Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pieneksi ihminen voikaan tuntea itsensä asioidessaan KELA :n kanssa

Vierailija
24.10.2025 |

Olen joutunut turvautumaan KELA :n apuun, koska joudun työttömäksi, enkä ole onnistunut työllistymään. Kaikenlainen asioiden hoitaminen on tehty vaikeaksi. Suhtautuminen tuntuu minusta oletusarvoiesti olevan aina vihamielinen ja uhkaava. Olen hyvin tiukilla rahallisesti ja pelkään koko ajan jotakin karenssia, takaisinperintää tai hylkäävää päätöstä. Eipä minulla muuta. Onko muita kohtalotovereita?

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä menee hyvin ainakin ukrainalaisilla on hienot vaattee, autot, kalustetut asunnot, kodinkoneet yms. Lapset hienosti puettu ja polkupyörillä ajelevat. Täällä yksihuoltaja äidillä ei ole vara ostaa lapsilleen polkupyöriä jne.

Vierailija
62/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen vihdoin älysin äänittää puhelun Kelaan, koska kukaan ei muuten usko noita juttuja.

Kyllä, on ihan ihan laillista, jos nyt joku makuuhuonelakimies meinaa älähtää, ihan kuten palaverien äänitys, kunhan oot osallisena.

No, vastaukset kysymyksiin.

Onko teillä nyt kaikki, mitä vaaditaan?

- joo, kyllä vissiin. En osaa oikein sanoa. Se on sitten siitä toisesta käsittelijästä kiinni. Kyllä kai, näyttäis siltä.

Niin että ottaako joku vastuun näistä päätöksistä.

- Ei, kun se on aina kiinni siitä, miten se käsittelijä asian katsoo. Joka tiedustelun jälkeen eri käsittelijä alottaa alusta, niin se on sitten silleen, mitä mieltä hän on. Ei näitä tehdä nimellä, et ei sitä voi nyt sanoo miks tällästä on pyydetty. Sä voit siellä omakelassa sit lukee.

Suomi! Sosionomi AMK! 

On kyllä koulujenm koulum.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei irtisanota koskaan, koska olen niin osaava ja ahkera. Nauran aina pomoni vitseille ja kehun häntä. 

Vierailija
64/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä muuhunmaattajat voivat hoitaa asiansa Kelassa, kun asioiden hoitaminen on niin vaikeaa kalevalaisillekin? Todistusta todistuksen, perään, paperia siitä tästä ja tuosta ja kaikki yksitellen, tietysti. Muuhunmaattajilla lähtötilanne Kelaan mennessä on että puuttuu asunto, käyttöraha ja kulkupelit, sekä kaikki mahdolliset todistukset.

Hehän saavat erityspalveluja ja ystävällisen käsittelijän. 

Vierailija
65/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle riittäisi ihan peruskohteliaisuus, jonka saan vaikkapa kaupan kassalta. Juuri tuollaiseen hyökkäävään asenteeseen ja syyllistämiseen törmään KELA :ssa. Olen ollut töissä 33v. Maksanut hemmetisti veroja ja nyt siis irtisanottu. En tarvitse punaista mattoa, mutta ihmismäinen kohtelukin tuntuu olevan liikaa toivottu.

Heh, olet maksanut hemmetisti veroja, mutta et ole saanut jäämään mitään säästöön ja olet vararikossa? 

En ole ap, mutta ihmisten elämissä tapahtuu tragedioita. 

Maksoin veroja 200 000 e kymmenen viimeisen työkykyvuoden aikana. Niin vaan sairastamisen myötä olen menettänyt suuret säästöni. Ihan tavallinen, päihteetön, keskiluokkainen ihminen. 

Vierailija
66/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo alakoulussa pitäisi opettaa, että tunteet eivät ole totta. Jos minusta tuntuu siltä, että kaikki työkaverini suunnittelevat myrkyttämistäni, tämä ei tarkoita, että se olisi totta. (Ruuan voi aina kaiken varalta testata omilla lapsilla. Elossa ovat molemmat.)

Ei se nyt mene ihan noinkaan. 

Tuo myrkyttäminen on ajatus, arvelu, ei tunne vaan tuntuma.

Ja tunteet nimenomaan ovat totta. Niillä on jokin syy, miksi ne ilmenevät. Ap ilmeisesti tuntee kelan kanssa hätää, keinottomuutta ja epätoivoa, siksi tuntee itsensä pieneksi. Mikään ihme se ei ole. Sen on tarkoitus luoda joko sisuuntuminen (taistele) tai lannistu (pakene). 

Vierailija
67/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

S.u.ojavärillä pääsee kuningasfiiliksiin !

Vierailija
68/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Punaista mattoako pitäisi levittää kun menet hakemaan ilmaista rahaa? Oletko "erityisherkkä". Siinä voi olla syy työttömyyteen.

Kyllä siellä ihan sellainen ilmapiiri usein on on, että almua annan ihan omasta rahakirstusta, ole nöyränä vaan äläkä kysele mitään. Lain mukaan tietysti toimitaan, mutta asiallinen kohtelu pitää olla eikä ylimielinen. Työntekijöitä virkailijat siellä vaan on ja heille maksetaan työstään palkkaa. Heillä ei myöskään olisi tätä työtä jos ei olisi asiakkaita.

Vierailija
69/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä saan hyvää kohtelua siellä aina. Odotustilassa on aina tarjolla kuoharia ja pientä naposteltavaa. Ei nyt mitään hummeria, mutta usein katkarapuja tai jotain pikkusuolaista.

Teillä maamuilla on oma lounge siellä !

Vierailija
70/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyll ne virkailijat tuntee itsensä tosi pieneksi useimpien asiakkaiden kanssa. 

Vierailija
71/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä KELA keksii kaikkea. Meidät heitti pois Suomen sairasvakuutuksesta samalla hetkellä, kun lentokone lähti kentältä. Päätös oli väärä, tuli testattua n. viikon päästä, kun piti itse maksaa sairaalamaksu, jonka jälkeen tottakai valitin asiasta. Vastine, että päätös oli väärä, tuli sitten puolen vuoden päästä... Jestas.

Samoin on pyydetty ylimääräisiä liitteitä hakemuksiin (hakemuksessa lukee liitteet, mitä vaaditaan, virkailija ei voi keksiä omiaan).

Vierailija
72/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömäksi joutuminen on oma valinta. Yksikään firma ei luovu hyvästä työntekijästä, vaikka se olisi 100-vuotias. Kaikki irtisanotut ovat aina firman tehottomimpia luusereita. On tärkeää välillä siivota ne pois. Kuin veisi roskat ulos haisemasta :-)

Sama koskee Kelassa työskenteleviä.

Vierailija
73/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen netissä saanut oikein nopeasti ja hyviä vastauksia aina kelalta. Paikallistoimistossa, jota ei enää ole, oli palvelu aika paskaa. Netissä kela virkailija jopa täytti puolestani kaavakkeen jota en saanut ladattua ja täytettyä itse.

Vierailija
74/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle riittäisi ihan peruskohteliaisuus, jonka saan vaikkapa kaupan kassalta. Juuri tuollaiseen hyökkäävään asenteeseen ja syyllistämiseen törmään KELA :ssa. Olen ollut töissä 33v. Maksanut hemmetisti veroja ja nyt siis irtisanottu. En tarvitse punaista mattoa, mutta ihmismäinen kohtelukin tuntuu olevan liikaa toivottu.

Heh, olet maksanut hemmetisti veroja, mutta et ole saanut jäämään mitään säästöön ja olet vararikossa? 

En ole ap, mutta ihmisten elämissä tapahtuu tragedioita. 

Maksoin veroja 200 000 e kymmenen viimeisen työkykyvuoden aikana. Niin vaan sairastamisen myötä olen menettänyt suuret säästöni. Ihan tavallinen, päihteetön, keskiluokkainen ihminen. 

Olen pahoillani. Tämä on se yksi ja ainoa asia jota suomalaiset eivät yleensä koskaan odota tapahtuvan itselleen eikä olevan edes mitenkään mahdollista. Kunnes sitten sattuu ja tapahtuu, ja opitaan kantapään kautta. Enkä tarkoita sinua vaan tuota sinun kommenttiasi edeltävää. Eri kommentoija.

Vierailija
75/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun "hauskin" kokemus kelasta on kun vaativat minulta liitteeksi itse tekemäänsä päätöstä. Sillä sitten viivytettiin käsittelyä pari viikkoa vaikka ihan sieltä omalta koneelta se aiemmin tehty päätös olisi löytynyt.

Vierailija
76/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömäksi joutuminen on oma valinta. Yksikään firma ei luovu hyvästä työntekijästä, vaikka se olisi 100-vuotias. Kaikki irtisanotut ovat aina firman tehottomimpia luusereita. On tärkeää välillä siivota ne pois. Kuin veisi roskat ulos haisemasta :-)

🤣🤣🤣🤣

Tuon enempää pihalla ei voi kukaan olla. Ylimielinen kukkopoika joka potkut saatuaan putoaa niin korkealta että häpeäntunteissaan päätyy lopulliseen ratkaisuun kun joutuisi muuten myöntämään olleensa täysin väärässä ja kohtaamaan muiden pilkan eikä heikko itsetunto kestä mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä