Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sinä muistat vuodesta 1971?

Vierailija
24.10.2025 |

Minun äitini syntyi samana vuona. <3

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan katsoneeni vanhempien ja isoäidin kanssa kuulentoa josta en tajunnut mitään mutta jäi mieleen miten kaikki hössöttivät hirveästi että minun pitäisi katsoa kun tämä on niin ainutlaatuinen juttu. Viimeinen Apollo-lento oli 1972

Olen oppinut lukemaan 1971 ja suunnilleen ensimmäinen asia jonka itse luin lehdestä olivat TV-ohjelmat kun löysin ihan mielettömän jännän animaation nimeltään Myrskylinnut ja halusin selvittää koska seuraava jakso tulee.

Se pitkä telkkarilähetys tuli vuonna 1969, missä Armstrong ja Aldrin laskeutuivat kuun kamaralle.

ja vielä pidemmältä tuntui kun oli häikkää melkoisen pitkiä osioita

Vierailija
42/74 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appiukkoni on syntynyt sinä vuonna, minä jo aiemmin. Joo, myönnän että joskus hävettää että appiukkoni on nuorempi kuin minä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika dinosaurus saa olla muistaakseen tuolta ajalta jotain.

Minä olen yksi niistä "dinosauruksista" ja olen syntynyt 1959. Innostuin silloin rockmusiikista ja ostin kesäkuussa ensimmäisen Suosikki-lehden. Kannessa oli Katri-Helena. 

Vierailija
44/74 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Olen syntynyt kesäkuussa 1971.

Vierailija
45/74 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

irvinin googmanin

kylli-tädin

rooger mooren

nallekarkit

BB

sophia loren

kaalikeitto, kalakeitto, ym.

Vierailija
46/74 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meneppä sitten nurkkaan häpeämään...

Vierailija
47/74 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin oppikoulun silloin.

Juha Väätäinen voitti 10 km juoksun Helsibgin EM kisoissa.

Minäkin aloitin oppikoulun silloin. Loppukeväällä piti harjoitella matematiikkaa ja käydä niissä pääsykokeissa, enkä olisi millään malttanut kun olisin halunnut mökillä puuhata isän kanssa valmiiksi optimistijollaa, jota hän rakensi. No, kokeiden jälkeen sitäkin enemmän sitä sitten lopun kesää.

Opin sinä vuonna tekemään ensimmäisen piirilevyn (PCB) syövyttämällä ferrikloridilla ym., jolle sitten rakensin Olli Poroilan kirjasta Kokeile elektroniikkaa kasitransistorisen (AM) radiovastaanottimen. Radio on hävinnyt aikaa sitten, mutta joululahjaksi saatu kirja on vielä tallella. Äitiä hirvitti välillä minun projektit niiden kemikaalien ja sähkölaitteiden kanssa kanssa, isä oli kannustava, mutta rahat piti ansaita niihin itse niihin kotitöitä tekemällä (lumityöt talvella, puutarhatyöt ja nurmikon ajo kesällä, pilkkeiden teko hellaan mökillä äidille, jne.).

Kesällä se aika kun ei oltu mökillä kului kaverien kanssa, usein läheisellä uimarannalla uiden, järveä kierrellen ja ikalastaen ja muuten aikaa kuluttaen. Talvella pipolätkää pelattiin kaverien kanssa läheisellä kentällä joskus 10-12 tuntia päivässä vain pikaisesti ruoka-aikana kotona käyden samalla tavalla kun kesän uimarannan aikaan. Polkupyöriä rakenneltiin osia vaihtelemalla vanhoista pyöristä ja kavereilta. Pyörillä sitten ajeltiin ympäri kaupunkia, maaseutua ja metsiäkin. Mopoihin ei rahat onneksi riittäneet, mutta polttomoottoreilla lennätettäviä siimaohjattuja lennokkeja, korjailtiin lentoja enemmän, kun ehjänä laskeutuminen oli enemmän sattumaa kun ei vaan osattu tarpeeksi. Hauskaa oli ja kaikki rahat meni aina johonkin mitä piti rakentaa tai kokeilla.

Kouluasiat ei paljon kiinnostaneet sen enempää kun, että ei tullut jälki-istuntoa tekemättömistä tehtävistä ja kokeiden arvosanat oli jossain seiskan paikkeilla, ettei laiskottelusta tullut ongelmia.

Elektroniikasta kiinnostuminen ja harrastus johti sitten aika pian ensin ensimmäisiin kotitietokoneisiin, atk-alan opiskeluun ja sitten 41v työuran jälkeen jokin aika sitten eläkkeelle.

Vierailija
48/74 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin äitini syntyi 1971. Yhtäkkiseltään itselleni ei juurikaan tule mieleen mitään historiallisia tapahtumia kyseisestä vuodesta. Vuonna 1972 tapahtui tapahtumia jotka tiedän; Tanskan Margarethasta tuli kuningatar, Abba perustettiin, Nixon voitti vaalit ja 49 osavaltiota murskaten McGovernin, suomalainen uunisurma paljastui(?),

Joku suuri stara kuoli vuonna 1971, en saa millään mieleeni nimeä mutta tummaihoinen amerikkalainen muusikko joka kuoli Pariisissa. Vai muistanko senkin väärin. Pitää tsekata Wikipediaa.

Vierailija
49/74 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minunkin äitini syntyi 1971. Yhtäkkiseltään itselleni ei juurikaan tule mieleen mitään historiallisia tapahtumia kyseisestä vuodesta. Vuonna 1972 tapahtui tapahtumia jotka tiedän; Tanskan Margarethasta tuli kuningatar, Abba perustettiin, Nixon voitti vaalit ja 49 osavaltiota murskaten McGovernin, suomalainen uunisurma paljastui(?),

Joku suuri stara kuoli vuonna 1971, en saa millään mieleeni nimeä mutta tummaihoinen amerikkalainen muusikko joka kuoli Pariisissa. Vai muistanko senkin väärin. Pitää tsekata Wikipediaa.

No niin nyt tsekkasin, Jim Morrisonia tarkoitin siis. Ihon väri ei kyllä mennyt oikein :D

Vierailija
50/74 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin oppikoulun silloin.

Kuin myös. Kesällä tuli radiosta Pekka Lipposen seikkailuja jatkokuunnelmana. SIis 5 min pätkä joka päivä klo 12, ja kooste viikon jaksoista aina keskiviikkona illalla. Kukahan tuonkin formaatin keksi, mutta kyllä se 11-vuoriaan onnistui koukuttaamaan. Muista tämän Lippos-jutun siitä, että missasin aloitusjakson oppikoulun pääsykokeiden takia. 

Joo, muistan että äiti huuti ikkunasta minun nimeä ja kuulutti, että Pekka Lipponenkin tulee kohta radiosta. Koko meidän poikaporukka sai äkkiä Jalas alleen ja suuntasi kotiin kuuntelemaan. Jakson jälkeen sitten peli tai mitä tehtiinkin jatkui pihalla samalla kun naureskeltiin sille mitä oli jaksossa kuultu. Kalle Kustaa Korkki oli aina järkevä, mutta näkäräisiinsä mieltynyneen Lipposen änkyttäjä pipipiirsskattti huuteluineen yllätettynä kommelluksineen oli tietty kuunnelman narri, jolle oli kiva naureskella.

Hauskoja muistoja niistä on. Samoin kun Nimeni on Cox kuunnelman jaksoista kanssa.

Vierailija
51/74 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

zz top eka levy ja tyrell tallin menestys f1 sarjassa, siinä tärkeimmät

Vierailija
52/74 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ollut vielä olemassakaan, muutamien vuosien päästä vasta synnyin.

Vierailija
53/74 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin naimisiin 11.2.1971. Itsemurhan joulun alla tehneen äitimme ruumis löytyi viimein saman vuoden pääsiäisen jälkeen.

Vierailija
54/74 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi etunimi?

Vierailija
55/74 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin naisen kohdussa silloin, joten muistikuvia ei ole.

Vierailija
56/74 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 13 ja oppikoulun kolmannella luokalla. Pelko perässä, että luokalle ei saanut jäädä, koska olisi joutunut peruskouluun. Näin Pohjois-Suomessa.

Muita: Retu-kengät, Filmstar-ripsari (sininen), mikrot, midiliivit, niin leveät housut kuin kankaasta sai. Nämä kaikkihan ommeltiin itse, liikkeissä oli kankaiden leikkauspalvelu. Farkut ostettiin kaupasta. Ensimmäinen permis. Taittopyörä, oma ensimmäinen mankka (molemmat kesä- ja viikonlopputöillä ansaittuja).

Parasta: musiikki.

Vierailija
57/74 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika dinosaurus saa olla muistaakseen tuolta ajalta jotain.

Meinaatko todella noin? En tunne itseäni dinosaurukseksi ollenkaan. Olen 75 v. ja syyskuussa 1971 lähdin ekonomina Saksaan pankkiin töihin. Pankki koulutti minua eteenpäin ja lopulta olin pankin hommissa 12 vuotta. Ulkosuomalainen olen edelleen ihan vuodesta 1971 asti ja 40 vuoden työrupeaman tein ja sitten pääsinkin eläkkeelle. Muistellaan usein samanikäisten ystävien ja ent. työkaverien kanssa entisiä aikoja ja tapoja. 

Vierailija
58/74 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meneppä sitten nurkkaan häpeämään...

Miksi minun pitäisi mennä nurkkaan häpeämään kun en muista vuodesta 1971 mitään kun synnyin kesäkuussa 1971? Viisi kuusi vuotiaasta ylöspäin jouduin välillä nurkkaan häpeämään sen jälkeen kun olin saanut piiskaa.

Vierailija
59/74 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini täytti sinä vuonna kaksi vuotta :)

Vierailija
60/74 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

zz top eka levy ja tyrell tallin menestys f1 sarjassa, siinä tärkeimmät

En usko että kuulit ZZ Topin levyä tuolloin. Suomessa kyseistä yhtyettä ei tainnut tietää kukaan ennen 70-luvun puoliväliä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan