Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies väitti maksavansa enemmän perheen kuluja. Istuttiin alas ja katsottiin kummankin viime vuoden tilitapahtumat. Arvatkaa mikä oli tulos..

Vierailija
23.10.2025 |

Miehellä ei ollut mitään hajua paljonko lasten kuluihin (mun päävastuulla) menee rahaa vuodessa. Pelkästään harrastuksista olin maksanut tuhansia. Vaatteet, varusteet, hygienia, bussikortit, lääkärit, kavereiden synttärilahjat, leirit, leffat ym. vapaa-ajan kulut. Yhtäkkiä ne miehen maksamat autovakuutukset ja sähkölaskut ei enää ollutkaan perheen "päämenot" 

Kommentit (715)

Vierailija
661/715 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhteiset rahat.Taloudessa yksi lapsi, jolla 2 harrastusta. Miehellä ei ole käsitystä lapsen menoista. Juuri puhuttiin harrastusmaksuista, miehen arvaus oli "muutamia kymppejä vuodessa". Noin 1000 euroa vuodessa menee todellisuudessa lapsen harrastuksiin. Toinen harrastuksista on kilpatasoinen, en ymmärrä miten mies edes kuvittelee sen maksavan "muutamia kymppejä". Minä pääasiassa maksan laskut, joten nähtävästi miehelle ei ole muodostunut käsitystä monestakaan asiasta.

Kun olette sopineet yhdessä, että lapsi alkaa nyt harrastaa tätä lajia, niin kai te olette yhdessä nähneet harrastuksen hinnankin? 

Vierailija
662/715 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te naiset suostutte hyväksikäyttöön, miksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/715 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsytti kans suunnattomasti kun mun ex halusi puolittaa ruokakulut vaikka söi varmaan 3 kertaa enemmän kuin mää. Mutta vessapaperit makseltiin erikseen kun huomasi että käytän enemmän;) Ex...

Mun kohdalla ex oletti, että maksan kondomit, vaikka minä olin työtön ja itse töissä 3 kertaa isoimmilla tuloilla, koska MINÄ tulen raskaaksi :) 

Säästin rahaa, että sain ostettua hänelle kalliin, toivomansa hajuveden. Minä sain lahjaksi - rumpujen pärinää - paistinpannun! :D Senkin osti itselleen, kun inhosi minun vanhaa paistinpannua.

Vierailija
664/715 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteinen taloustili olisi järkevin, mihin molemmat siirtää rahaa.

Meillä on mieheni kanssa omat tilit. Ei oo vielä yhteistä taloustiliä. Hän maksaa vuokran, siirrän joka kuukausi osuuteni hänelle. Hän maksaa joka kuu sähkölaskun, n. 50-60e. Minä maksan koti-ja terveysvakuutukset, yht. 117e joka toinen kuu. Molemmat maksaa omat puhelinlaskunsa. Mies ostaa 2 viikon ajat kuussa ruuat, minä myös 2 viikon ajan.

Ei ole autoa, muita jaettavia pakollisia menoja.

Lasten menot jaetaan niin, että molemmat ostaa vaatteita vuorotellen. Harrastusmenot ja muut lasten menot jaetaan puoliksi. Tämä kylläkin vaatii sen, että muistetaan puhua asioista ja jakaa menoja 😊

Se mitä täällä on paljon ehdotettu, että ois yhteinen talous tili, ois tosi järkevää. Siitä sit maksettais kaikki yhteiset ja lasten kulut.

Yhteinen tili on helpompi.

Tuo muistelujuttu voi johtaa kaaokseen. Muistanko kaiken? Muistaako mies?

Ja mua vähän ahdistaa tuo arjen 50/50 jakaminen. Sun vuoro ostaa ruoat, en käy kaupassa vaikka ehtisin. Maksoin jotain isoa, pitää muistaa että mies maksaa vastaavaa. Jne. Hienoa kun toimii teillä, itse en jaksaisi.

Vierailija
665/715 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiin menee kyllä paljon rahaa.

- heidän osuutensa asumiskuluista, vedestä, sähköstä

- nettiliittymä

- tietokone, kännykkä, puhelinliittymä

- kaikki käyttötavarat huoneeseen ym

- päivittäinen ruoka

- vaatteet pitää uusia kokonaan kerran vuodessa, niin ulkovaatteet, kengät kuin sisävaatteetkin

- henkilökohtainen hygienia (hammasharjat, tahnat, shampoot, hoitoaineet, vessapaperi, voiteet)

- teini-iässä tulee huvituksia, julkisten liikennevälineiden maksuja, ehkä mopoja, hampurilaisbaareja, leffaa ja muuta viihdettä

- harrastukset

- silmälasit ym.

- polkupyörät, pelit ja vehkeet muut harrastusvälineet

- meikit, parturit, kampaajat

- pienemmillä rattaat, lelut sun muut

Sanotaanko, että noin 250 eurolla kuussa pystyy

Tuosta tonnistakin pystyy nipistämään 500€. Ei se lapsi tarvi kallita muotivaatteita, ei se lapsi tarvi viimeisitä lippulaiva mallia, ei se lapsi tarvi meikkejä vielä kun on lapsi

Mikä on kallis muotivaate?

Varmaan mikä tahansa, joka maksaa enemmän kuin euron/kpl.

Olen tässä pitkin ketjua kysellyt, että missä näitä ilmaisia lastenvaatteita jaellaan (myös kouluikäiselle/teinille, eli ei nyt auta lause "kirpparit on täynnä vauvanvaatteita"), mutta ei ole vastausta kuulunut.

Vierailija
666/715 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä on auto tai kaksi,  ne maksavat, vakuutukset, verot, osamaksut (?) polttoaineet. Entä vuokra/yhtiövastike, mahdollinen asuntolaina, sähkömaksut, vakuutukset, ruokaostokset, lääkärit ym ym. Tohdin epäillä että miehesi saattaa maksaa enemmänkin tai ei ainakaan  paljon vähemmän kuin sinä. Kummalla on isompi palkka, kuuluu maksaa enemmän.

Outoa että oletat juuri miehen maksavan nuo mainitsemasi. Miksi ihmeessä? Kertoo enemmän sinusta kuin ap:stä (tai kenestäkään muusta).

Vierailija
667/715 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on perheen pää, piste

Siis tarkoitat alapää?

Vierailija
668/715 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka alas istuitte

Vierailija
669/715 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaavasti joskus kun  olin kotona ja aloin laskemaan menoja tililtäni niin huomasin silloisen vaimoni maksaneen minun tililtäni yhteisiä laskuja 8000 enemmän kuin omalta tililtään, kritisoin tästä niin ex muija vaan totesis etteikö ole muuta tekemistä kuin tilejä kytätä, ihmettelee vielä kun oma tyttärensä lukee kirjallisuutta narsismista.

No tässä tapauksessa sinä olet kärsijä ja olisit tarvinnut reilumman ratkaisun. Jätit toki mainitsematta kumpi teistä ansaitsi liikaa.

Ketjun idea on (näkökään) löytää vertailemalla käytännöllisiä ja reiluja tapoja maksaa perheen yhteiskulut.

Vierailija
670/715 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokseenkin tyypillistä, että mies ei vaan hahmota kokonaisuutta, vaan vain oman napansa. "Minä käytän omat rahani mihin itse haluan." Jep, ja vaimo sitten käyttää omat rahansa lapsiin.

No mut hei, autovakuutukset sentään. Ja renkaanvaihto. Tärkeitä juttuja!

Ja ne kattorännien tyhjennys😂

Vierailija
671/715 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä, mutta jos totta, niin "pelkästään harrastuksista olin maksanut tuhansia" on tuossa se juttu. Pelkästään harrastuksista -on ensinnäkin provosoivasti sanottu, kun se on ollut selkeästi suurin menoerä ja selittäisi yksistään "enemmän maksamisen". Siksi toisekseen kenen lasten harrastuksiin menee tuhansia euroja vuodessa, kun valtaosalla summa jää muutamaan sataseen ja moni ei edes harrasta mitään maksullista.  Kyse on puhtaasti valinnoista ja niistä ei pidä valittaa.

Vierailija
672/715 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei yhteinen tili jos yhteiset pershedelmätkin ?

Minä en lähtisi milloinkaan yhteiseen tiliin, jos tällä siis viitataan siihen että molempien palkat menee tänne ja molemmilla on kortit samalle tilille. Ei, jumalavita, koskaan tuollaista systeemiä. Jos on yhtään erilaiset tavat käyttää rahaa tai toisella on "kalliimpia" harrasteita tms. niin yhteistili on takuuvarma resepti rahariitoihin.

Mielummin jaetaan kulut, joko 50/50 tai jos toinen tienaa selkeästi enemmän, niin sitten sopivaksi katsotulla suhteella, mikä se sitten kenellekin on. Meillä on neljännes-vuosisadan ajan toiminut menojen jako siten, että molemmille on jäänyt suurin piirtein saman verran ns. "omaa rahaa". Yleensä olemme hieman säätäneet tätä siten, että enemmän tienaavalle on jäänyt hieman enemmän ns. käteen. Tämä on ollut OK molemmille, koska välillä toinen meistä on tienannut enemmän ja v

Oletan että monet ketjussa saattavat tarkoittaa yhteistilillä ylimääräistä taloustiliä.

Siis molemmilla OMAT tilit plus yhteistili johon kumpikin laittaa kuussa sovitun summan.

Loppurahat ovat omalla tilillä ja niillä voi tehdä mitä lystää.

Vierailija
673/715 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te naiset suostutte hyväksikäyttöön, miksi?

Tai kuten vanhaan aikaan tavattiin sanoa, mitä sä ittees lyöt! Ensin otettiin toisen kädestä kiinni ja läppästiin toista kasvoihin hänen omalla kädellään, sitten naurettiin että haha mitäs ittees lyöt. Sama tässäkin, ne hyväksikäyttäjämiehet eivät usein sitä edes arvosta vaan sitten halveksivat sinua siitä, että aiheutat hänelle egoloukkauksen.

Vierailija
674/715 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä....miten helvetissä edes suostutte tuollaiseen?

Suosittelen että avaatte yhteisen taloustilin, mistä kaikki yhteinen kulutus maksetaan. Meillä on tarkka kirjanpito excelissä, mitä yhteisiä laskuja missäkin kuussa tulee (ne ei tuu ylläreinä), ja lisäksi sinne laitetaan lasten puhelinlaskut ja  harrastusmenot. Kaupassa käydään vuoroviikoin. Voihan tilille myös laittaa ruokakassan, mutta on koettu tämä helpommaksi näin. Jos tulee jotain sillä omalla kauppaviikolla kuten sairastuu, toinen käy ja toinen sitten siirtää rahat. 

Kumpikin pistää tilipäivänä sinne tilille sovitun summan. Omat laskunsa kumpikin hoitaa itse. 

Ei olla ikinä tapeltu rahasta.

Tämä

Vierailija
675/715 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provohan tämä, mutta jos totta, niin "pelkästään harrastuksista olin maksanut tuhansia" on tuossa se juttu. Pelkästään harrastuksista -on ensinnäkin provosoivasti sanottu, kun se on ollut selkeästi suurin menoerä ja selittäisi yksistään "enemmän maksamisen". Siksi toisekseen kenen lasten harrastuksiin menee tuhansia euroja vuodessa, kun valtaosalla summa jää muutamaan sataseen ja moni ei edes harrasta mitään maksullista.  Kyse on puhtaasti valinnoista ja niistä ei pidä valittaa.

Mitä ovat nämä muutaman kympin tai 100€/vuosi harrastukset nykypäivänä? Kivien keräily ja pihalla yksin pallon potkiminen?

Vierailija
676/715 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, siis mieshän tässä valitti. Se mies joka ei edes maksanut niitä harrastuksia. 

Vierailija
677/715 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh. Valintoja niin, yhteisiä valintoja. Miksi naisen pitäisi maksaa lapsen harrastus yksin?!

Meillä halusi teini juuri aloittaa kalliin harrastuksen (1600/vuosi) ja siitä puhuttiin kaikki yhdessä. Päätettiin että antaa mennä, maksetaan.

Ei voi kukaan perheessä väittää ettei tiennyt paljon maksaa. Ja en todellakaan maksa sitä yksin.

Vierailija
678/715 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi menit naimisiin tuollaisen miehen kanssa? Hän ei ole "provider man". Minulle opetettiin jo lapsena (isoisä opetti) että mies maksaa perheen elatuksen. Jos mies ei maksa, hän ei ole mies vaan poika. 

Vierailija
679/715 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskin kerran, että meidän lasten harrastuksiin kului 10 000 e/vuosi. Summassa toki mukana kaikki ulkomaan kisat ja leirit yms, mutta lasten harrastuksiin tosiaan voi mennä tuhansia vuodessa.

Meillä se ei ollut ongelma: harrastukset oli molempien vanhempien hyväksymät ja kustannukset maksettiin yhdessä. Ja tietenkin se oli valinta. Valitsimme satsata lasten harrastuksiin mielummin kuin säästöjen maksimointiin. En valittanut silloin, enkä valita nyt. Kuten eivät lapsenikaan.

Vierailija
680/715 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä ei ole asumisesta menoja ollenkaan? Eikä ruokamenoja? Jos sinä maksaisit niistä edes osan niin olisit maininnut. Hyvä yritys mutta et ole tarpeeksi älykäs että tajuaisit edes mitkä menot perheellä on ne tärkeimmät ja isoimmat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä