Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä herkkuja isovanhempanne tekivät teille kun olitte pieniä?

Vierailija
23.10.2025 |

?

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isomummon (isän mummo) pannukahvi. Yksi tätini teki aina kesällä maalle tullessaan lituskoita eli leivinuunissa paistettuja leipäsiä joihin käytettiin muusin tai keitettyjen perunoiden jämät. Isän täti teki karjalanpiirakoita ja isän äiti eli mummoni kakkaroita eli pyöreitä perunapiirakoita. En oikeasti muista isovanhemmistani mitään muita herkkuja kuin nuo mummon kakkarat.

Ai juu ja myös mummon rahkapiirakat. Voi että. Hän teki täytteen onneksi aina ilman rusinoita.

Vierailija
82/92 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mumman ja Puppan silakkalaatikko 👵🏻👴🏻🐟🧺

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummi teki pullia, mutta oma äiti ei tehnyt, enkä siksi oppinut tykkäämään pullasta. En vieläkään tykkää pullasta. 

Vierailija
84/92 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minkäänlaista mielikuvaa. Ukki kuoli kun olin 8 ja mummo kun olin 9-vuotias. Isän puolelta isovanhemmat olivat kuolleet jo ennen syntymääni. Vain sen muistan, kun olin pari vuotta vanhempi, niin kummitäti paistoi räiskäleitä, karjalanpiirakoita ja teki popcornia.

Vierailija
85/92 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukki oli roteva iso kaveri ja sapuskat sen mukaan.

Spesiaali oli makaroniruoka.  Rasvaista siankylkeä rapeaksi pannulla, siihen paljon sipulia ja lopuksi keitetyt makaronit sekaan. Mausteena suola ja pippuri. Ja ketsuppia. 

Terveellistä ja hyvää. Rasva valui suupielistä. 

Joskus teen tätä itse vieläkin. 

Vierailija
86/92 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen mummo oli jo vanha ja asui setäni luona. Toinen mummoni oli minulle läheinen. Olin mummolassa usein. Tavallista kotiruokaa mummo teki. Jäätelöä ja limpparia tosin sain usein mummolassa. Kotona niitä ei saanut.

Vierailija
87/92 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei mikä hyvän mielen ketju! 

Meillä taisi olla pitkopullasiivun päälle levitetty mansikkahillo. Mummo leipoi itse pullaa, mutta mummon pullissa oli päällä tavan sokeria, kun taas äiti teki raesokerilla. Kummin vaan, oli ihania uunituoreina. 

Niin ja sitten vesirinkeleitä kastettiin kahviin. En tykännyt lapsena kahvista, mutta vesirinkelin kanssa sitä oli saatava. 

Ukilta puolestaan opin, mitä pullataikinaan tulee. Ukki otti (navetta)pipon päästä ja leikittiin, että siinä pipossa leivotaan pullataikinaa. Ukki laittoi aina: kaaaardemummaa, vaniljasokeria, tavan sokeria, munia, maitoa, hiivaa, jauhoja... Tuli hyvät pullat, oikein maistoin suussa miten hyvältä maistuivat. Oikeasti ukki ei tainnut koskaan astua keittiöön jalallaankaan.

Vierailija
88/92 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli vain yksi mummo, muut kuolivat ennen syntymääni. Tämä mummu leipoi itse ruisleipää, voi että se oli voin kanssa lämpimänä hyvää. Rapea kuori ja se tuoksu. Muutenkin  oli hyväluonteinen ja kiltti, rahaa ei varmaan ollut kenelläkään paljon mitään, mutta aina oli naapurinkin lapsille pullankyrsä tai leivänkannikka antaa. Tämä siis 60-luvulla. Hänen isoäitinsä s. 1800 luvulla, oli elänyt sen nk. suuren nälänhädän vaiheen, jossa kerjäläiset, niin lapset ja vanhatkin, olivat kiertäneet ovelta ovelle anoen edes jotain pientä leivänpalaa. 

Tämä oli kertomuksista jäänyt mummuni mieleen(myös toisen maailmansodan pommisuojissa juosseena, 2 omaa lastakin menettäneenä), että hänen ohjenuoransa elämässä oli "hyvä antaa vähästään, paha ei paljostakaan". Tätä olisi meidän kaikkien hyvä muistaa tänäkin päivänä.

Vierailija
89/92 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikein minkäänlaisia. Siis kyllähän mummojen luona jotain tarjottiin, mutta ei jäänyt mieleen mitkään herkut. Toinen mummoista oli äitini mukaan tehnyt herkkuja nuorena, mutta omana elinaikanani vanhuuskodissa mummo ei enää jaksanut. Toinen mummo taas eli pitkään, mutta oli itsekäs, ilkeä ja pihi. Vaarit eivät tarjonneet sitäkään vähää.

Vierailija
90/92 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullasuttua, eli maitokahvia emalimukiin, pilkottuja pullan palasia ja lusikalla syötiin. Vaniljajäätelöä vadelmahillolla ja kahvia. Mustikka- tai omenahillopiirakkaa, ohut pullapohja ja ohuet reunat. Syksyllä lohkotuista omenanpaloista piirakkaa samalla pullapohjalla. Hedelmäkuivakakkua. Juliakarkkeja, liköörikonvehteja, pääsiäisenä rahkapiirakkaa, pääsiäisraekarkkeja, jouluna kylmää luumusoppaa kermavaahtonökäreillä. Mannapuuroa, riisipuuroa, raoarperimansikkakiisseliä ja monia muita kiisseleitä, vispipuuroa. Joskus kaakaota. Päärynää, usein tuore lanttupala, ihania etikkakurkkuja. Appelsiinia, mandariinia, karviaisia. Lihapullia ja muusia, kalakeittoa, uusia perunoita, graavilohta, munia. Paistettuja silakkapihvejä. Musraherukkamehua. Ja kaiken minkä voi teki itse tai omista kasvatetuista, poimituista tai kerätyistä aineksista. Leivottiin ja laitettiin myös aina yhdessä. Säilöttiin, pakastettiin, keitettiin mehuja, perattiin silakoita ym. Ja ihan pienestä lähtien.

Vierailija
91/92 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi ja pulla

Vierailija
92/92 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirakoita ja pullaa..Mummon leipomat karjalanpiirakat vasta paistettuina olivat ihan parhaat .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi