Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En pysty luottamaan miehen sanoihin yhtään. Nyt en enää jaksa, ja nyt hän vaikuttaa siltä että tosissaan yrittää

Vierailija
23.10.2025 |

Voin luottaa siihen että mies auttaa ja on pahoina hetkinä tukena. Että ei sössi meidän raha-asioita tai ala juoda. Mutta en voi luottaa oikein mihinkään mitä hän sanoo. Olen ollut todella tyhmä ja katsonut tätä melkein koko pitkän suhteen ajan. Aina välillä hän on valehdellut jostain, usein jäänyt kiinni. Luvannut muuttua, mutta ei. Taas jää kiinni.

Yleensä tämä liittyy naisiin, mutta välillä muihinkin asioihin. Menemisiin tai tekemisiin. Ihmeellisiin asioihin, joista ei pitäisi olla mitään syytä valehdella. Ja minä tyhmä olen aina pyrkinyt luottamaan uudelleen, kunnes tajusin että se on turhaa. Satutan vaan itseni. 

Nyt meni kauan, että hän väitti muuttuneensa. Hiljalleen aloin uskoa sen, koska ei ollut muuhunkaan syytä. Ja miten kävi. Taas selvisi että on valehdellut minulle suoraan silmiin katsoen. Se tunne, voi elämä miten paska se oli. Ja totesin etten enää jaksa yrittää. Ettei ole mitään syytä enää koskaan uskoa häneen, missään. Annoin tulla miten paska hän minua kohtaan on, eikö tajua mitä tekee. Väittää rakastavansa, mutta ei tämä sitä ole.

Ja nyt sitten hän on, ehkä, tajunnut. On hakenut ammattiapua, ihme kyllä. En vaan odota mitään, koska olen sen suhteen jo luovuttanut.

Jossain ketjussa aiemmin oli keskustelua samasta, mutta en löydä sitä enää. Tiedän että palstalla on kohtalontovereita, siksi kirjoitin. Fiiliksiä jakaakseni.

Kommentit (260)

Vierailija
161/260 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ihan kuin ystäväni, luulisin häneksi, paitsi että hän on nykyään eronnut.

Kaikki täsmää, en yhtään tiennyt mitä heidän elämänsä oikeasti oli, koska kaikkihan vaikutti tosi kivalta, mies on kiva, lastenkin kanssa vietti aikaa ja on hyvä isäntä illanistujaisissa, osaa jutella kaikkien kanssa, on kultturelli ja fiksukin, matkustelua yhdessä. Avioliitto vaikutti kahden yhteensopivan ihmisen liitolta, koska ei ystäväni ollut kertonut juuri mitään vaikeuksista. Sitten mies lopulta jätti hänet 30 vuoden jälkeen, kun hän oli kaikkeen sopeutunut vuosikymmenten skeidan jälkeen ja sain tietää mitä oikeasti oli vuosien varrella ollut.

Heidän pieni poikansa aikonaan sanoi mulle, että iskä on ihastunut Josefinaan, se tuli mieleen, kun sitten lopulta sain tietää miten paljon oli petetty alusta asti. Tuolloin ohitin tiedon, sillä voihan iskä ihastua, mutta jos olisin tiennyt kaikesta, olisin kyllä kertonut siitä ja kysynyt muustakin

Minulla ehkä siinä mielessä parempi tilanne ? että tiedän missä mennään.

Meidänkin suhteemme näyttäytyy muille erittäin hyvänä, ja onhan sitä hyvää paljon ollutkin. Viihdymme hyvin yhdessä ja niin meneekin oikeastaan kaikki mahdollinen aika. Olisi varmasti ollut eri tilanne, jos hänellä olisi tässä vuosien varrella ollut paljon outoja menoja, joista en tietäisi missä oikeasti on. Tai jotain outoja tai yllättäviä työreissuja, tai vastaavaa. Mutta mitään sellaisia ei ole ollut. En siis sinällään epäile mitään varsinaista kakkossuhdetta missään olevan.

En varsinaisesti pitäisi pahana, jos hän johonkin ihastuisi niin, että erotaan. Päinvastoin, sehän olisi helppo ratkaisu. Ap

Vierailija
162/260 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä epäröi, vaan lähde.

Minähän en ole mihinkään tästä lähdössä, mies lähtee jos ero tulee. Ja tiedän kyllä että se hetki on hyvin lähellä. Tietää mieskin, siksi on nyt vihdoin asian eteen jotain tehnyt. Saa nähdä. Ap

"Tietää mieskin, siksi on nyt vihdoin asian eteen jotain tehnyt. "

Voitko kertoa, mihin toimiin mies ryhtyi?

Kuten jo moneen kertaan sanottu, on aloittanut sen terapian ja selvittänyt jo sen jatkojakin. Ja vaikuttaa ekaa kertaa olevan tosissaan sen suhteen. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/260 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minulla ehkä siinä mielessä parempi tilanne ? että tiedän missä mennään."

Niin tiesi ystäväkin, koko ajan, jos olisin lukenut tämän pari vuotta sitten, olisin epäillyt, että olet ystäväni! Niin samanlainen tilanne, kaikki toimii ja ihan samalla tavalla hän korosti miten paljon hyvää oli kuten varmaan olikin. Mutta myös se toinen puoli, jonka hän oppi ohittamaan. Ja kyllä hänkin tänä päivänä on tyytyväinen erosta. Todella pitkästä ja arjen tasolla toimivasta avioliitosta on kuitenkin vaikea erota, jos vielä rakastaa kuten ehkä sinäkin teet kaikesta huolimatta. Et ehkä muuten enää olisi liitossa ja halunnut sitä jatkaa. 

Vierailija
164/260 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä epäröi, vaan lähde.

Minähän en ole mihinkään tästä lähdössä, mies lähtee jos ero tulee. Ja tiedän kyllä että se hetki on hyvin lähellä. Tietää mieskin, siksi on nyt vihdoin asian eteen jotain tehnyt. Saa nähdä. Ap

Tuossa saattaa piillä taas se vaara, miehellesi. Kun pelko epätäydellisyydestä on saanut hänet aiemminkin valehtelemaan, mitähän käy nyt, kun on pelko erosta myös. Voi olla aika ristiriitaista hänen mielelleen. 

Kaikkea parasta teille tietenkin toivon!

Mitä tarkoitat vaaralla? Onhan hän aiemminkin tiedostanut, että sekoilusta voi ero seurata. Ettei nyt aivan uusi tilanne ole. Nyt toki nähnyt, että olen aivan heIvetin tosissani. Ap

Vierailija
165/260 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä epäröi, vaan lähde.

Tuossa saattaa piillä taas se vaara, miehellesi. Kun pelko epätäydellisyydestä on saanut hänet aiemminkin valehtelemaan, mitähän käy nyt, kun on pelko erosta myös. Voi olla aika ristiriitaista hänen mielelleen. 

Mitä tarkoitat vaaralla? Onhan hän aiemminkin tiedostanut, että sekoilusta voi ero seurata. Ettei nyt aivan uusi tilanne ole. Nyt toki nähnyt, että olen aivan heIvetin tosissani. Ap

Lisäys vielä, on sanonut ymmärtävänsä hyvin sen, jos haluan eron. Etsii välittömästi asunnon, ja muuttaa. Katsoikin viimeksi riidan jälkeen jo asuntoja alustavasti. Ap

Vierailija
166/260 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ihan kuin ystäväni, luulisin häneksi, paitsi että hän on nykyään eronnut.

Kaikki täsmää, en yhtään tiennyt mitä heidän elämänsä oikeasti oli, koska kaikkihan vaikutti tosi kivalta, mies on kiva, lastenkin kanssa vietti aikaa ja on hyvä isäntä illanistujaisissa, osaa jutella kaikkien kanssa, on kultturelli ja fiksukin, matkustelua yhdessä. Avioliitto vaikutti kahden yhteensopivan ihmisen liitolta, koska ei ystäväni ollut kertonut juuri mitään vaikeuksista. Sitten mies lopulta jätti hänet 30 vuoden jälkeen, kun hän oli kaikkeen sopeutunut vuosikymmenten skeidan jälkeen ja sain tietää mitä oikeasti oli vuosien varrella ollut.

Heidän pieni poikansa aikonaan sanoi mulle, että iskä on ihastunut Josefinaan, se tuli mieleen, kun sitten lopulta sain tietää miten paljon oli petetty alusta asti. Tuolloin ohitin tiedon, sillä voihan iskä ihastua, mutta jos olisin tiennyt kaikesta

Tuota vielä kommentoin, että ei tällä tuttavamiehelläkään mitään outoja menoja ja työreissuja ollut. Jos haluaa pettää, flirttailla ja tehdä kaikkea "jännää" se onnistuu kyllä ihan missä tahansa. Tuo Josefinakin (keksitty nimi) oli siis jossain lasten harrastuksessa tavattu nainen enkä ole vielä tänä päivänäkään ystävälleni siitä kertonut mitä poika sanoi. Se on ollutta ja mennyttä, mutta osoitus kuitenkin myös siitä, että lapset huomaavat ja tietävät asioita, vaikka aikuiset luulevat, etteivät lapset huomaa. Mies punastui, kun kuunteli mitä poika mulle kertoi ja siirsin mielenkiinnon kiireesti toiseen asiaan. Ystäväni nimitti näitä miehensä juttuja nyt jälkikäteen eräänlaisella vähättelevällä nimellä, jote en nyt tähän laita. Mutta siitä ilmeni, että hän oli ajatellut sen niin, että noita pikkujuttuja menee ja tulee, hän ei ollut enää niihin kiinnittänyt huomiota, kunnes sitten tuli tämä eroon johtanut ihastuminen.

Vierailija
167/260 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minulla ehkä siinä mielessä parempi tilanne ? että tiedän missä mennään."

Niin tiesi ystäväkin, koko ajan, jos olisin lukenut tämän pari vuotta sitten, olisin epäillyt, että olet ystäväni! Niin samanlainen tilanne, kaikki toimii ja ihan samalla tavalla hän korosti miten paljon hyvää oli kuten varmaan olikin. Mutta myös se toinen puoli, jonka hän oppi ohittamaan. Ja kyllä hänkin tänä päivänä on tyytyväinen erosta. Todella pitkästä ja arjen tasolla toimivasta avioliitosta on kuitenkin vaikea erota, jos vielä rakastaa kuten ehkä sinäkin teet kaikesta huolimatta. Et ehkä muuten enää olisi liitossa ja halunnut sitä jatkaa. 

Sehän tässä onkin. Arjessa asiat toimii, lomalla ollaan aina yhdessä, yhteiset mielenkiinnon kohteet, samanlaiset haaveet joita ollaan yhdessä toteutettu, yhteiset lapset joiden suhteen myös kaikki toiminut koko ajan. On läheisyyttä, tukea ja turvaa hädän hetkellä. Ja tottakai myös rakkautta tottakai molemmin puolin. Onko hänellä sitä tarpeeksi? Eihän se siltä vaikuta.

Mutta välinpitämättömästi ei voi suhtautua ihmiseen, jonka kanssa on näin kauan elämänsä joka päivä jakanut. Ap

Vierailija
168/260 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sun pitää miettiä millaiseen ihmiseen tän ainoikaisen elämäsi kulutat. Onko tuo kaikki sellaista, että voit sanoa olevasi onnellinen. Aika simppeleitä asioita nämä on. Itse olen jo aikoja sitten päättänyt, että en hukkaa sekuntiakaan elämästäni sellaisen ihmisen kanssa olemiseen, jolla on jotain ihme säätöä sun muuta humppaa meneillään. Silloin on parempi antaa mennä toisen säätämään ja elää itse rauhallisa, hyvää elämää. Mun mielenrauha on tärkeämpi kuin joku keskenkasvuinen jamppa

Vierailija
169/260 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä epäröi, vaan lähde.

Olen eri, mutta minusta erolla uhkaaminen jota olet tehnyt niin monesti ja aina perunut ei ole avioliitossa kovinkaan hyvä juttu. Todellisuudessa et taida kuitenkaan erota, vaan mies tekee sen lopulta, jos tekee. Nyt hän on jopa sitä miettinyt etukäteen. 

Eroamisella uhkaaminen on sellainen juttu, jolla haluat saavuttaa tasapainoa ja voimaa suhteessa mieheen, mutta se ei enää yhden kerran jälkeen toimi lainkaan. Se päinvastoin ohjaa miehen ajatukset siihen, että hän voi lähteä matalalla kynnyksellä. Erolla uhkailijat eivät lainkaan tunnu ymmärtävän, että heidän rauhoittelumenetelmänsä toimii toiseen osapuoleen niin, että se saa heidät haluamaan ja suunnittelemaan eroa. Ja miehet tyypillisesti hommaavat heti sen uuden naisen, jos vain suinkin saavat, mikä voi loukata jätettyä syvästi eli ajatellaan, että se kuvastaa sitä miten vähän lopulta merkitsin.

Vierailija
170/260 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä johtuu siitä, että nainen haluaa avioeron, mutta mies yrittää saada hänet luopumaan siitä. Heidän ongelmansa on, että miehen on hyväksyttävä avioero, mieluiten muuttamalla itse pois.

Vierailija
171/260 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sehän tässä onkin. Arjessa asiat toimii, lomalla ollaan aina yhdessä, yhteiset mielenkiinnon kohteet, samanlaiset haaveet joita ollaan yhdessä toteutettu, yhteiset lapset joiden suhteen myös kaikki toiminut koko ajan. On läheisyyttä, tukea ja turvaa hädän hetkellä. Ja tottakai myös rakkautta tottakai molemmin puolin. Onko hänellä sitä tarpeeksi? Eihän se siltä vaikuta.

Mutta välinpitämättömästi ei voi suhtautua ihmiseen, jonka kanssa on näin kauan elämänsä joka päivä jakanut. Ap"

Todella samanlainen tilanne kuin ystävällä. Jos eroatte, niin mies saattaa kertoa loukkaavia asioita sulle kaikesta, mutta en todellakaan usko, että ne pitävät paikkansa. Hän vain halusi päästä itse siihen asemaan, että jättäjänä saisi ymmärrystä. En anna kyllä ikinä anteeksi noita asioita hänelle mitä hän sanoi, vain loukatakseen julmasti! Mutta ystäväni on nekin antanut anteeksi, koska varmaan tietää millainen tapaus tämä sankari on. Yksikään yhteisistä ystävistä ei ole muuten enää yhteyksissä tähän mieheen, vaikka mitään pahaa ei ole hänestä sanottu. Itse vain on mokannut eronkin koettamalla haukkua ystävääni muille. Halpamaista.

No se siitä. Varmaan yleistä tuollainenkin. Mutta olen kyllä pessyt käteni hänestä aivan täysin, mun ymmärrys ei riittänyt moiseen p-seilyyn, koska erotakin voi sivistyneesti.

Vierailija
172/260 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä johtuu siitä, että nainen haluaa avioeron, mutta mies yrittää saada hänet luopumaan siitä. Heidän ongelmansa on, että miehen on hyväksyttävä avioero, mieluiten muuttamalla itse pois.

Ap ei halua erota, hän vain uhkailee kuten on tehnyt koko ajan, mutta mies saattaa hyvinkin erota jossain vaiheessa. 

Vierailija
173/260 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huokaus ap. Sun miehes tietää, ettet sä pysty eroamaan siitä. Siksi tuo epävahingollinen suhde jatkuu aina vaan ja lopulta huomaat, et susta on jäljellä pelkkä tyhjä kuori. Ellei mies sitä ennen lemppaa sua, koska oot niin lapanen. Siinä hyvää mallia lapsille, että äiti ei kunnioittanut itseään tai seissyt omilla jaloillaan, vaan suostui kynnysmatoksi. Oma valinta, joten turha itkeä.

Vierailija
174/260 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huokaus ap. Sun miehes tietää, ettet sä pysty eroamaan siitä. Siksi tuo epävahingollinen suhde jatkuu aina vaan ja lopulta huomaat, et susta on jäljellä pelkkä tyhjä kuori. Ellei mies sitä ennen lemppaa sua, koska oot niin lapanen. Siinä hyvää mallia lapsille, että äiti ei kunnioittanut itseään tai seissyt omilla jaloillaan, vaan suostui kynnysmatoksi. Oma valinta, joten turha itkeä.

Vierailija
175/260 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei lainaukset onnistu. Mutta kyllä, erosta puhuminen on ollut minun vikani, ja olen sen tehnyt koska en halua ilmoittaa toiselle vain yhtäkkiä, että tämä oli tässä. Siksi olen ilmoittanut, että jos mikään ei muutu, ei muuta vaihtoehtoa ole. Mies ei ole koskaan eroa halunnut, ehdottanut tai edes miettinyt, muuta kuin näissä keskusteluissa.

Jos hän sen uuden naisen nyt löytäisi ja ero siitä seuraisi, niin hyvä sekin. Ap

Vierailija
176/260 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sun miehes tietää, ettet sä pysty eroamaan siitä. "

Niin tietää, samaa mieltä tästä. Vaikka kirjoitinkin että ystävällä samanlaista, niin ystävä ei kyllä eroamisella uhannut koskaan eikä mies myöskään mennyt omaan terapiaansa, että on erilaisiakin asioita. Enkä tarkoittanut ennustaa, että mies ottaisi eron, mutta ainahan sekin on mahdollista. 

Ketju toisaalta osoittaa senkin miksi ystäville ei kerrota koko totuutta, koska siinä helposti käy niin kuin tässäkin, että kaikki sanovat, että eroa nyt. Ja koska ap ei ole eroamassa, vaan aina on hyviä syitä jatkaa, niin sekin muodostuisi hankalaksi tilanteeksi, että ystävät tietävät. 

Vierailija
177/260 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sun pitää miettiä millaiseen ihmiseen tän ainoikaisen elämäsi kulutat. Onko tuo kaikki sellaista, että voit sanoa olevasi onnellinen. Aika simppeleitä asioita nämä on. Itse olen jo aikoja sitten päättänyt, että en hukkaa sekuntiakaan elämästäni sellaisen ihmisen kanssa olemiseen, jolla on jotain ihme säätöä sun muuta humppaa meneillään. Silloin on parempi antaa mennä toisen säätämään ja elää itse rauhallisa, hyvää elämää. Mun mielenrauha on tärkeämpi kuin joku keskenkasvuinen jamppa

Tätä olen paljon miettinyt. Lähinnä niin, että paljonko painaa tämä ongelma. Kaikin puolin muuten olen elämässäni todella onnellinen, kaikki on kohdallaan ja jopa suhteesta osa. Mutta tämä asia todellakaan ei. Silti sekään ei koko aikaa raasta, ajoittain nousee pintaan. Ap

Vierailija
178/260 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän muuttaa pois heti, jos sanon niin. Katsoo samantien kämpän, tekee sopparin ja lähtee. Tiedän sen. Ap

Vierailija
179/260 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies ei halua avioeroa, vaan syyttää vain naista ja turvautuu uhkailuun ja pelotteluun aidon emotionaalisen sovinnon sijaan, yhdessä pysymisellä ei oikeastaan ole mitään järkeä. Toisaalta nainen saattaa silti toivoa antavansa miehelle emotionaalista tilaa hyväksyä avioero sen sijaan, että vaikuttaisi heikolta ja kyvyttömältä, kuten kuvailit. Et luultavasti ymmärrä ihmissuhteita.

Vierailija
180/260 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sun miehes tietää, ettet sä pysty eroamaan siitä. "

Niin tietää, samaa mieltä tästä. Vaikka kirjoitinkin että ystävällä samanlaista, niin ystävä ei kyllä eroamisella uhannut koskaan eikä mies myöskään mennyt omaan terapiaansa, että on erilaisiakin asioita. Enkä tarkoittanut ennustaa, että mies ottaisi eron, mutta ainahan sekin on mahdollista. 

Ketju toisaalta osoittaa senkin miksi ystäville ei kerrota koko totuutta, koska siinä helposti käy niin kuin tässäkin, että kaikki sanovat, että eroa nyt. Ja koska ap ei ole eroamassa, vaan aina on hyviä syitä jatkaa, niin sekin muodostuisi hankalaksi tilanteeksi, että ystävät tietävät. 

Kuten sanottu, kyllä minun ystäväni tietävät. Mutta eivät painosta eroamaan. 

Ja mies on varmasti tajunnut että ihan oikeasti eroa valmistelen, kun on pitkän avioliiton jälkeen juuri tehty ja vahvistettu mm. avioehto 😅 Myös monessa käytännön asiassa hän on huomannut, että valmistelen eroa ja sitä että jatkossa asuminen minulle on tässä helppoa, jne. Kuten olenkin tehnyt. 

Ja on hän varmasti huomannut muutoksen minussakin. Minäkin olen. Tiedän, että se hetki kun sanon miehelle että tämä oli tässä, voi olla jo huomenna. Se ei koskaan, ikinä ole ollut näin todellinen ja vahva tunne. Ap