Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pieneksi ihminen voikaan tuntea itsensä asioidessaan KELA :n kanssa

Vierailija
24.10.2025 |

Olen joutunut turvautumaan KELA :n apuun, koska joudun työttömäksi, enkä ole onnistunut työllistymään. Kaikenlainen asioiden hoitaminen on tehty vaikeaksi. Suhtautuminen tuntuu minusta oletusarvoiesti olevan aina vihamielinen ja uhkaava. Olen hyvin tiukilla rahallisesti ja pelkään koko ajan jotakin karenssia, takaisinperintää tai hylkäävää päätöstä. Eipä minulla muuta. Onko muita kohtalotovereita?

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä saan hyvää kohtelua siellä aina. Odotustilassa on aina tarjolla kuoharia ja pientä naposteltavaa. Ei nyt mitään hummeria, mutta usein katkarapuja tai jotain pikkusuolaista.

Niin kultakorttilaiset mihemmetit saa tuollaisen kohtelun

Vierailija
42/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä muuhunmaattajat voivat hoitaa asiansa Kelassa, kun asioiden hoitaminen on niin vaikeaa kalevalaisillekin? Todistusta todistuksen, perään, paperia siitä tästä ja tuosta ja kaikki yksitellen, tietysti. Muuhunmaattajilla lähtötilanne Kelaan mennessä on että puuttuu asunto, käyttöraha ja kulkupelit, sekä kaikki mahdolliset todistukset.

Tuohan kestää kuukauden. Sitten seuraavat kymmenet vuodet on kyllä asunto, käyttöraha jne. 

Tietämäni turv P hakijaperhe sai oman sossun tukihenkilön. Itselleni on todettu sellaisen tarve (vakava sairastuminen, yksi asuminen) jo puoli vuotta sitten, mutta en ole saanut apua kuitenkaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelaan voi varata ajan ja saada neuvoja. Myös puhelinajan, jos ahdistaa mennä toimistolle. Sen verran pitää itse jaksaa, että varaa ajan. Jos yksi aika ei riitä, varataan toinen. Kyllä ne hakemusasiat järjestyy.

Näinhän Kelan käsittelijät sanovat työskennellessään yksittäisten asiakkaiden kanssa, eikö niin?

Vierailija
44/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelan vika, kun kyselevät liitteitä, joita en itse ole toimittanut.

Kelan vika, kun tulee takaisinperintä, kun minulle on maksettu etuutta, jota ei olisi enää kuulunut saada.

Kelan vika, kun tulee työvoimaviranomaisen puolesta karenssi, kun en hakenutkaan työpaikkoja.

Kelan vika, kun en osaa täyttää hakemuksia.

Kelan vika, kun ovat olemassa.

Mikään ei vahingossakaan ole omaa syytä. Uhriutumisenkulttuuri. Ihminen kokee olevansa jollakin tapaa uhri ja liioittelee itseensä kohdistuvia negatiivisia asioita. Jaxuhali, ap. 

On hienoa, että ihmiset uskaltavat nykyään puhua avoimemmin heikkouksistaan ja vaikeuksistaan. Tästä moni on tullut harhakäsitykseen, jonka mukaan ihminen, joka jankuttaa joka paikassa, kuinka kaikki aina tuntuu väärältä, olisi mielenkiintoinen. Ei ole.

Itsetuntosi on kokenut kolahduksen ja tuntuu lohduttavalta laittaa omat heikkoudet jonkun instituutin piikkiin? Pelkomme, haavamme, tukahdutetut tunteet ja vinoutuneet ajatukset tukkivat mielemme ja vääristävät havaintomme. Jäämme jumiin omaan rajoittuneeseen ajatusmaailmaan tajuamatta, että ajatuksemme eivät ole totta vaan oman mielemme tuotos. Voimme kulkea koko elämämme silmät ja korvat kiinni harhakuvien vallassa, tai . . . 

Vierailija
45/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelan vika, kun kyselevät liitteitä, joita en itse ole toimittanut.

Kelan vika, kun tulee takaisinperintä, kun minulle on maksettu etuutta, jota ei olisi enää kuulunut saada.

Kelan vika, kun tulee työvoimaviranomaisen puolesta karenssi, kun en hakenutkaan työpaikkoja.

Kelan vika, kun en osaa täyttää hakemuksia.

Kelan vika, kun ovat olemassa.

Mikään ei vahingossakaan ole omaa syytä. Uhriutumisenkulttuuri. Ihminen kokee olevansa jollakin tapaa uhri ja liioittelee itseensä kohdistuvia negatiivisia asioita. Jaxuhali, ap. 

Onko olemassa faktoja, jotka tukevat väitteitäsi? Jos AP todella on Kelan asiakas, miksi se vaikeuttaa toisen Kelan asiakkaan asioita? Miksi AP kuulostaa Kelan työntekijän valittavalta täällä?

Vierailija
46/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut elävät vain kelaa varten, minä en ole asioinut koskaan kelassa, kun ei ole ollut tarvetta. M 74 v.

Vierailija
47/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia mutta joskus ne ovat pyytäneet mahdottomia joiltain. Esim. ulkomaalaiselta alle 50v. puolisolta todistusta ettei saa kotimaastaan eläkettä.

Uskon helposti että jos sattuu veemäinen virkailija niin stressaavaa on alkuun. Niin se oli ennenkin työkkärin ja sossun kanssa. Tuli rikollinen olo. Mutta niiden kanssa oppii pelaamaan ajan mittaan ja näyttelemään nöyrää alamaista. Huvittaa aina se teatteri kun noissa kaikissa joskus harvoin enää joutuu asioimaan. Niin siis asiallista käytöstä saa ja pitää vaatia aina joka paikassa asiakaspalvelijoilta. Me kansalaisethan niille palkka maksetaan.

Vierailija
48/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut elävät vain kelaa varten, minä en ole asioinut koskaan kelassa, kun ei ole ollut tarvetta. M 74 v.

Etkö ole koskaan hakenut edes lääkekorvausta? 74-vuotiaana eläkettä? Kova tyyppi olet!

Vierailija
49/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika selkeästi täälläkin näkyy tyypillinen kiusaajaluonne. Ollaan niin ylivertaisia, että heikompaa voi potkia ja pilkata. Karma toivottavasti opettaa näillekin nöyryyttä.

Olen lopen kyllästynyt tähän koko ajan jatkuvaan valitukseen. Ei tämä aikuisuus ole yhtään sen helpompaa kenellekään. Monelle tuntuu olevan vaikea myöntää, että omilla ajatuksilla on jotain merkitystä. Kyllä niillä on. Ajatuksista syntyy asenne, joka tuottaa toimintaa. Toiminta tuottaa seurauksia ja noista seurauksista syntyy elämä.

Ja et tunnista itsestäsi käytöstä  josta syytät muita? Yrität pilkata heitä jotka ei lässytä aikuiselle ihmiselle kuin pikkulapselle. Jos erilainen mielipide on uhka kannattaa mennä kotiin vähän vielä kasvamaan.

- väsynyt ja ärtynyt

Vierailija
50/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia mutta joskus ne ovat pyytäneet mahdottomia joiltain. Esim. ulkomaalaiselta alle 50v. puolisolta todistusta ettei saa kotimaastaan eläkettä.

Uskon helposti että jos sattuu veemäinen virkailija niin stressaavaa on alkuun. Niin se oli ennenkin työkkärin ja sossun kanssa. Tuli rikollinen olo. Mutta niiden kanssa oppii pelaamaan ajan mittaan ja näyttelemään nöyrää alamaista. Huvittaa aina se teatteri kun noissa kaikissa joskus harvoin enää joutuu asioimaan. Niin siis asiallista käytöstä saa ja pitää vaatia aina joka paikassa asiakaspalvelijoilta. Me kansalaisethan niille palkka maksetaan.

Jos joku saa ulkomailta eläkettä, se vaikuttaa toimeentulotuen määrään. Samoin, jos ulkomaisilla pankkitileillä on rahaa, tai jos kotimaassa on omaisuutta. Ei tuo ole mitään mahdottoman pyytämistä.

Vierailija
51/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kuin pieni johtaja, joka ei ole paljon sua korkeammalla asemalla ja joka haluaa tehdä asioista vaikeita muille, koska hänestä tuntuu, että hänellä on vähän valtaa.

Vierailija
52/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika selkeästi täälläkin näkyy tyypillinen kiusaajaluonne. Ollaan niin ylivertaisia, että heikompaa voi potkia ja pilkata. Karma toivottavasti opettaa näillekin nöyryyttä.

Olen lopen kyllästynyt tähän koko ajan jatkuvaan valitukseen. Ei tämä aikuisuus ole yhtään sen helpompaa kenellekään. Monelle tuntuu olevan vaikea myöntää, että omilla ajatuksilla on jotain merkitystä. Kyllä niillä on. Ajatuksista syntyy asenne, joka tuottaa toimintaa. Toiminta tuottaa seurauksia ja noista seurauksista syntyy elämä.

Ja et tunnista itsestäsi käytöstä  josta syytät muita? Yrität pilkata heitä jotka ei lässytä aikuiselle ihmiselle kuin pikkulapselle. Jos erilainen mielipide on uhka kannattaa mennä kotiin vähän vielä kasvamaan.

- väsynyt ja ärtynyt

Etsi työ, joka ei vaadi asiakaspalvelua.Tämän ajattelutavan omaavat ihmiset eivät sovellu Kelan käsittelijöiksi.

Vierailija
53/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli rikollinen olo. En enää asioi kelan kanssa, vaikka johonkin etuuteen olisinkin oikeutettu. Meni hermot kyseisen laitoksen kanssa loppuiäksi. Pelkkä ajatuskin nostaa verenpainettani. Paiskinut töitä teinistä asti. Tuli sairastelua, johon en olisi itse voinut millään tavalla vaikuttaa. Mikä nöyryyttävä palvelu. Lähes parantunut olen onneksi. Ei kannata sairastua!

Vierailija
54/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nämä täydelliset ihmiset ei laita vaatteisiinsa painatusta, jossa kertovat olevansa käytettävissä, jos joku haluaa purkaa omia negatiivisia paineita. Hehän ei valita, jos joku tuntematon vastaantulija lyö turpiin tai tekee muuta ikävää, vaan menevät peilin eteen katsomaan syyllistä. Hehän eivät hae oikeutta, koska he ovat saaneet sen, mitä ovat ihan itse ansainneet. Hehän eivät hakeudu terveydenhoitoon, koska heidän mielestään kaikki terveysongelmat on itseaiheutettuja.

On totta, että kelan toiminta perustuu lakiin, mutta se ei tarkoita ettei lakia voisi rikkoa. Täsmälleen sama ajatus olisi se, että kukaan tee rikoksia, koska laki rajaa sellaisen toiminnan laillisen toiminnan ulkopuolelle.

Jostain syystä koulukiusaajatyyppiset ihmiset hakeutuvat työtehtäviin, joissa saavat käyttää valtaansa. Mitä tyhmempi koulukiusaajatyyppi, niin sitä heikommassa asemassa olevia ihmisiä hakeutuu kiusaamaan.

Vierailija
55/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli rikollinen olo. En enää asioi kelan kanssa, vaikka johonkin etuuteen olisinkin oikeutettu. Meni hermot kyseisen laitoksen kanssa loppuiäksi. Pelkkä ajatuskin nostaa verenpainettani. Paiskinut töitä teinistä asti. Tuli sairastelua, johon en olisi itse voinut millään tavalla vaikuttaa. Mikä nöyryyttävä palvelu. Lähes parantunut olen onneksi. Ei kannata sairastua!

Häpeä on se hinta, jonka köyhä maksaa leivästä.

Vierailija
56/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häpeä on se hinta, jonka köyhä maksaa leivästä.

Suomi on ongelmissa kun se häpeä on kadonnut. Uusia köyhiä tulee koko ajan lisää, työtä karttelevia hyvinvointivaltion elättejä, viisikyppisenä eläkkeelle hamuavia ja yhteiskuntaan huonosti integroituneitamaahanmuuttajia.

Sotien jälkeinen hyvinvointiyhteiskuntaprojektihan nojasi siihen että elättejä on erittäin vähän elättäjiin nähden ja sitä oli vielä 1990-luvulle asti edullista ylläpitää. Demografisen muutoksen jälkeen ongelmaksi tuli moraalinen muutos, elätiksi jäämisestä tuli hyväksyttävää ja joissain piireissä jopa ihailtavaa.

Vierailija
57/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- väsynyt ja ärtynyt

Etsi työ, joka ei vaadi asiaka

Muutin jo viime hallituskaudella metsään ja teen 10h viikossa töitä ja saan olla rauhassa. 

Vierailija
58/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ymmärrettävää, jos olet ekaa kertaa järjestelmän kanssa tekemisissä. Virkamiehet kuitenkin pyrkivät pääsääntöisesti noudattamaan lakia, eivätkä järjestä mitään takaisinperintäkampanjoita kiukuspäissään. Jos et ole tehnyt mitään väärää, niin ole huoletta. Sosiaaliturva on perustuslaillinen kansalaisoikeus!

Suomessa Perustuslaki on pelkkä vitsi! Ei sen noudattamista kukaan valvo.

Vierailija
59/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin että odottaminen tuntuu ahdistavalta, toisaalta on sujunut aina jouhevasti kelan kanssa.   

Vierailija
60/76 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömäksi joutuminen on oma valinta. Yksikään firma ei luovu hyvästä työntekijästä, vaikka se olisi 100-vuotias. Kaikki irtisanotut ovat aina firman tehottomimpia luusereita. On tärkeää välillä siivota ne pois. Kuin veisi roskat ulos haisemasta :-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi