Kyllä on vuokra-asunnon vuokraus monimutkaista ja vaativaa
Olen nyt vuokraamassa asuntoa ensimmäistä kertaa itse. Asunto vuokrataan välitysliikkeen kautta ja nyt sitten tuli sähköpostiin täytettävä lomake huoneiston kunnosta sisäänmuuttaessa. Tähän sitten tulee käydä läpi koko asunto yksityiskohtaisesti ja dokumentoida kirjallisesti ja kuvin kaikki viat ja puutteet. Ja ellei dokumentoi tai jotain jää huomaamatta, niin asunto tai huomaamattomat kohdat oletetaan hyväkuntoisiksi, ilman vikoja ja puutteita. Onko tämä näin tarkka ja vaativa toiminta tavanomaista.
Kommentit (38)
No niinpä. Olen jo ihan väsynyt jo tässä vaiheessa.
En ole koskaan tuommoista tehnyt, eikä ole mitään ongelmia tullut.
No niinpä. Olen jo ihan väsynyt jo tässä vaiheessa.
ap
Aina kun on joku välistävetäjä mukana niin asiat menevät tollaiseksi nillitykseksi. Toisaalta ymmärrettävää koska ainoa tapa selvitellä erimielisyyksiä joillekin on raastupa. Ei sinulla mene tuohon tuntia kauempaa kun otat asiaksesi. Tsemppiä
Onko sinulta pyydetty näitä tietoja?
ap
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulta pyydetty näitä tietoja?
ap
On pyydetty enkä ole mitään tehnyt
Ehkä yksiössä on helppo kuvata nuo kaikki mutta jossain 4h+k on melko aikaa vievää. Toisaalta kun muutat sisään asunnossa ei pitäisi olla korjattavaa. Ne olisi pitänyt korjata edellisen muutettua ulos. Voit hyvin tehdä aivan turhan homman kun vikoja tai puutteita ei kuitenkaan tulla korjaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Aina kun on joku välistävetäjä mukana niin asiat menevät tollaiseksi nillitykseksi. Toisaalta ymmärrettävää koska ainoa tapa selvitellä erimielisyyksiä joillekin on raastupa. Ei sinulla mene tuohon tuntia kauempaa kun otat asiaksesi. Tsemppiä
Kiitos, ei kai auta muu.
ap
Kuinka paljon vikoja ja puutteita eli dokumentoitavaa siellä oikein on?
Oon joskus noita päässyt täyttelemään. Ajatellut, että on oman oikeusturvani kannalta parempi, että on kirjallisena kaikki naarmut yms tallessa.
No huh, onneksi itse löysin asunnon yksityiseltä vaikka olin myös välitysfirman asiakkaana! Välitysfirma vain laittoi tarjolle kaikkia kummallisuuksia, joten etsin myös yksityisiltä aktiivisesti.
No tuohan on ihan sinun omaksi suojaksi ja ihan normaali käytäntö. Et ole vastuussa niistä vioista, mistä olet sisäänmuuttaessasi ilmoittanut, vastaat vain itsesi aiheuttamista. Kannattaa olla tarkka tuossa, jotta et joudu korvaamaan aiemman asukkaan aiheuttamia vahinkoja.
Terveisin eräs vuokranantaja
Vierailija kirjoitti:
No huh, onneksi itse löysin asunnon yksityiseltä vaikka olin myös välitysfirman asiakkaana! Välitysfirma vain laittoi tarjolle kaikkia kummallisuuksia, joten etsin myös yksityisiltä aktiivisesti.
Ne välitysfirmatkin vuokraavat yksityisten omistamia asuntoja.
Kaksio on ja olihan tuolla aika lailla elämisen jälkiä. Nopealla katsomisellakin lattioissa pahaa jälkeä ja seinissä koloja. Nämä ei minua haittaa, kun tarkoitus asua vain muutama kuukausi ja sopimus sille ajalle määräaikainen. Tämän lyhyen ajan takia koko rumba. Tuossa ajassa ei ehdi mitään omaan asumiskulumista syntyä. Ainoastaan, jos jotain menee selkeästi rikki.
ap
Tämä! Seurasin vierestä kun poikani dokumentoi kuvin ja tekstein Hekan vuokra-asuntoa. Jokainen kaakelin lohkeama ja vetimen lonksuminen piti merkitä. Ja häkkivarastosta lähtien oli jokaiselle tilalle oma lomake. Ymmärtän, että poismuuttaessa tuo on vuokralaisen takuu mutta kyllähän normi asunnon kuluminen pitää olla ok.
Vuokrasuhteen joskus päättyessä on hyvä voida osoittaa, että viat ja kulumat olivat jo muuttaessasi eivätkä sinun aiheuttamiasi. Se vuokravakuuden palautus, nääs.
Mä en jaksanut täyttää edellisessä muutossa ja sain maksaa 800e kuluja jotka ois kuulunut edelliselle asukkaalle. Eli huonokuntoinen laminaattilattia, mitä ei jostain syystä muka ollut kuntotarkastaja huomannut. Joten kannattaa tehdä.
Olihan siellä jo nopealla katsomisella aika paljon parketeissa ja seinissä. Tiedä sitten mitä on kun oikein lähtee läpikäymään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla loppuisi jo voimat tuossa. Ei ennen ollut.
Eipä ennen tuhottu vuokrakämppiä urakalla, kuten nykyään.
Mulla loppuisi jo voimat tuossa. Ei ennen ollut.