Mitä herkkuja isovanhempanne tekivät teille kun olitte pieniä?
Kommentit (54)
Mannapuuroa voisilmällä ja mansikoilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään, toista en tavannut ja toisenkin vasta teini-iässä
Entäs ne kaksi muuta? Isovanhempia on neljä.
Toista isoisää en nähnyt, toisesta ei tainnut kukaan tietää mitään, eli en nähnyt häntäkään
Outo suku sulla. Muista paistaa lättyjä lapsenlapsillesi jos sellaisia on.
Ei ole, päätin jo hyvin nuorena että minun sukuhaarani loppuu minuun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään, toista en tavannut ja toisenkin vasta teini-iässä
Entäs ne kaksi muuta? Isovanhempia on neljä.
Ei kaikilla ole isää.
Isäni vanhemmat olivat kuolleet ennen syntymääni.
Äitini isä oli kuollut ennen syntymääni.
Äitini äiti oli elossa, hän kuoli ollessani 8v. Sanotaan, ettei kuolleista saa puhua pahaa. Minulle jäi kuitenkin sellainen äksy kuva hänestä, ihminen jolle lapset olivat vain haitaksi ja tiellä. Sitä ihmettä ei olisi tapahtunut että häneltä mitään herkkua olisi saanut. M43
Vierailija kirjoitti:
Uunituore mustikkapiirakka kylmän maidon kanssa.
Oijoi, siinäpä vasta herkkua.
Toinen mummo teki aina makaronilaatikkoa ja jälkiruoaksi keksejä ja pullaa. Toinen opetti juomaan kahvia
Mummo teki nauravia nakkeja. Mummo oli minulle todella rakas ihminen ja on vieläkin vaikka on jo vainaa.
Ennen tehtiin kiisseliä ja mehuja ihan itse . Niitä kyllä kaipaa . Leivottiin mustikkapiirakkaa. Yhdessä. Älkää taas pakko muistuttaa varastako kenenkään leivonta ja ruuanlaittoa välineitä ! Järjettömiä nuoriakin. Huumeejengit.
Toisella oli usein itsetehtyä pullaa, herkullista. Kakkua ja pikkuleipiä. Näitä oli aina tarjolla kun kävi. Kerran yökylässä sain iltapalaksi hiivaleipää missä oli päällä kananmunaa ja suolakurkkua. Se oli erikoista mutta muistan miten hyvää oli. Myös ylijäänyttä riisipuuroa paistettiin voissa pannulla ja luumukiisseliä sen kanssa. Toinen oli sellainen hienostomainen, ei leiponut vaan tarjolla oli usein valmisviineriä.
Mummo oli keittäjä ammatiltaan, todella mainio kokki.
Leipo myös mielellään, ässäpiparit tuli heti mieleen.
Myös mummon tekemä raparperikiisseli oli parasta.
Mansikkakakku kesällä.
Ihania muistoja.
Vierailija kirjoitti:
Makaronivelliä
Tuota(kaan) herkkua en ole sen jälkeen saanut.
Helmipuuroa. En edes tiedä mistä se tehtiin, mutta hyvää oli. Kuin limaisia kalansilmiä olisi syönyt maidossa ja sokerissa keitettynä.
Ja hapankaalilaatikkoa tosi silavaisella porsaalla pehmennettynä.
Vierailija kirjoitti:
Mannapuuroa voisilmällä ja mansikoilla
Tuota herkkua tulee itsekkin välillä tehtyä. Eka lautanen voisilmällä alkuruoka ja toinen mansikka sopalla tai hillolla jälkiruoaksi
Vierailija kirjoitti:
Helmipuuroa. En edes tiedä mistä se tehtiin, mutta hyvää oli. Kuin limaisia kalansilmiä olisi syönyt maidossa ja sokerissa keitettynä.
Ja hapankaalilaatikkoa tosi silavaisella porsaalla pehmennettynä.
Kyllä helmipuuroa vieläkin myydään. Olikohan perunajauhopalleroita ne.
Voi ei... Ihana ketju. Mummo paistoi karjalanpiirakat, aivan ihanaa hiivaleipää ja aivan ihanaa rahkapiirakkaa. Kaikista parasta oli mummon tekemä perunamuusi, jota sain syödä pelkästään, silloin kun oli piirakan paistopäivä eli lauantaisin. Söin sen aika usein tuon hiivaleivän päällä ja leikin sen olevan paksu voikerros. :) Ikävä on mummoa ja noita ihania Makuja. Ukki taas teki leivinuunissa "saunamakkaraa." Sitä syötiin lauantaina piirakoiden kanssa.
Toisia isovanhempia en tuntenut. Äidinäiti kuoli kun olin 5.v muistan hänet vain pelottavana. Äidinisä taas oli kuollut kun äitini oli aivan pieni.
Sahramipullia joulun aikoihin ja lettuja kesäisin. Oli muutakin, mutta nuo muistan parhaiten.
Sodan käynyt pappa halstrasi itse pyytämäänsä kalaa kodassa. Savustikin. Metsästi myös, ja monet riistapaistokset ollaan pottujen kanssa mummolassa syöty. Kylmästä kellarista haettiin punajuuria ja suolakurkkua kylkeen salaatiksi. Jälkiruuaksi oli usein puuro ja kiisseli, eri vadeilla, kylmiä. Mummo teki itse rieskaa, sain olla pistelijänä mukana touhussa. tehtiin rössypottua ja liha- ja lohikeittoja. Leivottiin pullaa. Toinen pullo teki ihanaa tiikeriNkakkua ja "ässiä" ja pullaa. Saunailtana mummo otti aina pakastemarjoja sulamaan. Joskus oli niiden kanssa jäätelöäkin
Pirtelöä mustikoista, banaanista, maidosta ja vaniljajätskistä.
Uudet perunat ja voisula ruohosipulin kanssa. Jotkut makumuistit ne vaan seuraa lopun elämän.