Miten pieneksi ihminen voikaan tuntea itsensä asioidessaan KELA :n kanssa
Olen joutunut turvautumaan KELA :n apuun, koska joudun työttömäksi, enkä ole onnistunut työllistymään. Kaikenlainen asioiden hoitaminen on tehty vaikeaksi. Suhtautuminen tuntuu minusta oletusarvoiesti olevan aina vihamielinen ja uhkaava. Olen hyvin tiukilla rahallisesti ja pelkään koko ajan jotakin karenssia, takaisinperintää tai hylkäävää päätöstä. Eipä minulla muuta. Onko muita kohtalotovereita?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen saanut aina ihan ystävällistä palvelua.
Niin minäkin. Ei ongelmia, asiat on hoidettu asioina.
Vierailija kirjoitti:
Kela ei päätä katenssista, vaan työvoimatoimisto. Se antaa lausunnon Kelalle tai AY kassalle saako maksaa vai ei.
Eikä työvoimatoimistokaan määritä karensia vaan Suomen laki.
Omat kokemukseni ovat traumaattisia. Saan jotain paniikkikohtauksen tapaisia aina kun joudun tuon putiikin kanssa asioimaan. Olen mm. jäänyt oman onneni nojaan ilman mitään apua tuon putiikin takia ja tuo on aiheuttanut paljon ongelmia. Vastuutaan tuo pakenee ja anteeksipyyntöä tai virheiden korjaamista on turha odottaa. Työntekijät käsittelevät rahaa kuin se olisi niiden omaa, eikä kenellekään haluta antaa mitään. Kielteisistä päätöksistä saavat varmaan bonuksia ja provikoita.
Miten ihmeessä muuhunmaattajat voivat hoitaa asiansa Kelassa, kun asioiden hoitaminen on niin vaikeaa kalevalaisillekin? Todistusta todistuksen, perään, paperia siitä tästä ja tuosta ja kaikki yksitellen, tietysti. Muuhunmaattajilla lähtötilanne Kelaan mennessä on että puuttuu asunto, käyttöraha ja kulkupelit, sekä kaikki mahdolliset todistukset.
Niillä on tulkit ja kaikki apu kaiken maailman järjestöiltä. Suomalaisille ei sellaista ole automaattisesti.
Kuuntelin yhtä sossutätiä, joka kertoi, että piti hankkia tulkki ulkomailta, kun tulijan kieli oli niin harvinainen, ettei löytynyt meidän tulkattavien kymmenien kielien joukosta. Mutta ( kaksi peukkua) tuolla sekin tulija nyt kulkee äveriäällä hesan asuinalueella ja on päässyt elämässä eteenpäin, sanoi tämä sossu.
Vierailija kirjoitti:
Tuonne puljuun tuntuu hakeutuvan töihin ihmisiä, jotka saavat jotakin nautintoa siitä, että kokevat olevansa apua tarvitsevien ihmisten yläpuolella.
He ovat töissä siellä. Heillä on lait ja asetukset joiden mukaan toimivat, ei tavallinen Kelan virkailija voi sooloilla ja ottaa omia valtuuksia ja tehdä päätöksiä.
Ei pankkivirkailijakaan päätä lainoista tms.
Vierailija kirjoitti:
Minulle riittäisi ihan peruskohteliaisuus, jonka saan vaikkapa kaupan kassalta. Juuri tuollaiseen hyökkäävään asenteeseen ja syyllistämiseen törmään KELA :ssa. Olen ollut töissä 33v. Maksanut hemmetisti veroja ja nyt siis irtisanottu. En tarvitse punaista mattoa, mutta ihmismäinen kohtelukin tuntuu olevan liikaa toivottu.
Heh, olet maksanut hemmetisti veroja, mutta et ole saanut jäämään mitään säästöön ja olet vararikossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle riittäisi ihan peruskohteliaisuus, jonka saan vaikkapa kaupan kassalta. Juuri tuollaiseen hyökkäävään asenteeseen ja syyllistämiseen törmään KELA :ssa. Olen ollut töissä 33v. Maksanut hemmetisti veroja ja nyt siis irtisanottu. En tarvitse punaista mattoa, mutta ihmismäinen kohtelukin tuntuu olevan liikaa toivottu.
33 vuoden aikana et luonut minkäänlaista verkostoa ja pidit hyviä aikoja ikuiseksi ajoiksi ansaituiksi?
Ystävällisyys ei maksa mitään.
Kannattaa kysyä neuvoa, jos tuntuu että sinulta jää puuttumaan jotain. Ja sitten tehdä niin kuin pyytävät. Varmaankin osaavat myös neuvoa, ei kannata aina ottaa asioita syyttelynä.
Kelan vika, kun kyselevät liitteitä, joita en itse ole toimittanut.
Kelan vika, kun tulee takaisinperintä, kun minulle on maksettu etuutta, jota ei olisi enää kuulunut saada.
Kelan vika, kun tulee työvoimaviranomaisen puolesta karenssi, kun en hakenutkaan työpaikkoja.
Kelan vika, kun en osaa täyttää hakemuksia.
Kelan vika, kun ovat olemassa.
Kelaan voi varata ajan ja saada neuvoja. Myös puhelinajan, jos ahdistaa mennä toimistolle. Sen verran pitää itse jaksaa, että varaa ajan. Jos yksi aika ei riitä, varataan toinen. Kyllä ne hakemusasiat järjestyy.
Suorastaan katatonisen autistinen laitos, oikea sääntösuomen pesäke, käärmeenpesä! Samoin verottaja!!
Sikäli tuo kantasauomalaisten kannalta hankalaa, sääntöjä on paljon moneen suuntaan. Samoin ohjeita, jotain etuuksia ei saa ellei erikseen hae. Kantasuomalaisille tulisi olla samanlaisia tulkkeja ja asiantuntija-apua kun mamuille, he saavat varmaan kaiken mahdollisen kun asiantuntija tuntee kaikki säännöt lapsien harrastutukia ym. erikoisuuksia myöten.
Työkkärissä tai mikälie nykyään, on ollut ystävällistä palvelua. Kela... pelkän asumistuen haku täyttä tuskaa. Miten voin tietää tuloni tai lapseni tulot, kun itse teen keikkaa ja lapseni lomilla jotain. No arvioin yläkanttiin, mutta taidankin ensi kerralla tehdä päinvastoin. Perikööt takaisin. Pelkästään kaikki tämä selvittely on niin raskasta että menisin mihin tahansa vakituiseen työpaikkaan. (Keikkaa teen vain cv:n takia, mitään taloudellista hyötyä siitä ei ole.)
Vierailija kirjoitti:
Kelan vika, kun kyselevät liitteitä, joita en itse ole toimittanut.
Kelan vika, kun tulee takaisinperintä, kun minulle on maksettu etuutta, jota ei olisi enää kuulunut saada.
Kelan vika, kun tulee työvoimaviranomaisen puolesta karenssi, kun en hakenutkaan työpaikkoja.
Kelan vika, kun en osaa täyttää hakemuksia.
Kelan vika, kun ovat olemassa.
Mikään ei vahingossakaan ole omaa syytä. Uhriutumisenkulttuuri. Ihminen kokee olevansa jollakin tapaa uhri ja liioittelee itseensä kohdistuvia negatiivisia asioita. Jaxuhali, ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
33 vuoden aikana et luonut minkäänlaista verkostoa ja pidit hyviä aikoja ikuiseksi ajoiksi ansaituiksi?
Ystävällisyys ei maksa mitään.
Lässyn lässyn
Jo alakoulussa pitäisi opettaa, että tunteet eivät ole totta. Jos minusta tuntuu siltä, että kaikki työkaverini suunnittelevat myrkyttämistäni, tämä ei tarkoita, että se olisi totta. (Ruuan voi aina kaiken varalta testata omilla lapsilla. Elossa ovat molemmat.)
Olen ollut Kelan asiakas 9 vuotta ja aina saanut hyvää palvelua eikä ole mitään ongelmia ollut.
Aika selkeästi täälläkin näkyy tyypillinen kiusaajaluonne. Ollaan niin ylivertaisia, että heikompaa voi potkia ja pilkata. Karma toivottavasti opettaa näillekin nöyryyttä.
Vierailija kirjoitti:
Sikäli tuo kantasauomalaisten kannalta hankalaa, sääntöjä on paljon moneen suuntaan. Samoin ohjeita, jotain etuuksia ei saa ellei erikseen hae. Kantasuomalaisille tulisi olla samanlaisia tulkkeja ja asiantuntija-apua kun mamuille, he saavat varmaan kaiken mahdollisen kun asiantuntija tuntee kaikki säännöt lapsien harrastutukia ym. erikoisuuksia myöten.
Kaikille, myös kantasuomalaisille, on mahdollista varata henkilökohtainen aika Kelaan.
Kuvittelet vaan, mene hoitoon.