Mitä herkkuja isovanhempanne tekivät teille kun olitte pieniä?
Kommentit (92)
Papan kanssa herkuteltiin pullaviipaleilla, joiden päälle oli sipaistu voita ja ripoteltu sokeria, kaveriksi kahvia eli juomaa, jossa oli kahvia ehkä 1/4 ja loppu maitoa. Tällä aamupalalla herkuteltiin usein mökillä ennen vanhempien heräämistä.
Mummilassa vietin paljon aikaa ja mummin kanssa leivottiin usein. Mummilta opin mm. pikkupullien pyörittämisen. pullapitkon letityksen ja lettutaikinan teon.
Tätä kirjoittaessa tulikin ikävä molempia.
Toinen pappa ja mummo olivat kuolleet ennen syntymääni.
Vanhaa kaakaota ja jäätelöä. Se kaakaojauhe ei millään sulanut maitoon, vaan jäi jauheeksi ja kokkareeksi pinnalle.
Toiset isovanhemmat kuolivat ennen syntymääni, toiset eivät koskaan oikein hyväksyneet meitä. Mummon muistan ilkeänä. Ukki oli rauhallinen, antoi usein salaa rahaa. Hän kuoli, kun olin teini-ikäinen.
Limsaa, karkkia ja jäätelöä ostettiin aina kun mummon kanssa kävin lapsena kaupassa.
Erilaisia pullia, mustikkapiirakkaa ja jauhelihapizzaa. Jouluna pipareita ja pääsiäisenä appelsiinirahkaa.
Ei mitään. Meitä serkkuja on 15 ja minä keskimmäinen.
Ruishuttua, leipäressiä, pullamössöä, halstattua särkeä, kapakalaa itse tehdyn ruisleivän päälle, lettuja, maitolämmitystä, porkkanatuuvinkia
Kaurapuuroa joka aamu ja muistan sellaisia erikoispitkiä nakkeja, ne oli hyviä.
Mummoni osasi eläessään tehdä kenties maailman parasta riisipuuroa. Kukaan ei osaa tehdä enää samalla tavoin kuin hän. Lisäksi kaapissa odotti aina jälkiruoaksi pussi perunalastuja. Kaikkea mitä kasvava lapsi tarvitsi.
Mulla ei ollut kuin yksi oma isovanhempi elossa, kun olin lapsi. Siellä kyläily ei ollut sellainen romantisoitu matka mummolaan, mummu asui lähellä ja olin jo 14. lapsenlapsi, eikä mummu laittanut mitenkään erikseen, vain minua varten. Äidille kahvipöytään katetut herkut, mummun tekemä voisilmäpulla ja ässä-piparit, joskus oli Marie-keksejä joita kastoin kahviini ja koitin saada sen ylös ennen kuin kastui liikaa ja vajosi kuppiin.
Mutta parhaita oli mummun tekemät plätit. Tai letut, että muukin Suomi ymmärtää. Niissä oli täydellinen rapea pitsireuna.
Ei mitään, olivat jo niin vanhoja tai kuolleita.
Räiskäleitä. Rusinakiisseliä. Mannavelliä.
Ukki toi aina markkinoilta tuliaisiksi ison pussin maalaisliittolaisia.
Muut isovanhemmat olivat kuolleet ennen syntymääni.
Banaani viipaloituna ja sokeria päälle.
Greippi halkaistuna, lohkot puoliksi irrotettuina niin että pystyi lusikalla syömään ja sokeria päälle.
Goutermakkarasiivuja lihatiskiltä, ohuita.
Pieni rusinapaketti, niitä myytiin sellaisia tosi pieniä jotain 5 cm x 2 cm.
Dacapo tai Jim.
1960-70- luvun lapsuutta.
Isomummon (isän mummo) pannukahvi. Yksi tätini teki aina kesällä maalle tullessaan lituskoita eli leivinuunissa paistettuja leipäsiä joihin käytettiin muusin tai keitettyjen perunoiden jämät. Isän täti teki karjalanpiirakoita ja isän äiti eli mummoni kakkaroita eli pyöreitä perunapiirakoita. En oikeasti muista isovanhemmistani mitään muita herkkuja kuin nuo mummon kakkarat.
Lammaskaalikeittoa. Isoäiti teki kasarilla ja vielä ysärin alussa toisinaan. Enpä olekaan sen jälkeen syönyt, koska en pidä erityisesti lampaasta enkä kaalista, enkä tiedä miten hän sai sen maistumaan niin hyvältä.
Mummo teki mahtavaa lihapiirakkaa, jota syötiin lihaliemen kanssa.
Mökillä Ukki taas kalasti verkoilla muikkuja, ja niitä syötiin kesällä kaikissa muodoissa. Paistettuna, savustettuna, rantakalana.... hyviä toki, mutta pienenä joskus tympäisi.
Kääretorttua omenahillolla ja hiivaleipää leipoi mummo.Niin hyviä, ettei sanotuksi saa.
Ensimmäisenä tulee mieleen luumukiisseli, sillä sitä ei tehty juuri koskaan kotona. Kesäkeitto myös tällainen. Ruskeat kastikkeet ja lihapullat maistui myös mummulassa erille kuin muualla syötynä. Toisessa mummulassa tehtiin yhdessä joulun alla "puolikuita" eli vaaleita pipareita ja toisessa mummulassa mummu leipoi jokaisen lapsenlapsen kanssa piparkakkutalon. Toisen mummulan kesäpaikassa mummu paistoi vohveleita aina.
Isän äidistä muistan vain sen ruokajutun, että antoi minulle hapanta maitoa. Siis hapanta.