lähinnä Helsingissä.

Opettelin yksin huoneessa tanssiaskelia vähän nolona, koska tytöt tykkäsivät tanssia ala-asteen discossa - oikeasti odotin vain illan hitaita aina.

Eddie Murphy oli lemppari filmitähti ja Don Johnsson oli cool Miami Vicessa, joka oli paras tv-sarja, Dallasin ohella tietty.

Vierailija
42/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsernobylin. 

ja mikä pahinta siitä tuli valtava laskeuma Pirkanmaalle ja Suomen hallinto ja media peittelivät koko asian etteivät joutuisi tekemään mitään uhrien hyväksi

Tämä on totta kertoo kaiken siitä miten petollinen oma maamme on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Benny Goodman kuoli, Mikkelin pamaus ja Kekkosen hautajaiset.

Kerro vähän Mikkelin pamauksesta. Oliko se autossa ollut pommi ja Jukka niminen nuori mies menehtyi?

Vierailija
44/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urho Kekkosen hautajasten aikana tv lähetys, jota katselin Finnjetin tvstä. Olisurullinen olo.

Vierailija
45/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin vuonna 1986 20-vuotias, mutta en kyllä muista noita Palme- tai Tsernobyl- juttuja.

En tosin lukenut paljon lehtiä silloin...

Aika tynnyrissä piti elää jos Tsernobylin räjähdystä ei noteerannut.

Vierailija
46/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomella meni hyvin. Minulla oli kivoja penaaleja, kyniä, kumeja ja tarroja. Musiikki oli hyvää. Suomi oli melkoisen turvallinen ja viaton paikka.

... sanoi: EI KUKAAN VUONNA 1986.

Kaikki vain huhtikuun lopulta ja koko vuoden loppuun asti voivottelivat sitä kuinka nyt on maailmanloppu ja kaikki kuolee, kun Neuvvostoliitosta tulee sitä säteilyä, ja ei tähän pahaan maailmaan voi enää lapsiakaan tehdä kun saavat kuitenkin syövän ja nyt on Harmageddon ja maailmantuhoaja-Reaganikin oli vielä Ameriikan repsidenttinä.

Että on teillä aika kullannut muistot eikä mitään todellista ole jäänyt jäljelle.

Vierailija
47/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämäriä mielikuvia tsernobylin onnettomuudesta. Olin 4v

Hämäriä mielikuvia isäni 40v syntypäivistä.

Palme näkyi telkkarissa vuosia ton jälkeenkin. Ja sillin skiditkin katto uutisia. 

Vierailija
48/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1986 ei ollut yhtä paljon rasismia kuin nyt on. Toisaalta asioista ei tiedettykään yhtä tarkasti.

Vierailija
49/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaruussukkula Challanger räjähti

Oliko siellä se ainoa nainenkin, joka oli ala-asteen opettaja? Ja kaikki oppilaat näkivät livenä telkkarista, kun se räjähti.

Vierailija
50/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomella meni hyvin. Minulla oli kivoja penaaleja, kyniä, kumeja ja tarroja. Musiikki oli hyvää. Suomi oli melkoisen turvallinen ja viaton paikka.

... sanoi: EI KUKAAN VUONNA 1986.

Kaikki vain huhtikuun lopulta ja koko vuoden loppuun asti voivottelivat sitä kuinka nyt on maailmanloppu ja kaikki kuolee, kun Neuvvostoliitosta tulee sitä säteilyä, ja ei tähän pahaan maailmaan voi enää lapsiakaan tehdä kun saavat kuitenkin syövän ja nyt on Harmageddon ja maailmantuhoaja-Reaganikin oli vielä Ameriikan repsidenttinä.

Että on teillä aika kullannut muistot eikä mitään todellista ole jäänyt jäljelle.

Olihan Reigani suuri saatana Suomen vasemmistolle ja Yleisradiolle silloin...

Vierailija
51/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsernobylin. 

ja mikä pahinta siitä tuli valtava laskeuma Pirkanmaalle ja Suomen hallinto ja media peittelivät koko asian etteivät joutuisi tekemään mitään uhrien hyväksi

Uhrien?

Suomeen ja yleensäkin Pohjois-Ukrainan ulkopuolelle tullut laskeuma oli niin vähäinen, että suurin terveydellinen haitta Tsernobylistä oli ylivoimaisesti mielenterveydellinen. Paitsi Ukrainassa, jossa Neuvostoliiton aina niin nerokas johto pakotti abortoimaan käytännössä kaikki huhtikuussa 1986 raskaana olleiden naisten sikiöt. Holodomor, 1986 Special Edition. Ukrainasta puuttuu edelleenkin lähes koko ikäluokka. Se on Tsernobylin todellinen ja suurin tragedia. Sitten huomattiinkin, että tiettyyn rajaan asti säteily ei itse asiassa kasvata terveysriskejä lähes ollenkaan, vaan säteilysairauksissa/syövissä on kynnys, jonka alapuolella kehon omat mekanismit pystyvät torjumaan soluvauriot.

Vierailija
52/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutiset olivar rauhallisia ja asiallisia, tv ohjelmat olivat hauskoja, ei mitään ihmeen pelejä jossain aarniometsässä.

Riitta Väisen ohjelma ja oliko vielä Dallas ja se toinen.

Vierailija
53/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsernobylin. 

Uhrien?

Suomeen ja yleensäkin Pohjois-Ukrainan ulkopuolelle tullut laskeuma oli niin vähäinen, että suurin terveydellinen haitta Tsernobylistä oli ylivoimaisesti mielenterveydellinen. Paitsi Ukrainassa, jossa Neuvostoliiton aina niin nerokas johto pakotti abortoimaan käytännössä kaikki huhtikuussa 1986 raskaana olleiden naisten sikiöt. Holodomor, 1986 Special Edition. Ukrainasta puuttuu edelleenkin lähes koko ikäluokka. Se on Tsernobylin todellinen ja suurin tragedia. Sitten huomattiinkin, että tiettyyn rajaan asti säteily ei itse asiassa kasvata terveysriskejä lähes ollenkaan, vaan säteilysairauksissa/syövissä on ky

mitä helvettiä sönkötät, eli suomalaisllla ei ole mitään merkitystä tarkoitat sitä? oletko aivan sekaisin?

Vierailija
54/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.. sanoi: EI KUKAAN VUONNA 1986.

No lapset kyllä sanoi noin.

Mä olin 9 v ja meillä vanhemmat eivät tehneet Tsernobylistä mitään numeroa ja elämää jatkettiin kuten aina ennenkin. En lukenut silloin lehtiä enkä muista uutisiakaan, siis mitään sen enempää. En siis muista, että lähipiirissä olisi vauhkottu säteilystä.

Vierailija
55/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

en mitaan mutta 95 jalkeen esim hectorin palkkasoturi joka osui oikeaan harmi ettei koko balladi aina soi kuten lause nuorelta miehelta joka on unohtumaton ... siina on mies joka ei kuvia kumarra eika  rannokkorutsalaisia kuuntele toisin kuin nykyhallitus ja ahvenanmaalaiseten suojelijat ja heidan kulujensa maksajat 15 000 milj&v

Vierailija
56/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää musiikkia ja suuria hittejä monilta bändeiltä: Europen Final Countdown, Queenin Friends Will Be Friends, Eppujen Joka päivä ja jokaikinen yö... Hyvää aikaa!  

En pysty edelleenkään kuuntelemaan Final Countdownia. Ti ti tii tii, ti ti tit tit tiiiiiiiiii!!!!!!

Vierailija
57/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsernobylin. 

Tämä on totta kertoo kaiken siitä miten petollinen oma maamme on.

Suomessahan on vieläkin säteilyä luonnossa, vesissä ja marjoissa, sienissä Tsernobylin jäljiltä, mutta melko hys hys ollaan vaan oltu siitäkin.

Vierailija
58/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytin 2 vuotta loppuvuodesta, joten melko nihkeästi löytyy muistoja. Mutta pikkusisko syntyi sinä vuonna ja siskon ristiäisissä oli mukana tädin koira. Valokuvatodisteiden mukaan myös täti itse, tädin mies ja lapsi, sekä muita sukulaisia, mutta omaan muistiin jäi vain se koira, joka ei halunnut kakaroita lääppimään itseään. 

Vierailija
59/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uutiset olivar rauhallisia ja asiallisia, tv ohjelmat olivat hauskoja, ei mitään ihmeen pelejä jossain aarniometsässä.

Riitta Väisen ohjelma ja oliko vielä Dallas ja se toinen.

Kyllä, muistat oikein: woketus puuttui ohjelmista täysin.

Vierailija
60/107 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Intressisi tuolloin olivat kynät, kumit, tarrat ja kotimaan suuret linjat. :P

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi